ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ-ТАРБИЯДА МУТАФАККИРЛАР МЕРОСИДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ АЌАМИЯТИ

Ширинбоев Ш.

ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ-ТАРБИЯДА МУТАФАККИРЛАР МЕРОСИДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ АЌАМИЯТИ

Республикамизнинг мустаљилликка эришгандан сўнг экологик муаммоларни ќал љилиш, инсоннинг табиатга нисбатдан муносабатини ўзгартириш имкони яратилди. Ќозирги кунда табиатни муќофаза љилиш масаласи энг долзарб муаммолардан биридир.

Њлкамиз азалдан ўз табиатини гўзаллиги билан оламга машхур бўлган, аждодларимиз унинг табиатини асраб-авайлаганлар, доим авлодларга обод Ватанни љолдириш учун ќаракат љилганлар.

Буюк бобокалонларимизнинг табиатшунослик фанлари-тиббиёт, биология, кимё, математика, астрономия, физика, гуманитар фанлар бўйича тарихий маълумотларни бериб бориш орљали олий маълумотли мутахассис сифатида шаклланиб келаётган ёшларни миллий ифтихор, миллий ђурур ва ватанпарварлик ќисиётини камол топтириш ќамда уларнинг ватанимизнинг жаќон цивилизациясининг тўла аъзоси эканлигини ќис љилиш руќида тарбиялаш муќим масалалардан биридир.

Дунёдаги барча миллат, халљ ўзининг узољ тарихий тараљљиёти жараёнида ер, сув, ќаво каби унсурларни эъзозлаб келади. Шу жумладан, бизнинг аждодларимиз, буюк сиймоларимиз ќам табиатни асраб-авайлаб, эъзозлаб, таълим бериб, ундан ољилона фойдаланиб келганлар.

Табиат бойликларига бўлган меќр-муќаббат тарихий, фалсафий, ахлољий, таълим-тарбия берувчи љомусий обида бўлмиш «Авесто»да ќам кўришимиз мумкин. Љадимий, муљаддас меросимиз зардуштийликнинг «Авесто» китобида атроф-мухитни муќофаза љилиш сув, тупрољ, ќаво ва оловни, љњйингки, барча унсурларни яхши, пок, тоза саљлаш ва эъзозлаш тўђрисида жиддий мулохазалар юритилади: «Авесто»да болалар ёшлигиданољ дарахт књчитини њтказишлари шарт бўлган. Ер, сув, ќавони асраш љоидаларини бузган киши 400 камчи жазосига махкумдир дейилган. Сувни ифлос љилган ёки ов итини ўлдирган киши 10 минг руќиятни тетиклаштирадиган њсимлик барги териш, 1000 эчкиэмар, 1000 та сув љњнђизи ва касаллик тарљатувчи пашшани њлдириб, гуноќини ювиши лозим бњлган. Ёки тоза сув муаммосини олиб књрайлик-тирик мавжудотнинг пайдо бњлишида сув асосий роль уйнагани айтилган «Авесто»даги таълимотлар ќозирги табиат илмининг замонавий концепцияларига зид эмас. Бундан 3 минг йилга яљин њтмишда ќам сув муљаддас ќисобланган.

Шуни таъкидлаш керакки, «Авесто»даги атроф-муќит, табиатни муќофаза љилинг ва асраш борасидаги ибратли йњрикномаларни ќозирги даврда ќам њз аќамиятини йњљотмаган, аксинча, таълим тарбия доирасида долзарблигича љолмољда.

Соќибљирон Амир Темур ќам экологик муќитни яхшилаш, жонли ва жонсиз табиатни эъзозлаб келган инсондир. У ўз даврида табиатга катта ќурмат ва эќтиром билан љараган. Соќибљироннинг бунёдкорлик соќасидаги

тарихий хизматлари бељиёсдир. Амир Темур салтанатдаги муќитни, испан элчиси Руи Гонсалес де Клавихоннинг «Самарљанддаги Амир Темур саройига сайёќат кундалиги» асарида, Шарафутдин Али Яздийнинг «Зафарнома», «Ќусайин Воиз Кошифийнинг» «Футувватномаи султоний ёхуд жавонмардлик тариљати», Зайниддин Восифийнинг «Бадоеъул ваљоеъ», Хофизи Абрунинг «Зубдат ат-таворих» ва бошља муаллифларининг асарларида књплаб учратиш мумкин. Умр буйи бунёдкорлик билан машђул бўлган Амир Темур «Љай бир жойдан бир ђишт олсам, ўрнига њн ђишт љўйдирдим, бир дарахт кестирсам, ўрнига ўнта кўчат эктирдим деган эди.

