Жисмоний тарбия дарсларини ташкил этишнинг таълим методлари

УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ХАЛК ТАЪЛИМИ ВАЗИРЛИГИ

А.КОДИРИЙ НОМЛИ ЖИЗЗАХ ДАВЛАТ ПЕДАГОГИКА ИНСТИТУТИ

ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТ ФАКУЛЬТЕТИ

403-гурух толиби Саидахмедов Шохрухнинг

«Жисмоний тарбия дарсларини ташкил этишнинг таълим методлари»

мавзусида ёзган

РЕФЕРАТИ

Жиззах-2009

Жисмоний тарбия дарсларини ташкил этишнинг таълим методлари

Жисмоний тарбиянинг ўитиш предмети сифатидаги махсус билим ва харакат фаолиятлари укитувчидан ўитишга хос маълум усуллар ва услубиятлар (методлар)ни билишни талаб этади. Таълим (ўитиш)нинг услублари кўп бўлишига арамай уларнинг еч бири универсал эмас. Таълим методларининг тавсифини билиш бу услублар таркибидан улайини танлаб олишга, ўитиш вазифаларини ал илиш учун нисбатан самаралиларини ажратиб олишга имкон беради.

М е т о д - фаолиятнинг шундай усулики, турли шароитда, турли хилдаги шуулланувчилар билан кенг доирадаги вазифаларни ал этиш имконияти бўлади. Масалан: кўргазмалилик методи билан аракат фаолиятларини таништириш, уни такомиллаштиришнинг(турли ёшдаги ўувчилар, катталар билан ишлашда) турли хилдаги таълим вазифаларини ал илиш мумкин.

М е т о д и к у с у л - бу педагогнинг шундай таъсир фаолиятики, ўитишнинг кандайдир маълум бир шароитида таълимнинг хусусий вазиф аларини (ёки унинг бир исмини) ал этиш учун ўлланилади. Масалан: машни ўувчига ёнламасига-узи ён томони билан туриб курсатиши.

Уз навбатида, агар методлар комплекси(суз билан ифодалаш, кургаз малилик ва амалий ургана бошлаш) оркали куйилган вазифани хал килиш мумкин бўлса (масалан, сакрашга урганишини), унда методик усуллар тизими таълимнинг аник бир шароититда методларни амалга ошириш, куллашдек хизматларни утайди (масалан, сакрашни кўрсатишда профиллик кўрсатишни ёки олд кўриниши, олаверса, иккала методик усулни хам ўллашга тури келади). ар бир методнинг турли хил методик усуллари бўлиши мумкин. Улар сон-саносиз даражада кўп бўлиб, маълум ват мобайнида айримлари йў бўлиб кетса, айримларининг кўринишлари ўзгаради, ўитувчининг ижодий изланиши, фаолияти натижасида янгилари хам вужудга келиб, амалда ўлланилади. Кўпинча ўитиш даражасига хос методик усуллар ажмини ўитувчи (тренер) томони дан кўп билиш оралигина фарлаш мумкин.

Тажрибасиз ўитувчиларда баъзан услубият - методик усулнинг таши аломатларини ўзида мужассамлагандек кўриниши мумкин. Масалан: айрим машларни бўлакларга ажратиб ўргатиш уларнинг тизимини ярата олмасликка олиб келади, натижалар кутилгандай бўлмайди. Бу усул кўп олда методик усулга ўхшаш бўлади.

Таълимнинг методларига ўйилган умумий талаблар. ар андай конкрет холатда у ёки бу методни максадга мувофи холда ўллаш атор талабларга риоя илишни таазо этади:

1. Методнинг и л м и й а с о с л а н г а н л и г и (олий нерв фаолияти).

2. ўйилган в а з и ф а г а ў и т и ш н и н г м у в о ф и л и г и .

