Содержание

Задание 4. 3

Text 2. 7


Задание 4


I Перепишите и переведите на русский язык следующие предложения. Помните, что объективный и субъективный инфинитивные обороты соответствуют придаточным предложениям

1.The importance of chemistry for all sciences is known to be growing rapidly.

Важность химии для всех наук, как известно, растет быстро.

2.This question will be discussed at the conference to be held in St. Petersburg.

Этот вопрос будет обсужден на конференции, которая будет проведена в Санкт-Петербурге

3.  We  expect  this  young  scientist's  work   to  lead  to  a  new discovery in the field of optics.

Мы ожидаем, что работа этого молодого ученого приведет к новому открытию в области оптики.

4.  Reconstruction of  those plants was supposed  to  take four years.

Реконструкция тех заводов, как предполагалось, заняла четыре года.

5.  The young scientist was the first to apply this invention.

Молодой ученый был первым применивший это изобретение.


II Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие предложения. Обратите внимание на перевод зависимого и независимого причастных оборотов

1.     The  new  equipment having  been  installed,   the  plant  could increase its output.

Новое оборудование установили, завод может увеличить свой выпуск продукции.

2.     Applying   this   method   our plant could achieve   a   greater volume of production. 

Применив этот метод наш завод смог достичь большего объема производства.  

3.     The main economic task facing our agriculture today is to increase the efficiency of production.

Главная экономическая задача, столкнувшаяся на сегодняшний день с нашим сельским хозяйством, состоит в том чтобы увеличить эффективность производства.

4.Powerful nuclear ice-breakers being built in our country, we began a new chapter in the history of Arctic exploration.

Мощные ядерные ледоколы, построенные в нашей стране, начали новую главу в истории арктического исследования.

5. The computers electronic memory recording all the operators commands, the picture of deviations was produced.

Компьютерная электронная память, делающая запись всех команд операторов, картина отклонений были произведены.

III Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие предложения. Обратите внимание на то, как переводятся условные предложения

1. If mechanization is introduced, the plant will produce more goods of high quality.

Если механизация выполняется, завод произведет большее количество товаров высокого качества.

2. If automation had not been applied, labour productivity of our shop would not have grown.

Если бы автоматизация не применилась, трудовая производительность нашего магазина не выросла бы.

3. If scientists use the new methods, they will have better

results.    

Если ученые используют новые методы, они будут иметь наилучшие результаты. 

4.      If computers had not been worked out, many important problems might not have been sold.

Если бы компьютеры не работали, множество важных проблем не могли бы быть проданы.

5. It would be imposable to raise the output without installing the new equipment.

Невозможно было бы увеличить выпуск продукции без монтажа нового оборудования.


IV Перепишите и письменно переведите текст

Goods Turnover

1. In the process of circulation goods pass through a number of stages. The wholesale turnover must be distinguished from the retail.

2.      The wholesale  turnover is  the singe  in   the  circulation  of commodities, when, as a result of commercial transactions they pass   from   the, manufacturer   to   the  wholesaler  (merchant)  or from one merchant to another.

3.  The retail turnover is known to be final stage hi the business of    distribution    because    of    transfers    the    commodities    to individuals (or n collective) who actually want them  for their own use.    lit the retail turnover the monetary incomes of the population are exchanged for consumer goods.

4 Having passed the retail stage, goods leave the sphere of circulation and become articles of consumption, i.e.., at this stage the products of labour are no longer commodities. Transactions by which goods return to the sphere of circulation after processing or re-sale must not be included in the retail turnover,

5. We know the retail turnover to be one of the indications of the volume of consumption. The larger the turnover, the more goods are bought by the population for the satisfaction of their needs. It should, however, be borne in mind that the requirements of the population, especially those of the rural population are in part/satisfied by the produce of their own households and that this produce does not enter the sphere of circulation (trade). The total volume of consumption may therefore considerably exceed the volume of trade.

6. The goods turnover is known to be main index showing the volume of business transacted by an enterprise. All over trade indices are functions of the turnover


Товарооборот

1. В процессе товаров обращения проходит через множество стадий. Оптовый товарооборот должен отличаться от розничного.

2. Оптовый товарооборот это стадия в обращении продуктов потребления когда в результате коммерческих сделок они передают от изготовителя оптовому продавцу или от одного продавца к другому.

3. Розничный товарооборот, как известно, является заключительной стадией в процессе распределения из-за перемещения продуктов потребления индивидуумам (или коллективам), которые фактически хотят их для их собственного потребления. В розничном товарообороте кредитно-денежные средства населения обменены на товары потребителя.

4 Пропускавший розничную стадию, товары оставляют сферу обращения и станут продуктами потребления, т.е.  в этой стадии, изделия труда больше не продукты потребления. Сделки, в которых товар возвращается к сфере обращения после обработки или перепродажи, не должны быть включены в розничный товарооборот.

5. Мы знаем, что  розничный товарооборот становится одним из признаков объема потребления. Чем больше товарооборот, тем большее количество товаров куплено населением для удовлетворение своих потребностей. Это необходимо, однако, вспоминается, что предпочтения населения, особенно такого как сельского населения находятся в части  удовлетворения производящимся из их собственных домашних хозяйств и то, что это производит, не входит в сферу обращения. Полный объем потребления может поэтому значительно превышать объем торговли.

