Солом турмуш тарзи, унинг эволюцион асослари ва асосий босичлари

Ўзбекистон Республикаси Олий ва Ўрта Махсус Таълим Вазирлиги

Тошкент Давлат Итисодиёт Университети

Кафедра: “Жисмоний тарбия ва спорт”

Фан: Валеология асослари

Мавзу: Солом турмуш тарзи, унинг эволюцион асослари ва асосий босичлари.

Бажарди: МВ-84 гуруи талабаси асанбоева Лобар

Тошкент - 2011

РЕЖА:

  1. Кириш.
  2. аёт эволюцияси.
  3. Одам эволюцияси.
  4. Солом турмуш тарзининг аётийлигини таъминловчи асосий омиллар.
  5. Хулоса.

СОЛОМ ТУРМУШ ТАРЗИ, УНИНГ ЭВОЛЮЦИОН АСОСЛАРИ ВА АСОСИЙ БОСКИЧЛАРИ

Ўтган асрнинг 80-йилларида саломатликни салаш хамда мустакамлашда, кишиларнинг узо ва бахтли умр кўришларида энг муим тадбир турмуш тарзи ва уни соломлаштириш эканлиги ам илмий, ам амалий томондан исботланди. Шундан бери солик аида гaп кетганда, кишиларнинг турмуш тарзини согломлаштириш тўрисида кўп гапирилади. аттоки, бу масала муим давлат хужжатлари, Президент фармон ва онунларида хам уз аксини топган. Бу масалага баишлаб анчадан-анча йиилишлар, муокамалар ўтказилиб, маолалар, эшиттиришлар, кўрсатувлар берилмокда. Лекин, солом турмуш тарзи нима? Унга эришмо учун нима илмок, керак, деган саволларни кўндаланг ўйсангиз, кўпчиллик бу масалаларда умумий гапдан боша бирон-бир мантиий тушунчага эга эмаслар. Шунинг учун солом турмуш тарзи нима ва унга эришишнинг талаблари нимадан иборат, деган саволларга жавоб беришга харакат иламиз.

Солом ва узо умр куриш инсониятнинг азалий орзуси бўлганлигига шубха йў. Шу нутаи назардан ар кандай жамиятнинг олдида турган асосий вазифа инсониятнинг ана шу орзусини руёбга чиаришдан, яъни кишилар солиги ва узок умр кўришлари учун шароит яратишдан иборат. Кишилик жамиятининг турли даврларида солик масаласи турлича ал илинган. Ижтимоий формациялар ривожлантан сайин солик хусусийликдан умумийликка, тор доирадаги гурухлар манфаатидан умуминсоний манфаатлар даражасига кўтарилган. Лекин хамма даврларда ам солом турмуш тарзи соликни салашнинг асосий талабларидан исобланган.

Хозирги замон солом турмуш тарзи тўрисидаги арашлар ривожига назар ташлайдиган бўлсак тарихий маълумотлар 1832 йилга — Америкалик тиббиётчи Сильвестер Грехемга (1794—1851) бориб таалади. Сильвестер Грехем христианликка кучли эътиоди бўлганлиги учун Англиядан Америкага кўчиб борган христианларга вегетарианлик бўйича маърузалар ўийди. Сабаби, христианликнинг баъзи удумларига кўра, айвонлар гўштини, жумладан, тухумни хам истеъмол илиш гуно исобланар эди. Ўша даврда Американинг Филадельфия штатида вабо касаллиги кенг таралиб, кўпчилик бу касалликдан ўлиб кетаётган эди. Грехем кузатиб кўрадики, унинг маслахати билан вегетерианликка риоя этаётганлардан еч ким вабо билан оримайди. Шунда у вегетарианча оватланиш организмнинг имоя кучларини оширади, деган арорга келади ва бу фикрни кенг тарибот, ташвиот илишни давом эттиради.

Шу зайлда солик масаласида ноанъанавий фикрловчи кишилар, анирои, тиббиётчилар кўпайиб, улар ичида солом турмуш тарзи соасида жахоншумул ишлар илган фидойилар ва олимлар етишиб чиадилар. Америкада — Говард Хей, Дженнингс, Трол, Тилден, Джексон, Герберт Шелтон, Поль Брегг, Алиса Чейз, Японияда — Коцудзо Ниши, Жорж Озава, Имамура Мотоо, Германияда — Макс Герзон, Исроилда — Михаэл Горен, Россияда — Юрий Николаев, Александр Микулин, А.Н.Кокосов, Надежда Семенова ва бошалар.

Шуни ам таъкидлаш лозимки, солом турмуш тарзига утган кишиларнинг кўпчилиги ўзлари оир дардларга дучор бўлиб, уларнинг айримлари расмий табобат томонидан даволаб бўлмаслиги тан олинган кишилар бўлганлар. Лекин, улар дард олдида тиз чўкиб ўтирмасдан, ўзларининг хаётлари учун ўзлари курашганлар. Масалан, Говард Хей — буйрак шамоллаши (гломерулонефрит), Поль Брегг — ўпка сили, Коцудзо Ниши — ичак сили, Макс Герзон — мигрень, Михаэль Горен — буйрак сили, Александр Микулин — юрак инфаркти, Надежда Семенова — полиартрит, Луиза Хей — бачадон раки билан ориб, фаатгина турмуш тарзларини соломлаштиришлари исобига оир дардлардан халос бўлганлар.

