азначиликда автоматлаштирилган ахборот технологиялари

ЎЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ

ОЛИЙ ВА ЎРТА МАХСУС ТАЪЛИМ ВАЗИРЛИГИ

ТОШКЕНТ МОЛИЯ ИНСТИТУТИ

“Информацион технологиялар” кафедраси

Р Е Ф Е Р А Т

Мавзу:

азначиликда автоматлаштирилган ахборот технологиялари

Бажарди:

08.00.07-“Молия, пул муомаласи ва кредит” йўналиши мустаил тадиотчиси Махмудов А.

абул илди:

И.ф.н. доц. Султонов Б.

Тошкент 2011 йил


азначиликда автоматлаштирилган ахборат технологиялари

Р е ж а:

  1. азначилик тушунчаси. азначилик органларининг вазифалари (функциялари).
  2. азначилик органларини ташкил этиш ва уларнинг ривожланиш истиболлари.
  3. азначилик органларини ахборот билан таъминлаш ва бу органларда автоматлаштирилган ахборот технологияларини ташкил этиш.
  4. ААТнинг терминал архитектураси ва азначиликдаги ААТ(нинг) “Клиент – Сервер”и.
  5. азначилик органларининг коммуникацион тизимларини ташкил этиш.

азначилик тушунчаси. азначилик органларининг функциялари

Мамлакатдаги мавжуд молиявий тизимнинг талили бюджет маблаларининг келиб тушиши ва сарфланишини исобга олишнинг етарлича тезкор эмаслигини, улардан масадли фойдаланиш назорати, ажратилган маблаларнинг охирги олувчига етиб боргунча бўлган ватнинг узолиги, турли даражадаги бюджетларнинг бажарилишида молиявий органлар орасидаги ўзаро алоанинг сустлиги кабиларни кўрсатади. 1993 йилдаги молия тизимини ривожланиши мамлакат итисодиётида юз бераётган ва ислоотларнинг баосидан келиб чииб, Ўзбекистон Республикаси Молия вазирлиги коллегияси Молия вазирлиги аппарати ва мааллий молия органлари олдига келгуси истибол учун уйидаги устун вазифаларни белгилаб берди:

  • бюджетлараро муносабатларни мукаммаллаштириш ва молия ва соли органлари координацияларини кучайтириш;
  • бюджетларнинг даромад базалари, солилар йиимини ошириш соли йииш ва унинг тўлилигини таъминлаш усулларини мукаммаллаштириш исобига кўпайтириш;
  • маблаларни ижтимоий сиёсати амалга ошириш ва ижтимоий имояланадиган атламларни бюджетнинг барча даражалари билан ўз ватида ва тўли молиялашни таъминлашга йўналтириш;
  • давлатнинг имматли оозлар бозорини, уларнинг муомала муддатлари узолигини исобга олган олда фаоллаштириш ва бозорларга норезидентларни жалб этиш, бозор географиясини кенгайтириш;
  • валютали-молиявий операциялар самарадорлигини ошириш ва миллий валютани мустакамлаш.

Бу масалаларни ал илиш учун “Ўзбекистон Республикасининг азначилиги аида Низом” ишлаб чиилди (2007 йилда Ўзбекистон

Республикаси укумати томонидан тасдиланган) ва янги молиявий орган – азначилик ташкил этиш аида арор абул илинди.

азначилик – давлатнинг махсус молиявий органи бўлиб, унинг функциясига уйидагилар киради:

  • Ўзбекистон Республикаси давлат бюджетини ташкил этиш, амалга ошириш ва бажарилишини назорат илиш, ягона азна тамойилидан келиб чииб, банклардаги азначилик исобраамларидаги киримлар (фойда) ва харажатларни бошариш.
  • Ўзбекистон Республикаси давлат бюджети ва бюджетдан ташари жамармалар орасидаги молиявий муносабатларни тартибга солиш, бу жамармаларнинг молиявий бажарилиши, бюджетдан ташари маблаларнинг келиб тушиши ва ундан фойдаланишни назорат илиш.
  • Давлатнинг молиявий ресурслари ажмини иса муддатга башоратлаш амда давлат харажатларининг белгиланган мос келувчи даври доирасида ушбу ресурсларни бошариш.
  • Давлатнинг юори онунчилик ва ижроия органлари (идоралари) ва ЎзР бошарувининг ЎзР укуматининг давлат молияси, давлат бюджет бўйича, бюджетдан ташари жамармалар, шунингдек, Ўзбекистон Республикаси
  • бюджет тизимининг аволи аидаги ахборот ва исоботларини йииш, ишлов бериш ва талил илиш.

