Абдулай Лакнав ва унинг илмий мероси

‘Абдулай Лакнав ва унинг илмий мероси

‘Абдулай Лакнав (1847-1886) атиги ўттиз тўиз йил умр кўрган бўлишига арамасдан, шу иса аёти давомида бир юз йигирмата асар олдирган. Бу эса алломанинг оятда сермасул ижодкор эканини кўрсатади. Унинг асарлари “Шар Муватто Молик” асарларида келтириб ўтилган1.

Алломанинг асарлари билан танишиш жараёнида шу нарсага гуво бўламизки, ар турли мазабларни амраб олган. адисшунос олимлар биладиларки, ар бир мазабда боша мазабларда бўлмаган айрим суннатлар (адислар) бор. Шунингдек, барча мазабларда Расулулло (с.а.в.)га нисбат бериши тўри бўлмайдиган айрим сўз ва амаллар ам йў эмас. Бу нарса кўпро мутааххир (кейинги даврдаги) олимларнинг китобларида учрайди2. Шунинг учун уламолар машур фи китобларида келган адисларнинг саи, заиф ёки мавзуъ эканини ажратиб берувчи тахриж китобларини ёзганлар. Шайх ‘Абдулодир ибн Муаммад ал-ураш ал-анафнинг “Ал-‘иноя бима‘рифат аоди ал-идоя”, “А-уру ва ал-васоил ф тахрижи аоди хулосат ад-далоил”, офиз аз-Зайланинг “Насбурроя лиаоди ал-идоя”, офиз Ибн ажар ал-Асалоннинг “Дироя”, “Талхис ал-хабир ф тахрижи аоди ар-рофи‘ил-кабир” асарлари шулар жумласидандир.

Лакнав бу китобида анафийлик фиига доир китобларнинг даражаларини ва улардан айсилари ишончли, айсилари ишончсиз эканини келтириб, шундай дейди: “Биз санаб ўтган асарларнинг тартиби фиий масалаларга кўра бўлиб, уларда келтирилган адисларнинг даражаси бу тартибга кирмайди. Чунки улу фаилар суянадиган атор китоблар, хусусан, фатво китоблари ам борки, мавзуъ (тўима) адислар билан кўпайб кетган.

Лакнавнинг “Ал-аор ал-марфу‘а ф ал-ахбор ал-маву‘а”3 асарини алабда нашр этилди. Бу асарида Муаммад Носируддин ал-Албоний айтадики, ана шундай мавзуъ, балки ботил адислардан бири баъзи катта китобларда ам учраган. “"Ким фарз намозлар азосини рамазон ойининг охирги жума куни ўтаб ўиса, бу унинг умридаги етмиш йиллик ўилмаган намозлари ўрнини тўлдиради" деган адисни келтирди. Лакнавнинг "Ал-Оор ал-марфу‘а ф ал-ахбор ал-маву‘а" номли асарида мазкур адисни келтириб: “Али ал-ор ўзининг “ал-маву‘ат”ида буни атъиян ботил адис деган, чунки унинг мазмуни “еч бир ибодат бир неча йиллик ибодатлар азосини ўтай олмайди” мазмунидаги ижмоъга илофдир”, - дейди.

Шавконий ам ўзинин "Мавзуъ адислар аида жамланган фойдалар" номли китобида бу хусусида уйидагиларни айд этган: "Бу шак-шубасиз мавзуъ адисдир. Мен уни мавзуъ адислар жамланган китобларнинг биронтасида учратмадим. Лекин бу адис бизнинг асримиздаги Санъо шаридаги фаиларда машур бўлиб, аксарияти унга риоя иладиган бўлдилар. Мен билмадим. Ким уни тўиб чиарди экан? Алло каззобларни лаънатласин!"4. Сўнгра Лакнав шундай дедилар: "Мен ривоятлар ва вазифалар ёзилган китобларда турли лафзларда, исартирилган ва кенгайтирилган олда алий ва налий далиллари билан келтирилган бу адиснинг тўима эканини исботлаб, "Рид‘ ал-ихвон мин муаддаат охр жум‘ат рамаон" (Рамазоннинг охирги жумасидаги бидъатлардан биродарларни салаш) номли рисола ёздим. Ушбу рисолада зенларни очадиган ва унга уло солинадиган фойдаларни келтирдим. Бас, уни ўйинглар, чунки бу бобдаги фойда бебао ва юксакдир". Мен айтаманки, мана шу каби ботил адисларнинг мўътабар фи китобларида келиши ўувчининг ана шу китобларда келган саи адисларга ишончини йўотади. ‘Али ал-орнинг сўзларида ам шу маънога ишора бор5. Мусулмонга вожиб иш шуки, у адисни шунга мутахассислиги бўлган адис алидан олиши керак. Зеро, адимдан шундай гап бор. “Макка али у ердаги тоу дарёларни билувчиро ва уй эгаси ўз овлисида нима бор эканини билувчиродир” 6.