Шуниси диатга сазоворки, уларнинг кўпчилиги врач бўлмаганлар. Коцудзо Ниши — метрополитен инженери, Михаэл Горен — ботаник, Надежда Семенова — инженер технолог, Александр Микулин — авиаконструктор, Луиза Хей — черков ходими булишган. Шу билан бирга, улар уз ватида анча анъаналашиб бораётган, нуул дорилар ва жарролик усуллари билан даволашга асосланган табобатга танидий араганлар. Соликни салашни табиийликда, бадан хусусиятларини исобга олган олда турмуш тарзини ташкил этишда, деб билганлар. Улар ўзларининг бу соадаги фикрларини жахон жамоатчилигига етказиш масадида кучли ташкилотчилик ва тариботчилик ишларини хам олиб борганлар.

Солом турмуш тарзининг бу фидойилари фикр ва арашларини расмий табобатнинг энг номдор вакиллари, академиклар Юрий Лисицин, Николай Амосов, Федр Углов, Евгений Чазов, Г. И. Царегородцев, Галина Шаталова ва шулар сингари кўпгина олимлар кўллаб-кувватлаганлар Хамда уларнинг таклифларини уз турмушларида куллаганлар.

Академик Ю. Лисицин узок, йиллардаги илмий изланишлар амда бу соадаги мавжуд фикр ва мулоазаларни умумлаштириб, кишилар солиги 50—55% уларнинг турмуш тарзига, 20—25% ирсий омилларга, 15—20% атроф-муитга боли, тиббий хизмат эса кишилар соли- гини атиги 8—10% гина таъминлай олиши мумкин, деган арорга келади.

Демак биз анчалик кўплаб касалхоналар урсак ам, табобат ходимларини тайёрласак ам, дори ва тиббий асбоб-ускуналарни ишлаб чиарсак ам, янги ва янги даволаш усулларини табобат амалиётига татби этсак ам, кишилар солигини 8—10% дан орти таъминлай олмас эканмиз.

Бундан 5 минг йил муаддам Миср табобатида солом турмуш тарзининг асосий талаблари баданни тозалаш, пархезга риоя илиш, озодаликни таъминлаш, танани чинитириш тарзида белгиланган. Гиппократ (эрамиздан олдинги VI аср) ам асосан юоридаги йўналишларни тасдилаб, уларни тўри овкдтланиш, жисмоний фаоллик ва гигиена деб, уларни бироз умумлаштирган. Кейинги кўпгина арашлар асосан юоридаги йуналишлар асосида бўлиб, улар анча кенгайтириб, тўлдирилган. Чунончи, буюк ватандошимиз Абу Али ибн Сино Гиппократ арашларини тўла куллаб-кувватлаган олда юоридагиларга ички тозаланиш ва рухий осойишталик, оматнинг мутаносиблигини салаш, кийиниш гигиенаси, хавонинг тозалиги амда муътадил уйку ва дам олишни таъминлаш каби талабларини ам киритган.

Бу масалада, айниса Поль Бреггнинг дастур ва оялари тасинга лойи. У солом турмуш тарзини уёш нурларидан тури фойдаланиш, соф аво, тоза ичимлик суви, табиий оватлар, вати-вати билан очлик ўтказиш ва тўри оватланиш, жисмоний машлар, яхши дам, оматнинг расолигини таъминлаш ва онгли, мулохазали бўлиш кабилардан иборат деса, Кеннет Купер уни маълум бир ритмга бўйсундирилган мусиага жўр булиб, рас машкдаридан иборат деб таклиф илади. Купер бу аракатни «аэробика» деб атайди. «Аэробика» сузи ўзбек тилида баданни аволатиш, яъни ички аъзоларга кислород етказиб бериш, деган маънони англатади. Аэробика аракати хам солом турмуш тарзи сифатида анча кенг таралган.

Шунингдек, боша Америкалик олимлар Беллок амда Бреслоулар саломатликни мустахкамловчи тадбир сифатида куйидагиларни таклиф иладилар:

  • ар куни 7—8 соатлик уйу;
  • ани бир ватларда кунига 3 маротаба оватланиш;
  • ар куни эрталабки нонушта;
  • вазнни меъерида салаш;
  • спиртли ичимликларни кўп истеъмол илмаслик;
  • ар куни жисмоний машлар билан шуулланиш;
  • чекишдан бутунлай воз кечиш.

Рус олими В. П. Петренконинг солом турмуш тарзи бўйича фикрлари уйидагилардан иборат:

  • шахсий гигиена;
  • мехнат илиш ва дам олиш режими;
  • жисмоний фаоллик ва чинииш;
  • тўри оватланиш;
  • рухий гигиена, рухий профилактика;
  • атроф-муит ва саломатлик;
  • ўз-ўзини даволаш ва унинг зарари;
  • ичкиликбозлик ва саломатлик;
  • гиёваидлик ва токсикомания;
  • жинсий тарбия ва шахвоний саломатлик;
  • ОИТС ва унинг олдини олиш.

