Ташкилотнинг ахборот ресурслари

ЎЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ОЛИЙ ВА ЎРТА МАХСУС ТАЪЛИМ ВАЗИРЛИГИ

ТОШКЕНТ ДАВЛАТ ИТИСОДИЁТ УНИВЕРСИТЕТИ

“Ахборот технологиялари ва статистика” факультети

Мавзу: Ташкилотнинг ахборот ресурслари

Бажарди: Хакимов Б

Тошкент 2012

РЕЖА

  1. Ахборотнинг турли жиатлари ва ахборот ресурслари.
  2. Ахборот саноати ва ахборот манбалари.
  3. Жаон ахборот бозорлари ва ишбилармонлик ахбороти сектори.
  4. Фан-техника ва махсус ахборот сектори, истеъмолчилик ахбороти сектори.

Ресурс бирор нарсанинг заирасини, манбаини англатади. Мамлакат миллий итисодининг ар андай тармои талил этилаётганида унинг табиий, менат, молиявий, энергетик ресурсларини ажратиб кўрсатиш мумкин. Бу тушунча итисодий категория саналади.

Моддий ресурслар жамият масулотлари ишлаб чиариш жараёнида фойдаланиш учун мўлжалланган менат ва хом-ашёлари мажмуидир. Масалан, хом-ашё, материаллар, ёили, энергия, ярим тайёр масулотлар, деталлар ва хакозо.

Табиий ресурслар – инсонларнинг моддий ва маънавий этиёжларини ондириш учун жамият томонидан фойдаланиладиган объектлар, жараёнлар, табиат шароитлари, жараёнлари, объектларидир.

Менат ресурслари – жамиятда ишлаш учун умумтаълим ва касбий билимга эга кишилар;

Молиявий ресурслар – давлат ёки тижорат таркиби ихтиёридаги пул манбаларидир.

Энергетик ресурслар – энергия омиллари, масалан, кўмир, нефть, нефть масулотлари, газ, гидроэнергия, электроэнергия ва оказо.

Шуни айд этиш лозимки, ар андай кўламдаги ташкилотнинг керакли даражада ишлаши учун фаат ушбу ресурсларнинг ўзи етарли эмас. Чунки ишлаб чиариш учун моддий, молиявий ва менат ресурслари бўлишнинг ўзи кифоя илинмайди. Уни андай ишлатишни билиш, бу соадаги технологиялар хаида кўплаб ахборотга ам эга бўлиш талаб этилади. Шу боис ам ахборот, ахборот ресурслари озирги кунда алоида итисодий категория сифатида абул илинмода.

Агар, ахборот ресурслари оилона ташкил этилса ва ўринли фойдаланилса, у менат, моддий ва энергетик ресурслар эквиваленти сифатида иштирок этиши мумкин.

Бундан ташари ахборот – олган барча ресурслардан самарали фойдаланиш ва уларнинг исроф илмасликка ёрдам берадиган ягона ресурс саналади.

Ахборот ресурлари – ахборот тизимидаги(кутубхоналар, архив, жамармалар, маълумотлар банклари ва оказо) алоида ужжатлар ва ужжатларнинг бутун бир мажмуидир. Ахборот ресурсларини ахборот тизимидаги барча ахборотлар ажми, деб тушуниш мумкин. Масалан, мамлакат учун бу мамлакатнинг ахборот ресурси саналади, ташкилот доирасида эса – ташкилотнинг ахборот ресурси, деб юритилади. Бошача айтганда, ахборот ресурслари – моддий ташувчи воситаларда айд этилган ва жамият фойдаланиши учун мўлжалланган барча билимлар демакдир.

Ахборот, ахборот ресурслари ар доим мавжуд бўлган, аммо уларга ўз хусусиятига кўра, итисодий категория сифатида аралмаган. Гарчи кишилар бошарув соасида ахборотдан доимо фойдаланиб келган, бўлса ам.

Жамият ривожланиб бориши ва технологияларнинг мураккаблашиши натижасида, ахборот ажми шунчалик кўпайиб кетдики, уни бошарув соасида айта ишламасликнинг иложи бўлмай олди.

Бошарув ирархиясининг пайдо бўлиши, товар-пул муносабатларининг юзага келиши, исоблаш машиналарининг яратилиши бошарув учун катта ажмдаги ахборотларни айта ишлашда ушбу ийинчиликларни енгиш имконини берди.