Ани вазифаларнинг олдиндан белгиланмаслиги таълим методаларини тўри танлаш имконини бермайди. Мисол, дарсда “козёл”дан оёларни кериб таяниб сакрашни ўргатиш (ўитиш) вазифаси ўйилган бўлса, методни танлаш мумкин бўлмай олади (бўлакларга ажратиш билан ва харакатни тула бажариш билан ўитиш методларига таяниш мумкин холос). Нибатан ани вазифа, масалан, “козёл”дан оёларни сакрашда ўллар билан “депсиниш”ни ўргатиш ўйилса, машни бўлакларга ажратиш билан ўргатиш методини ўллашга имконият пайдо бўлади.

3. Т а ъ л и м н и н г т а р б и я л а ш х а р а к т е р и н и ш а к л л а н т и р и ш. Хар бир танланган метод айнан шу харакат фаолиятини ўитишнинг фаат эффектли жараёнини таъминлаш нутаи назаридангина бахоланмай, тарбия вазифалари позицияси талабига араб ам баоланиши зарур.

4. М е т о д л а р н и н г ў л л а н и ш и т а ъ л и м с и с т е м а с и д а г и б а р ч а п р и н ц и п л а р н и н г м у в о ф и л и г и ва а м а л г а о ш и р и л и ш и г а т а я н и ш и л о з и м. Методни алоида олинган прицип билан алоасини бир томонлама изолаш, тушунтиришга йўл ўйиб бўлмайди. Масалан: агар ўитувчи кўрсатиш методини ўллаган бўлса, уни кўргазмалилик принципини тўла амалга ошираётир деган хулосамиз нотўри бўларди. Маълумки, бу принцип атор методлар тизими оралигина амалга оширилади.

5. Ў у в м а т е р и а л и х у с у с и я т и н и н г м у в о ф и л и г и.

Ўитиш методлари маълум даражада бўлса-да жисмоний машларни турларига болидир, айрим холларда фаат сўз билан ифодалаш методининг ўзи кифоя илса, нисбатан ийин вазифаларда эса кўрсатиш методини ам ўллаб юришга тугри келади. Ўйналадиган, гимнастика, спорт ва туризм тарзидаги машларни ўитиш ўзининг хусусий методларига эга эмас. Методлар жисмоний машларнинг барча турлари учун бир хилдир. Шу билан бирга бу турларнинг ар айсиси андайдир даражада бўлса-да, бир хил методик усуллардан фойдаланишга йўналган бўлиб бошаларидан нисбатан озро фойдаланилади. Бундай арамлилик анчалар кам бўлса ўитиш натижаси шунча яхши бўлади.

6. Ў у в ч и л а р и н д и в и д и ва г у р у х н и т а й ё р г а р л и г и н и м у в о ф и л и г и. Масалан, айрим харакат фаолиятларини ўзлаштиришда яхши тайёргарликка эга ўувчилар учун исмларга ажратиб ўргатиш методини ўллаш масадга мувофи эмас, нисбатан тайёргарлиги мавжуд бўлганлари учун эса бу фаолиятни эгаллашни йўлланма берувчи машлар билан бошлаш керак бўлади. Сўз билан ифодалаш методидан фойдаланишда ўувчилар умумий билими даражаси бир мунча юори бўлса, “вираж” бўйлаб югуришни тушунтиришда уларни физика сохаси бўйича билимига таянишимиз мумкин бўлади.

7. Ў и т у в ч и и н д и в и д у а л х у с у с и я т л а р и ва и м к о н и я т л а р и н и н г мувофилиги. Албатта, хар бир педагог таълимнинг барча методларини тўла ажмда эгаллаган бўлиши лозим. Шунга арамай, баъзи ўитувчилар бир хил методларни яхши билишса, айримлари эса бошасини яхши биладилар. Жисмоний тарбия жараёнида бу хусусиятларни алоида исобга олиш зарур. Агар маълум холатда икки хил методдан бир хил натижа чииши ани бўлиб олса, албатта, ўитувчи ўзи пухта билган методни ўллаши лозим.