“Ас-Сияат ф кашф ма ф шар ал-Виоя”. Суейл Акид. Лаур7. Покистон. Бу асар “ал-Виоя ” шарига ёзилган катта ошия бўлиб, у Лакнавнинг энг катта ва энг муим китобидир. Асарда акомлар далиллар билан исбот илинган, мураккаб сўз ва иборалар оддий китобхон тушунадиган тилда содда илиб, изолаб берилган. Турли мазабларнинг у ёки бу масалани ал этишда асосланадиган адислари санадлари билан бирга келтирилган. Асар “азон” ва “таорат” каби юзта бўлимдан таркиб топган.

Абуласанот ‘Абдулай Лакнав али ёш пайтидаё уръони каримни таоратсиз ушласа бўладими, деган саволга шундай жавоб берган: “Аслида уръони каримни таоратсиз ушлаб бўлмайди. Зотан, Пайамбар (с.а.в.) “уръонни фаат таоратли одамгина ушлай олади”, деганлар. Бу адисни Имом Аб Довд ривоят илган. Айни адисни Имом аким ам саи ривоят деб атаган. Унинг ривоятида аким деган саобий (р.а.)нинг айтишича, Пайамбар (с.а.в.) Аб Довдни Яманга юбораётганда: унга “уръонни ушламагин, фаат таоратли бўлсанг, ушла!”, -деган эканлар. Шунинг учун ам уръони каримнинг: “Ло йамассуу илла ал-муаарун” (Воеа: 79) оятини муаддисларимиз: “Уни (уръонни) таоратли кишилардан бошалар ушламаслар” деган маънода тафсир илганлар. “Хулоса”, “озхон”, “Оламгира” каби фатво асарларида ёш болаларга уръонни таоратсиз ушлашга рухсат беришнинг зарари йўлиги билдирилган. Чунки улар ёшлигидан уръонга муаббатли бўлиб, уни тезро ёд олишлари фойдадан холи эмас. Уларни адеб таорат илишга буюриш эса малол келади. “Ат-Та‘ли ал-мумажжад ‘ала Мувао ал-имом Муаммад” асарининг (№1512) тошбосмаси Андижон шари “Саййид Муитддин Мадум” номли ўрта махсус ислом билим юртиининг кутубхонасида саланмода № 6007/455.

“идоя" асарига ёзилган кўплаб шарлар ва иса изолардан бири Мамд ибн Амад ал-Мабубнинг (1300 йилларда яшаб ўтган) "Виоят ар-ривая ф масоил ал-идая" ("идоя масалалари аида ривоятларни асраш") китобидир8. ‘Абдуамад Кларк (инглиз олими) ‘Абдулай Лакнав асаридаги Мадина мактабининг адис илмига асос солганларнинг таржима оллари, асарлари шунингдек, Муслим (р.а.) Бухор (р.а.)нинг адис мактаблари аида маълумотларни тўплаб, китобининг номини “Рижол” деб атаган ва уни инглиз тилига таржима илган. Бу китоб адис илмини ўрганишда муим манба исобланади9.

“Сибаат ал-фикр ф ал-жар би-икр” асарини уч маротаба нашр илиниб, биринчи нашри 1988 й. Байрутда амалга оширилди. Асарда Аллонинг номини албдан зикр этиш, яъни жар илмасдан ичида айтиш, ва овозни чиариб азон этиш (яъни ўлларини андай илиб ўйиш кераклиги), уръонни бозор, аммом ва боша ювиниш жойларида андай ўиш зарурлиги аида фикр юритилган.

“Иомат ал-ужжат ‘ала анна ал-икар ф ат-та‘аббуд лайса би бид‘ат” асарини 1966 йил Срияда (алаб) чоп эттирди. Ал-Лакнавий асарида кўп ибодат илиш янгилик эмаслигига далиллар билан келтирган. Масъуд ибн Умар Тафтазаний деди: “бидъат бу пайамбар (с.а.в.), саобалар ва тобийинлар даврида бўлмаган ишлар ва ўзлари абул илган онунларга номувофи бўлса шунга айтилади. Агар андайдир саволлар шу онунларга мувофи бўлса у бидъат эмасдир.асарида кўп намоз ўиш бидъат эмаслигига далиллар келтирди10. “Бид‘ат” сўзи луатда “бир нарсани янгидан пайдо илиш” маъносини англатади. “Бид‘ат” сўзининг шаръий истилои – таърифига келадиган бўлсак, уламолар бу масалада бир хил фикрга иттифо илмаганлар. Лакнав асарида айтадики, кўп намоз ўиш янгидан пайдо илиш маъносини англатмайди. Расулулло (с.а.в.) дедилар: “Ким бизнинг суннатимиздан бўлмаган нарсани пайдо илса, унинг иши рад илинади”. Бид‘атнинг шаръий ва луавий маънолари мавжуд.