Энди солом турмуш тарзи бўйича иш олиб бораётган расмий ташкилотларнинг дастурларини куриб чиамиз. Халаро эксперт Джун Сандерснинг келтириши буйича, Жаон Согликни Салаш Ташкилоти солом турмуш тарзининг йўналишларини куйидагича белгилаган:

  • оватланиш;
  • кашандаликка чек ўйиш;
  • фаол турмуш тарзи;
  • рухий саломатлик;
  • тоза сув;
  • атмосферанинг ифлосланмаслиги;
  • самарали санитария;
  • шахсий санитария;
  • оватни гигиеник тайёрлаш;
  • сари касаллигининг олдини олиш;
  • сил касаллигининг олдини олиш;
  • уз жонига асд илишга йул ўймаслик;
  • ОИТСнинг олдини олиш;
  • ирсий маслаатлар.

Бирлашган Миллатлар Ташкилотининг ривожланиш лойиаси, Киризистон Республикаси Маориф, Фан, Маданият ва Соликни салаш вазирликлари буюртмаси билан Б. М. Шапиро, Н. Башмакова ва Г. У. Курмановалар томонидан мактаб ўувчиларига мўлжалланган «Солом турмуш тарзи» дарслик-ўлланмада асосий мавзулар куйидагича белгиланган:

  • ўз-ўзини урмат илиш;
  • кун тартиби;
  • оватланиш;
  • жисмоний чинииш;
  • солом муносабатлар;
  • зарарли одатлар (тамаки, алкоголизм, наша, афюн);
  • жинсий тизим;
  • омиладорлик, оилани режалаштириш;
  • таносил касалликлари;
  • авфсиз жинсий муомала ва оказо.

озоистон Республикаси Соликни салаш вазирлиги ва солом турмуш тарзини шакллантириш муаммолари бўйича миллий марказ томонидан таклиф этилган «Касалликларнинг олдини олиш ва саломатликни мустакамлаш буйича аоли билиши лозим булган билимлар мезони (стандарти (буни солом турмуш тарзининг асосий йуналишлари деса ам бўлади) аоли уйидаги йўналишлар бўйича билимга эга бўлишлари керак, деб исобланади:

  • гиёванд моддалар истеъмол илишнинг олдини олиш;
  • жинсий йўл билан тараладиган юумли касалликларнинг олдини олиш;
  • ОИТС нинг олдин олиш;
  • презервативдан фойдаланиш тартиблари;
  • репродуктив саломатлик, оилани режалаштириш;
  • силнинг олдини олиш;
  • нафас йўлларининг ўткир юумли вирусли касалликларининг олдини олиш;
  • вирусли гепатитларнинг олдини олиш;
  • ўткир юумли ичак касалликларининг олдини олиш;
  • солом оватланиш;
  • жароатланишнинг олдини олиш.

Юоридагилардан кўриниб турибдики, бу ерда ам баъзи мавзулар касалликларни келтириб чиарувчи омилларга эмас, балки касалликларнинг ўзларига каратилган. (ОИТС, сил, юумли гепатит, юумли ошозон-ичак, нафас йўллари амда таносил касалликлари ва оказо)

Солом турмуш тарзининг йўналишларини анилашда биз касалликларга араб эмас, балки инсониятнинг эволюцион тараиётини исобга олган олда, унинг организми ва айрим тизимларининг фаолиятини таъминловчи омилларга араб белгилаш керак, деб хисоблаймиз. Сабаби, инсониятнинг тараиёт йўлини ўрганиш бизга шу бугунги кундаги турмушимизни тўри ташкил этишда ёрдам беради. Инсониятнинг тараиёт йўли эса эволюцион характерга эга. Бунинг учун эволюцион жараённинг уйидаги иккита муим босичини киска мулоаза илишга тўри келади.

аёт эволюцияси.

Асосий мавзуга ўтишдан олдин ерда аётнинг пайдо бўлиш жараёни акида тўхталиб ўтишга тўри келади. Бу хадаги карашлар ар бир даврнинг тараиёт даражасига кура турлича бўлган. Лекин бу масалада эволюцион, яъни тирик организмларнинг ват ўзгариши натижасида оддийдан мураккабликка томон ўзгариб, ривожланиб бориши тўрисидаги таълимот аиатга яинро.

Кўпгина олимларнинг эътироф этишларича, бундан 4,5—7 миллиард йиллар олдин уёш тизимидаги чанг, бу ва шулар каби жисмларнинг бир марказга тўпланишидан ер пайдо бўлган. Дастлаб унинг арорати жуда баланд булган. Аста-секин совуш жараёнида оир элементлар сайёрамизнинг марказига, енгиллари эса унинг атрофларига жойлаша бошлаган. Чунончи, чангдан — ер, сув, булардан — денгиз, океанлар пайдо булган. Шу зайлда ернинг уёш тизимида шаклланиши 2,5—3,5 миллиард йиллар чамаси давом этган.

Шундай илиб, миллион йиллар давом этган ўзгаришлар натижасида кимёвий моддалар аста-секин мураккаблашиб борган. Осиллар ва нуклеин кислоталар ую желатинсимон эритмалар осил илиб, концервантлар деб аталувчи бирикмаларни осил илган. Бу концервантлар ар хил моддаларни ўзига бириктириш хусусиятига эга бўлган. Кейинчалик уларда модда алмашинувига ўхшаган тирик организмларга хос хусусиятлар пайдо бўлган. Таши мухит билан модда алмашиниш хусусиятига эга бўлган бу мураккаб модда—концервантларни бирламчи хужайралар, деб аташ мумкин. Ана шу бирламчи хужайрани барча тирик мавжудотнинг, жумладан, одамнинг ам аввалбоши, хамиртуриши, дейиш мумкин. Барча тирик мавжудот, жумладан, одам бадани ам хужайралардан ташкил топган. Масалан, ўртача оирликдаги одамнинг танаси 75—80 млрд хужайрадан иборат.