озирда ривожланиш даражаси шу даражага етдики, эндиликда ахборот ажми ва мураккаблиги ахборот саноатини яратишни талаб илмода. Ах-боротлар мидори мамлакат миллий итисоди, тармо, ташкилотлар ривож-ланишини белгилайди. Ахборот стратегик ресурсга айланиб, ахборот ресурс-лари эса унинг муим турларидан бири саналади. Ушбу ресурсдан фойдала-ниш ажми яин келажакда давлатларнинг стратегик имкониятларини, жумладан, мудофаа обилиятини белгилаб беради дейишга асос бор.

озирги пайтда ахборот ажмининг ортиши ва унинг мураккаблик даражасининг юксалиши ахборот индустриясини барпо этишни талаб этмода. Ахборот мавжудлиги мамлакатнинг ривожланиши, тармолар, ташкилотлар юксалинишини белгилаб беради. Ахборот стратегик ресурс, ахборот ресурслари эса улардан энг муими бўлиб олди. Бу заиранинг умумий фойдаланадиган ажми яин келажакда давлатларнинг стратегик, шу жумладан мудофаа обилиятини белгилаб беради.

Ташкилотнинг ахборот ресурсларини шакллантириш манбалари. ар андай ташкилот айрим бир таши муитда фаолият кўрсатади. Ушбу ташкилот ички муитни ам юзага келтиради. Ички муит ташкилотнинг тузилмавий бўлинмалари ва у ерда ишловчи ходимлар орали уларнинг технологик, ижтимоий, итисодий ва боша муносабатларида шаклланади.

Юзага келиш манбаига боли олда ташкилот доирасидаги ахборот ресурсларини ташкил этувчи ички ва таши ахборотлар мавжуд.

Ички муит ахбороти одатда ани бўлиб, хўжаликнинг молиявий олатини тўли акс эттиради. Уни талил этиш кўпинча стандарт формаллашган процедуралар ёрдамида амалга оширилади.

Таши муит – ташкилотдан ташарида бўлган итисодий ва сиёсий субъектлардир. Бу ташкилотнинг мижозлар, воситачилар, раобатчилар, давлат органлари ва хакозо билан итисодий, ижтимоий, технологик, сиёсий ва боша муносабатларини ўз ичига олади.

Таши муит хаидаги ахборот кўпинча тахминий, ноани, нотўли, зиддиятли, этимолли бўлади.

Бу олатда у ностандарт айта ишлаш усулларини талаб этади.

Ташкилот турли манбалардан уйидаги таши ахборотни олиши мумкин:

1. Итисодиётнинг аволи хаида умумий ахборот. Манбалар: ахборот – тахлилий материаллар, ихтисослашган газеталар, журналлар, Интернет ресурслари.

2. Ихтисолашган итисодий ахборот: молиявий бозор бўйича.

3. Товарлар нархлари бўйича ахборот. Манбалар: ихтисослашган журнал ва бюллетенлар, каталоглар, Интернет маълумотлар базаси.

4. Ўзига хос ахборот. Турли манбалар, жумладан, Интернет. Уни ахтаришда излаб топиш тизимларидан фойдаланилади.

5. Давлат бошариш органларидан ахборотлар(онунлар, арорлар, соли органлари хабарлари ва оказо).

ар андай ресурслар каби, ахборот ресурсларини ам бошариш мумкин, лекин уларни мидорий ва сифат жиатидан баолаш методологияси, уларга бўлган этиёжни олдиндан белгилаш али ишлаб чиилмаган, шунга арамай ташкилот даражасида ахборот этиёжларини ўрганиш, ахборот ресурсларини режалаштириш ва бошариш мумкин ва зарур. Ахборот ресурсларини бошариш деганда:

  • ар бир даражада ва бошариш функцияси доирасида ахборотга бўлган этиёжларни баолаш;
  • ташкилотнинг ужжат айланишини ўрганиш, уни оптималлаш, ужжатлар тури ва шаклларини стандартлаш, ахборот ва маълумотларни тўплаш;
  • маълумотлар турлари номуносиблигини енгиб ўтиш;
  • маълумотларни бошариш тизимини яратиш англанилади.

