Оила маънавиятини шакллантиришда ахлонинг ўрни

Ўзбекистон Республикаси Олий ва

ўрта махсус таълим вазирлиги

Бухоро Давлат Университети

Тарих Факультети

«Миллий оя, маънавият асослари ва уу таълими»

йўналиши 3-курс талабаси Давлатов Акмалнинг

“ОИЛА МАЪНАВИЯТИ” фанидан

ёзган

МАВЗУ: Оила маънавиятини шакллантиришда ахлонинг ўрни.

Бухоро - 2011 й

Оила маънавиятини шакллантиришда ахлокнинг урни.

Режа:

1. Оила – илк ахлокий маскан сифатида.

2. Фукаролик жамияти ва давлатнинг ахлокий мохияти.

3. Ахлокий маданият ва касбий одоб муаммоси.

4. Ахлокий тарбия хамда унинг йуллари ва воситалари.

 Оилани фукаролик жамиятининг, давлатнинг энг мухим хужайраси дейишади. Чунки хар бир жамият аъзосининг, булажак фукуронинг тарбияси оиладан бошланади. Оила уч жихатни: узининг бевосита куриниши булмиш никохни; оилавий мулк ва анжомлар хамда улар хакидаги гамхурликни; болалар тарбиясини уз ичига олади.

Аввало, никох хакида тухталиб утайлик. конунга биноан никох тузиш шартларида энг мухимлари – никохга кирувчиларнинг узаро розилиги ва уларнинг никох ёшига етганликлари. Бизда йигитлар учун – 18, кизлар учун – 17 никох ёшлари килиб белгиланган. Бу – масаланинг хукукий томони. Унинг иккинчи – ахлокий томони хам борки, у севги билан боглик. Никох тузишдан аввал икки ёш орасида гох очик севги – мунтазам учрашувлар, ахду паймонлар килиш ёки оркаворотдан бир-бирини ёктириши холлари булиши мумкин. хар иккала холда хам розилик узгармас шарт хисобланади.

Баъзан, кадимда Шарк халкларида, шу жумладан узбекларда кизнинг ёки йигитнинг розилигисиз туй килиб юбора беришган, ота-оналар келишса – бас, деган фикрларни учратади киши. Айникса, бундай гаплар шуролар даврида тинимсиз такрорланар эди. Вахоланки, бундай хол кам булган, уни мусулмончилик инкор этади. Ривоят килишларича, пайгамбаримиз Мухаммад алайхиссалом уйларига совчи келганида, кизлари Фотимадан доимо розилик сураганлар ва рад жавоби олганлар. Факат хазрат Али совчи куйганларида, Биби Фотима розилик берганлар. Демак, фарзандниннг розилигини олиш бизга пайгамбаримиздан колган суннат.

хозирги кунда хам купгина ёшларимиз совчи оркали турмуш курадилар. Одатда совчи келиб кетгач, йигит билан киз учраштирилади, иккаласи бир-бирини маъкул курсагина, фотиха килиниб, туй тараддуди курилади. Жуда куп холларда бундай ёшлар уртасида кейинчалик хакикий мухаббат шаклланади. Абдулла кодирий «утган кунлар» романида тасвирлаган Отабек билан Кумуш уртасидаги севгини бунинг мумтоз намунаси деса булади. Очигини айтиш керакки, мухаббатнинг хам уз даражаси бор: Лайли билан Мажнуннинг мухаббати хамма севишганларга хам насиб этавермайди. Бундай романтик-сурурий севги реал хаётда камдан-кам учрайди. Бунинг устига, оилавий мухаббат маълум маънода салобатли, купрок яширин тарзда намоён булади.