Дастлаб барча аётий жараёнлар аноэроб (хавосиз) шароитда кечган. Чунки ер атмосфераси таркибида али эркин кислород бўлмаган. Ердаги дастлабки аётнинг вакили — бу сув ўтлари бўлган ва шу зайлда оддий жонзоддарнинг яшаши ва купайишига шароит яратилган. Бу тахминан 3 миллиард йиллар олдинги авол. Усимликларнинг сув мухитидан куруликда яшашга ўтиши, спора билан кўпайишдан yрудан кўпайишга ўтиши, ёпи урулиларнинг келиб чииши, умуртали айвонларда нерв системаси, он айланиш, оват азм илиш, нафас аъзоларининг мураккаблаша бориши, балилар, сувда ам уруликда ам яшовчилар, судралиб юрувчилар, ушлар, сут эмизувчилар синфларининг келиб чииши — булар тирик олам тараиёти (эволюцияси)нинг муим босичларидир. Ушбу эволюцион жараённинг барча босичларида хар бир индивиднинг таши муит омилларига мослашиб ва такомиллашиб бориши ётади.

Одам эволюцияси.

Миллион йиллик эволюцион жараённинг энг ноёб ва бебахо махсули — ал-идрокли одам бўлиб, кейинчалик у жамият тараиётини белгиловчи амда харакатга келтирувчи асосий куч бўлди. Бизнинг шу бугунги турмушимиз аслида ўтмиш аждодлар турмушининг бевосита давоми исобланади. Маълумки, организмлар эволюциясидаги асосий омиллардан бири ват исобланади. Шунинг учун инсониятнинг тараиёт жараёни даврини кўз олдига келтириш фойдадан холи бўлмайди. Кўпгина археологик маълумотларга араганда, Африка одами бундан 4—4,5 миллион йил илгари дунёга келган. Индонезия одамининг дунёга келганига 1,5—2 млн йил, бизнинг ўтмиш авлодимиз — Турон одамининг пайдо бўлганига эса 700—800 минг йил бўлган. Лекин бу одам Африкадан Ўрта Осиёга келган, деб тахмин илинади. андай бўлганда ам бизнинг ўтмишдошимиз босиб ўтган тараиёт йўли камида 4.млн йилни ташкил этади. Аслида ибтидоий одам аждоддарининг одамсимон маймунлар тўдасидан ажралиб, мустаил биологик тур хосил илганига 25 млн йил бўлган, деб тахмин илинади.

Хозирги кунда бизга маълум бўлган тарихий маълумотларга араганда, маданиятимиз тарихи ва биринчи давлатнинг пайдо бўлганига узои билан 7—8 минг йил бўлган. Кишилик жамиятининг биринчи илор фикрли вакиллари Мусо, Зардушт, Лукмон, Гиппократ, Фалесларнинг ўттанига 3300—2500 йил бўлган. Бу муддат биз юорида солиштирганимиз 40000 метрлик хаёт чизигини атига 33—25 метрини ташкил этади, холос.

Ибтидоий одам билан хозирги замон одами баданининг анатомик тузилиши, физиологик, биологик онуниятларида деярлик ўзгариш бўлмаган. Чунончи, немис олими Фриедхард Клике: «Тош уроллар билан ер кавлаб, ов илган одамнинг мия тузилиши ва катталиги билан кейинчалик самолёт ва мачитлар лойихасини чизган, математика усуллари билан ер ўлчамларини исоблаб, хозирги моддий ва маънавий маданиятни бунёд этган одам мияси ўртасида еч андай фар йу», — дейди.

Солом турмуш тарзининг аётийлигини таъминловчи асосий омиллар.

Солом турмуш тарзи ам худди шундай яхлит тушунча. Шунинг учун ам солом турмуш тарзи нима? — деган саволга жавоб бериш унчалик осон иш эмас. Бунинг учун эса, энг аввало, бизнинг кундалик турмушимизни ташкил иладиган, унинг аётийлигини таъминловчи асосий омилларни билишимиз ва уларни маълум бир тартибда жойлаштиришимиз керак бўлади. Буларнинг эса асосийлари уйидагилардан иборат, деб хисоблаймиз.

Оватланиш омили.

Оватланиш аёт учун кураш шаклларидан бири сифатида жамики жонзоднинг олдида турган асосий масала исобланади. Инсон ам бундан истисно эмас. Ибтидоий одамнинг кундалик ташвиши ва асосий масади оват топиш ва орнини тўйазиш бўлгани ани. Маълумотларга араганда, уларнинг оватланишдаги асосий машулоти термачилик бўлган. Яъни улар исси илимли шароитларда, ўрмонларда, то ёнбаирларида, воа ва водийларда ўсадиган дарахтларнинг меваларини, илдизларини териб еб кун кечирганлар. Асосий истеъмол иладиган оватига кура ибтидоий одам мевахўр бўлган.

Шубасиз, ибтидоий одам оват махсулотларини амлашни билмаган, орни очганда эса оват излаб, топилганда орни тўйгунича еган. Оват топиш ийин ва машаатли бўлгани учун уни бир неча кунлаб оч юрганини тасаввур илиш ийин эмас. Бундай ватларда у баданининг ички имкониятлари хисобига яшаган.