8. М а ш у л о т л а р ш а р о и т и н и н г м у в о ф и л и г и. Масалан, мактабдаги дарсларда тирмашиб чиишга ўргатиш фаат бир-иккита канат мавжуд олда амалга оширилса, харакатни бир бутунлигича тўла ўргатиш методидан фойдаланиш самара бермайди, чунки бу машулот зичлигини айтарли паст бўлишига сабаб бўлади. Бунда сўздан фойдаланиш методида ўитувчи залнинг акустикаси ва спорт майдонинг сатини исобга олиши керак.

9. М е т о д л а р н и т у р л и т у м а н л а р и д а н ф о й д а л а н и ш талаби. Методларнинг еч айсиси ягона, асосий ва универсал бўла олмайди. Методларнинг турли хилидан фойдаланганда, таълим самаралиро бўлади. Хар бир методнинг ўзига хос яхши томонлари бўлишини назарда соит илиб бўлмайди. Фаат саводсиз ўитувчиларгина уларни ёмон илиши мумкин. Айрим педагогик олатларда самара бераётган методлар боша пайтда умуман, яросиз, хатто зарарли ам бўлиб олиши мумкин. Шунинг учун педагогик жараёнда таълимнинг тизимли методларидан ўринли фойдаланиш керак. Бу жараёнда методларнинг кучли (ўринли) томонларидан фойдаланиб, бўш (ўринсиз) жиатларини ажратиб танлаш лозим. Бу низом ачонки кўрсатиш тушунтириш билан, тушунтириш ифодалаш билан, кўрсатма ва оказолар билан ўшиб олиб борилса, ўув-тарбия жараёни амалиётдаги ишларда тасдиланади. Шуулланувчиларнинг барчаси учун ярайдиган, барча иш шароитига мос келадиган умуман йў десак, хато илмаган бўламиз. айси бир методни универсал метод сифатида юори бахоласак, уни барча ўитувчи ўллай бошлайди, бу, ўз навбатида, ўитувчи ижодкорлигини чегаралаб ўяди, ўувчининг барча имкониятларидан фойдаланиш имконини бермайди. Бу фикр П.Ф. Лесгафт томонидан образли тарзда ифодаланган: “айтиш мумкинки: “Усул - бу мен”. Усул шундан иборатки, билимли, тушунадиган ўитувчи ўз ишини ўзи олиб бораверади”.

Ўувчиларнинг билимларини ошириш, малака ва кўникмаларни эгаллаш учун таълим методлари у ч г у р у х г а а ж р а т и л а д и. Хар бир гурух бир неча хил методларни ўз ичида мужассамлаштирган. Мужассамлаштирилган методларнинг таълим жараёнидаги ўрнига кўра сўздан фойдаланиш, кўргазмали ис илиш ва амалий методлар деб гурухланади ва улардан педагогик жараёнда кенг фойдаланилади.

Ўитишнинг методлари

Сўздан фойдаланиш

методлари

Кўргазмали ис илиш методлари

Амалий методлари

икоя

Ифодалаш

Тушунтириш

Субат

Муокама

Кўрсатма

Топшири

Бао

Буйру

Кўрсатиш

Намойиш этиш

Плакатлар

Кинограммалар

Доскага бўр билан чизиш

Ўувчиларнинг ўзи чизгани,

Макетлар, моделлар

Ранг ва товуш сигналлари

атъиян ва исман регламентлаштирилган маш методлари:

Бўлакларга ажратиб ўзлаштириш - ўйин,

Бир бутунлигича ўргатиш - мусобаа

Уч гурухдаги методларнинг мавжудлиги орали ўувчинининг ўзлаш тирилган фаолияти билан организмнинг турли анализаторлири тизими ёрдамида таништириш таъминланади: ўувчи эшитади, уади, ўзи харакат жараёнини хис илади. Ишга иккала сигнал системаси жалб илинади. Харакат фаолиятини ўитишда амалий методлар муим ахамият касб этади. Биринчи икки пойдевор кўрса, уни кўриб битириш - яъни харакат фаолиятининг ижроси у ёки бу усул орали амалга оширилади.