Кейинги пайтларда никох билан мухаббатнинг узаро чикишмаслиги хакида арб мутафаккирлари тез-тез ёзадиган булиб колганлар. Чунончи, Эрих Фромм индустриал жамиятда мухаббат камдан-кам хам учрайдиган ходиса эканини, никохнинг асосида бошка–молиявий, сиёсий, иктисодий сабаблар ётишини таъкидлайди. Умуман, арб оламида бундай ходиса анчадан буён мавжуд. Шу жихатдан Жорж Байроннинг «Дон Жуан» шеърий романидаги куйидаги сатрлар диккатга сазовор:

Бу жуда кайгули ходиса шаксиз,

Инсоннинг кажлиги, жинояти бу;

Илдизи гар битта булса хам, харгиз

Чикишмас никох ва мухаббат мангу:

Сиркага айланган винодак, эсиз,

Никох маст килмовчи тахир, нордон сув,-

Вакт ундан жаннатий буйни оладир,

Рузгору ошхона хиди коладир.

Гарчи бу сатрлар ярим киноя, ярим хазил кабилида булса-да, уларда маълум маънода хаётий асос бор. Агар мухаббат хар икки томондан эъзозлаб, авайлаб-асралмаса, ундаги жаннатий буйни йукотиб куйиш хеч гап эмас. Зеро дунёдаги хамма нарса -ходисалар каби мухаббат хам парваришга мухтож.

Никох уз мохиятига кура ахлокий ходиса. Унда эхтирослар ахлокка буйсундирилади. Оддий бирга яшашда эса табиий эхтиётни кондириш биринчи уринда туради, никохда у иккинчи даражали мавке эгалайди.

Оиланинг яна бир жихати – унинг уз мулкига эгалиги. Агар никох оиланинг ботиний куриниши булса, оилавий мулкни унинг ташки куриниши дейиш мумкин. Оиланинг мавжуд булиши учун ишлаб топиладиган маблаг хам зарур. Оила учун топиладиган ана шу маблаг, шубхасиз ахлокий табиатга эга: оила бошлиги оила аъзоларини халол едириб-ичириши, кийдириши лозим. Оилани эркак киши бошкаради. У нафакат «топиб келади», балки оилавий мулкка хужайинчилик килиш, уни таксимлаш хукукига хам эга.

Оилада боланинг ахамияти нихоятда катта. Ота болада уз жуфти халолини, она эса севимли эрини куради: болада эр хотиннинг мухаббати предметлашади, жонланади. Бола – оилани тутиб турувчи жонли мухаббат. Болалар оилада умумий оилавий мулк хисобига еб-ичадилар, тарбия оладилар.

Оилада болалар интизомли булиб усмоклари, ота-онага буйсинишлари лозим. Лекин бу интизом кулликка ургатиш эмас, балки болаларига хос эрка-тантиклик, узбошимчалик сингари салбий хусусиятларни йукотишига хизмат килиши керак. Ота-онага буйсунишдан бош тортишга йул куйиш боланинг келажакда купол бадхулк нокамтарин булиб етишувига олиб келади. Шу боис оила илк ахлокий тарбия учоги сифатида хам катта ахамиятга эга.

Оила бузилиши хам мумкин. Бунинг турли сабаблари бор. Бири – оилани ахлокий нуктаи назардан бузилиши. Бунда болалар балогатга етгач, эркин шахс сифатида янги оилага асос булишлари – угил болаларнинг уйлантирилиши, кизларнинг эрга берилиши назарда тутилади.

Уйлантирилган фарзандларга хам, эрга берилган кизларга хам янги оила куриш ва уни моддий жихатдан дастлабки пайтларда мухтожликдан саклаб туриш учун етарли булган уй-рузгор ашёлари ажратилади. Шунингдек, оиланинг табиий бузилиши хам мавжуд. Унда ота-онанинг, ёки отанинг вафоти туфайли оила мулкининг мерос булиб бир ёки бир неча фарзандга утиши муносабати билан оила бузилиши мумкин.

Бундан ташкари, никох бекор килиниши муносабати билан оила бузилади. Аслида никох хам диний, хам дунёвий нуктаи назардан бузилмаслиги керак. Лекин уртада хиёнат содир булиши ёки яна бошка бир хил сабаблар туфайли никохни факат ахлокий обруга эга, конун билан тан олинган идоралар, масалан суд, ва ваколатли рухоний бекор килиши мумкин, зеро у, айтганимиздек, ахлокий ходиса. хар бир жамият мана шу сунгги турдаги оила бузилишига карши курашади. Бундай оила бузилиши канча камайса, у уша жамият ахлокий такомиллашиб бораётганини англатади.