Расм. азначилик органлари тизими орали корхона ва ташкилотларни давлат бюджетдан молиялаштиришда пул маблалари ва ужжатларнинг аракатланиш чизмаси.

Ўзбекистон Республикаси Марказий банки ва боша ваколатли банклар билан амкорликда ЎзРнинг давлат ички ва таши арзларини бошариш ва хизмат кўрсатиш. азначилик тасарруфидаги давлат окимияти идоралари, бошармалар, корхоналар, муассаса ва ташкилотларга давлат маблаларини давлатнинг (давлат) бюджетдан ташари маблалари ва б.га тасимловчи ташкилотларни ам ўшган олда исобот операцияларини юритиш тартибларини, уларга доир услубий ва кўрсатма материалларни ишлаб чииш.

Кўрсатиб ўтилган функцияларни бажариш учун нафаат азначилик органларининг иерархик даражаларида, шунингдек, банк тўлов тизимларида, давлат соли тизимида, амма даражадаги бюджетларнинг шаклланиш ва ижроия тизимларида бюджетдан мабла олувчилар ва соли тўловчиларнинг ривожланган функционал ва ахборот алоалари билан мураккаб кўпиррали тизими аракатланади. Ушбу тизимнинг мураккаблиги унинг турли идораларга тегишли кўп сонли атнашчиларни амраб олиб, тармоли удудларга ёйилганлиги билан кучайтирилганлигидадир.

азначилик органларининг ташкил этилиши ва уларнинг риводланиш истиболлари.

Ўзбекистон азначилик органлари тизими жуда жуда жадал шакллантирилмода. азначилик тизимини ривожлантириш борасида вилоят структурасида Давлат азначилик органлари ташкил этилиб, уларни хўжалик таъминоти ва оргтехника воситалари, жумладан, исоблаш техникалари, алоа ва ахборот узатиш воситалари билан жиозлаш бошланади. азначилик органларининг ишлаш метадалогияси ривожланишининг иса муддатда сезиларли ўзгаришларни бошидан ўтказиш ва жадал суръатда ривожланишни давом этмода. азначилик тизимини шакллантиришда ўлланилган чора-тадбирлар мажмуи техник жиозланганлик бўйича ам, метадалогик ва техналогик ўллаб-увватлашнинг ривожланиш динамикаси бўйича ам бу структурани давлат муассасалари ва молиявий соа ташкилотлари кўламида етакчи мавеига олиб чиишга ишкин яратади.

Ишни ташкил этиш ва ахборотларни айта ишлаш методлари бўйича азначилик органлари молиявий соасини амраб олган инфраструктуранинг ривожланиш даражасига тўла мос келади. исоблаш техникаси ускуналари чеклаш операцияларни бошланич автоматлатирилишини ўтказишга ва турли даражада бюджет ижроси жараёнига ахборот хизмати кўрсатиш муаммоларини мажмуавий ал этиш учун база тайёрлаш имкон беради.

азначилик тизими ривожланиши муаммосини ал этилиши устуворлиги бўйича иккита асосий йўналишга ажратилади:

1) Давлат бюджет даромад ва харажатлар ижросининг автоматлашган ягона исоб тизимини яратиш ва бу тизимни Марказий банкнинг тўлов-исоб тизими билан, соли хизматининг ахборот тизими билан интеграциялаш.

2) Давлат азначилик органларнинг автоматлашган ягона депозитлар тизимини яратиш ва уни имматли оозлар бозори билан интеграциялаш.

Иккала йўналиш нафаат азначилик органларида муносиб дастурий аппарат воситалари яратилиши билан, балки аралаш тизимларни такомиллаштириш билан ам боли.

