Ахборот ва арорлар абул илиш

ЎЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ОЛИЙ ВА ЎРТА МАХСУС ТАЪЛИМ ВАЗИРЛИГИ

ТОШКЕНТ ДАВЛАТ ИТИСОДИЁТ УНИВЕРСИТЕТИ

“Ахборот технологиялари ва статистика” факультети

Мавзу: Ахборот ва арорлар абул илиш

Бажарди: Абдиев Ж

Тошкент 2012

РЕЖА

  1. Ахборот ресурслари ва ахборот заиралари.
  2. Ахборотнинг сифат хусусиятлари: тўлаонлик; ишончлилик; бемалоллик; долзарблилик; кечикмаслик; анилилик; тезкорлик.
  3. Ахборотни тежаш, итисодий самара, ахборотни йўотиш, ахборот ажми, ахборотни исоблаш, ахборот нархига таъсир этувчи омиллар.

Ахборот ресурслар турларидан бири сифатида. Ахборот товарнинг ар икки хусусиятига: истеъмол ийматининг мавжудлиги(фойдалилиги, адр-иммати) ва ийматига(яъни ижтимоий менатнинг айрим сарфиёти) эга бўлади.Ахборот ва товарлар сифатидаги буюм-нарсалар объектининг умумий ва фарли хусусиятлари мавжуд.

Бу объектларнинг одатдаги масулот ва моддий заиралар билан уйидаги болилиги бор: уларга истеъмол сўрови мавжуд; улар мулкий объектлардир, яъни уларга эга бўлиш, фойдаланиш ва эгалик илиш мумкин; улар ани ишлаб чиарувчилар (таъминотчилар)га эга; улар иймат ва тегишли нархга эга; улар турли шарт-шароитларда етказиб берилиши мумкин.

Биро ахборот заиралари ва технологияларнинг ўзаро бир атор жиддий фарлари мавжудки, улар аторига уйидагилар киради:

  • чекланмаган мидорда сотиш;
  • амалий жиатдан йў илиб бўлмаслик;
  • ани фойдаланувчилар шарт-шароитларига инвидуал мослаш зарурияти (умумтизимли пакетлардан ташари);
  • объектларни муаллиф хамролигида етказиб бериш мажбурияти;
  • нафаат фойдаланиш, балки иккиламчи тиражлашга ам турли чекланмалар ўйиш имконияти;
  • муаллифлик ёки таъминотчилик хууларига риоя илишни идентифи-кациялаш (бир хиллаштириш)нинг мураккаблиги;
  • такрорланувчи объектларнинг кўплиги. Турли ўхшаш вазифаларни бажарувчи масулотлардан фарли равишда, ахборот бир аниликни турлича акс эттириши мумкин. Масалан, савдо-соти учун бирор бир масулотнинг мидори аида якуний ахборотнинг бир неча вариантлари таклиф этилиши мумкин;
  • билвосита ахборотнинг фойдалилиги;
  • фойдаланиш натижасида адрсизланиш. Чиндан ам, маълумотлар билан танишиб, улардан айримларининг талабга жавоб бермаслигига ишонч осил илиб, харид аидаги таклифни ондириш тўри бўлади. Биро таклифлар бўйича ишончли маълумотлардан фойдаланмаслик ёки уни мажбурий унутиш бутунлай мумкин эмас;
  • баолашни олдиндан билиб бўлмаслиги. Агар масулот баъзи чекланган динамикада баоланса(талабнинг бир мидорда йў бўлишли ёки юзага келиши мумкин эмас), ахборот эса(лекин технология эмас) бир лазада буткул нол даражага тушиб кетиши мумкин;
  • оддий раобат шароитида таклиф этилган бир ахборот иккинчисининг долзарблик хусусиятини йўа чиариши мумкин;
  • истеъмолчилик хусусиятларининг исман ёки тўли ноанилилиги;
  • фаат жисмоний эскириш ва белгиланган ёки ноанилик ватда долзарбликни йўотиш мавжудлигини англатувчи жисмоний яролилик;
  • истеъмолчига маълумотни иса ватда узатиш ва шундай иса ватда тасдини абул илиб олиш имконияти;
  • автоматик тиражламайдиган технологияни доимо ам ани бир пайтда етказмаслик;
  • етказиб беришга доимий равишда тайёрлик;
  • ам сотувчига, ам харидорга нисбатан маълумотлар ва технологиялар-ни, шунингдек товарни сотиш ёки сотмаслик фактини ам мафий салаш имкониятининг борлиги.