Соќибљирон ўз даврида табиат инсон экологиясини юљори пођонага кўтарди, табиатни, инсонни сођломлаштириш, чўл-биёбонларни ободонлаштириш ва деќљончиликни ривожлантириш борасида жуда кўп ќикматли сўзларни мерос љилиб љолдирган. Ќар бир шаќарда масжидлар, мадрасалар, хонаљолар, ќаммомлар љуришни, мусофир йўловчилар учун йўл устида работни бино љилишни, дарёлар устида књприклар љуришни буюрдим. Љайси мамлакатни забт этган ёки љўшиб олган бўлсам, ўша ерни обрў-эътиборли љилишларини азиз тутдим. Њша вилоятнинг улуђларини ођаинимдек, ёшлари ва болаларини ўз фарзандларимдек књрдим. Кимки бирор саќрони обод љилса, ёки бирон бођ кўкартирса, ёхуд бирон хароб бњлиб ётган ерни обод љилса, биринчи йили ундан ќеч нарса олмасинлар, учинчи йили (солиљ) љонун-љоидага мувофиљ хирож йиђилсин. Катта кичиклар бир шаќарда, ќар бир љишлољда касаллар учун шифохона љурсинлар.

Мовароуннаќрнинг деќљончилик воќоларида, хусусан, Зарафшон водийсида ўнлаб суђориш тармољлари чиљарилиб, деќљончилик майдонлари кенгайтирилди. Мозорот ва зиёратгоќлар обод этилди. Љашљадарё вилоятидаги Эски Анќор каналини Амир Темур, Султон Боязид устидан љозонилган ђалабаси шарафига љурган. Тарихчи Ќофиз Абрунинг ёзишича Амир Темур Хуросондаги Мурђоб водийсида ободончилик ва деќљончилик ишларини хараб бўлганини кўриб дарёдан 20 та канал љаздириб, сув чиљариб деќљончилик ва ободончилик ишларига асос солади. Унинг топшириђи бўйича Куќкак-Зарафшон, Амударё ва Сирдарё кўприклар љурилади. Шунингдек, Сирдарёдан Оќангаронга канал љозилди ва Оќангарон шаќрининг љурилишида катта ќисса љўшди. Соќибљироннинг фармойишига кўра Бухорода, Самарљандда, Шаќрисабзда, Фарђонада ирригация суђориш ишлари олиб борилди. Бундай бунёдкорликлар ўз давлатининг бошља ќудудларида ќам давом эттирилган. У узољ Љорабођда 42 км. канал љурдирган. Озарбайжонда Муђон шаќрида 12 та бођ барпо этган.

Марказиё Осиёнинг буюк сиймолари Маќаммад Ал-Хоразмий, Абу Наср Фаробий, Абу Райќон Беруний, Абу Али Ибн Сино, Абдуљодир Бедил ва бошља алломаларнинг асарлари Шарљ ўлкасининг илму маданият хазинаси бўлмасдан, балки бутун инсониятни бойитган. Уларнинг табиат, тиббиёт, риёзиётга, илму нужумга ва бошља фанларга бађишланган асарлари, рисолалари ђарб мамлакатларнинг олий ўљув юртларида дастур ва таълим воситасида фойдаланиб келинмољда.

Муќаммад Ал-Хоразмийнинг асарлари жуђрофия, геодизия, табиатшунослик, суђориш, иљтисод, ќуљуљ ва бошља илм соќаларига бађишланган. Унинг асарларида тођлар, дарёлар, денгизлар, куллар, њсимлик ва ќайвонат олами, ер ости бойликлар, аќоли, халљларнинг урф-адатлари тўђрисида маълумотлар берилган.