Бинобарин, банклараро тўлов-исоб-китоб тизими ва азначилик органларининг ахборот мажмуининг мутаносиб ривожланиш бюджет даромадлари йиимининг мавжуд схемаси ва давлат бюджет маблаларини олувчиларга етказилиши ижроси ва исобни оперативлик оширилиши масадида ўзгартиришга имкон беради. Ягона исоб-кито марказида электрон тўловларнинг самарали тизимидан фойдаланиш бир интеграцион кун мобайнида бюджет даромадлари исобланиши ва айд илинишини тўланган бюджетлараро исоб-китоб билан тўли циклда ташкил этишга имкон беради. Бунда даромадлар тушиши исоби бюджет таснифлари, удудлар, соли тўлочилари ва бошалар бўйича автоматик равишда тўли аналитик развёрстика билан амалга оширилида. Тартибга солувчи даромадлар тасимоти ва мааллий бюджетларга мабла ўтказиш ам электрон тўловларни ўллаган олда ягона исоб-китоб марказидан амалга оширилади.Бунинг устига бу операциялар давлат бюджет даромадлари исоби ва айд илинишининг тўли циклига киради. Бундай ташкилотчилик давлат бюджет ва боша даражадаги бюджетлар даромадлари ижроси оперативлигини оширишга, шунингдек, барча даражадаги бюджетлар даромадга келиб тушган маблалар аида ахборотлар анилиги ва аперативлигини оширишга имкон беради.

азначилик органларида автоматлаштирилган ва азначилик оргинларида автоматлаштирилган ахборот техналогияларини ташкил этиш (шакллантириш).

азначилик органлари (.О) менат самарадорлигини оширишнинг шароитларидан бири улар барча даражадаги ахборот таъминотида истиболли ва самарали тизим яратиш исобланади. Ахборот мажмуини ишлаб чииш ягона метадалогик-асосида олиб борилиб, нафаат мидорий кўрсаткичлар – соли тўловлар сони, давлат бюджетдан мабла олувчилар сони, балки удудларнинг жами молиявий ва комуникацион ифраструктураси ривожланишига ам исобга оувчи ўхшаш лойавий ечимлардан фойдаланилади.

азначилик оргинларининг мажмуи бан тизими билан уйунликда нафаат азначилик оргинлари томонидан давлат бюджети функционал ижросини таъсинлашга одир, балки бу жаёнда турли даражадаги молиявий оргинлар ва бошарув муассасалари, шунингдек, банк ва соли тизимининг ўзаро самарали муносабатлашувини ташкил этиш ам мўлжалланган. Бундай мажсуани яратиш негизига юори техналогияли операцион тизимлар, маълумотлар базасини бошариш тизимлари (МББТ) ва шовиндан, ноонуний киришдан имояланган телекомуникацион тизимларни ўллаш асосидаги марказлашга ва тасимланган арорлар техналогияси ётади. Бундай ягона техналогияни ўллаш ва ривожлантириш, унинг асосида корпоратив тизимлар яратиш мураккаб имояланган инфармацион-техник мажмуаларнинг ўзаро ведометвенный аркатланиш муаммосини ал этишга имкон беради.

Давлат азначилик оргинларининг ахборот мажмуасини яратишдан асосий масад давлат бюджет ижроси самарадорлигини сезиларли ошириш исобланади. Бу Давлат азначилик оргинларига чекланган персонал билан тизим олдига ўйилган вазифаларнинг жами ажмини ани, самарали ва тезкор ал этишга имкон беради.

- Давлат бюджет даромадларининг ани ва тезкор исоби;

- Давлат бюджет, Давлат субъектлари бюджети ва барча даражадаги мааллий бюджетлар ўртасидаги ўзаро муносабат;

- Давлат бюджет маблаларини якуний олувчигача ани ва тез етказиш;

- бюджет маблаларидан оилона ва масадли фойдаланиш устидан жорий тўли тезкор ва кесик назорат;

- давлат бюджети ижросини тезкор ва объектив талили ва даромад тушиши амда ихтиёрий берилган давр учун аражатларни прогнозлаш;

- давлат ички арзлари ва бошаларни бошариш ва унга хизмат кўрсатиш.

азначиликда ахборот техналогияларини ташкил этишнинг икки схемаси мавжуд:

- давлат бюджети маблаларини олувчиларнинг шахсий исобларини ва ЎзР банки ёки унинг ваколатли агентлари харажатларининг ягона жорий исоби билан исоб-китоларни юритиш билан;

- минтаада ягона самарали имматли оозлар бозори ва бундай бозорнинг марказий – марказий регистратор, депозитарий, исоб-китоб-кпиринг марказий ташкил этиш ва ЎзР Молия вазирлиги топшириига кўра минтаавий имматли оозлар бозорида давлат имматли озозлар эмитенти функциясини бажариш.

азначиликда ахборот техналогияларини ташкил этишнинг иккала схемаси ижобий ва салбий жиатларга эга.

