Реферат: Методические рекомендации по английскому языку для студентов технических вузов рассмотрены и рекомендованы к изданию методической комиссией
Название: Методические рекомендации по английскому языку для студентов технических вузов рассмотрены и рекомендованы к изданию методической комиссией Раздел: Остальные рефераты Тип: реферат | |
МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ ДЛЯ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКИХ ВУЗОВ Рассмотрены и рекомендованы к изданию методической комиссией механического факультета Архангельского государственного технического университета 26 апреля 2002 г. Составители: Т.Н.Истомина, ст. преп.; И.В.Мананкова, ст. преп. Рецензенты: Н.П.Миленина, ст. преп.; Э.М.Воробьёва, ст. преп. БИБЛИОТЕКА АРХАНГЕЛЬСКОГО ГОСУДАРСТВЕННОГО ТЕХНИЧЕСКОГО УНИВЕРСИТЕТА . УДК 801.20 Истомина Т. Н., Мананкова И. В. Английский язык: Программа, методические указания и контрольные задания для студентов-заочников. - Архангельск: Изд-во АГТУ, 2002. - 44 с. Подготовлены кафедрой иностранных языков АГТУ. Составлены в соответствии с программой курса «Английский язык для технических специальностей высших учебных заведений». Предназначены для студентов-заочников всех специальностей. Библиогр. 5 назв. © Архангельский государственный технический университет, 2002 I . Требования к выполнению контрольных заданий и оформлению контрольных работ . 1.Количество контрольных заданий, выполняемых на каждом курсе, устанавливается учебным планом университета. 2. Каждое контрольное задание в данном пособии предлагается в пяти вариантах. Студент должен выполнить один из пяти вариантов в соответствии с последними цифрами студенческого шифра: студенты, шифр которых оканчивается на 1 или 2, выполняют вариант №1; на 3 или 4 - вариант №2, на 5 или 6 - вариант №3; на 7 или 8 - вариант №4; на 9 или 0 - вариант №5. 3 Письменные контрольные работы следует выполнять в отдельной тетради. На обложке тетради следует написать: фамилию, инициалы, шифр номер контрольной работы, вариант и название учебника, по которому занимается студент, а также адрес студента. 4. Контрольные работы должны выполняться чернилами, аккуратно, чётким 5. Иностранный текст каждого задания нужно переписывать на левой странице 6 Выполненные контрольные работы направляются в институт для проверки и рецензирования в установленные сроки. Разрешается досрочное выполнение контрольной работы, однако во избежание повторения возможных ошибок, рекомендуется выполнять и высылать на рецензирование одновременно только одну контрольную работу. 7. Работа над ошибками выполняется письменно в этой же тетради. 8. Если работа выполнена не в соответствии с указаниями или не полностью, И . Требования к защите контрольных работ . 1. Знать грамматику, рекомендованную для выполнения контрольной работы. 2. Уметь находить и правильно переводить данные грамматические формы в 3. Уметь правильно употреблять данные грамматические формы в письменной 4. Знать необходимый лексический материал. III . Требования к зачёту . 1 К зачету допускаются студенты, выполнившие предусмотренное программой количество работ и сдавшие тексты для домашнего чтения, т е тексты учебника или учебных пособий по английскому языку. К текстам должен быть составлен словарь, которым можно пользоваться при переводе. 2 Для получения зачёта необходимо- а) выполнить задания на узнавание и правильный перевод грамматических форм. б) знать лексический минимум к текстам (30 лексических единиц в семестр). IV . Требования к экзамену . 1.К экзамену по английскому языку допускаются студенты, имеющие зачёт за I, II и III семестры, выполнившие письменные контрольные работы и сдавшие а) читать и переводить со словарём незнакомый текст, содержащий изученный грамматический материал. (500-600 п. знаков за 0,5 часа подготовки). б) отвечать на вопросы по содержанию текста. Примечание
:
Студенты допускаются к зачёту и экзамену после защиты Контрольные задания Контрольное задание №1 Для того чтобы правильно выполнить задание №1, необходимо усвоить следующие грамматические темы: 1. Имя
существительное
. Множественное число. Артикли и предлоги как 2. Имя
прилагательное
. Степени сравнения имён прилагательных. Конструкции 3. Числительные . 4. Местоимения
: личные, притяжательные, вопросительные, указательные, 5. Форма настоящего (Present), прошедшего (Past) и будущего (Future) времени 6. Простое предложение: прямой порядок слов повествовательного предложения 7. Оборот there is (are). 8. Основные случаи словообразования Используйте следующие образцы выполнения упражнений. Образец выполнения 1 (к упр I) грамматическая функция окончания -s 1. The students attend lectures and seminars. Студенты посещают лекции и семинары students a student lectures множественное число a lecture 2. Не lectures on history. Он читает лекции по истории. lectures - 3-е лицо единственного числа от глагола to lecture в Present Indefinite. lectures - 3-е лицо единственного числа от глагола to lecture в Present Indefinite. 3. My brother's son is a student. Сын моего брата - студент. В слове brother's - 's окончание притяжательного падежа имени существительного в единственном числе. My brothers' sons are students. Сыновья моих братьев - студенты. Слово brothers' - форма притяжательного падежа имени существительного а brother во множественном числе. Образец выполнения 2 (к упр.И). Особенности перевода на русский язык английских имён существительных, употребляющихся в функции определения, стоящего перед определяемым словом. I This scientist works at some problems of Этот ученый работает над некоторыми Образец выполнения 3 (к ynp.V). Lomonosov founded the first Russian Ломоносов основал первый русский Founded - Past Indefinite (Simple) Active от стандартного глагола to found. Вариант 1 I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием -S и какую функцию это окончание выполняет, т.е служит ли оно: а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite; б) признаком множественного числа имени существительного; в) показателем притяжательного падежа имени существительного (см. образец Переведите предложения на русский язык. 1. The "Big Ben" clock weighs 13,5 tons. 2. Most of London's places of interest are situated to the north of the river Thames. 3. Hyde Park covers 360 acres. II Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на 1. The bus stop is not far from here. 2. Several Moscow University physicists work at this problem. 3. High speed electronic computers help the engineers to solve many technological III Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы сравнения, 1. A city has wider streets than a village. 2. The longer is the night, the shorter is the day. IV Перепишите и письменно переведите предложения на русский язык, обращая 1. No park in London is as popular as Hyde Park. 2. There are many power stations in our country. 3. There will be a time when people will travel from one planet to another. V Перепишите следующие предложения, определите в них видовременные 1. The Port of London is to the east of the City. 2. In a few days she will leave for Moscow. 3. At the age of 21 Albert Einstein got a job as a clerk in an office. VI. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1-го по 7-й абзацы текста. Перепишите и письменно переведите 1,2,4 и 7 абзацы. London 1. London is the capital of Great Britain, its political, economic and commercial center. It 2. London is one of the largest cities in the world. It stretches for nearly thirty miles from 3. London is a very old city. It is more thftn twenty centuries old. Now the population of 4. The West End is a symbol of wealth and luxury. The best and the most expensive Trafalgar Square is the geographical center of London. It was named to commemorate Admiral Nelson's victory at the Battle of Trafalgar. On the north side of Trafalgar Square is the National Gallery, an art gallery that houses the national collection of pictures and the National Portrait Gallery that houses the national collection of portraits. 5. Westminster Abbey is famous for its architecture, for its historical associations. 6.The City is the oldest part of London. It covers only about a square mile and few people live there, but over a million people enter the City in the day-time to work At the end of the day the businessmen, clerks and secretaries go home and the City becomes silent and empty. The City is the financial and business part of London. Numerous banks, offices and trusts are concentrated in this part. There are some ancient buildings within the City, which were built many centuries ago. The Tower of London was built nine centuries ago and used as a royal palace, a fortress and political prison. Now it is a museum. 7. The East End is the poorest district of London. There are many factories, workshops and docks there. The streets are narrow, the houses are poor. It is a densely populated district where working class families live. VI. Прочитайте 3,5 и 6 абзацы текста и письменно ответьте на вопросы: 1. How old is London? 