2. Дастлабки ахлок маскани булмиш оилалар йигиндиси фукаролик жамиятини, миллатни ташкил этади. Фукаролик жамияти мохиятан оила билан давлат уртасидаги даража. Гарчанд, унинг тараккиёти давлат тараккиётидан кейинрок руй берса хаа, у албатта давлатни такозо этади, яъни фукаролик жамиятининг яшаши учун унинг олдида мустакил нимадир булиши керак. Фукаролик жамияти замонавий дунёмизда вужудга келади, зеро, хозирги пайтдагина фукаролар хукуки хакикатан хам инобатга олинади. Фукаролик жамиятида хар бир одам узи учун максад. Бирок, у бошкалар билан узаро муносабатда булмасдан туриб, уз максадига тула эриша олмайди: бошкалар унинг максадга етишиши йулидаги воситадир. Натижада хар бир алохида максад бошкалар билан узаро муносабатлар воситасида, уларнинг фаровонликка интилишини каноатлантиргани холда, узи хам каноатланади. Бошкачарок килиб айтганда, фукаролик жамиятида яхши, бадавлат, бахтли, хукукий яшаш учун булган хар бир фукаронинг интилиши пировард натижада бутун жамиятнинг ушандай яшашига олиб келади.

Фукаролик жамияти, шундай килиб, бир кишининг эхтиёжини унинг мехнати воситасида кондириши баробарида, шу мехнат воситасида барча колганларнинг хам эхтиёжини кондиради. У уз аъзоларининг шахсий эркинликлари ва хукукларини химоя килади, одил суд воситасида улар мулкига дахл килинишига йул куймайди. Фукаролик жамияти турли табакалардан ташкил топади. Улар орасида табакавий ёки синфий зиддият сингари ходисалар руй бериши мумкин эмас. Чунки бунда шахс – давлат фукароси, муайян инсон манфаатлари биринчи уринда туради ва бу манфаатлар, айтганимиздек, хам ахлокий, хам конуний жихатдан химоя килинади.

Мамлакатимизда хозир эркин, демократик фукаролик жамиятини тузишга киришганмиз. Бу жамият, маълум маънода, гарбликлар тасаввуридаги фукаролик жамиятларидан фарк килади. арбда бу борада эътибор асосан хукукий йуналишнинг устуворлигига каратилса, бизда ахлокий-маънавий йуналишнинг устуворлигини куриш мумкин. Шу нуктаи назардан олиб караганда, биз кураётган фукаролик жамияти арб дунёси учун урнак булиши мумкин. Бу фахрланиш хиссидан келиб чиккан баландпарвоз гап эмас. Масала шундаки, арб жамиятлари хозирги пайтда ахлокийликни хукукийликнинг юкори боскичи сифатида кабул килмокдалар. Лекин улар учун «ахлокий урин бушатишдан» кура «хукукий уринни эгаллаб туриш» на факат конуний, балки завклирок туюлади. Бизнинг менталитетимизда эса, бунинг акси – хар бир «ахлокий урин бушатиш» узбек калбига кувонч, уз инсонлик бурчини бажарганлик хиссини тулдиради.

Бундан ташкари, бизда фукаролик жамияти куришни маълум маънода тезлаштирадиган, арб менталитетига хос булмаган махаллалар бор.узбек махаллалари том маънода ахлокий тарбиянинг маскани; оила катталари болага канчалик тарбия бера олса, уша оила яшаётган махалланинг тарбия борасидаги хиссаси хам шунча булади, десак хато килмаймиз. Бунинг устига, махаллада халкимизнинг кадимий демократик анъаналари хозир хам уз кучини йукотган эмас. Махаллада яшаётган, хукумат аъзоси хам, миллионер тижоратчи хам, фаррош хам, одий укитувчи хам бир хилдаги махалладошлик хукукига эга. Чунончи, махалланиг оксоколи оддий укитувчи булиши мумкин ва куп холларда шундай хам.хукумат аъзоси ёки миллионер эса, махаллада факат махалладошлик «лавозимида» булади. Уларнинг фаркланиши факат ахлокий жихатлари билангина белгиланади. Ана шу хусусиятлари билан махалла уз-узини бошкариш тузилмаси сифатида оиладан фукаролик жамиятига утиш учун ахлокий куприк булиб хизмат килади. Бундай оралик богловчи тузилма, юкорида айтганимиздек, арб оламида йук. Демак, шунга кура хам, бизда фукаролик жамиятига утиш нисбатан осонрок кечади, деган фикр билдириш мумкин. Бу борада Республикамиз Президенти Ислом Каримовнинг: «Шу маънода махаллани уз-узини бошкариш мактаби, таъбир жоиз булса, демократия дарсхонаси, деб аташ мумкин», деган сузлари айни хакикатдир.