Биринчи олда тизимнинг имматли оозлар бозорини ривожланган инфраструктураси билан тўли автономликка, унинг муассасалараро муносабатлар муаммосидан нисбатан мустаиллигига эришилди.

Иккинчи йўналиш бўйича ечимда азначилик оргинларининг ишни кўп жиатлардан бир неча муассасалар саъй-аракатларини мувофилаштиришнинг умумий ташкилий-ууий харкатерига эга ва бундай бозорнинг ишлаши учун авфсиз шароит таъминланади.

аначилик органларида автоматлаштирилган ахборот техналогияларини яратишнинг бош масад давлат бюджети ижроси самарадорлигини амалга ошириш исобланади. Шунга боли равишда азначиликнинг тизимига уйидаги талаблар ўйилади:

- азначилик оргинлари тизими олдига ўйимлган вазифаларнинг жами ажмини чекланган персонал билан тезкор, ани ва самарали ал этиш;

- давлат бюджет даромадлари исоби бўйича вазифаларни тезкор, ани ва ишончли ал этиш;

- давлат бюджет, барча даражадаги мааллий бюджетлар ўртасидаги ўзаро муносабатни ташкил этиш;

- Давлат бюджет маблаларининг якуний олувчигача тез ва ани етказиш;

- бюджет маблаларидан оилона ва масадли фойдаланиш устидан жорий, тўли, тезкор ва атти назоратни таъминлаш;

- давлат бюджети ижросининг тезкор ва объектив талилини таъминлаш ва бюджетга даромадлар тушиши амда ихтиёрий берилган давр учун пировард харажатларни прогнозлаш;

- давлат ички арзини бошариш ва унга хизмат кўрсатиш;

- Ўзбекистонда амалда бўлган онунчилик амалиёти ва ЎзР Молия вазирлигининг меъёрий талабларина муносиб бўлиши;

- ваколатли оргинлар тталаблариган мувофиликда конфенденция ва махфий ахборотларга хизматлар кўрсатиш;

- бирламчи хизматлар ва унинг электрон нусхаси юридик ворисийлигини, шунингдек, уларнинг иш юритш ва бошлар аидаги йўриномалар ва онунлар билан аниланувчи тартибот мавжудлигининг барча даври мобайнида саланганлигини таъминлаш.

азначилик оргиннинг автомаилаштирилган асосий масадларига уни шакллантириш жарёнида атор талабларни бажариш билан эришиш мумкин:

Давлат бюджети ижросига хизмат илувчи ахборот тизими деталлашув даражаси бўйича исоблар режаси тузилмаси билан муобил бўлган автоматлаштирилган бухгалтерлик исоби базасида урилиши лозим. Давлат бюджети ижросининг бухгалтерлик исоби бюджет таснифининг жами маёсида, жумладан, бюджет маблаларини якуний олувчилари кесимида аналитик жиатдан олиб борилиши лозим.

Бундай тамойил ахборот мажмуининг исоб регистирида давлат бюджетининг ихтиёрий даражадаги фактни олатини оператив ва ишончли акс эттиришга имкон беради.

- азначиликнинг ахборот тизими анъанавий банк операциялари билан бўлгани каби электрон банк исоб-китоблари тизими билан ам ишлашга мослаштирилган бўлиши лозим. Шунингдек, Давлат ва мааллий бюджет ижросининг ахборот тизимлари билан ўзаро фаол муносабатни ўллаб увватлаш талаб этилади. Мажмуа билан ориши тизимлар бюджет ижросининг тўли масштабли, автоматлашган ва оператив бухгалтерлик исобига асосланган, бирламчи ужжатлар, жумладан, банк тизимидаги тўлов ужжатларни айта ишлашда ахборотларни бир мартада шакллантиришни кўзда тутиши лозим (бу тизимга ахборотларни иккиламчи киритишда маълумотлар номувофилиги ва хатоликларни истесно этади).

- Операцион кун, афта, ой, квартал ва йил мобайнида бюджет ижросининг асосий жараёнларини мувофилаштириш ва синхронлаш.

- турли даражадаги бюджетлар ижросини бажарувчи оргинларнинг ягона техналогик ахборот – коммуникацион тизимини шакллантириш.

- У ёки бу ориши муассасавий тизимига кирувчи ахборотларни уларнинг ўзаро муносабатлашуви жараёнида ишончлилиги – ноонуний киришдан ягона техналогиялаш ва электрон имзони имоялашда ягона техналогияни ўллаш.