Ва ниоят, инсоният нотўри овкатланиш ва касалликлар ўртасида боликликни англаб етди. Буни адимги дунёнинг Зардушт, Лукмон, Гиппократ каби кўпгина мутафаккирларнинг асарларидан билиш мумкин. Ана шу даврдан бошлаб, оватликларнинг таркибий мутаносиблиги, энергия мувозанати, микроблар, оватланиш режими ва тартиби аида илмий арашлар пайдо бўла бошлади. Оватланиш акидаги фан — диетология шаклланди.

Хозирги кунга келиб эса, нотўри оватланиш кишилар ўртасида учраётган ошкозон ва ичаклар, юрак ва он томирлари, ички секреция безлари амда бўимлар, модда алмашинувининг бузилиши, шунингдек, рак каби касалликларнинг асосий сабабчиси эканлиги илмий равишда исботланди. атто Жаон Соликни Салаш Ташкилотининг экспертлари П. Ревел амда Ч. Ревеллар, «Кишилар ўртасида учраётган касалликларнинг 80 фоизи нотўри оватланишдан», деган фикрни илгари сурадилар. Шунинг учун ам бугунги кунда оватланишни тури ташкил этиш, инсон кундалик турмушининг энг асосий талабларидан бири ва буни солом турмуш тарзини ташкил этишда исобга олмаслик мумкин эмас.

аракат омиллари.

Ибтидоий одамнинг оватлик топиш ва корин тўйазиш зарурати уни аракат килишга, узо юришга, югуришга, дарахтларга чииб, толарга тирмашишга, сув кечиб, ирлардан ошишга, айвонлар билан олишишга мажбур илган. Хар бир лума оватлик учун баъзан кунлаб харакат илишга тури келган. Фаатгина оватлик топиш учунгина эмас, балки йиртич айвонлардан очиш, жон салаш учун ам у кўп югуриши, аракат илиши керак бўлган. Кейинчалик унинг бу аракати менат билан алмашган. Худди ана шу турмуш машаати унинг баданидаги модда алмашиниш жараёнини тартибга келтирган, ички аъзолар фаолиятини яхшилаган, хужайраларни ва охир оибатда бутун вужудини модда алмашиниш натижасида хосил бўлган орали махсулотлардан тозалашга, бўлимлар аракатчанлигини таъминлашга, чидамлилик, деган ниоятда муим бир таянч тизимини вужудга келишига хизмат илган.

Демак, инсоният учун аракат ва унинг турларини ўзининг кундалик турмушига онгли равишда киритиш зарурати пайдо бўлди. Шу билан бирга, гигиена фани хулосалари бадан мунтазам равишда парваришга мухтож эканлигини ва уни тўри парвариш илиш умрни узайтириш билан бевосита алоадорлигини ам исботлади. Шу нутаи назардан аракат ва бадантарбия саломатлик йўлидаги муим омил бўлиб, солом турмуш тарзининг асосий талабларидан бири бўлиб олади.

Биоритмик омиллар.

Инсоннинг эволюцион ривожланиш жараёнида унинг танаси такомиллашувига, аётийлигини таъминлашга олиб келган яна бир асосий омил бу табиатдаги даврийлик, бо- тартиблик онунияти. Кеча ва кундуз, йил фаслларининг деярли бир ватда такрорланиб туриши, кун, афта, ой, йил давомидаги биологик фаоллик амда сусайишларнинг даврий ўзгаришлари, коинотдаги планеталар жойлашуви ва айланиши, буюк ёритич — куёшнинг ерга нисбатан ўзгариши, магнит майдони ва шу кабилар ердаги жамики жонзод, жумладан, одам баданида ам маълум онуниятларни шакллантирган. Шунингдек, баданимиздаги фаоллик ва сустликнинг ўзгаришлари хафта, ой, йил давомида ам содир бўлади ва бу одиса биоритмик одисалар, деб юритилади. Олимларнинг таъкидлашларига араганда, киши баданидаги бундай биоритмик одисалар 300тадан ам ортирони ташкил илар экан. Шуни яхши англаш лозимки, биоритмлар инсон бадани ва унинг аъзо амда тўималарини табиат ходисаларига мое равишда яшашини таъминлашдан келиб чиадиган нихоятда мураккаб химоя жараё- нининг натижасидир. Шунинг учун ам турмуш тарзимизни табиатдаги ритмик ўзгаришларга мослаб ташкил этиш солом турмуш тарзининг яна бир мухим талабларидан хисобланади.

Жинсий, ирсий ва оилавий омиллар.

аётнинг давом этиши насл олдириш ва купайиш билан болик,. Бу биологик одисанинг асосида жинсий муносабат ётади. Инсондан боша барча тирик мавжудотда жинсий муомала насл олдиришнинг асосий талаби хисобланади. Инсонда бу муомала насл олдириш билан бир аторда, унинг аёт лаззатини хам таъминлаган. Шунинг учун кишилик жамияти ўзининг узо тараиёти. давомида бу масалани оила шаклида онунлаштирган. Оила эса инсон аётининг асосий талаби бўлиш билан бирга, унинг зурриётлари — фарзандлар дунёга келиб, вояга етиб тарбияланадиган асосий маскан.