“Ар-Раф‘у ва ат-такмил ф ал-жар ва ат-та‘дил” асарини уч маротаба нашр этди, биринчи нашри 1963 йил Срияда (алаб) бўлган11. Лакнав яшаган даврда индистонда ваобийлик анча илдиз отган давр эди, унга арши кўрашда шу асарни яратган. Чунки мухолифлар анбалий, шофиъий мазабидагилар Аб анифани адисларни ривоят илишда заиф деб танид илганлар, чунки у рай ва иёсга асосларига биноан иш кўрганлар дейдилар. анафийлик мазабига боша мазаб намояндалари томонидан танидий муносабат билдирилиб, бир пайтда Лакнав “Ар-Раф‘у ва ат-такмил” асари орали бу мужтаид алломанинг фатволар масаласида адислардан ам кенг кўламда фойдалангани, шу билан бирга ўзи ам йирик муаддис бўлганини ёрин мисоллар воситасида кўрсатиб берган. Асарда Аб анифанинг бевосита аммод ибн Аб Сулаймон (ваф. 120/738 й.) ва Муаммад ибн ал-Боир (VIII аср боши) каби тобиийлардан ривоят илган адис ва турли фатволари келтирилган. Лакнав яшаган даврдаги олимлар адисларни ривоят илишда уларнинг сонигагина эътибор илинган бўлса, санадига эса эътибор илинмаган. Лакнав Аб анифани ар томонлама чуур билимга эга илиб кўрсатади.

Юоридаги талиллардан кўриниб турибдики, ‘Абдулай Лакнав ўз асарларида долзарб ва кўпгина бас-мунозараларга сабаб бўлган муим масалаларни ёритишга алоида аамият берган. Хулоса илиб айтиш мумкинки, ‘Абдулай Лакнавнинг асарлари мовароуннарлик олимларнинг таржимаи оллари ва асарлари амда уларнинг фи ва адис илмидаги ўрнини анилашга хизмат иладиган муим манбалар сирасига киради.

Жамолов Сагидулла

1 Лакнави. Ат-Та‘ли ал-мумажжад ‘ала Мувао ал-имом Муаммад. . – Лакнав. Ас-саул маоби‘ матбааси. 1329/1911 й. – Б. 33.

2 Лакнави. Ан-Нафиъ лиман ютолиъ ал-жамиъ ас-саийр. – Лакнав. Ас-саул маоби‘ матбааси. 1329/1911 й. – Б. 26.

3 Лакнав ‘Абдулай. Ал-аор ал-марфу‘а ф ал-ахбор ал-маву‘а. алаб. “Мактабат ал-мабу‘от ал-ислама” нашриёти). 2007. Аб ожир Муаммад ас-Саъйид. Суют Залул. Дар ал-кутуб ал-‘илмат. 1984. Байрт.

4 Шавкон. Мавз‘ адислар аидаги жамланган фойдалар. – Лакнав. Ас-саул маоби‘ матбааси. 1329/1911 й. – Б. 54.

5 Интернет. Туро ал-ади ва ас-сунна. 16.08.2008 й.

6 ЛакнавийАбдулай. Ал-Оор ал-марфуа ф ал-ахбор ал-мавуа.Лакнав. Лаор матбааси. 1330/1912 й.Б. 315.

7 Интернет. Catalogue Al-Kindi. 22.07.2008 й.

8 ЛакнавАбдулай. – "Фавоид ал-бая".озон. – "Мабаул хизона".1903.Б. 152.

9 КларкАбдуамад.Рижол.Б. 57.Дар ал-кутуб.12.02.2009.

10 ЛакнавАбдулай. "Иомат ал-хужжатала анна икар ал-ибадат лайса би бидат".Лакнав.Ас-саул маобиматбааси.1330/1911 й.Б. 42.

11 ЛакнавАбдулай. Ар-Рафу ва ат-такмил ф ал-жар ва ат-тадил.Б. 67.

PAGE 5

Абдулай Лакнав ва унинг илмий мероси