- азначиликда автоматлашган ахборот техналогияларини шакллантириш ва жорий этишда бутун тизимни ёки унинг ядросини бўлгани каби, боша тизимлар жорий ишга умуман тегмаган олда аолида автоматлашган иш жойларини ва иш жойларидаги алоида вазифаларни модефикация ўтказилишига имкон берувчи техналогик ва методик арорларни ўллаш.

азначиликнинг автоматлашган ахборот тизими учун санаб ўтилган талаблардан ва бу тизимни уриш шартларидан келиб чииб, автоматлашган ахборот техналогияларининг икки архитектураси фойдаланилади.

1. “Терминал” – юори масулдор мейнфрейм (mainframe) марказлашган исоблаш мажмуаси ва локал амда масофавий, жумладан, интеллектуал терминаллар тизимини ўлалш асосида.

2. “Мижоз-сервер” – бўлим, ташкилотлар кўламидаги локал исоблаш тармоларида маълумотлар базаси билан жамоавий юори масулдор менатни ташкил этиш асосида.

ААТ терминал архитектураси ва азначиликнинг “Мижоз-сервер” ААТси.

Мейнфреймуан фойдаланиб терминал архитектурасида ахборот тизимини яратиш сезиларли даражада тарихий анъаналарга эга. Хорижда ва мамлакатимизда яин ватгача бундай мажмуалар юори самарали электрон-исоблаш машиналари негизидан кенг фойдаланилган. Бундай тизимнинг афзаллиги ахборот тизимида мавжуд барча ахборотларнинг марказлашган кўп оимли ва кўп вазифали айта ишланиш исобланади. Бу имматбао исоблаш ресурсларидан фойдаланиш ва марказий машиналар юори махсулдорлигини оптималлаштиришга имкон беради. Мейфрейда ишлашда ар ибр фойдаланувчи ва ар бир жараёнга ўйилган вазифаларни ал этишга имкон берувчи ахборот ресурслар мажмуаси ажратилади. Фойдаланувчи машина Билан мейнфрейм базасида исоблаш мажмуасига тегишли бўлган ахборот киритиш-чиариш тезкор урилмалари ёрдамида ам, мажмуанинг марказий машинасига уланган терминлларда ишлаш воситасида ам муомала илиш мумкин. Мейнфреймлар операцион тизими ишлаши барарорлиги, хотира ресрусларидан фойдаланиш имояланганлиги ва самарадорлиги, марказий процессори (бир ёки бир нечта) ва ахборот киритиш-чиариш периферия урилмалари билан ажралиб туради. Ушбу архитектура бошидано ват тасимлаш тартибида бир ватда бир нечта (ёки) кўплаб турли вазифаларни самарали ечишга йўналтирилган. Шунинг учун ахборотларни имоялаш воситалари ва тўхталишлардан имоя ривожланган. Операцион тизимнинг катта мидорда (бир неча мингча) фойдаланувчилар ишлашига мўлжалланганлиги мейнфреймлар аппарат исми ва операцион тизимларга созланган тезкор ва ривожланган телекоммуникацион воситаларни яратиш, барча асосий, жумладан, кўп оимли коммуникацион протоколларни ўллашни белгилаб берди. Ахборотларни айта ишлашнинг шиддатли режимида кўп йиллаб тўхтовсиз ишлаш шароити учун яратилган тизимнинг аппарат исми юори ишончлилиги ва барарорлиги билан фарланади. Фаатгина марказий машинага ўрнатувчи дастурий масулотлар тизим фойдаланувчилари учун зарарсиз тарзда модификация ва алмаштиришни етарлича осон ва тез бажаришга имкон беради.

Биро сўнгги йилларда жаон амалиёти шунга гуволик берадики, мейнфреймлар асосидаги асосий истеъмолчилар тизим янги компъютер технологиялардан фойдаланиб, янад арзонро арорларни ўллашга сезиларли даражада айта йўналган.

Бу уйидаги атор сабаларга кўра юз бермода.