2. What are the main parts of London? 3. Where are many of the greatest English writers buried? 4. Why does the City become silent and empty at the end of the day? 5. What is the Tower of London nowadays? Вариант 2 I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим Г признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием -s и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно1 с а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite; б) признаком множественного числа имени существительного; в) показателем притяжательного падежа имени существительного (см. образец Переведите предложения на русский язык. 1. Belfast grows very fast. 2. Among other places of interest in Belfast is the Queen's University. 3. The Palm House built in 1850 attracts the visitors' attention. II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным (см. образец выполнения 2). 1. Belfast is one of the largest sea trade ports of Northern Ireland. 2. Teams of figure skaters and ice-hockey players undergo intensive training at the 3. The flexible production line consists of a programmable machine-tool and an electronic control system. III. Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы сравнения и переведите их на русский язык. 1. Lake Baikal is the deepest in the world. - 2. The faster the substance bums, the more heat it gives off. 3. The results of his last experiment were worse than of the previous one. IV Перепишите и письменно переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод оборота there + be и неопределённых и отрицательных местоимений. 1. There are several sources of energy, some of them are inexhaustible. 2. Do you know any foreign language? 3. There are 14 protons in the nucleus of a silicon atom. V Перепишите следующие предложения, определите в них видовременные , формы глаголов и укажите их инфинитив; переведите предложения на русский язык (см. образец выполнения 3). 1 Lomonosov was a great poet and did much for the progress of the Russian language. 2. The student will continue his research in a laboratory. 3. The new workshop houses a new flexible module. VI. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1-го по 5-ый абзацы текста. Перепишите и письменно переведите 2,3,4 абзацы текста. Пояснения к тексту: 1. Lagan-р.Лаган 2. Belfast Lough ['lok] - оз. Белфаст Belfast 1. Belfast, a capital of Northern Ireland, is its main administrative, economic and cultural 2. Belfast is one of the youngest capital cities in the world and it grows very fast. Today 3. Nowadays Belfast is an important center of textile manufacture, aircraft production, 4. In the eastern part of Belfast you will see a magnificent Parliament building. This Among other places of interest in Belfast are the Queen's University with many fine new buildings, the Cathedral of St. Anne and the Art Gallery. 5. The outskirts of Belfast are rich in beautiful parks. The Botanic Gardens contain a rich VII. Прочитайте 1 и 5 абзацы текста и письменно ответьте на вопросы. 1. What is this text about? 2. Is it the main administrative, economic and cultural center? 3. Where is it situated? 4. Where are the beautiful parks situated? 5. What do the Botanic Gardens contain? Вариант 3 I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием -s и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно: а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite; б) признаком множественного числа имени существительного; в) показателем притяжательного падежа имени существительного (см. образец Переведите предложения на русский язык. 1. Frosts and storms make life hard in the Far North. 2. Professor N. lectures on history. 3. Chicago is the nation's second largest city. II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным (см. образец выполнения 2). 1. Forest areas of our country are very great. 2. Chicago is the world's largest railroad terminal. 3. The highest population density in Russia is in Chuvashia. III. Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы
сравнения
, 1. The thicker the wire the less its resistance. 2. The weather today is worse than it was yesterday. 3. Moscow is the largest city in our country. IV. Перепишите и письменно переведите предложения на русский язык
,
обращая 1. There are more than 100 elements known to science. 2. There appeared some new methods of separating the molecules of polymers. 3. My schoolfriend has no ability to mathematics. V Перепишите следующие предложения, определите в них видовременные 1. The student made no mistakes in his translation. 2. Plasma is the fourth state of matter. 3. We shall investigate the structure of a new substance in our laboratory. VI Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1-го по 5-ый абзацы текста. Пояснения к тексту. 1. inland - внутрь, вглубь 2. trading post - фактория 3. fur trappers - охотники на пушного зверя Chicago 1. Chicago is the nation's second largest city, the most important Great Lakes port and 2. The construction of railroad in the 1840s still furthered its unprecedented growth. 3. After 1850 housing posed the most serious urban problem. The extremely high cost 4. However, all efforts to relieve radically the overcrowding in Chicago slums practically 5. Chicago in our days is not only a major industrial city but also an important cultural skyscrapers are the 100 story John Hancock Center and the 110-story Sears Tower, which rank as the world's tallest building. VII. Прочитайте 3,4 абзацы текста и письменно ответьте на вопросы. 1. What spurred the architects to build upward? 2. What words entered the language after 1850? 3. What was Chicago's contribution to American architecture? 4. Were the efforts to relieve the overcrowding in Chicago a success? 5. What was the population in Chicago in 1950? Вариант 4 I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием -s и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно: а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite; б) признаком множественного числа имени существительного; в) показателем притяжательного падежа имени существительного (см. образец Переведите предложения на русский язык. 1. Не never thinks of other people. He is selfish. 2. Vegetarians do not eat meat. 3. The Moon is the Earth's natural satellite. II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на 1. The first generation robots appeared in 1960. 2. Robots can perform complex production operations. 3. The nuclear - rocket engine must be thermally efficient. III. Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы сравнения 1. The more experiments we carry out, the more data we obtain. 2. We stayed at the cheapest hotel in the town. 3. Radio waves serve as the most reliable means of communication between the IV. Перепишите и письменно переведите предложения на русский язык, обращая 1. There are many houses in the southern regions of our country, which use solar 2. There were some changes in the properties of the solid under test. 3. Are there any new instruments in your laboratory9 V. Перепишите следующие предложения, определите в них видовременные 1. Einstein was very fond of music. His violin brought him much joy. 2. Sea and river - going ships discharge no less than 5 million tons of oil into seas and 3. Your experiment will not give good results until you change the speed of reaction. VI. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1
по 5
абзацы
текста
. Пояснения к тексту; 1. pacific - тихоокеанский 2. the motion-picture industry - кинематографическая промышленность, 3. dim-out - затмение 4. single-family housing units - жилые блоки на одну семью 5. derrick - буровая вышка 6. freeway - автострада, автомагистраль 7. outlying - отдалённый, удалённый Los Angeles 1. Los Angeles was founded by the Spanish in 1781 and for a long time developed very 2. The 1920s saw an unprecendented growth of the motion-picture industry2