Буюк олмон файласуфи хегель давлатни ахлокий гоянинг воке булиши деб таърифлайди ва табиий муносабатларни маънавий муносабатлар билан мукояса килиб, оилани –хиссиётга, фукаролик жамиятини – асабнинг таъсирланиш кобилиятига, давлатни эса узи учун асаб тизимига ухшатади; у уз ичида ботинан ташкил топган, бирок унинг яшаши узида икки холатнинг тараккий топиши билан боглик, булар – оила ва фукаролик жамияти. Давлат аклнинг руёбга чикиши сифатида хар бир шахс ихтиёрига мосдир. Одатда, давлатнинг максади уз фукароларини бахтли килиш деб хисобланади. Агар фукаролар кийналса, уларнинг субъектив эхтиёж-максадлари кондирилмаса, давлатнинг мустахкамлиги шубха остида колади. Давлатнинг асоси – сиёсий тузум. Унинг такдири хам ана шу сиёсий тузумга боглик.

Купдан-куп турли-туман бошкарув ва ташкилий институтлардан иборат булган давлатнинг энг мухим ахлокий вазифаларидан бири-тарбия. Давлат томонидан мактабгача булган ташкилотларда, мактабларда ва олий укув юртларида таълим билан кушиб олиб бориладиган тарбия алохида ахамиятга эга. Агар мазкур тарбияда оммабоп усулларнинг тоши босиб кетса, у хол мактарли эмас; ёшларнинг узлигини англаган шахс булиб етишуви мушкуллашади. Шу боис имкон борича тарбияда индивидуал ёндошувга интилиш максадга мувофик.

Демократик тамойилларни амалга ошириш жараёнларида давлат, хамма фукаро баравар тенг, деган усулда иш курмаслиги лозим; хамманинг хукукий тенглигини тан олган холда, ижтимоий тенглаштириш тамойилига йул куймаслик керак.

Давлатнинг мавжуд булиш шарти, энг аввало, унинг суверенитетида. Бунда халк ташки оламга нисбатан мустакил булади ва уз давлатини шу мустакиллик асосида тузади. Биз мустакилликка эришганимиздан кейин уз давлатимизни кадимий давлатчилигимизнинг энг яхши анъаналари билан бирга замонавий демократик тамойиллар асосида куришга киришдик. Давлатимиз хам маънавий-ахлокий, хам жисмоний тарбияга катта ахамият бериб келмокда. 2000-йилнинг «Соглом авлод йили» деб аталиши бежиз эмас; ёш авлод тарбияси бизда давлат сиёсати даражасига кутарилган. Мана, куринишидан жуда оддий бир мисол. узини энг инсонпарвар давлат деб эълон килган Шуролар Иттифоки бунёдга келганидан бошлаб, деярли ярим аср мобайнида бола тугилгач, онани уч ой ишдан озод киларди; она уч ойлик чакалокни богчага ташлаб, ишга чикишга мажбур буларди, акс холда у буйрук билан ишдан бушатиларди. Кейинчалик бу тарбия таътили 1 йил килиб белгиланди. Бизнинг давлатимиз эса ташкил булгани баробаридаёк бола тарбиясини юксак ижтимоий-ахлокий ходиса сифатида эътироф этиб, янги тугилган бола тарбияси учун онага 3 йиллгача муддат берди. Уч йилгача онанинг иш жойи сакланиб туради. Шу биргина мисолнинг узиёк тоталитар тузум давлати билан демократик давлат накадар катта фарк килишини курсатиб туради. Тоталитар тузум давлати ёлгон, алдов – ахлоксизлик институти. Биз танлаган демократик давлатнинг асосида эса юксак ахлокийлик ётади.