Лекин оилани ташкил этишда баъзан миллий, ижтимоий, итисодий омиллар таъсирида яин ариндошлардан оила уриш, келин ва куёв он гуруларининг мое келмаслиги, оилавий хаётга лаёатсиз ёшларнинг бошини ушиб ўйиш ва шулар каби ирсият онунларига зид ара- катлар насл-насабнинг бузилиб боришига, келгуси авлодлар итидорининг пасайишига, касалванд, майиб-мажрух фарзандларнинг туилишига сабаб бўлмода. Шунинг учун бу соадаги асосий талаб жинсий жуфт танлашдан тортиб, жинсий аъзолар гигиенасигача, жинсий муносабатлардан тортиб, солом оилавий муносабатларгача ўз ичига олади.

Ўзаро муносабат омиллари.

Инсоният ўз тараккиёти даврида фаатгина биологик мавжудот сифатидагина эмас, балки у ижтимоий масулот сифатида ам шаклланди.

Ўзаро муносабатларни шартли равишда бир-бири билан узвий боли бўлган иккита исмга бўлиш мумкин. Булар оиланинг шаклланиши ва такомиллашуви натижасида вужудга келган оилавий муносабатлар амда жамиятнинг шаклланиши ва такомиллашуви натижасида вужудга келган ижтимоий муносабатлар. Буларнинг ар иккаласи ам инсон саломатлигига таъсир илувчи энг катта ва кучли омиллар. У, энг аввало, кишининг руиятига таъсир этади. Руият эса саломатлик билан бевосита алоадор. Кишининг руияти юори бўлганда томирлардаги оннинг аракати, ички аъзоларнинг фаолияти, хужайралардаги модда алма- шиниш каби аётий жараёнлар яхши кечади. Кайфият яхши, ишчанлик юори булади. Аксинча, руий тушкунлик пайтида ички аъзолар ва хужайралардаги аётий жараёнлар су- саяди. Киши кайфиятсиз, воеа ва одисаларга бефар ишга ўли бормайдиган бўлади. Бундай олнинг сурункали давом этиши, касалликларга олиб келади.

Демак, бу соада олдимизда турган вазифа ўзаро муносабатларни инсон фойдасига ал илиш, хусусан, муомала маданиятини юксалтириш, руиятга салбий таъсир этувчи тартиб ва одатларга барам беришгача бўлган ижтимоий ва шахсий тадбирларни уз ичига олади.

Орттирилган зарарли одатлар омиллари.

Тарихий маълумотлар зарарли одатларни инсониятнинг азалий хамрои бўлганлигидан далолат беради. Шу билан бирга яна бир нарса аники, кишилик жамияти ривожланган сайин бу зарарли одатлар унинг турмушидан купро ўрин ола бошлаган.

Пул, бойлик, мол-дунёга хирс кўйган, шайтоннинг измига тушган корчалонлар жамиятни гиёхвандлик, деган авфли жарликка томон етакламодалар. Буларнинг оибатлари эса касалликлар ва насл-насабнинг бузилиши билан боли шахсий амда оилавий муаммолардан тортиб, жиноятлар, ўзаро муносабатларнинг мураккаблашуви билан боли ижтимоий муаммолардан иборат. Шунинг учун хозирги кунда бизнинг солик йўлидаги аракатимиз ана шу зарарли одатларни турмушимиздан буткул чиариб ташлашга, уларга арши курашга аратилган булиши керак. Бу солом турмуш тарзининг биринчи галдаги талаби.

Атроф-мухитнинг ифлосланиши билан болик, омиллар.

Одамларнинг тўда, абила ва уруларга бирлашиши уларни исман кичкина удудларда тўпланиб яшашига олиб келди. Кўпчиликни тўпланиб яшаши эса, улар яшаган жойларнинг ифлосланишига сабаб бўлиши турган гап. Ибтидоий одам ам, онгли ва ал идрокли одам ам бу муаммони яшаш худулларини тез-тез ўзгартириш йўли билан ал илган бўлиши этимолдан холи эмас. ар холда улар кундалик турмушларида осил бўладиган физиологик ва хўўжалик чиитлари хавфсизлигини таъминлашни ўргангунга адар узо тараиёт жараёнини бошдан кечирганлар.

Шаарларнинг пайдо бўлиши эса, бу муаммони анча чуурлаштирган. Худди ана шу жараён кўпчилик аолининг нисбатан кичкина худудларда тўпланиб яшаши амда уларнинг турмушларида осил бўладиган чииндиларнинг тўпланиб олиши оибатида аоли орасида ар хил юумли касалликлар эпидемия тарзида таралиб, улар орасида касалликлар ва ўлимга сабабчи бўлганлигини биз тарихдан яхши биламиз.

Кўриниб турибдики, бу муаммоларни ал илиш учун санитария ва гигиенадан саводхон бўлиш, яъни тозалик амда тозаланиш тадбирларига риоя илишни солом турмуш тарзининг асосий талабларидан бири, деб биламиз.

Техника ва турмуш тараиёти омиллари.