  1. Терминал тизимларини яратиш кўпинча етказиб берувчи томонидан барча бошланич тизимларни ривожлантириш бўйича монополлаштиришга олиб келади.
  2. Юори самарли процессор мажмуалари асосисда шахсий компъютерлар ва мини ЭМларнинг интенсив ривожланиши ва ахборот технологиялари бозорининг улар билан жиозланиши иммат бўлмаган раобат ечимлари пайдо бўлишига олиб келади. Масулдорлиги ва эенргия истеъмолчи тежимкорлиги ортиши баробарида кучли микропроцессорлар базасида исоблаш тизимларига нархлар пасайиши бу тизимларни мейнфреймлар учун анъанавий - банклар, коммуникация, молиявий фаолият, мураккаб корпоратив тизимлар каби соаларда кенг ўллаш учун жуда диатга сазовор илади.
  3. Шахсий компъютер операцион тизими ва унинг негизидаги тизимлар такомиллашуви уларни масулдорлик ва кўп оимликни тутиб туриш миёсида ам мейнфреймларга яинлаштиради. Амалий дастурий таъминот ва инструментал олатига араганда камро малакали персоналга мўлжалланиб, фойдаланувчиларга кўпро йўналтирилган масулот чиарадилар. Катта бозорда ўзаро раобат олиб бориб, бу масулотларга суперкомпъютер тизимларининг монопол ишлаб чиарувчиларга араганда сезиларли даражада паст нарх белгилайдилар.

Суперкомпъютер ва уларни ўлловчи тизимларнинг муим аамиятини инкор этмаган олда замонавий автоматлаштирилган ахборот технологияларини яратувчилар амда интеграторлар умумий ва ёпи локал исоблаш тармолари базасида ўллаш улай ва осон ёйилувчи тизимлардан фойдаланишга асосий уру берадилар. Бунда UNIX, Windows NT ва Netware каби истиболли тизимларга алоида эътибор аратилади. Мейнфреймлар кучли файл серверлари, глобал маълумотлар базаси серверлари ва бу тармоларнинг коммуникацион серверлари сифатида кўриб чиилиши мумкин. Сотиб олиниши ва эксплуатацияси иммат турадиган бундай исоблаш машиналарини ўллаш истиболлари уларнинг изматига реал этиёж билан атъий муттносибликни кўриб чиилиши лозим.

ААТ “Мижоз-сервери”

“Мижоз-сервер” архитектураси давлат оялари локал исоблаш тармолари бирлаштирилиши билан ташкил илинади. Бирлаштириш масофавий фодаланувчиларга ахборот айирбошлаш ва масофавий фойдаланувчиларга ахборот айирбошлаш ва масофавий маълумотлар базасини модификациялаш бўйича зарур амалларни самарли ва хавфсиз бажаришга имкон берувчи коммуникацион жиозлар ва дастурий таъминотни ўллаш билан амалга оширилади. Автоматлаштирилган ахборот тизимлари ишчи станцияларида автоматлаштиилган иш жойи ам этувчи вазифалар мажмуидан ташкил топадиган дастурий таъминот жойлашади. Фойдаланувчилар Давлат азначилик органлари маълумотлар базаси билан ишлашида АИЖ вазифаларининг мижоз исмини ўзида жо этади. Уларнинг фаолиятини фойдаланувчи интерфейси, маълумотлар базасига сўровларни шакллантириш ва сўровнома жўнатиш таъминлайди. Бундай архитектура марказлашган маълумотлар маълумотлар базаси ва нисбатан арзон шахсий ЭМлардан фойдаланган олда эргономик, ўзгарувчан созланишга эга АИЖлари осил илишга имкон беради.

азначилик автоматлаштирилган ахборот технологиялари тузилишига оид архитектура танлови ахборот мажмуасининг аппарат исмига ўз талабаларини белгилайди. Масалан, марказлаштирилган ва иерархия тамойили бўйича азначиликнинг марказлаштириш маълумотлар банкини ташкил этиш шароитида ахборотлар оимлари ажми ва ужжатлар яратиш масулдор серверлар ва кучли корпоратив маълумотлар базасини ўллашни талаб илади. Бунда шуни исобга олиш жоизки, файл-серверга мунтазам мурожаат илишга асосланган тизимлар реакция ватининг 3 секундгача ортиши оператив сабрсизлиги анча оширади. Шунинг учун азначилик органларида ахборотларни айта ишлаш технологик жараёнида бухгалтерлик тизими операторларининг иши алоида масъулиятли жой эканини исобга олиб, ишчи станциялар учун типик компъютер сифатида Intel Pentium 100 дан кам бўлмаган типдаги микропроцессор базасида ш/к абул илинади. Чунки бундан кам масулдорликка эга микропроцессорлар барча тизимларнинг инерциявийлигини оширади. азначилик ходимларининг аижларини жиозлаш учун бундай шаклардан фойдаланиш фойдаланувчилар жорий ишлаши учун замонавий эргономик график интерфрейслар API Microsoftни ўллашга имкон яратади. У локал исолаш тармоида фойдаланувчиларнинг самарли жамоавий ва индивидуал ишлашни асон ташкил этади. Жамоавий яратиш ва хужжатлардан фойдаланиш технологияси негизида ЛТда ишлаши ояларига ооз ташувчида ортича ёки кераксиз ужжатлар ишлаб чиаришни исартиришга имкон берда.и Бундай технология электрон офис режимида олари ишининг оозсиз технологиясини ташкил этади.