Фойдаланувчиларнинг онииш даражаси уйидаги ўзаро боли мезонларга боли:

а) сифатига, яъни ахборот ийматини(фойдалилигини) белгиловчи ахборот этиёжларини харидлаш даражасига;

б) манфатига, яъни умуман итисодий самарадорликни оширишга;

в) аражатларга, яъни ахборот ажми билан белгиланадиган ахборот ийматига. Ахборотнинг сифат хусусиятлари(фойдалилиги)га: тўлаонлилик, абул илишнинг бемалоллиги, долзарблик озиржавоблик, анилилик ва оказолар киради.

1. Тўлаонлилик. Ахборот тўлаонлилиги объект фаолиятининг у ёки бу томонларининг мидорий ва сифат параметрларини ани белгилаш амда мос арорларни ишлаб чиаришда ифодаланилади.

Ахборотнинг нотўлаонлилиги арорлар абул илишда хатоларга олиб келиши мумкин.

2. Ишончлилик абул илинадиган арорлар самарадорлиги саланадиган етиб келган ва натижавий ахборотларда муайян даражада бузилишларга йўл ўяди.

3. Ахборотни абул илишнинг бемалоллиги ват бирлигида маълумотларни абул илиш тезлиги билан белгилади. Шу боис ам маълумотлар кўпро жадвал шаклида берилади, у нафаат ахборот мазмунини очиб беради, балки енгил абул илинади ам.

4. Маълумотларнинг долзарблилиги муайян ват мобайнида ани вазифани амалга ошириш учун яролилигини ифодалайди. Шу боис ам долзарблилик, озиржавоблилик ва тезкорлик ахборотга хос хусусиятлардир.

5. Кечикмаслик ахборотнинг улай ёки белгиланган ватда келиб тушишини англатади. Бу талабни бузиш ахборотни адрсизлантиради.

6. Анилилик унинг тўрилигини, деталлаштириш даражасини англатади. Ахборотнинг анилилиги унинг барча истеъмолчилар томонидан бир хил абул илинишини таъминлайди.

7. Тезкорлик ват ўтгач ахборот эскириши ва долзарблилигини йўо-тишини акс эттиради.

Ахборотнинг ўз ватида абул илинмаслиги арор абул илишни кечиктиради, оибатда абул илинаётган арорлар ўзгарувчан шароитда талабга жавоб бермайди. Ахборот анчалик тезкор бўлса, у шунчалик имматли бўлади.

Ахборотнинг адрлилиги анилик даражаси ошгани сайин ёки хабар илинаётган ва ани натижалар ўртасидаги фар камайганда тез кўтарилади. Тўлиро ва ишончли ахборот тўри арорни абул илишни таъминлайди.

Ахборот тизимларининг муим афзаллиги шундаки, ундан фойдаланилган сари айта ишлаш вати камаяди. Энг кам, ўртача энг кўп ахборот муддати борасида тушунча бор. Энг кам муддат-хисобот даврининг ярми амда айта ишлашдаги ушланиб олишга тенг; ўртача-айта ишлаш даврлари ўртасидаги ярим интервал амда айта ишлашга ушланиб олишга тенг; энг кўп муддат бир интервал амда ярим исобот даврига тенг.

Ахборотнинг иммати ушланиб олиш вати ошиши билан камаяди, шу туфайли ахборот эскиради.

ар андай четланишларга(оишга) дарол таьсирланувчи ахборот тизими ани ват тизимида амал илувчи тизим деб исобланади. Бу тизим маьлумотларни кўп ушланмаган олда олади, айта ишлайди ва узатади. Шу боис дарол зарур чораларни кўриш мумкин.

Ахборотни айта ишлашда ушланиб олиш камайганда, биринчидан, арорлар олдинро абул илиниши мумкин, иккинчидан, унинг мазмуни яхшиланилади.

Ахборот фойдали бўлиши учун ар бир даиада ал этиладиган муаммо билан боли бўлиши лозим. Фаат ишга тегишли ахборотлар фойдаланувчиларга ўз ватида ва мазмунли арор абул илиш имконини беради. Улар эса ўзига зарур маьлумотларни излашга ортича ват сарф этмайди. Агар мавжуд ахборот ишлаб чиилаётган арор билан боли бўлмаса, у бирор ийматга эга бўлмайди. Фойдаланувчининг ахборот ёки ишнинг андайдир исмини билиши(ёки билмаслиги) ам ахборот ийматининг муим омилидир.