Археологларнинг таъкидлашларича, бундан 50—100 минг йил олдин яшаган одамларнинг катта кўпчилиги BOSS ёшгача жиддий шикастланишлар (кўпинча суяк синишлар) олганлар ва бу ол улар ўртасидаги ўлимнинг асосий сабабчиси бўлган. Буни тасаввур ипиш осон. Бу шикастланишларнинг асосий сабабчиси ёввойи айвонларни овлаш ёки йиртичларга рўбарў келиш бўлган. Булар орасида то ояларидан, дарахтлардан йиилиш, сув тошинларида олиб кетиш, об-аво ноулайликларининг бўлиши ам турган гап.

Агарда озирги кундаги кишилар ўртасидаги ўлим ва ногиронлик сабабларини чуур ўрганадиган бўлсак, бу муаммони озирги кунда ам ўз долзарблигини йўотмаганлигини, жароатланиш ва бахтсиз ходисалар кишилар солигига жиддий хавф солаётганлигини англаш ийин эмас. Жаон Соликни Салаш ташкилотининг (2004 йил) илмий хулосаларига араганда, йўл транспорт ходисаларининг ўзи кишиларга ўлим хавфи бўйича давримизнинг ўта хавфли касалликлари ОИТС, диарея ва силдан ам юорида — 7-ўринда туради амда муаммоли масалалардан бири исобланади.

Тараиётнинг нохуш оибатларидан утулиш ва унинг хавфини камайтириш учун инсон ар доим этиёткорликни ўлдан бермаслиги, мавжуд техника ва механизмлардан амда турмуш воситаларидан хавфсиз фойдаланиш усулларини ўзлаштириб олишлари лозим бўлади. Бу ам турмуш тарзимизнинг муим томони.

Солик масаласида онгсизлик, саводсизлик ва малакасизлик омиллари

Бир арашда солом турмуш тарзининг асосий талаблари аниланиб, масала ал бўлгандек кўринади. Лекин бу соадаги энг муим талаб али олдимизда турибди. Бу талаб, ар бир кишининг юорида биз санаб ўтган йўналишларнинг ар бири соасида кенг билим ва тушунчага эга бўлиши ва бу билимларни ўзларининг кундалик турмушларида кўллашдан иборат. Агарда юоридаги соаларда ар биримизда билим ва тажриба бўлмаса, биз деярли еч нарсани ўзгартира олмаймиз.

Киши бадани солиги ва уни мустахкамлаш — солом турмуш тарзи тўрисидаги билим амда малакасизлик ам худди шундай. Фаат шу соадаги онгсизлигимиз, уувсизлигимиз туфайли кўпчилик ватларда бошимиз касалдан, танамиз азобдан чимай олади. Айрим олларда азиз умримизни барбод иламиз.

Ўтмишда одамлар узо умр кўрганлар, хозирги тараиёт кишиларнинг умрини исартиряпти, деган гаплар мутлао асоссиз. Аксинча, тараиёт инсонга кўпро солом ва узо умр кўриш имкониятини беряпти. Бунинг асосий сабаби инсонни табиатнинг ва жамиятнинг ноулай омилларидан имояланишни ўрганиб бориши ва ўз солигини салаш борасидаги маълумот амда малаканинг шаклланаётганлигидир. Тараиётнинг ушбу онуний жараёнига асосланиб, ам иккиланмасдан айтиш мумкинки, XXI аср кишиларда солом турмуш тарзини шакллантириш асри бўлади ва бу асрнинг ўрталаридан бошлаб, кишилар камида ўртача 90—100 йил умр кўрадилар.

Шунинг учун ар бир кишининг ўз баданини парвариши акида билим ва малакага эга бўлиши амда буни ўзининг кундалик турмушида ўллаши энг муим талаб. Бусиз солик ва узо умр кўриш тўрисида бирор бир натижага эришиш умуман мумкин эмас.

Хулоса.

Энди биз фикримизни хулосалаш, солом турмуш тарзи йўналишларини белгилаш имкониятига эгамиз. Юоридаги биологик ва ижтимоий омилларни исобга олган олда солом турмуш тарзининг йўналишларини уйидагича белгилаш мумкин.

  • Тўри ва рационал оватланиш.
  • аракатли турмуш ва бадантарбия.
  • Кун ва иш режимини биоритмик онуниятлар асосида ташкил этиш.
  • Жинсий, ирсий тарбия ва солом оила.
  • Узаро муносабатларни меъёрлаштириш.
  • Зарарли одатлардан тийилиш.
  • Тозалик ва тозаланиш тадбирларига риоя илиш.
  • Бахтсиз одисалар ва жарохатланишлардан этиёткорлик.
  • Солом турмуш тарзи хаида билим ва малакага эга бўлиш.

Шубасиз, бу йўналишлар умумий характерга эга бўлиб, улар солом турмуш тарзи йўлидаги аракат дастурини белгилайди, холос. Аслида ар бир киши шу йўналишларнинг ар бири бўйича анчагина билим ва малакага эга бўлиши керак. Масалан: оватланиш соасида; оватмахсулотларнинг таркиби — осиллар, ёлар, углеводлар, минерал тузлар, микроэлементлар, витаминларнинг организмдаги вазифалари, ошозон ва ичаклар тизимининг физиологияси, организмдаги модда алмашиниш жараёнлари, оватликлар амда касалликлар ўртасидаги боланишлар, йил фасллари, кишининг ёши, бажарадиган иши, баданининг хусусиятлари ва олатлари, ниоят, кундалик, афталик оватланишни ташкил этиш каби масалаларда тушунчага эга бўлиши керак. Худди шунингдек, солом турмуш тарзининг биз юорида келтирган ар бир йўналиши бўйича анчагина маълумотли бўлишга ва бу билимларни кундалик турмушда ўллашга тўри келади. ар бир киши бундай билимларни мустаил олишга, уларни кенгайтириб боришга аракат илиши керак.