азначилик ташкилотларида ЛТни тузишда тармо операцион муити сифатида “мижоз-сервер” тоифали объект технологияларини ўллашга йўналтирилган Windows NT операцион тизимидан ва тармоы фойдаланувчиларининг алоида файллар мажмуидан эмас, балки объект-ужжатлар билан ишлашидан фойдаланиш мумкин. азначилик ташкилотлари файл-сервери “Oracle” МББТ асосида ташкил этилиши мумкин. Бу МББТ учун платформа сифатида UNIX ам, Windows NT ам намоён бўлиши мумкин. Ахборот узатиш тармо протоколлари сифатида – TCP/IR, IRX/SPS атнашади. Бу амалий дастурларнинг кенг спектридан, жумладан, MSDOS, Novell, Windows З.Х. учун бажарилгандан ам фойдаланишга имкон беради.

Умуман олганда, «мижоз-сервер» архитектураси базасидан тузилган ояларининг аат-си ўз таркибида офис тизимларининг администраторлари аижлари, ахборот хавфсизлиги хизмати, турли даражадаги бюджетлар ижросида ани функциялар бажарувчи азначилик органлари ва азначилар маъмуриятига эга бўлиши лозим.

Яхлит офис ишини ва банк тиимларидаги тўловлар билан ишлаш, жумлаан, электрон ва давлат имматли оозлар бозорига хизмат кўрсатиш тизими билан ишлашга боли унинг технологик исмларини ташкил этиш анъанавий ужжат айланасида абул илинган ооз ужжатларини тўлаонли юридик муобили исобланувчи объектлар – электрон хужжатлар билан жамоавий ишлаш тамойили асосига урилади. Бундай ёндашув тасимланган тизимлар ишини мураккаблаштиради, лекин тизимда ахборотларнинг юридик яхлитлиги ва ахборотларни жамоавий айта ишлашда ишончлилигини таъминлайди.

Бундай офисдаги иш жойи ужжатлар яратиш ва айта ишлашининг айта ишлаш йўналишини рўйхатга олиш ва ташкил этишдан то арор абул илинганлиги айд илингунча барча меъёрий талабларини онитириши лозим. Одатда, бундай тизимлар ужжат файллари транспорти воситасида АИЖдан бошасига ахборот ўтказишнинг йўналишли оимларига боланган конкрет автоматлаштирилган иш жойларида атъий такомиллаштирилган процедура асосида фаолият юритади.

азначилик органлари коммуникацион тизимларини ташкил этиш.

азначиликда автоматлаштирилган ахборот технологияларини шакллантириш учун махсус коммуникация тизимлари ташкил этилади. Маълумотлар узатилиш телефон ва телеграф алоа каналлари бўйича амалга оширилиши мумкин. Мамлакатнинг улкан удуди бўйлаб таралган ташкилий структуралар учун корпоратив коммуникацион арорлар тузиш доирасида телефон алоа тизими ва умумий фойдаланишдаги регионал компъютер-тармо арорлари жуда истиболли исобланади. озирги ватда халаро алоа тизими “Квант” серияли нисбатан замонавий квази электрон станциялар ўлланишига асосланган. Улар ягона халаро кодлардан фойдаланган олда, оператор иштирокисиз абонент номерини теришга имкон беради. Бу станциялардан фойдаланиш коммутирланувчи каналлар бўйича автоматлаштирилган ахборот айирбошлашни такшил этишга имкон осил илади. Бунда телефон модемлари билан жиозланган ва амалий алоа дастурий таъминотига мутаносиб компъютерлардан фойдаланилади. Айирбошлаш тезлиги анча сезилали катталикда – 12000 дан 28 000 бод ва ундан юорига эришади (ажратилган алоа каналларида маълуморт узатиш тезлиги 1,5 Mb га етиши мумкин).