3. Давлат ва фукаролик жамиятидаги ахлокий юксаклик даражасини улар фукаролари ахлокий маданияти белгилайди. Ахлокий маданият шахснинг жамият ахлокий тажрибаларини эгаллаши ва бу тажрибалардан бошка одамлар билан булган муносабатларида фойдаланиши, уз-узини мунтазам такомиллаштириб бориши сингари жихатларни уз ичига олади. кискаси, у шахс ахлокий тараккиётининг белгиси хисобланади. Зеро ахлокий маданият ахлокий тафаккур маданиятининг катор унсурларини уз ичига олган тузилмадир. У шахснинг узгалар билан узаро муносабатларида намоён булади.

Ахлокий маданиятнинг энг мухим унсурларидан бири-муомала одоби. У мохиятан узаро хамкорликнинг шаклларидан бири. Инсон зоти бир-бири билан хамкорлик килмасдан, узаро тажриба алмашмасдан, бир-бирига таъсир курсатмасдан расмона яшаши мумкин эмас. Муомала одам учун эхтиёж, зарурат, соглом киши усиз рухан кийналади, кайфияти тушиб боради. Бу уринда буюк инглиз ёзувчиси Даниэл Дефо каламига мансуб машхур «Робинзон Крузонинг саргузаштлари» асарини эслашнинг узиёк кифоя: Жумабойни топиб олган Робинзоннинг накадар кувонишига хам сабаб ана шунда.

Муомала одоби бошка кишилар кадр-кимматини, иззатини жойига куйишни, анъанавий ахлокий меъёрий талабларни бажаришни таказо этади. Шунинг баробарида, у инсондаги яхши жихатларни намоён этиши, кузга курсатиши билан хам ажралиб туради. Унинг энг ёркин, энг сермазмун ва энг ифодали намоён булиши суз, нутк воситасида руй беради. Сузлаш ва тинглай билиш, сухбатлашиш маданияти муомаланинг мухим жихатларини ташкил этади. Шу боис муомала одоби узини, энг аввало, ширинсуханлик, камсукумлик, босиклик, хушфеъллилик сингари ахлокий меъёрларда намоён килади.

Муомала одобининг яна бир «кузгуси» бу –инсоний караш, нигох. Маълумки, одамнинг карашида, юз ифодасида, кул харакатларида унинг кай сабаблардандир тилга чикмаган, сузга айланмаган хиссиёти, талаблари уз аксини топади. Чунончи, сухбатдошининг гапини охиригача эшитмай, кул силтаб кетиш – муомаладаги маданиятсизликни англатади. Баъзан караб куйишнинг узи суздан хам кучлирок таъсир курсатади. Дейлик, бир курувчи уста уз шогирдининг хатти-харакатларидан норозилигини билдириш учун бош чайкаб, жилмайиб куйиши мумкин. Иккинчи уста эса, бир лахза украйиб караш билан муносабатини ифодалайди. Биринчи уста юз ифодаси ва хатти-харакати билан; «Оббо шоввоз-ей, сал шошилибсан-да, ха, майли, зарари йук, шунакаси хам булади», деган маънони англатса, иккинчи устанинг карашидан; «Яна ишни расво килибсан-ку, падарлаънат, качон одам буласан?!», деган сузларни укиш мумкин. Шубхасиз, биринчи уста муомалада одобга риоя килган булса, иккинчиси унинг акси – шогирдининг эмас, узининг одобсизлигини курсатмокда.

Умуман олганда, муомала одоби кишиларнинг насихат ва одоб ургатишсиз бир-бирига таъсири, тарбия ва уз-узини тарбия воситаси сифатида диккатга сазовор. Шу сабабли ёшларимизда муомала одобини шакллантириш хозирги кунда жамиятимиз олдида турган мухим вазифалардан. Бунда ота-онанинг, махалла-куйнинг таъсири катта. Ундан фойдалана билаш керак. Зеро ахлокий комилликка эришиш муомала одобини эгаллашдан бошланади.