6. Товарооборот, как известно, является главным показателем, показывающим объем продаж, проведенного предприятием. Все  показатели продаж  - это   функции товарооборота



Text 2

RETAIL ADVERTISING (1) (USA)

Advertising is useful to both retailer and consumer, It enables the retailer to publicize his goods and his store, and it tolls the consumer what products are available and whore he can obtain them. A great deal of effort and money is involved in the planning rind production of an advertisement. For example, a full-page   advertisement   run   for   one   day   in   a   metropolitan newspaper may cost as much as $ 5000. In order for advertising to accomplish its goal, it must be planned intelligently.

Purpose of advertising

Retail advertising is usually designed to sell certain merchandise. A retailer may advertise a special sale he is running or collection of new fashions. He may wish to inform the public that he hag a full line of electric fans available for the warm summer days. Through advertising the retailer hopes to maintain a high turnover of his goods.

Some retailers prefer to emphasize the store name and reputation in their advertising rather than specific merchandise. The retailer who uses this kind of advertising strives to build a certain reputation for his store. Ho may inform the prospective customer of the excellent service, the convenient location, and the consistently high standards maintained by his store. In this way, he hopes to promote goodwill and to encourage the customer to  feel that all his merchandise is of a desirable quality.

The Advertising Plan

An   advertising   department   must   have   a well-organized plan in order to be successful. Advertisements must be planned in advance and should be coordinated with the stores promotional  policy. The advertising scheme must operate on a time schedule and a financial schedule. The store must decide what merchandise it will advertise, to which income group it will appeal, and which medium it will use to reach consumers.

1. Whom is advertising   useful to?

Advertising is useful to both retailer and consumer

2. What are possibilities of advertising?

It enables the retailer to publicize his goods and his store

3. Why does retailer need advertising?

it tolls the consumer what products are available and whore he can obtain them

4. Why does consumer need advertising?

Consumer need advertising  for information about products are available

5. Is advertising an expensive business?

advertising may cost as much as $ 5000.

6. What is the main purpose of advertising?

Retail advertising is usually designed to sell certain merchandise

7. Does advertising maintain turnover?

Through advertising the retailer hopes to maintain a high turnover of his goods

8. What do retailers advertise?

A retailer may advertise a special sale he is running or collection of new fashions

9. Why do retailers advertise the store name?

Retailers advertise the store name for reputation

10. What  is  the  difference  between  "advertising"  and advertisement?

The  difference  between  "advertising"  and advertisement consist of their purpose



Упражнения


I найдите в тексте эквиваленты следующих словосочетаний:

·        Планирование и производство рекламного объявления-   to plan and produce an advertisement

·        Достичь цели – to accomplish its goal

·        Планировать разумно- to plan intelligently

·        Продавать определенный товар - to sell certain merchandise

·        Рекламировать коллекцию новых моделей - to advertise a collection of new fashions

·        Имеющиеся в наличие товары - products are available

·        Поддерживать высокий товарооборот - to maintain a high turnover

·        Рекламировать название магазина - to emphasize store name

·        Создать магазину репутацию - to build a certain reputation for his store

·        Удобное размещение (местоположение) - the convenient location

·        Высокий уровень обслуживания - the excellent service

·        Планировать заранее – to plan in advance


II Ответьте на вопросы по тексту

1. Whom is advertising   useful to?

Advertising is useful to both retailer and consumer

6. What are possibilities of advertising?

It enables the retailer to publicize his goods and his store

7. Why does retailer need advertising?

it tolls the consumer what products are available and whore he can obtain them

8. Why does consumer need advertising?

Consumer need advertising  for information about products are available

9. Is advertising an expensive business?

advertising may cost as much as $ 5000.

6. What is the main purpose of advertising?

Retail advertising is usually designed to sell certain merchandise

7. Does advertising maintain turnover?

Through advertising the retailer hopes to maintain a high turnover of his goods

8. What do retailers advertise?

A retailer may advertise a special sale he is running or collection of new fashions

9. Why do retailers advertise the store name?

Retailers advertise the store name for reputation

10. What  is  the  difference  between  "advertising"  and advertisement?

The  difference  between  "advertising"  and advertisement consist of their purpose

III Переведите на английский язык:

1.     Реклама полезна потребителю

2.     Реклама помогает розничным торговцам афишировать свои товары

3.     Рекламное объявление сообщает покупателю, где он может купить товары, в которых нуждается

4.     Реклама помогает продавцу и покупателю достичь их целей

5.     Реклама преследует несколько различных целей

6.     Торговец может рекламировать не только определенный товар, но также и название магазина

7.     Хорошее рекламное объявление способствует товарообороту

8.     Населению с высоким уровнем дохода ожидает более высокого уровня обслуживания

9.     Реклама должна планироваться заранее


1.      Advertising is useful to the consumer

2.     Advertising helps retail dealers to advertise the goods

3.     The advertisement informs the buyer where it can buy the goods which requires

4.     Advertising helps the seller and the consumer to accomplish its goal

5.     Advertising pursues some various whole

6.     The retailer can advertise not only specific goods, but also and the store name

7.     The good advertisement promotes turnover

8.     To the population with a high level of the income expects more a high level of service

9.     Advertising should be planned in advance