Масофавий обонентлар щртасида ахборот айирбошнинг сезиларли трофигида ёки иштирокчилари ўртасида боланиш мумкин. Бунда ахборот узатиш бор-йўлигидан атъий назар алоа линияси физик даражада кроссировка орали жамланган ва доимо мавжуд бўлади. Шаарлараро ва шаар (туман) телефон эксплуатцияси ташкилотлари ижара шартномаси шартларида доимий фойдаланишдаги канал сиимини ажратиб кўрсатади. Бундай каналлар ижарасининг салмоли ийматини исобга олиб, уларни техник-итисодий асослаш билан тасдиланган зарур оллардагина ўллаш талаб этилади.

Шаарлараро телефон алосасининг коммутацияланган каналларибўйича ахборот айирбошлани такшил этишдаузатиш характеристикаси барарорлигига обонентларни болашда тизим томонидан автоматик равишда ажратилувчи физик алоа каналлари сифати сезиларли таъсир кўрсатади. Биро, шуни эътиборга олиш керакки, алоа линиясининг оят узунлиги, ускунанинг ва алоида участкаларда узатиш линияларининг жисмоний эскириши коммутацияланувчи каналлар бўйича телефон модем алоаси ишончлилигини анча пасайтиради. озирги ватда сифатли модемлар ва ихтисослаштирилган коммуникацион амалий дастурий таъминот базасида Давлат азначилик органлари ахборот технологияларини шакллантириш учун самардор майдон сифатида фойдаланилади. Бунда улар маълумот узатишнинг йўналтирилган виртуал каналларида реал ват бўйича иш юритадилар, жумладан, масофавий терминаллардан марказий маълумотлар серверига маълумот узатишдаахборотни ноонуний киришдан имоялаш билан шуулланадилар.

Шундай илиб, азначиликнинг автоматлаштирилган ахборот тизими интеграцияланган аппарат-дастурий тизимининг таркибий исми бўлиб, алоида ахборот – технологик аппарат – дастурий воситаларни ва турли даражадаги Давлат азначилик органлари тизимини, жумладан. Локал исоблаш тармо, алоида автоматлаштирилган иш жойлари ва терминаллар, бу муассасалар тасарруфида бўлган коммуникацион компъютер тизим ва всоиталарини бирлаштиради.

азначиликнинг автоматлаштирилган ахборот тизими бюджет жараёнининг жами иштирокчилари ўртасида келишилган форматдаги маълумотлар оператив ва самарали ахборот айирбошланишини амалга ошириш имконини тадим этади.

Бунда Давлат азначилиги Бош бошармаси, Республика субъектлари бўйича Давлат азначилиги бошармаси, Давлат азначиликнинг удудий органлари каби давлат азначилиги органлари, бюджет маблаларини олиш, ўтказиш ва назорат илишда иштирок этувчи боша муассаса, ташкилот ва корхоналар хам иштирок этади.


Молия Вазирлиги азначилик Бош бошармаси

збекистон Республикаси Марказий банкининг операциялар бошармаси

Вазирликлар, идоралар

тўлов топши-риномалари

пул маблалари

Давлат азначилик бошармаси

Давлат субъектлари бўйича Бош Марказий банкининг PFM

Маблаларни тасимловчилар

тўлов топши-риномалари

пул маблалари

Вилоят азначилик бўлинмалари

PFM тижорат банклари (PFM бўлмаганда)

Маблаларни тасимловчилар

тўлов топши-риномалари

пул маблалари

пул ўтказиш реестри нусхаси

тўлов топшири-номалари реестрлари, нусхалари

тезкор исобот, молия-лашти-риш и-соботи, бюджет-нинг ба-жарилиш исоботи

ўтказмалар

харажатларнинг тасдиланган сметаси

ўтказмаларнинг нусхаси

тезкор исобот, молия-лашти-риш и-соботи, бюджет-нинг ба-жарилиш исоботи

тўлов топшири-номалари реестрла-ри, нусха-лари

харажатлар-нинг тасди-ланган смета-лари ой-лик, квартал, йил-лик исобот-лар

ўтказмалар

харажатларнинг тасдиланган сметаси

харажатлар сметаси

харажатлар сметаси

харажатларнинг тасдиланган сметалари, ойлик, кварлат, йиллик исоботлар

Маблаларнинг ўтказмалари реестрлари

азначиликда автоматлаштирилган ахборот технологиялари