Жисмоний тарбия дарсларининг самарали бўлиши унинг услубий онун-оидаларини билишга ва уларга мунтазам амал илишга болидир. Жисмоний таълим ва тарбиянинг асосий масади баркамол авлодни солом, баувват, Ватан шон-шуратини дунёга ёювчи, зарур бўлганда жонни гаровга ўйиб уни имоя иладиган, алол менат билан аёт кечирадиган кишиларни тарбиялаб етиштиришдан иборатдир.

Педагогика фани бу масадга эришишда таълим-тарбиянинг онуниятларига атъий амал илишни, илмий асосланган мазмунни ишлаб чииш ва уни ёшлар онгига етказишни, тегишли кўникма ва малакалар осил илишни назарда тутади. Таълим-тарбиянинг самарадорлиги мазмунга мос олда методлар танлаш, уларнинг амалий фаолиятида ўлланишига эришиш, турли замонавий воситалардан фойдаланиш орали алий, ахлоий ва жисмоний ривожланган ёшларни камол топтиришни таазо этади. Таълим-тарбиянинг интерфаол методлари ва ноанъанавий шакллари озирги даврнинг долзарб муаммоси бўлиб, жисмоний машулотлар жараёнида улардан ўлланиш ёшларнинг изиувчанлигини орттиради.

Педагогика, психология ва методика фанлари мустакам амкорлик ўрнатган олда жисмоний тарбия машулотларини энг юори савияда ташкил этиш йўлларини илмий асосламода. Бунда методиканинг ўрни ва салмои юори бўлиб, озирги пайтда Ўзбекистонлик спорт усталари халаро миёсда ўзларининг нималарга одир эканликларини намойиш этмодалар.

Олимлар ва мутахассислар томонидани ишлаб чиилган методик тавсия ва кўрсатмалар нуфузли мусобаа ва беллашувларда ўз самарасини кўрсатган олда муваффаиятларнинг гаровига айланмода. Бинобарин, биринчидан, давлат томонидан абул илинган онун-оидаларни мукаммал билиш, уларнинг андай масадларга аратилганлигини ёшларнинг онгига етказиш ва аётга тадби этиш учун тинмасдан аракат илиш. Мамлакатимизда жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш масадида Президент И.Каримовнинг сайи-аракатларини, ташаббус ва амалий фаолиятини ёшларнинг чуур англашига эришиш. Жамият аъзоларини соломлаштириш билан бирга, жисмоний тарбия ва спорт соасида эришилаётган алабаларни кўпайтиришга даъват этиш. Бир сўз билан айтганда Ўзбекистонда жисмоний тарбия ва спорт ишлари давлат аамиятига молик бўлган соа эканлигини ис этишга эришиш.

Иккинчидан, жисмоний тарбия машулотлари инсон камолотининг зарур шартларидан бири сифатида, бола шахси камолотининг ажралмас исми бўлиб, ар томонлама шаклланган комил инсонни тарбиялашнинг асосий омилларидан бири деб исобланишига эътибор аратиш. Шахс камолотининг ирсият, таълим ва тарбия, ижтимоий муит, шахс фаоллиги омилларининг жисмоний улайишдаги таъсирини тўла намоён этилишига эътиборни аратилиши.

Учинчидан, жисмоний тарбия машулотларининг илмий асосланган мазмунига эътиборни аратган олда, жаондаги энг илор таълим-тарбия мазмунларига уйун бўлган маълумот ва ахборотларга суянган олда шуулланиш. Жаон халларининг жисмоний тарбия ва спорт турларини ўрганган олда, улар билан шуулланиб юори кўрсаткичларни ўлга киритиш учун аракат илиш. Ўзбек миллий ўйинларини жаонга ёйиш. Курашнинг иса муддатда изиарли халаро спорт турига айланишини асослаш.