, mainly 3. During World War II Los Angeles became an important center of the aviation industry 4. Los Angeles of our days is the nation's third most populous city with over 3 million 5. Thousands of tourists are especially attracted by Disneyland, the children's fairy-tale VII. Прочитайте 2,3 и 5 абзацы текста и письменно ответьте на вопросы. 1. What industry was developed in the 1920-s? 2. What made Los Angeles the "garden spot" of the United States? 3. What happened on September 8,1943? 4. What was the reason of the daylight dim-out? 5. What is Los Angeles famous for? Вариант 5 I. Перепишите следующие предложения. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием -s и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно: а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite; б) признаком множественного числа имени существительного, в) показателем притяжательного падежа имени существительного (см. образец 1. The sun rises in the East. 2. Mr. Hall delivers lectures to the students of a technical college. 3. Mazda, Japan's fourth biggest car-maker plans to produce 1500000 cars in Europe. II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на 1. The scientists developed new synthetic rubber products. 2. Japan holds the lead in the world in robot production. III. Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы фавнения 1. Automatic devices make labour safer and easier. 2. The higher we go into the atmosphere, the thinner the air becomes. 3. Wall-Street is one of the oldest and shortest streets in New-York. IV Перепишите и письменно переведите предложения на русский язык, обращая внимание на перевод оборота there + be и неопределённых и отрицательных местоимений 1. There is a tradition in England to hold a rally in which only the oldest cars take part. 2. Even in the central part of Los Angeles there are
comparatively few multistoried 3. There are many houses in the southern regions of our country, which use solar heaters. V. Перепишите следующие предложения, определите в них видовременные 1. Washington is the capital of the United States of America. 2. Before the Civil War Washington grew rather slowly. 3. They will finish their work tomorrow. VI. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1 по 3 абзацы текста. Пояснения к тексту: 1.influx- приток, наплыв 2.embarkation- погрузка 3.the Pacific- Тихий океан 4.the United Nations Charter- Устав ООН 5.vista- аллея 6.ornate- витиеватый San Francisco 1 .San Francisco was founded by the Spanish in 1776 but it received its present name only in 1847 when, after the Mexican war, the whole California passed to the United States. With the beginning of the famous "gold rush" of 1848 thousands of fortune-seekers and adventurers flooded the area and the population of San Francisco grew up to 50,00. The steady influx1 of immigrants from over the world never ceased so that now San Francisco is the most cosmopolitan place in America. Usually the newcomers from one country settled together. In 1906 a terrible earthquake almost completely destroyed the city, but soon it was rebuilt and continued to expand. Another powerful earthquake took place in the fall of 1989 but this time the destructions were minimal due to earthquake-proof construction of buildings. During World War II the city was the major supply and embarkation2 port for the struggle in the Pacific3 . The United Nations Charter4 was drafted here in 1945. 2. Today San Francisco is an important financial center of the West. The major 3. Situated along the San Francisco Bay and among the steep hills which give the VII. Прочитайте З абзац текста и письменно ответьте на вопросы. 1. Where is San Francisco situated? 2. What is the most famous bridge of San Francisco? 3. What is Chinatown? 4. What does Chinatown consist of? 5. What are dwelling-rooms situated? Контрольное задание № 2 Для того чтобы правильно выполнить задание №2 необходимо усвоить следующие разделы курса английского языка по рекомендованному учебнику: 1. Видовременные формы глагола: А) активный залог- формы Indefinite (Present, Past, Future); формы Continuous (Present, Past, Future); формы Perfect (Present, Past, Future); Б) пассивный залог- формы Indefinite (Present, Past, Future). Особенности перевода пассивных конструкций на русский язык. 2. Модальные глаголы и их эквиваленты (can, may, must) 3. Простые неличные формы глагола Participle I, Participle II в функции Используйте следующие образцы выполнения упражнений. Образец выполнения 1 (к упр. I) a) Lobachevsky's geometry had а) Геометрия Лобачевского произвела revolutionized mathematics and the коренное изменение в математике и philosophy of science. философии науки. had revolutionized - Past Perfect Active от глагола to revolutionize are referred to - Present Indefinite Passive от глагола to refer to. Образец выполнения 2 (к упр. II) 1 The changes affecting the Изменения, влияющие на состав composition of materials are called материалов, называются химическими Affecting - Participle I, определение. Called - Participle II, составная часть видовременной формы Present Indefinite Passive от глагола to call. 2.When heated to the boiling Когда воду нагревают до точки кипения, она point water evaporates. испаряется. (При нагревании до точки кипения вода испаряется). (When) heated- Participle II, обстоятельство. Вариант 1 I
.
Перепишите следующие предложения; подчеркните в каждом из них глагол- а.)1. Radio astronomy has given mankind efficient means for penetration into space. 2. The liquid in the tube is boiling. 6.)1. Becquerel's discovery was followed by an intensive research work of Marie and Pierre Curie. 2. Heat energy is transmitted in two different ways. II
.
Перепишите следующие предложения; подчеркните Participle I и Participle II и 1. Nylon was the first synthetic fiber used in clothing. 2. The atoms forming our planet are built of negative electrons, positive protons and 3. This kind of treatment when used makes the metals heat-resistant. 4. When passing through an electroscope, X-rays cause its discharge. III
.
Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них 1. Man-made satellites had to use solar cells as a source of power. 2. They could easily define the properties of this material. 3. The lecture is to begin at 6 o'clock. 4. Atoms should serve mankind. IV. Прочитайте и устно переведите с 1-го по 3-й абзацы текста. Перепишите и Пояснения к тексту : 1. Herman Helmholtz- Герман Гельмгольц. 2. celebrated- знаменитый, прославленный. 3. ophthalmoscope- офтальмоскоп. 4. color-blindness- дальтонизм, неспособность глаза различать некоторые цвета . : 5. through- из-за, благодаря. 6. vortex motion- вихревое движение. 7. versatile- разносторонний, многосторонний. 8. ultimately- в конечном счёте, в конце концов. Herman Helmholtz1 (1821-1894) 1. Herman Helmholtz is celebrated2
for his contributions to physiology and theoretical 2. His researches into physiological optics began about 1850 with the discovery of the 3. Helmholtz's first and most celebrated paper in theoretical physics was his article on 4. Helmholtz was undoubtedly the most versatile7
of nineteenth-century scientists. V. Прочитайте 1 абзац текста и письменно ответьте на вопросы. 1. What is Herman Helmholtz celebrated for? 2. What did he early display a passion for? 3. Did he have marked early talent for mathematics? 4. What did his father persuade him to study? 5. Where did he study? Вариант 2 I . Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них глагол-сказуемое и определите его видовременную форму и залог. Переведите предложения на русский язык. В разделе (б) обратите внимание на перевод пассивных конструкций. а).1. Today scientists are still looking for the substances as a source of energy. 2. The Mendeleyev system has served for almost 100 years as a key to discovering new elements. 6).1. The intensity of this process is influenced by many factors. 2. We were told about the pyramids of Egypt most of which were constructed about 6.000 years ago. II
.
Перепишите следующие предложения, подчеркните Participle I и Participle II и 1. While absorbing the energy of cosmic rays the upper atmosphere becomes 2. Unless properly treated the metal must not be applied for space technology 3. A body moving with a certain velocity carries within itself the kinetic energy of motion. 4. Elements placed by Mendeleyev in the same vertical column have similar properties. III
.
Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них 1. Energy can exist in many forms and each form can be transformed into the other. 2. The computers should become an integral part of the organization of industrial 3. These metal parts had to be subjected to x-ray examination. 4. There are several kinds of fishes, which are able to generate electricity strong IV. Прочитайте и устно переведите с1 по 3-й абзацы текста. Перепишите и Пояснения к тексту. 1. honorary board - доска славы, почёта 2. in compiling this - собирая все факты и материалы 3. some sixty in all - всего около шестидесяти 4. verbally-устно. D.I. Mendeleyev (1834-1907) 1. A Russian name appeared in 1964 on the honorary board1
of science at Bridgeport 2. D. I. Mendeleyev was the fourteenth, and last child of the director of the Gymnasium 3. In 1868 Mendeleyev began to write a great text-book of chemistry, known in its 4. In this paper he set out clearly his discovery that if the elements are arranged in V. Прочитайте 1 и 4 абзацы текста и письменно ответьте на вопросы . 1 . Whose name appeared on the honorary board of science at Bridgeport University, USA, in 1964? 2. What is D. I. Mendeleyev? 3. What purpose has the Mendeleyev system served for almost 100 years? 4. What did Mendeleyev discover? 5. What does the greatness of Mendeleyev's achievement lie in? Вариант 3 I
.
Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них глагол- а) 1. Scientists have found ways of measuring the sizes and positions of bodies in the 2. The laboratory assistant was writing down all the data during the experiment. б) 1. The launching of Sputnik 1 was followed by many achievements in science and engineering. 2. Mendeleyev was appointed Rector when he was 35 years old. II
.
Перепишите следующие предложения, подчеркните Participle I и Participle II и 1. These reactions convert hydrogen into helium, giving off a great amount of light and 2. Soils containing too much sand or clay are of less value in agriculture. 3. Plastics articles are often difficult to repair if broken. 4. The amount of heat generated depends on the quality of fuel used. III
.
Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них 1.These new materials had to withstand much higher temperatures than metals. 2.Laser light can be used to transmit power of various types. 3.This equipment should be tested in various conditions. 4.The consequences of the pollution of the atmosphere by different products are to be IV. Прочитайте и устно переведите с1 по 3-й абзацы текста. Перепишите и Пояснения к тексту: 1. Meitner - Майтнер 2. doctorate - докторская степень 3. then available - доступные в то время 4. illustrious - прославленный, известный 5. productive - плодотворный. Lise Meitner1 In 1938, an Australian physicist named Lise Meitner announced the splitting of the atom in the laboratory. That announcement confirmed once again the beginning of the Atomic Age. At that time Lise Meitner was one of the few persons in the world who had a thorough understanding of atomic energy and the uses which could be made of this great power. 2. Lise Meitner, the daughter of a lawyer, was born in Vienna on the 17th of November 3. In 1906 she went to the University of Berlin to continue her studies by attending the 4. In 1938 she left Germany for Sweden. Lise Meitner declined to work on the V. Прочитайте 1 и 4 абзацы текста и письменно ответьте на вопросы 1. What was Lise Meitner'? 2. What did she do in 1938? 3. Did she work on the development of atom bomb? 4. What was she concerned with? 5. What kind of person was she? Вариант 4 I
.
Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них глагол- а) 1. Quantum mechanics has greatly influenced the nuclear theory. 2. The workers were mounting the new machine-tools from 5 to 7 o'clock. б) 1. Many compounds can be decomposed when they are acted upon by different forms of energy. 2, The engineers were asked to make an experimental model of the device. II. Перепишите следующие предложения, подчеркните Participle I и Participle II и 1. Natural rubber is a thermoplastic material that becomes soft when heated and hard 2. Matter composed of any chemical combination of elements is called a compound. 3. The smallest particle having all the characteristics of an element is called an atom. 4. While bombarding the upper layers of the atmosphere, cosmic rays reach the surface III. Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них 1. A great number of plastics should find their application in the electric industry. 2. Chemical means had to be used for the separation of compounds into their elements. 3. No man is able to do 500.000 sums in one second but a computer can. 4. Any atomic station can be built in any region where its power is to be used. IV. Прочитайте и устно переведите с1 по 3-й абзацы текста. Перепишите и Пояснения к тексту: 1. Raman - Раман 2. pre-eminent- выдающийся, превосходящий других 3. the Civil Service - государственная служба 4. to appoint to a position - назначить на должность 5. to testify to - свидетельствовать о 6. to occupy the chair - возглавлять кафедру, заведовать кафедрой 7. brought - зд. привлёк 8. to emerge - зд. проявить себя. Ch. Raman1 (1888-1970) 1. Raman was an Indian Physicist, pre-eminent1
in molecular spectroscopy and 2. The son of a teacher and lecturer, Raman entered the College in Madras in 1903 3. In 1917 Raman was offered the professorship of physics at the Calcutta University. 4. During the years in Calcutta Raman Emerged8
as a truly international figure. In 1930 V. Прочитайте 1 и 4 абзацы текста и письменно ответьте на вопросы. 1. What was Raman? 2. What did he create? 3. Was he considered the father of Indian science? 4. What was he awarded the Nobel Prize for? 5. What universities and institutions honored him? Вариант 5 I
.
Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них глагол- сказуемое и определите его видовременную форму и залог. Переведите а) 1. Astronomers have measured the exact length of the day. 2. Astronomers find that the day is increasing by 0.002 seconds each century. б) 1. As a rule one great discovery is generally followed by numerous others. 2. We were shown a new alloy, which will be used, in modern technology. II. Перепишите следующие предложения, подчеркните Participle I и Participle II и 1.Matter consists of one or a number of basic elements occurring in nature. 2.One can use several modern devices while detecting and measuring radioactivity. 3.When heated to a certain temperature this alloy increases in volume. 4.This cloud chamber (камера Вильсона) is one of the devices used to detect the III
.
Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них 1. A computer can solve complicated problems many times faster than a 2. A new type of plastics had to be obtained for space technology. 3. To measure the vast distances between different planets scientists have to use special instruments. 4. The nuclear-rocket engine should be thermally efficient. IV. Прочитайте и устно переведите с1 по 3-й абзацы текста. Перепишите и Пояснения к тексту: 1. Powell - Пауэлл 2. particle physics - физика элементарных частиц 3. the Pugwush Conferences - Пагуошские конференции 4. were determined - были полны решимости 5. won a scholarship - получил (по конкурсу) стипендию 6. position - должность 7. sub-nuclear particle - субъядерная частица. C.F.Powell1 (1903-1969) 1. Powel was a prominent English scientist noted for his techniques and discoveries in 2. Powell was born in December 1903 in England. His parents were poor and they career at the Cavendish laboratory headed by Ernest Rutherford. After gaining his scientific degree at Cambridge in 1928 Powell accepted a position6 at the Physics laboratory in the University of Bristol. Powell spent the rest of his career there advancing to professor in 1948 and director of the laboratory in 1964. 3. In 1947 Powell's Bristol group identified a new particle in the cosmic radiation. 4. Powell continued to develop and apply the photographic method of Bristol. His V. Прочитайте 1 и 4 абзацы текста и письменно ответьте на вопросы. 1. What was Powel noted for? 2. What problems was he concerned with? 3. What did he stress in his published articles? 4. Whose laboratory became the source of new experimental discoveries? 5. What was Powel awarded the Noble Prize for? Контрольное задание З Чтобы правильно выполнить задание 3, необходимо усвоить следующие разделы курса английского языка по рекомендованному учебнику: 1. Грамматические функции и значения слов that, one, it. 2. Пассивный залог (the Passive Voice) видовременных форм Indefinite, Continuous, 3. Функции глаголов to be, to have, to do. 4. Простые неличные формы глагола. Инфинитив в функции а) подлежащего, б) составной части сказуемого, в) определения, г) обстоятельства цели. 5. Бессоюзное подчинение в определительных и дополнительных придаточных Используйте образцы выполнения упражнений. Образец выполнения 1 (к упр. I) Present Perfect Passive The main question has already been Главный вопрос уже обсудили, discussed. Present Indefinite Passive His scientific work is much spoken about. О его научной работе много говоря. Образец выполнения 2 (к упр. II) 1. it is necessary to use the latest means 2. One should agree that that experiment 3. It is hydrogen that will be the main Необходимо использовать в промышленности новейшие средства контроля Следует согласиться, что тот эксперимент имел большое значение для нашего исследования Именно водород будет основным источником энергии в автомобиле будущего Образец выполнения 3 (к упр. IV) 1. What is the name of the book you are 2. The region you must explore possesses Как называется книга, которую ты читаешь? Район, который мы должны исследовать, обладает огромными природными ресурсами. Вариант 1 I . Перепишите следующие предложения, определите в каждом из них видовременную форму и залог глагола-сказуемого (см. образец). Переведите предложения на русский язык. 1. When much materials had been looked through and some problems had been 2. Electric cars will be widely used in future. 3. Today plastics are being applied for car bodies (корпус автомобиля). 4. This lecturer is listened to with great interest. II. Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, 1. It is proved that light needs time to travel any distance. 2. One must take part in scientific work. 3. Specialists consider that in future city transport will reject gasoline. III
.
Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание 1. Scientists had to create new materials for industry. 2. This material does not possess elastic properties. 3. This material has many valuable properties. 4. He was to get these data yesterday. IV. Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, 1. We know electricity produces heat. 2. The new materials chemists developed were used in space technology. V. Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, 1. They were to install the new equipment. 2. The metal to be used in the experiment is to be hard. 3. To reinforce the metal engineers use artificial fibers. 4. To operate this complex device is rather difficult. VI. Прочитайте и переведите с 1 по 3-й абзацы текста. Перепишите
и письменно Пояснения к тексту: 1. for the most part - большей частью 2. in this respect - в этом отношении 3. as to - что касается 4. by far - несомненно. Better metals are vital to technological progress 1. Since the earliest days the preparation of metals for mechanical use was vital to the advance of civilization. Gold, silver and copper were the first to be used by a primitive man, as they were found free in nature. Today we know more than sixty-five metals available in large enough quantities to be used in industry. 2 Metals are mostly solid at ordinary temperature and possess comparatively high melting points with the exception of mercury. They are for the most part1 good conductors of heat and electricity, and silver is the best in this respect2 . As to3 their chemical properties the first point to be mentioned is that they vary widely in degree of chemical activity: some are enormously active and others are inert. The Earth contains a large number of metals useful to man. Of all metals to be utilized in industry iron remains by far4 the most important. Modern industry needs considerable quantities of this metal either in the form of iron or steel. 3. To get the desirable characteristics in metals or to improve them the art to mix 4. To serve special uses modern metals and alloys must be lighter yet stronger, more 5. Today transformation, communication, construction, farming and manufacturing all VII . Прочитайте 1 и 2-й абзацы текста и ответьте на вопросы письменно. 1. What was vital to the advance of civilization? 2. What metals were the first to be used by a man? 3. Why were they used first"? 4. How many metals are available in large quantities today? 5. What do transportation, communication, construction and manufacturing depend on? Вариант 2 I . Перепишите следующие предложения, определите в каждом из них видовременную форму и залог глагола-сказуемого (см. образец). Переведите предложения на русский язык. 1. When much had been done in the study of ecology by our institute it became an 2. This material is unaffected by solar radiation. 3. During the experiment the air in the laboratory was being purified by two ventilators. 4. Great deposits of coal have been discovered in our region.II. Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание на разные значения слов it, that, one. 1. It is necessary to find new sources of cheap energy. 2. It was Einstein who came to the conclusion that the electromagnetic field is influenced by the gravitational field. 3. This metro station was opened last year and that one will be put into operation in two III
.
Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание 1. Man had to learn to obtain electric power directly from the Sun. 2. At present most of the industrial enterprises have their own electric power stations. 3. Specialists do not use solar cells in industry as they are too expensive. 4. The engineers are to study the problem of using cosmic rays. IV. Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, 1. The methods we have just described are very effective. 2. The instruments our plant produces help to automate production processes. V. Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, 1. We hope to get new data in a week or two. 2. A number of devices were developed to detect cosmic rays. 3. He spoke about the fuels to be utilized in space research. 4. To operate new flexible line became possible thanks to computers. VI. Прочитайте и переведите с 1 по 3-й абзацы текста. Перепишите и письменно Пояснения к тексту: 1. magneto - heat engine - магнитно-тепловой двигатель 2. inexhaustible- неисчерпаемый, неистощимый. Sun-driven engine 1. It is common knowledge that certain metals and their alloys are attracted by a magnet. After heating, this property vanishes; it is restored after cooling down. A new 2. We know solar power is inexhaustible2
and its use does not harm the environment. 3. The rotor of the new engine is made of an alloy that loses its magnetic properties at 4. By using thermo-magnetic alloys it is possible to develop a lot of automatic devices, for example, solar clocks, thermometers, etc. Mention should be made that these devices can withstand extreme temperatures. To organize the production of the necessary alloys is simple as there is no need for rare materials or complex technology. VII . Прочитайте 1 и 2-й абзацы текста и ответьте на вопросы письменно. 1. What property do many metals and their alloys possess? 2. Where are magneto- heat engines used? 3. Where are thermo-magnetic alloys used? 4. What temperatures can these devices withstand? 5. Is it simple or difficult to produce such alloys? Вариант 3 I . Перепишите следующие предложения, определите в каждом из них видовременную форму и залог глагола-сказуемого (см. образец). Переведите предложения на русский язык. 1. The radar has been used for the automatic control of ground transport. 2. Today plastics are being widely used instead of metals. 3. The construction of the dam has been completed this month. 4. The alloys were experimented upon in our lab. II. Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, 1. It is the number of electrons within the atom that determines the properties of a 2. The territory of Moscow is larger than that of London. 3. In London one must get used to the left-side traffic. III
.
Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание 1. Some substances do not conduct heat 2. These computers will have to perform millions of operations per second. 3. He was asked to make a report. 4. You are to present the results of your research in a week. IV
.
Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, 1.1 think he has made a mistake in his calculations. 2. The heat a body contains is the kinetic energy of its molecules. V. Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, 1. They promised to supply us with the necessary equipment. 2. The experiment to be carried out is of great importance for our research. 3. To convert chemical energy into electrical energy we must use an electrical cell. 4. The task of the computer is to operate flexible line properly. VI
.
Прочитайте и переведите с 1 по 4-й абзацы текста. Перепишите и письменно Пояснения к тексту: 1. self-taught engineer - инженер самоучка 2. crossing - переправа 3. a span - пролёт, to span - перекрывать On bridge building 1. The history of Russian bridge building is closely connected with the name of Kulibin, 2. In Petersburg Kulibin undertook a very difficult engineering problem - to design a 3. After the model was completed it had to be submitted to a special commission set 4 In spite of general disbelief the testing of the model was a success. No failure resulted even when a weight much greater than the maximum load was applied to the bridge. In spite of the favourable conclusion no practical result followed. VII . Прочитайте З и 4-й абзацы текста и ответьте на вопросы письменно. 1. What commission did the model have to be submitted? 2. What specialists invaded the Academy of sciences at the time of Catherine II? 3. Did they consider themselves much superior to Russian people? 4. Was the testing of the model a success? 5. Did practical result follow? Вариант 4 I . Перепишите следующие предложения, определите в каждом из них видовременную форму и залог глагола-сказуемого (см. образец) Переведите предложения на русский язык. 1. The automatic equipment is being installed in our shop. 2. Radioactive isotopes have been made in nuclear reactor. 3. The construction of this house will be completed in a month. 4. The engineer was asked about the new technology used at the plant. II. Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание на разные значения слов it, that, one. 1. The success in chemistry made it possible to obtain a lot of new materials. 2. One must apply the materials that can be machined easily. 3. It is the energy of falling water that is used to drive turbines. III
.
Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание 1. The operators dealing with radioisotopes must have protective suits. 2. The engineers are to study the problem of using solar energy. 3. We had to use a computer to make these calculations. 4. One never knows what he can do. IV.Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, 1.1 think the drawing will be ready by tomorrow. 2. The phenomenon Roentgen discovered is widely used in medicine. V. Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, 1. То design new buildings is the work of an architect. 2. To measure volumes we must know the dimensions of a body. 3. The purpose of this book is to describe certain properties of metals. 4. She is leaving for the conference to be held in Moscow. VI.Прочитайте и переведите с 1 по 4-й абзацы текста. Перепишите и письменно Пояснения к тексту: 1. to propel - приводить в движение 2. self-propelled - самоходный, самодвижущийся 3. engine - машина, двигатель. The early days of the automobile 1. One of the earliest attempts to propel1
a vehicle by mechanical power was 2. From 1800 to 1900 was a period of the application of gasoline engines to motor cars 3. After World War I it became possible to achieve greater reliability of motor cars, 4. Like most other great human achievements, the motor car is not the product of any VII. Прочитайте З и 4-й абзацы текста и ответьте на вопросы письменно. 1. Was the motor car the product of any single inventor? 2. What vehicles were developed gradually? 3. What did the development of these vehicles cause? 4. How many cars were manufactured in 1960? 5. Had other industry ever developed at such a rate? Вариант 5 I . Перепишите следующие предложения, определите в каждом из них видовременную форму и залог глагола-сказуемого (см. образец). Переведите предложения на русский язык. 1. The sputniks are used for the research of magnetic fields and cosmic rays. 2. The properties of materials are affected by solar radiation. 3. Numerous questions were being discussed by the commission. 4. The experiment has been carried out successfully, and the results will soon be II
.
Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, 1. The peoples know that their joint efforts can secure peace in the whole world. 2. We had to find newjnethods of investigation because the old ones were 3. One may work in this laboratory only observing certain rules. III
.
Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание 1. We had to change the design of this machine. 2. The speed of electrons is almost the same as that of light. 3. We have introduced a new system of work. 4. He does morning exercises every day. IV. Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык,' 1. We know radio and radar systems play a very important role at any airport. 2. The substance they had to work with had an unpleasant odour. V. Перепишите следующие предложения и переведите их на русский язык, 1. The main purpose of the computers is to solve complex problems quickly. 2. To extend the main street they had to destroy some old buildings. 3. The new channel to be constructed here will be the longest in the country. 4. To operate the complex device was rather difficult. VI. Прочитайте и переведите с 1 по 3-й абзацы текста. Перепишите и письменно Пояснения к тексту: 1. ultrasonics - ультразвук 2. a transducer - датчик 3. quartz-кварц 4. to come across - натолкнуться, встретить 5. proves to be - оказывается Ultrasonics1 1. The source of the ultrasonic sound is called a transducer2 . One of the transducers is a quartz3 crystal. This is a solid body whose property is to change its dimensions under the influence of electricity. A quartz crystal is pressed against the surface of the metal to be tested. An electric current of ultrasonic frequency is applied to the crystal to make it vibrate with the same frequency. From the crystal a short burst of sound travels into the specimen. If it comes across4 an air bubble, a crack or some other defects it is reflected from that region, thus locating the defect. If the specimen has no defects the signal is not reflected back until it reaches the opposite surface of the specimen. 2. Ultrasonic method is applied to study the ocean bottom, to locate shoals offish or to 3. Ultrasonic waves are used in various industries. Ultrasonic cleaning proves to be5
VII. Прочитайте З абзац текста и ответьте на вопросы письменно. 1. Where are ultrasonic waves used? 2. What metal parts are successfully cleaned by ultrasonics? 3. How can cracks in metals be cleaned7 4. Does cleaning by ultrasonic seem to be very simple or very complex 5. What does a physicist know? Контрольное задание № 4 Чтобы правильно выполнить задание 4, необходимо усвоить следующие разделы курса английского языка по рекомендованному учебнику: 1. Сложные формы инфинитива (Passive Infinitive, Perfect Infinitive). Обороты, 2. Причастия (Participle I, II). Независимый (самостоятельный) причастный оборот. 3. Условные предложения Используйте образцы выполнения упражнений. Образец выполнения 1 ( купр .1) 1.
A laser beam is known to be widely Известно, что лазерный луч 2. Specialists believe synthetic fibres Специалисты полагают, что различных отраслях промышленности. 3. The device to be bought must be Прибор, который нужно купить, Образец выполнения 2 ( к упр .2) 1
. Countries wishing to cooperate Страны, желающие сотрудничать necessary understanding. понимание 2. New technological processes Когда были разработаны новые of equipment have been installed in the shop. 3. Having read the book I returned it to the library. было установлено новое технологическое оборудование. Прочитав книгу, я возвратил ее в библиотеку. Образец выполнения 3 ( к упр . З ) 1.
If the installation is put into 2. If the system had been perfected 3. It would be impossible to build Если установка будет пущена вовремя, экономический эффект возрастет Если бы система была усовершенствована, мы бы применили ее для новых расчетов. Было бы невозможно построить космические корабли без применения новых материалов и сплавов. Вариант 1 I
.
Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие предложения. 1. Light and radio waves are said to be of similar nature. 2. We know this young man to work in the field of quantum generators. 3. The metal to be poured into a mold for casting may contract or expand on solidifying. II
.
Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие 1. Having done a number of calculations our astronomers have shown that the basic 2. The weather permitting, we shall go to the country. 3. The narrow intense beam being produced by the laser travels great distance witheut III
.
Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие сложные 1. If biological experiments are continued, the problem of developing the technology for 2. The design would have been ready by the end of the year if they had supplied us with 3. It would be impossible to protect metal from corrosion without the films. IV. Прочитайте и устно переведите с 1-ого по 5-й абзацы текста. Перепишите и Пояснения к тексту. 1. many times- во много раз 2. to combat against- бороться против 3. Russian-made inhibitors- ингибиторы, изготовленные в России Corrosion 1. During a year almost 200 million tons of metal objects are considered to be 2. The situation is very serious, because not only metal is destroyed but also a great 3. Combating against the corrosion of metals has now become a key problem in all The scientific and technical achievements in the field of raising the corrosion resistance of construction materials are the basis of technical progress in different branches of industry, an indicator of the country's economic potential. 4. A large amount of "anti-corrosion" work is being carried out in Russia. The results 5. Russia also exports special equipment and some kind of technology designed to V. Прочитайте 5-й абзац текста и ответьте письменно на следующий вопрос: What materials weakening corrosion does Russia sell? Вариант 2 I . Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие предложения. Помните, что объектный и субъектный инфинитивные обороты соответствуют придаточным предложениям (см. образец выполнения 1). 1. Samples of semiconductors with improved properties are reported to be obtained on 2. Scientists found beta-rays to consist of negative particles. 3. A problem to be solved by digital computer must be expressed in mathematical II
.
Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие 1. Having used a laser beam scientist obtained accurate calculations of Jupiter's 2. The beam travelled 800,000 km in space, its velocity approaching that of light. 3. Being used in measuring the diffusion of metals isotopes gave much more accurate III
.
Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие сложные 1. If the metal had been heated slowly, the first changes in its appearance would have 2. If liquids expand upon freezing, an increase of pressure lowers its freezing point. 3. It would be impossible to determine the properties of these materials without IV. Прочитайте и устно переведите
с 1-ого по 5-й абзацы
текста
.