Ахлокий маданият яккол кузга ташланадиган муносабатлар куринишидан бири, бу – этикет. У купрок инсоннинг ташки маданиятини, узаро муносабатлардаги узни тутиш конун-коидаларининг бажарилишини бошкаради. Агар муомала одобида инсон уз муносабатларига ижодий ёндошса, яъни бир холатда бир неча муомала килиш имконига эга булса, этикет муайян холат учун факат бир хил коидалаштириб куйилган хатти-харакатни такозо этади.

Этикетнинг камрови кенг, у, маълум маънода, халкаро микёсда кабул килинган муомала конун-коидаларини уз ичига олади. Масалан, сиёсий арбоб этикети, мехмондорчилик этикети ва х. к. Этикетга риоя килишнинг мумтоз намунасини биз тез-тез телевизор экрани оркали куриб турамиз. Президентимиз Ислом Каримовга хорижий мамлакатлар элчиларининг ишонч ёрликларини топшириш маросимларини эсланг. Унда факат бир хил холат, халкаро микёсда урнатилган коида хукмрон. Уни Президентнинг хам, элчиларнинг хам бузишга хакки йук. Ёки жуда оддий, кичкина бир мисол: дастурхонда тановул пайти, пичокни унг кулда ушлаш замонавий мехмондорчилик этикетининг катъий коидаларидан бири саналади – уни бузиш атрофдагиларда хайрат ва истехзо уйготади. Шу боис этикетни одат тусига айлантирилган, катъийлаштирилган муомала одоби дейиш хам мумкин.

Этикет – такаллуфнинг майда-чуйда жихатларигача ишлаб чикилган одоб коидалари сифатида ижобий, кишининг кузини кувонтирадиган муомала ходисаси. Лекин, айни пайтда, у асл ахлокий асосини йукотган мажбурий мулозамат тарзида хам намоён булади: этикет коидаларини бажараётган киши аслида уз хохиш-ихтиёрига карши иш кураётган булиши хам мумкин. Бу жихатдан у мунофикликнинг бир куринишига айланади. Масалан, сиз эрталаб ишга шошилиб, дарвозадан чикдингиз, дейлик. Рупарангизда танишингиз ёки кушнингиз учрайди. Сиз куришиб, хол-ахвол сурашиб уни: «кани уйга кирамиз, чой киламиз, бир хангомалашамиз», деб ичкарига таклиф киласиз. Лекин, аслида, сиз унинг уйга киришини асло истамайсиз, вактингиз йук, хатто, шу учрашганда кетган вактингизни уйлаб, питирлаб турибсиз. Демак, сиз уз истагингизга карши, этикет-мулозамат юзасидан ёлгон гапларни айтасиз, хунук эшитилса хам на чора – мунофиклик киласиз. Шунга карамай, умуман олганда, этикет шахсни муайян тартиб-коидага, кандай ички рухий шароитда булмасин, босикликка, мулойимликка ва сабр-токатга ургатиши билан ахамиятлидир.

3. Ахлокий маданият касбий одобда хам яккол кузга ташланади. Чунки инсон вояга етиб, бир касбнинг бошини тутгач, уз касби доирасида одамлар билан мунтазам муносабатда булади. Бу муносабат, бир томондан, хамкасабалар даврасида руй берса, иккинчи жихатдан, у касб талабига биноан учрашадиган турли тоифадаги одамлар билан юзага келади. Айни пайтда, касбий одоб ахлокий маданиятнинг энг юксак шаклларидан бири, унинг жамият ахлокий хаётидаги урни юксак. Шу боис касбий одобга бафуржарок тухталиш жоиз.