Абу Наср Фаробий барча тана аъзоларини тўлиљ бир-бирига бођланган, унинг ўзгариши ва касалланиши овљатга бођлиљ деб билади. Унинг аљидасига кўра, инсон табиатдан, тњђрирођи, ќайвонот оламидан тамоман фарљ љилсада улар умумий хусусиятга эга. Одамнинг фикрлаш фаолияти асаб системасининг маркази-бош (мия) мађзига бођлиљлиги ќаљида фикр юритган. Фаробийнинг таъљидлашича, икки хил бошљариш кучи мавжуд: улардан бири ќайвоний бошљарилиш (ал-ќайвон), иккинчи нутљий, (ан-нотиљ) яъни инсонга хос бошљарилишидир. Шу йўсинда у ќайвонларда нутљ њсмаган бирламчи системага эга бўлган тирик мавжудотлар демољчи бўлса, одамларни нутљий фазилати ривож топган, иккинчи сигнал системага эга бўлган юксак мавжудотдемољчи бўлади. Бундан кўриниб турибдики, Фаробий Европа олимларининг анча муљаддам, яъни рус физиологи И.М.Сетенёв гача бўлган даврдан 1000 йил аввал физиология фанининг илмий асоси ќисобланган буюк ђояга-бирламчи ва иккаламчи сигнал системаси ђоясини ривожланишига асос солган улуђ сиймодир.

Замонавий биология талљинига мувофиљ, икки хил танланиш фарљланади. Бу инсон љўли ва фаолияти билан амалга ошириладиган танланиш ва табиатнинг ўзи яратган ёки яратадиган услубда юз берадиган танланишдир. Фаробий ўз асарларида (сунъий инсон иштирокида) турларнинг вужудга келишини ва табиий тарзда (инсон аралашувисиз) ўсимлик ва ќайвон турларини вужудга келишини дунёда биринчи бўлиб эътироф этади, ќамда биологиянинг энг муќим илмий асосини илк бор асосланиб беради.

Демак, љатъий равишда эътироф этиш мумкинки, эволюцион талимот пойдеворини яратишда инглиз олими Ч.Давриндан 1000 йил аввал яшаб ўтган Фаробийнинг алоќида хизмати бор. Айниљса ќозирги кунда мустаљил республикамиз миљиёсида миллий дастурга мос ќолда ёзиладиган дарсликларда Фаробийнинг илмий асарларидан кенг фойдаланиш ќамда бу дарсликларда унинг биология, физиология, тиббиёт ва бошља фанларнинг асосини ташкил љилувчи илђор ђояларини кенг тарђибот ва ниќоят, эволюцион таълимотнинг пойдеворини яратувчилари сафига љўшиб љўйиш маљсадга мувофиљдир.

Буюк мутафаккирлардан бири Абу Райхон Беруний тарих, астрономия, фалсафа, адабиёт, тилшунослик, этнография, риёзиёт, жуђрофия, геодозия, метеорология, физика кимё, тиббиёт ва табиатшунослик фанларига бађишлаб 150 тадан зиёд ёзган.

Беруний «Ал-асар ал-баљия» ва « Ал-курунал љания» асарларида Марказий осиё, Эрон, Ќиндистон, Афђонистон табиати ўсимликлари (айниљса, шифобахш) ва ќайвонот дунёси тњђрисида мукаммал маълумот берган. У йил фаслларининг алмашуви, мавсумнинг ўзгариши, ўсимлик ва ќайвонотнинг хилма-хиллиги ќаљида маълумотлар беради. Берунийнинг «Табиатда доришунослик» нодир љўлёзмасида Марказий Осиё доришунослиги ќаљида сўз боради ва дориларнинг номи араб, юнон, ќинд форс, хоразмий, суђдий ва туркий тилларда келтирилган. Беруний «Сайдана» асарида ботаника, зоология, ўсимлик ва ќайвонотнинг тарљалиши ќаљида маълумот беради. У 1116 хил дориворликлар, шу жумладан, 750 номдаги ўсимликлар, 101 та ќаёвонот ва ќар љазилмалар ќаљида сўз юритади. Беруний Ернинг љуёш атрофида ќаракатланишини илмий фикрлар билан асослаб берган. Бундан ташљари, у шундай хулосага келганки, органик оламнинг ўзгариши содда ќайвонотлардан бошланади, сўнгра мукаммал ва мураккабга айланиб, књпќужайрали ќайвонларга айланган. У «одам териси рангининг хилма-хиллиги, феъл атвори, уларнинг табиати фаљат ирсий хусусиятлар билан эмас, балки яшяш муќити (сув, ќаво, тупрољ, ва бошља) га ќам бођлиљ» эканлигини ќам баён этган. Беруний экосистема ва унинг ўзгариши ќаљида кўп маълумотлар келтиради, жумладан, унинг фикрича агар Ер юзида хиллар (турлар) ќаддан ташљари кўпайса, у ваљтда баъзи турларнинг ривожланишига яхши шароит бњлмайди. Унинг таъкидлашича, ер табиатининг ўзгариши, ќайвонот ва ўсимликларнинг ўзгаришига олиб келади. У ўсимлик ва ќайвонот дунёсини ўзгаришини ернинг хусусиятлари билан бођлиљ эканлигини кўрсатади.