Перепишите
и Пояснения к тексту. 1. the laser-лазер 2. partial mirror- полупрозрачное стекло 3. power supply- источник питания The laser today and tomorrow 1. The laser has become a multipurpose tool. It has caused a real revolution in Atoms emit rays of different length, which prevents the forming of an intense beam of light. The laser forces its atoms to emit rays having the same length and travelling in the same direction. The result is a narrow, extremely intense beam of light that spreads out very little and is therefore able to travel very great distances. 2. The most common laser is the helium-neon laser in the laser tube, containing 10 per 3. The first laser was built in 1960. Since then scientists have developed several types 4. Having been developed at The Institute of Physics in 1962, semiconductor quantum 5. But the most interesting thing about semiconductor laser is that it is able to V. Прочитайте 5-й абзац текста и ответьте письменно на следующий вопрос: Вариант 3 I . Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие предложения. Помните, что объектный и субъектный инфинитивные обороты соответствуют придаточным предложениям (см. образец выполнения 1). 1. The Sun and stars are proved to be able to produce great quantities of energy by 2. For the experiment we need several electrical devices to be connected in series. 3. Lasers are known to have found wide application in medicine. II. Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие предложения Обратите внимание на перевод зависимого и независимого (самостоятельного) причастных оборотов (см. образец выполнения 2). 1. Measurements of solar radiation reaching the Earth each day make it possible to 2. Having built a new automobile plant, we increased the output of cars and buses. 3. Knowledge being the most valuable wealth of our times, the information theory III. Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие сложные 1. If the gathered data had been presented in time, the results of the experiments would 2. If you had answered six questions in the competition, you would have won the first 3. It would be impossible to carry on a careful study of the process without the new IV. Прочитайте и устно переведите с 1-ого по 5-й абзацы текста. Перепишите и Пояснения к тексту. 1. digital-цифровой 2. to result in - заканчиваться, приводить к чему-либо 3. prospects - перспективы Computers 1. The first machine for mathematical computation was built in 1822 by the 2. Two generations of engineers worked hard to construct a modem computer. Their 3. Having invented computers engineers began to use them in industrial automatic 4. We often hear that the increasing flood of information will be one of the problems of 5. As the electronic computer has opened great prospects for further development of V. Прочитайте 5-й абзац текста и ответьте письменно на следующий вопрос: Вариант 4 I. Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие предложения Помните, что объектный и субъектный инфинитивные обороты соответствуют придаточным предложениям (см. образец выполнения 1). 1. We know the wave theory of light to be first proposed by the English physicist Robert Hooke in 1665. The crew is reported to have carried out a great deal of scientific experiments. 2. A problem to be solved 6y#idl§iaf computer must be expressed in mathematical terms. II
.
Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие 1. About 100 years ago, a French scientist Pierre Curie subjecting certain crystalline * 2. Having been subjected to high pressure metals become highly conductive. 3. The average height of the Ural mountains is 800 meters, the highest point being III
.
Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие 1. If the service life of the instrument had been prolonged, the economic effect would 2. Were the temperature increased, the velocity of the molecular motion would also be 3. It would be impossible to ensure the full supply of energy without atomic power IV. Прочитайте и устно переведите с1-го по 5-й абзацы текста. Перепишите и Пояснения к тексту 1. tiny fraction of time - очень короткий период времени 2. data processing system - система обработки информации 3. digital - цифровой. Today's astonishing computers 1. Not long ago computers were not very reliable and comparatively slow in operation, 2. We know a computer to be a complex electronic device that can store and process 3. There are two types of computing equipment - digital3
and analogue. They work 4. The analogue computer produces analogues or parallels of the process to be 5. Nowadays computer makers are working at the problem of introducing small V. Прочитайте 5-й абзац текста и ответьте письменно на следующий вопрос: What problem are computer makers working at nowadays? Вариант 5 I . Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие предложения. Помните, что объектный и субъектный инфинитивные обороты соответствуют придаточным предложениям (см. образец выполнения 1). 1. We know neutrino to have a rest mass (масса покоя) of about 30 electron-volts. 2. Conduction is known to be a process by which heat is transmitted through a 3. All the changes of temperature and changes of state to be discussed are shown by a II. Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие 1. Working with machines, sharp tools, motors one must be careful. 2. The stream of electrons moving along the conductor is called electric current. 3. Powerful nuclear ice-breakers being built in our country, we began a new chapter in III
.
Перепишите и письменно переведите на русский язык следующие 1. If you had translated the article, you could have used valuable data in your work. 2. If the quality of the equipment were higher, the results of the experiment would be 3. It would be impossible to explain chemical phenomena without using the laws of IV. Прочитайте и устно переведите с1-го по 5-й абзацы текста Перепишите и Пояснения к тексту 1. to account for - объяснять 2. to put an end - положить конец 3. as early as - ещё. The moon 1. The moon is the only astronomical body whose distance from the Earth can be 2. In the middle ages the moon was supposed to have a smooth crystalline surface like 3. The view of the Moon has been obtained with the help of a series of automatic lunar 4. Having been transmitted by these stations, the photos and panoramas have shown 5. The mutual attraction of the Moon and the Earth for one another is accounted for by V. Прочитайте 5-й абзац текста и ответьте письменно на следующий вопрос: What is the mutual attraction of the Moon and the Earth accounted for? Контрольное задание № 5 Чтобы правильно выполнить задание 5, необходимо повторить следующие разделы курса английского языка по рекомендованному учебнику: 1. Грамматические функции глаголов should, would. 2. Обороты с инфинитивом и причастием, равнозначные придаточным 3. Различные значения слов: as, because, because of, due to, for, since, both ... arid, neither... nor.
As 1. As there were many new words in the 2. Electricity is a source of light as well as 3. As to (as for)
the computer it can handle 4.1 have done the work as it was required. Because, because of 1. We use these films because they possess superior properties. 2.The engineers prefer electronic devices because of their reliability. Due to 1. Plastics are in wide use due to their light weight. For 1. For a long time wood was being applied 2. We could not translate this text for it Так как в тексте было много новых слов, я пользовался словарём. Электричество - это источник света, а также тепла. Что касается компьютера, то он может в секунду обработать огромное число данных. Я сделал работу, как это требовалось. Мы используем эти плёнки, так как они обладают превосходными свойствами Инженеры предпочитают электронные приборы вследствие их надёжности Пластики находят широкое применение благодаря их лёгкому весу В течение долгого времени дерево использовалось для строительства домов. Мы не смогли перевести этот, так как он содержал неизвестные термины. Since 1. Man used wood for construction since С древних времён человек использовал ancient times. древесину для строительства. 2. Since
the experiment was finished the Так
как
эксперимент был закончен, Both ... and 1. Electronics helps us to study both the Электроника помогает нам изучить как atomic nucleus and elementary particles. атомное ядро, так и элементарные частицы. Either ... or 1. Motors run on either
direct or alternating Моторы работают или
на постоянном переменном токе. Neither... nor 1. There is neither oil nor coal in this В этом районе нет ни нефти, ни угля, region. Вариант 1 I . Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание на различные значения глаголов should и would 1. The engineer should know both the advantages and the disadvantages of the 2. Without mathematics there would be no science, no electronic computers, no 3. If we placed this material in vacuum, its mechanical properties would be changed. II. Перепишите предложения и переведите их на русский язык, принимая во 1. The method used depends on the length to be measured. 2. Silicon is known to be the basic material for electric industry. 3. Any element is characterized by a certain number of protons in the nucleus, this 4. Unless treated this material must not be used in space technology. 5. We believe Pythagoras to have been the founder of a school to train students in III
.
Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание 1. Radar is used in airplane and ship navigation as well as
in other fields of science and 2. The transformer is a device used for raising or lowering voltage. 3. The new plastics will be used as insulators both in electrical and electronic circuits. IV. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1-го по 5-й абзацы текста. Пояснения к тексту: 1. vacuum tube - электронная лампа 2. operating current - рабочий ток 3. transistorized circuitry - цепь, собранная на транзисторах 4. tunnel diode - туннельный диод 5. ring radio set - радиоприёмник, встроенный в кольцо. Electronics 1. То separate electronics from the concepts of electricity is extremely difficult. The 2. Electronics usually deals with the application of electricity in communications, in 3. The many disadvantages of vacuum tubes include high cost, bulky construction, 4. A more recent invention - the transistor is known to have replaced the vacuum tube 5. Later research has revealed a device which has revolutionized the field of transistor, 6. Several recent developments in the field of electronics have led to better ways to V. Прочитайте 6-ой абзац текста и письменно ответьте на следующий вопрос: Where will lasers and masers be used? Вариант 2 I . Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание на различные значения глаголов should и would. 1. Mention should be made that during the war the radar was being used for detecting 2. Any explanation of how the sun generates heat by fission would have been 3. If we had used solar energy on a wide scale we should have found a solution to our II. Перепишите предложения и переведите их на русский язык, принимая во внимание, что инфинитивные и причастные обороты соответствуют придаточным предложениям. 1. The atoms are usually combined chemically into groups called molecules, these molecules being in constant motion. 2. In order to calculate the volume of any object you must measure its height, width and 3. The rays passing through the object being examined produce an image on X-ray film. 4. The engineers are interested in plastics because they offer a rare combination of 5. Electrical forces seem to play a very important part in holding crystals together. III
.
Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание 1. As to this device it is capable to convert sunlight to another form of energy. 2. Neither
plastics nor metals have all the desirable properties that the engineer looks 3. The structure of the atom is similar to a planetary system since
electrons orbit around IV. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1-го по 5-й абзацы текста. Пояснения к тексту: 1. Crookes tube - трубка Крукса 2. an X-ray film - рентгеновская плёнка 3. forgery - подделка 4. strain - биологический штамм X-Rays 1. The modern atomic age which we live in began because of an accidental discovery 2. Roentgen also revealed that these X-rays could pass through solid matter and 3. Although Roentgen discovered the properties of X-rays he did not know what rays 4. As mentioned above X-rays were in a wide use for diagnostic purposes in medicine 5. Using X-rays irradiation the scientists have learnt to change structures of well- 6. Radiation is known to -be a multagenic agent. In microbiology mutations are V. Прочитайте 6-ой абзац текста и письменно ответьте на следующий вопрос: What increase was obtained in the productivity of penicillin being irradiated with X-rays? Вариант 3 I . Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание на различные значения глаголов should и would. 1. Without progress in the field of electronics it would be impossible to develop either 2. If we used new plastics materials we should reduce the weight of artificial satellites. 3. You should test the new equipment. II
.
Перепишите предложения и переведите их на русский язык, принимая во 1. Some materials undergo chemical changes when subjected to heat and pressure. 2. There are still many problems to be solved concerning radio, radar and television. 3. Matter is known to exist in four states- solid, liquid, gaseous and plasma, the latter 4. The energy being released during the fission of one gramme of uranium is equal to 5. To make mathematics into a science has been the priviledge of the Greeks. III
.
Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание 1. The speed of electrons is almost the same as the speed of light. 2. This metal possesses high strength due to the addition of tungsten. 3. Copper is in a wide use fgj_cables because it is a good conductor of electricity. IV. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1-го по 6-й абзацы текста. Пояснения к тексту: 1. to result from- происходить 2. internal combustion engine- двигатель внутреннего сгорания 3. wasted heat- отработанное тепло 4. scarcity- нехватка 5. thermo-nuclear fusion- термоядерная реакция Energy and the environment 1. Many of the most serious environment problems of the technological nations result 2. Hydroelectric plants are considered to cause serious problems in the environment 3. Perhaps, the most tragic problem created by the Aswan High Dam on the Nile River 4. Another form of environment degradation common to electric power generation is 5. In order to obtain enormous amounts of energy we are building powerful atomic 6. The largest potential source of nuclear energy is thermo-nuclear fusion by which the V. Прочитайте 6-ой абзац текста и письменно ответьте на следующий вопрос: What substances do power plants contaminate the environment with? Вариант 4 I . Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание на различные значения глаголов should и would. 1. It would have been impossible to send up sputniks unless the laws governing the 2. In 1898 Marie and Pierre Curie discovered that radium sent out rays consisting of 3. The computer will advise the drivers with which speed they should drive trains on II. Перепишите предложения и переведите их на русский язык, принимая во 1. The main disadvantage of plastics is likely to be poor resistance to heat. 2. Scientists consider solar energy to be an ideal source of power for artificial satellites. 3. Liquid lubricants evaporating in vacuum, scientists developed solid lubricants for 4. Wood was perhaps the first material to be used by man for building purposes. 5. Having been translated into many languages Pushkin's books became known all over III
.
Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание 1. For a long time scientists dreamed to obtain electric power directly from the sun. 2. This plant produces cars and refrigerators as well . 3. Since rubber is a non-conductor of electricity it is used for insulators. IV. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1-го по 4-й абзацы текста. Пояснения к тексту: 1. far side- обратная сторона 2. rock- горная порода 3. mantle- мантия 4. glassy globule- стекловидный шарик 5. melting point- точка плавления Lunar exploration 1. The Earth's nearest celestial neighbour- the Moon- is only 384,400 km away from 2. The kilometers of film exposed by the astronauts, the specimens of rock brought 3. Before the Moon landings it was thought that the Moon was a simple body with the 4. The types of rocks that were encountered on the Moon are familiar to geologists. 5. Thus, due to the lunar explorations the scientist were provided with some V. Прочитайте 6-ой абзац текста и письменно ответьте на следующий вопрос: What purpose will the Moons surface be used in future for? Вариант 5 I . Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание на различные значения глаголов should и would. 1. In the future new alloys and synthetic materials should replace the mefeals we use 2. It would be impossible to simplify the production of aluminium without using the 3. The design would have been ready by the end of the year if they had supplied us with II. Перепишите предложения и переведите их на русский язык, принимая во внимание, что инфинитивные и причастные обороты соответствуют придаточным предложениям. 1. Architects have designed and built houses to be heated by solar radiation. 2. Rubber is known to have been brought from America. 3. The Egyptians seem to be the first to apply geometry for practical purposes. 4. The search for new sources of energy having been started, the uneconomical waste 5. Having done a given number of operations the machine stopped automatically. III. Перепишите предложения и переведите их на русский язык, обращая внимание 1. Hydroelectric energy requires no fuel for electricity is produced from the energy of 2. In the field of chemistry lasers are used either f
or diagnostic purposes or for 3. Many important discoveries have been made since
the beginning of the 20-th IV. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1-го по 4-й абзацы текста. Пояснения к тексту: 1. sophisticated- усложненный 2. cell- клетка 3. to afflict- страдать 4. despite- несмотря на 5. retina- сетчатка 6. storage capacity- объем памяти Biochemistry 1. The chemistry of life or biochemistry as chemists call it is an area in which classical 2. Living things represent the most efficient sophisticated, compact chemical "factories" 3. When we compare the nervous system to man-made electronic computers the 4. The chemical processes of our bodies involve enormously complex sequences of 5. The first half of this century might be termed the Golden Age of Physics because so made. By the same virtue we may be in the midst of a Getotenv^ge in Biochemistry. The next few years of research may bring much increased « ndwttanding of chemical processes in cells. V. Прочитайте 5-ый абзац текста и письменно ответьте на следующий вопрос : What phenomena are not yet understood in biochemistry? Литература 1. "Английский язык", Л.Н.Андрианова, Н.Ю.Багрова, Москва, 2000. 2. Английский язык для инженеров, Т.Ю.Полякова, Е.В.Синявская, 3. "Focus on the USA", E.H.VIasova, S.M.Kostenko, Moscow, 1992. 4. English grammar in use, Raymond Murphy, Cambridge, 1997. 5. Учебник английского языка для технических вузов, Оглавление Методические указания........................................................ 3 Контрольное задание №1..................................................... 4 Контрольное задание №2..................................................... 13 Контрольное задание №3..................................................... 21 Контрольное задание №4..................................................... 29 Контрольное задание №5..................................................... 36 Литература........................................................................... 44 |