Тўртинчидан, педагогика учун умумий саналган таълим-тарбия тамойилларига жисмоний тарбия машулотларини ташкил этишда атъий амал илишга эришиш. Илмийлик, тизимийлик, изчиллик, тушунарли бўлиш, кўргазмалилик, ёш ва ўзига хос хусусиятларни исобга олиш билан бир аторда инсонпарварлик, ватанпарварлик, демократия талабларига риоя илиш каби тамойиллар жисмоний тарбия ва спортни юксакликка кўтарилишига исса ўшади.

Бешинчидан, ХХI асрда таълим тарбиянинг долзарб муаммосига айланган компьютер ва ахборот технологияларидан самарали фойдаланишга эришиш. Локал ва халаро ахборот тизими материалларидан унумли фойдаланиб, жисмоний тарбия машулотларини жаон стандартлари даражасига кўтариш. Таълимнинг замонавий педагогик технологиялар асосидаги интерфаол методларини жорий этиш. Бунда билим олувчи ва шуулланувчи шахсининг нуфузини орттиришга эришиш.

Олтинчидан, энг замонавий талабларга жавоб берадиган спорт машулотларидан унумли фойдаланиш, уларнинг бекор турмаслиги, ёшларнинг мунтазам шуулланишларига мослаштириш. Юори малакали устоз-мураббийларнинг фаат марказий шаарларда эмас, барча жойларда фаолият юритишини таъминлаш. Пуллик хизматнинг маълум бир исмини мааллий маблалар эвазига оплаш орали барча оловчиларнинг жалб этилишига шароит яратиш.

Еттинчидан, жисмоний тарбия ва спорт бўйича илмий, ўув-методик, бадиий оммабоп нашрларни кўпайтириш ва таъсирчанлигини оширишга эришиш. Спорт мусобааларининг шари ва талилини оммавийлаштириш.

Саккизинчидан, жисмоний тарбия ва спорт жиозларини тайёрловчи мааллий ишлаб чиариш корхоналарини барпо этиш. Улар тайёрлаган жиозлар халаро талабларга жавоб беришига эришиш. Айниса ёшлар учун спорт кийимлари, асбоб-ускуналар, машулотлар учун зарур бўлган жиозларнинг улай ва арзон бўлишига аамият берилса амма учун фойдали бўлар эди.

Булардан ташари айрим педагогик ва психологик тавсияларни ам баён этишни маъул билдик.

Жисмоний тарбия ва спорт билан шуулланиш жараёнида дўстлик, ўртолик, ўзаро ёрдам, фидойилик, ватанпарварлик, инсонпарварлик, байналминалчилик, онгли интизом, мустакам иродавий сифатлар таркиб топиб боради. ар бир машулотда бундай имкониятлардан тўлафойдаланишгааракат илиш керак. Жисмоний тарбиянинг эстетик ийматини ошириш, менатсеварликка йўналтирилганлигини кун сайин кучайтириш, итисодий моиятини самарали бўлишига исса ўшишни таъминлаш чора-тадбирларини белгилаш.

Жисмоний тарбия машулотларида ва спорт мусобааларида психологик тайёргарлик жудда катта рол ўйнайди. Энг аввало характерни шакллантириш, иродавий сифатларни мустакамлаш, психик жараёнларни такомиллаштириш жисмоний тарбия машулотларини самарадорлигини белгилайди.

алабага бўлган ишонч, ўз-ўзига таъсир этиш, установкалар ўйиш, диатни жамлаш, алий фаоллик жисмоний машулотнинг натижасини энг юори бўлишини таъминлайди.


Жисмоний тарбия дарсларини ташкил этишнинг таълим методлари