Шундай илиб, ахборотнинг иймати фаат унинг мидори билангина белгиланмайди. Ахборот бирлигининг иймати ёки мураккаблилиги даражасига араб баолаш ам муим. Унда бошарув ходимлари ишини улар ишлаб чиараётган ахборот мидори ва иймати бўйича(бошариш самарадорлиги учун зарур ва етарли бўлган) баолаш имконияти туилади. Ушбу формула бўйича фойдаланувчи(ижрочи) фойдали иши коэффициенти шундай баолаш кўрсаткичи бўлиб хизмат илиши мумкин:

Учи * lчи

= ---------------------- (2)

Укир * lкир

Бунда lчи, lкир – тегишлича кирувчи ва чиувчи ахборот иймати; Учи, Укир – тегишлича кирувчи ва чиувчи ахборот ажмларидир.

Тўлаонли иш учун зарур бўлган ахборот хусусияти ва ажми кўпгина омилларга боли: бошариш тизимининг мураккаблиги; мазкур ани шароитларда ахборот турлари; ушбу турларнинг ахборот мидори ва уларнинг тизимдаги ноанилилигини энг кўп бартараф этишга имкон берувчи тизимнинг барча элементларни амраб олиши шу жумладандир. Бу шароитлар бир адар диалектик бирликни ўзида намоён этади. Жумладан, ахборотнинг жуда муваффаиятли танланиши зарур ахборот ажмининг кескин камайишига олиб келиши мумкин, муваффаиятсиз танлаш эса улкан ахборот ажмини олиш заруриятини юзага келтиради, бу тизимнинг бошариш самарадорлигини камайтиради.

Ахборотни тежаш. Ахборотни айта ишлаш ва фойдаланиш жараёнлари – менат жараёнлари, бошарув менатини тежаш муаммоси экан, демак бу энг аввало ахборотни тежаш муаммосидир. Ахборотни тежаш тамойили шундайки, у билан боли жараёнлар ундан фаат ишлаб чиаришда фойдаланилгандагина масадга мувофи бўлади.

Ахборотни тежаш йўларидан бири доимий ва ўзгарувчан ахборот ўрта-сида тўри нисбатни ўрнатишдир. Бунда доимий ахборот солиштирма оирли-гининг ани шароитлардаги энг кўп имкониятларини кўзда тутиши лозим.

Ахборот тўлаонлигининг ўлчови сифатида ахборотнинг абул илинган (яьни фактик ёки лойиалаштирилган) мидоридан четлашиши хизмат илиши мумкин.

Ахборот тўлаонлигининг ўлчови бўлиб(яьни фактик ёки лойихалаштирилган) Jлой дан ват бирлиги ёки бир бошарув туркуми (жараён, иш) мобайнида мазкур шароитдаги максимал ахборот мидори Jmах га oиши ахборот тўлаонлигига ўлчови бўлиб хизмат илиши мумкин, чунки ахборот тўлаонлиги охир - оибатда унинг мидори билан белгиланади.

Ахборот тўлаонлилик коэфициенти ўлчами Кб уйидаги формула билан белгиланади:

Jлой

Кб = -------------- (3)

Jmах

Ахборот мидорининг ошиши билан унинг иймати, яъни у билан боли бўлган аражатлар ортади. Биро бу ийматнинг ўсиши бир текис ривожланмайди, чунки у ахборот мидори ошгандагина ортади. Бу, ахборот бирлигига аражатлар мидори ортиши сабабли ахборотни айта ишлаш мураккаблиги ошиши натижасида ўсиши билан изоланади. Демак, ахборот тўлаонлилиги коэффиценти ахборотга кетган аражат билан боли.

Шундай ахборот тўлаонлилигини оптимал деб исоблаш лозимки, унда ахборот нотўлаонлиги ёки уни олишдаги ушланишлар туфайли юзага келадиган таъминлаш ва йўотиш аражатлари минимал бўлсин.

Тескари белгилар билан олинган йўотишлар ўлчами итисодий самарани (охир-оибатда фойдани) ифодалайдики, у ахборот нотўлаонлиги ва ўз ватида етказилмаганлиги туфайли йўотишларни бартараф этиш натижасида олиниши мумкин.

Итисодий самара(Э) билан ахборотни йўотиш(S) ўртасидаги алоа уйидаги болиликда ифодаланади:

1 - М

Э = -------- * Ss (4)

М

бунда М - йўотишлар ёки итисодий самара коэфиценти(уларнинг максимал аамиятига нисбатан).

S2mах максимал йўотишлар ахборот умуман йў пайтида юзага келади. Уларнинг ўлчами ахборотсиз тўри арор илиш этимоли исобга олинган олда белгиланиши лозим.

М коэффиценти ўз навбатида ахборот тўлаонлиги коэффиценти(Кб)дан, у билан боли аражатлар(S1) ва йўотишларга(S2) боли. Демак, ахборот тўлаонлиги коэффиценти оптималлиги шароитларини икки ёлама акс эттириши мумкин: харажат ва йўотишлар суммасини минималлаштириш, яъни (S1+S2)min ёки фойда ва харажатлар ўртасидаги фарни максималлаштириш, яъни (Е-S)mах. Ахборот харажатлари унинг мидорига, шунингдек сифат характеристикаларига боли олда белгиланади.