Жаон ахборот бозорлари. Жаон бозорида ахборотни уйидаги асосий секторларга бўлиш мумкин:

1. Ишбилармонлик ахбороти сектори(биржа, молиявий, тижорат, итисодий ва статистик) уйидагиларни амраб олади:

  • биржалар, биржа ва молия ахбороти махсус хизматлари, брокер компаниялари берадиган имматбао оозлар, валюта курслари, исоб ставкалари ва котировкалари, товарлар ва капиталлар бозорлари, инвестициялар, нарх-наволар хаидаги биржа ва молиявий ахборот ва оказолар;
  • итисодий ва статистик ахборотни – давлат хизматларини, шунингдек шу соадаги тадиотлар, ишланмалар ва консалтинг билан банд компаниялар тадим этадиган динамик, башорат моделлари ва баолар кўринишидаги раамли итисодий, демографик ва ижтимоий ахборотлар;
  • махсус ахборот хизматлари берадиган итисодиёт ва бизнес соасидаги янгиликлар;
  • компаниялар, фирмалар, корпорацияларнинг асосий фаолият йўналишлари ва ишлаб чиарган масулотлари, нархлари, молиявий аволи, алоалари, олди-сотди битимлари ва рабарлари аидаги тижорат ахбороти.

2. Фан – техника ва махсус ахборот сектори. Фундаментал ва амалий фанларнинг барча тармолари, таълим, маданият ва инсон фаолиятининг боша соаларидаги библиографик, рефератив ва маълумотнома ахборотини, кутубхона ва ихтисослашган хизмат орали бошланич манбаларга бўлишни, матнли маълумотлар, тўла жамли нусхалар, микрофильмлар, касб бўйича ахборот ва хўжалик мутахассислари учун махсус маълумотлар олиш имкониятини таъминлашни амраб олади.

3. Истеъмолчилик ахбороти сектори янгиликлар хизмати ва матбуот ахбороти, маълумотнома адабиётлар, омуслар, оммавий ва изиарли ахборотни амраб оладики, улардан бўш ватда, уй шароитида фойдаланилади. Бу сектор шунингдек, махаллий янгиликлар, об-аво, транспорт атновли жадвали ва оказоларни ам ўз ичига олади.

Таянч сўз ва иборалар:

Ахборот; ахборотнинг жиатлари; ахборот ресурслари; ахборот саноати; ахборот манбалари; жаон ахборот бозорлари; ишбилармонлик ахбороти сектори; фан-техника ва махсус ахборот сектори; истеъмолчилик ахбороти сектори.

Такрорлаш учун саволлар.

  1. андай ресурсларни биласиз ?
  2. Ахборотни тавсифловчи жиатларини келтиринг.
  3. Ахборот ресурслари таркибига нималар киради ?
  4. Ахборот саноати деганда нимани тушунасиз ?
  5. Ташкилотнинг ахборот ресурсларини шакллантиришнинг манбаларини айтиб беринг.
  6. Жаон ахборот бозори таркибига нималар киради ?

Асосий адабиётлар

1. Миллий итисодда ахборот тизимлари ва технологиялари: Олий ўув юртлари талабалари учун ўув ўлланма // Муаллифлар: Р.Х.Алимов, Б.Ю.Ходиев, .А.Алимов ва бош.; С.С.уломовнинг умумий тарири остида. – Т.: «Шар», 2004. – 320 б.

2. Гулямов С. С. и другие. Современные информационно-коммуникацион-ные технологии в маркетинге информационных продуктов и услуг. Т.: Фан, 1997 г.

3. Гуломов С. С., Шермухамедов А. Т., Бегалов Б. А. Иктисодий информатика: Дарслик / академик С.С.Гуломовнинг умумий тахрири остида. – Т.: Ўзбекистон, 1999, 528 б.

4. Информационные системы в экономике / Под ред. В. В. Дика. – М.: Финансы и статистика, 1996.

5. Алёхина Г. В. Информационные технологии в экономике и управлении Учебное пособие. М.-2002.

6. уломов С.С., Алимов Р.Х., Лутфуллаев Х.С. ва бошалар. Ахборот тизимлари ва технологиялари. Тошкент.: ”Шар”, 2000 й. - 592 б.

7. Симонович С. В. и др. Информатика. - СПб.: Питер, 2003. - 640 с.

8. Ходиев Б.Ю., Мусалиев А.А., Бегалов Б. А. «Введение в информационные системы и технологии». Ташкент. ТГЭУ. 2002 г. - 156 с.

9. Петров Б. Н. Информационные системы. - СПб.: Питер, 2003. – 688 с.

10. Когаловский М. Р. Технология баз данных на ПЭВМ. М.: ФиС, 1992.

11. Системы управления базами данных и знаний/Под ред. А.Н.Нау-мова. – М.: Финансы и статистика, 1991.

Ташкилотнинг ахборот ресурслари