Шундай илиб, юорида келтирилган эволюцион омилларга асосланиб, солом турмуш тарзини куйидагича таърифлаш мумкин. Солом турмуш тарзи, бу — кундалик турмушни биологик ва ижтимоий онунлар асосида ташкил этиб, саломатликни салаш амда мустахкамлашга аратилган турмуш тарзидир.

Фойдаланилган адабиётлар.

  1. Саломатлик Энциклопедияси. Тошкент, 1985 й.
  2. Махмуд асаний. Табобат дурдоналари. Тошкент, «Ибн Сино», 1990 й.
  3. Ш. Т. ОТАБОЕВ, Х. МУМИНОВ, Э. Н. САТТОРОВ, Ш. Т. ХОЛИКОВА “САЛОМАТЛИК АСОСЛАРИ” Тошкент, “Noshir”, 2008 й.

ТАРИЗ

Солом ва узо умр куриш инсониятнинг азалий орзуси бўлганлигига шубха йў. Шу нутаи назардан ар кандай жамиятнинг олдида турган асосий вазифа инсониятнинг ана шу орзусини руёбга чиаришдан, яъни кишилар солиги ва узок умр кўришлари учун шароит яратишдан иборат. Кишилик жамиятининг турли даврларида солик масаласи турлича ал илинган. Ижтимоий формациялар ривожлантан сайин солик хусусийликдан умумийликка, тор доирадаги гурухлар манфаатидан умуминсоний манфаатлар даражасига кўтарилган. Лекин хамма даврларда ам солом турмуш тарзи соликни салашнинг асосий талабларидан исобланган.

Бу мавзу кенг ёритилган. Айниса узо тарихдан олиб кўрсатилган мисоллар, ёшларда мавзуга бўлган изивишни орттиради ва масалага жиддий ёндашишга ундайди. Ёшлар онгида саломатликнинг адри деган тушунча шаклланади.

Мулоазалар

Бир арашда солом турмуш тарзининг асосий талаблари аниланиб, масала ал бўлгандек кўринади. Лекин бу соадаги энг муим талаб али олдимизда турибди. Бу талаб, ар бир кишининг рефератда санаб ўтилган йўналишларнинг ар бири соасида кенг билим ва тушунчага эга бўлиши ва бу билимларни ўзларининг кундалик турмушларида кўллашдан иборат. Агарда бу соаларда ар биримизда билим ва тажриба бўлмаса, биз деярли еч нарсани ўзгартира олмаймиз.

Таклифлар

Киши бадани солиги ва уни мустахкамлаш — солом турмуш тарзи тўрисидаги билим амда малакасизлик ам худди шундай. Фаат шу соадаги онгсизлигимиз, уувсизлигимиз туфайли кўпчилик ватларда бошимиз касалдан, танамиз азобдан чимай олади. Бу билимларни кундалик одатларга айлантирсакгина солом турмуш тарзини йўлга тўла ўя оламиз.

Г.В.Плеханов номидаги Россия Итисодиёт Университетининг

Тошкент шаар филиали “Гуманитар ва ижтимоий-итисодий фанлар”

Кафедраси фалсафа фанлари номзоди Саидова М.М.

ТАРИЗ

Солом турмуш тарзи нима? — деган саволга жавоб бериш унчалик осон иш эмас. Бунинг учун эса, энг аввало, бизнинг кундалик турмушимизни ташкил иладиган, унинг аётийлигини таъминловчи асосий омилларни билишимиз ва уларни маълум бир тартибда жойлаштиришимиз керак бўлади. Рефератда барча омиллар санаб ўтилган ва етарлича тавсиф берилган. Инсон аёти учун зарур бўлган бу омиллар ўувчига яхши етказиб берилган.

Мулоазалар

Рефератда солом турмуш тарзининг одам цивилизаияси билан болилиги жуда яхши мисоллар билан баён этилган. ар бир омилга етарлича таъриф келтирилган. Рефератни ўиб солом турмуш тарзи аида осонгина тушунча осил илиш мумкин.

Таклифлар

Аслида ар бир киши бу маълумотлар бўйича анчагина билим ва малакага эга бўлиши керак. Масалан: оватланиш соасида; оватмахсулотларнинг таркиби — осиллар, ёлар, углеводлар, минерал тузлар, микроэлементлар, витаминларнинг организмдаги вазифалари, амда касалликлар ўртасидаги боланишлар, йил фасллари, кишининг ёши, бажарадиган иши, баданининг хусусиятлари ва олатлари, ниоят, кундалик, афталик оватланишни ташкил этиш каби масалаларда тушунчага эга, аммо бу билимлари эътиборсизликлари туфайли саёзлашиб, унутилиш даражасигача боради. Биз бу билимларнинг йўолмаслиги учун эслатмалар тузишишмизб иса кўринишдаги маълумотлар билан таъминлашимиз керак.

“Жисмоний тарбия ва спорт” кафедраси доценти

тиббиёт фанлари номзоди Ибадуллаева .Т.

Солом турмуш тарзи, унинг эволюцион асослари ва асосий босичлари