Ахборот технологияларини ўллаш туфайли юзага келадиган ахборот мўллиги фойдаланувчини кучли зўриишга олиб келади. Айнан у фойдаланувчи томонидан ахборот истеъмоли даражасини белгилаб беради.

Ахборот ишлаб чиариш (Jич) ва уни истеъмол илиш(Jис) ўртасида мувозанатга риоя илинадиган вазиятга(Jис):(Jич=Jис) идеал олда деб араш мумкин. Хаиатда эса ишлаб чиариш ажми доимо истеъмолдан ошади (Jич>Jис) ёки истеъмол этиладиган (фойдаланиладиган) ахборот ажми юзага келган ахборот йўотиши (S) айирмасига тенг: Jр Jис = Jич – S.

Ахборот йўотишлари ажми кўплаб омиллар, шу жумладан яратилган ахборот ажми(Jич), ахборот юкламаси(Jюк) ва боша ўзгарувчи омиллар (V) га болики, уни уйидаги функция кўринишида тасаввур этиш мумкин:

S = f (Jич, Jюк, V) (5)

Ижтимоий нутаи назардан ахборот юкламалари ахборотни айта ишлаш ва абул илишда инсоннинг чекланган имкониятларига, шунингдек ахборотни айта ишлашдаги ижтимоий чекланишлар, таълим, умуман саводхонлик ва хусусан компьютер саводхонлиги даражаси, ахборотни айта ишлаш ва узатиш воситаларига бемалол кириш, коммуникация сиёсати даражаси ва хаказоларга боли. Ахборот йўотишларини исоблаш уйидаги формула асосида амалга оширилади:

Jис

M = 1 - -------- (6)

Jич

бунда М - йўотишлар коэффиенти.

Ахборот технологияларидан фойдаланиш жараёнларини талил этиш асосида уйидаги хулосани чиариш мумкин:

  1. яратилаётган ахборотнинг сифати унинг мидорига нисбатан секин кўпайиш хусусиятига эга:

Q ( t Jиш / t) (7)

  1. ахборот анча кўп яратилса, ахборот йўотишлари шунча юори даражада бўлади;

Jиш М (8)

  1. ахборот сифати анча паст бўлса, уни йўотиш даражаси ам шунча юори бўлади:

Q M (9)

Ахборотни исоблаш. Умумий олатда ахборотни мазмуни, усули ва мидори билан тавсифлаш мумкин.

Ахборот мидори тушунчаси ўтган асрнинг 30-йилларида юзага келди ва 50-йилларда асосан алоа техникаси масадлари учун шаклланди. 1948 йили К.Э.Шеннон ахборот мидорини анилаш учун шундай классик формулани берди:

N 1

J = Pi log ------- (10)

i=l Pi

бунда N – этимолий хабарлар сони; Pi – i хабарлар этимоллиги.

Формула уйидаги кўринишда ам ўлланилади:

m

J = - h Pi log Pi (11)

i=l

бунда m – рамзлар(элементлар) сони, улардан хабар тузилиши мумкин, n – бир хабардаги рамзлар сони.

Ахборот тизимларини яратиш борасида амалиётдаги саланган ахборот мидори исобга олинади, шу боис ахборот ажмини хужжатлар сони, шакли, сатрлар сони, белгилари, рамзлари, ёзувлар, сигналлар, хабарлар мидори билан белгиланади.

Ахборот нархига таъсир этувчи омиллар ахборотни айта ишлаш нархи ва унинг истеъмол сифати исобланади. Ахборот сифатини ошириш одатда техник ва дастурий воситаларга илинадиган аражатларнинг мидорини муайян даражада оширишни талаб этади. Ахборот узатиш тезлигининг ошиши, айта ишлашда ушланиб олиш даврининг камайиши, ахборот анилигининг ошиши, тизим иши ишончлилигининг ортиши, ахборотдан фойдаланишнинг улайлашиши, ахборотни айта ишлаш ва умумлаштириш даражасининг ошиши унинг адр-имматини оширади ва тегишлича нархи ам ошади.

Минимал нарх ва максимал имматга эга ахборотдан фойдаланиш энг самарали бўлиши мумкин. Бутун зарур ахборотнинг минимал нархи унинг ажмини исартириш, ахборот беришнинг энг яхши шаклларини, кодларини танлаш, ахборот, дастурий ва техник воситаларни айта ишлаш технологик жараёнларидан самараларини ажратиб олиш орали таъминланади.

Ахборот ва арорлар абул илиш