Абу Али Ибн Сино «Ал-љонун» асарида инсон жисмининг яшаш муќити билан бођлиљлиги, табиат ва одамнинг яхлитлиги хаљида сўз юритади. Буюк олим таъкидлашича, агар ќаво соф, чангсиз, ђуборсиз бўлса, одамлар 1000 йил ва ундан зиёд яшашлари мумкин. У сув ќаљида шундай дейди: совуљ сувда чўмилиш тадбири ќар жихатдан мукаммал кишилар учунгина фойдалидир. Ёш, љувват ва ташљи сифатлар хамда йил фасли бунга мос бўлиши керак. Бирор киши агар совуљ сувда чўмилмољчи бўлса, бу ишни секинлик билан бошлаши керак.

Табиатшунослик масалалари унинг бебахо асари «Китоб у шифо» сида ўз ифодасини топган.

Улуђ сиймолар Абу Райхон Беруний, Абу Али Ибн Сино, чонг ва тутун инсон умрини љисљартиришини минг йил олдин айтиб ўтганлиги сувни, ќавони тоза саљлаш, исрофгарчиликка йл љймасликни љонун даражасига кўтарганлар .

Бизнинг буюк сиймоларимиз табиатшунослик муаммоларига бађишлаб кўплаб илмий асарлар яратганлар. Ќозирги ваљтда уларни ќар томонлама ўрганиб, тадљиљот ишларини олиб боришни таљозо этмољда. Улар экологик муаммоларни, атроф – муќитни муќофаза љилишни, уни авайлашни ќал этишда љиммат баќо манба ќисобланиб, инсонни, айниљса ёшларни дунё љарашини ва билим доирасини кенгайтиришга яљиндан ёрдам беради.

АДАБИЁТЛАР

  1. Абу Али Ибн Сино –Тиб љонунлари (уч жилдлик сайланма) № 1 Т.Абдулло Љодирий номидаги ќалљ мероси нашриёти, 1993 йил.
  2. Бобирнома, 2 кисм нашрга тайёрлаган Т. 1948-49 П. Шамсиев, -
  3. Узбекистон миллий энциклопедияси. Т.Давлат илмий нашриёт. 2000 йил. (Абу Райхон Беруний).
  4. Ирисов А.- Абу Али Ибн Сино Т. 1980йил.
  5. Ирисов А.- Беруний ва Ќиндистон. Т. 1963 йил.
  6. Љаюмов А. – Абу Райхон Беруний, Абу Али Ибн Сино. Т. 1987 йил.
  7. Мўминов И – выдающиеся мыслители Средней Азии. М.1966 йил
  8. Усмонов М. – «Авесто» да Табиат матхи. Журнал экология хабарномаси. N.C 5 – 6, 1999 йил.
  9. Ќайруллаев М.М. – Абу Наср Фаробий. Т. 1966 йил.
  10. Ќайруллаев М.М. - уйђониш даври ва Шарљ Мустаљиллиги. Т. 1971 йил.
  11. Ќайруллаев М.М. – Фаробий. Эпоха и учение. Т. 1975 йил. Буюклар табиат ва атроф-муќит хаљида.

ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ-ТАРБИЯДА МУТАФАККИРЛАР МЕРОСИДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ АЌАМИЯТИ