хар бир жамиятда муайян гурухлар борки, эгаллаган касблари уларни бошка жамиятдошларига нисбатан имтиёзли даражага олиб чикади. Купчилик жамият аъзоларининг хаёт-мамотлари, соглиги, маънавий согломлиги, хукукий химояси, илмий салохиятининг намоён булиши каби омиллар ушандай имтиёзли касб эгаларининг уз касбий бурч масъулиятини кай даражада хис этишларига, халоллик ва виждон юзасидан иш куришларига богликлиги хаммага маълум. Чунончи, табобат ходимини, жаррохни олайлик. Дейлик, у хар бир операция кунида бир неча кишини хаётга кайтаради; юзлаб одамлар унинг ёрдамига мухтож, унга умид ва ишонч илинжи билан карайдилар. Борди-ю, шахсий манфаат йулида жаррох уз беморига хиёнат килса-чи, яъни, уни касддан халок этса-чи? Ким уни шундай килмаслигини кафолатлайди? Ёки журналистни олайлик. У шахсий манфаати йулида, касбининг камёблигидан фойдаланиб, бегунох кишиларни маънавий азобга куйиши, атайин жамият олдида шарманда килиши ва шунинг хисобига узининг баъзи бир муаммоларини хал килиб олиши мумкин эмасми? Мумкин. Зеро, то хакикат юзага чиккунча, нохак танкидга учраган шахснинг адои тамом булиши хеч гап эмас. Хуш, журналистнинг шундай килмаслигини ким кафолатлайди? Шу боис бошкаларнинг кулидан келмайдиган ишларни бажара оладиганлар фаолиятида узбошимчалик, манфаатпарастлик, худбинлик ва касбни суистеъмол килиш сингари иллатларга йул куймаслик учун, шунингдек, улар ахлокий даражасини юксак боскичда туришини таъминлаш максадида куп холларда узаро коидалар мажмуи яратилган. Бу коидалар мажмуи, одатда, касамёд ёки меъёрлар куринишини олган. Уни бузиш ута одобсизлик ва ахлоксизлик, хатто жамиятга хиёнат тарзида бахоланади. Бундай касамёдлар жуда узок тарихга эга. Мисол тарикасида хозирги кунда хам уз ахамиятини йукотмаган кадимги Юнон хакими хиппократ (милодгача V-IV асрлар) томонидан киска ва лунда шаклда тузилган, табобат ходимлари касбий одоби, конун-кодалари жамланган машхур «хиппократ касами»ни келтириш мумкин.

Тарихда уз душманини даволаган табиблар хам куп учрайди. Чунончи, кадимги хинд эпоси «Рамаяна»да (II-аср) бехуш ётган Лакшман бошида турган девлар шохининг хос табиби кечинмалари шу жихатдан мухим. Табиб олдида икки йул бор эди: бири – салтанат душманини мухтож бемор сифатида даволаш, иккинчи йул даволашдан бош тортиш билан уни улимга махкум этиш. Табиб узок мулохазадан сунг, табиблик одоби коидаларига буйсунишни – Лакшманни даволашни афзал куради. Зеро касбий одоб конун-коидалари талабига кура, бемор тушаги устидаги табиб учун дуст ёки душман деган тушунчалар уз маъносини йукотади, унинг кошида факат тиббий ёрдамга интизор, шафкатга мухтож, заиф инсон ётади. Даволаниб хаётга кайтган Лакшман девлар мамлакатининг тенгсиз буюк жангчиси ва салтанат валиахди Индиржидни жангда халок этади хамда табиб фукаро булган Ланка давлатининг таназзулига йул очади. Лекин, китобхон табибни хиёнаткор ёки соткин демайди, аксинча, унинг маънавий жасаратига, халоллигига, касбий бурчига содиклигига хайрат билан тасаннолар укийди. Ёки машхур рус олими академик Андрей Сахаровнинг такдирини олайлик. Буюк назариётчи, физик, термоядро сохасида тенги йук мутахассис, водород бомбасининг асосий кашфиётчиси, Ватан мудофаасини мустахкамлашдаги хизматлари учун унлаб орден ва медаллар сохиби, икки марта Социалистик Мехнат кахрамони, обрули, бадавлат бу инсонга нима етишмасди? Нега у хаммасидан кечишга – оммавий киргин куролларини, жумладан, узи яратган водород бомбаси синовларига очик баёнотлар билан карши чикишга ахд килди. Натижада катагонларга асосланган Шуролар тузуми уни илмий жамоатчиликдан ажратиб, пойтахтдан олисдаги Россия шахарларидан бирига бадарга килди, унинг номини матбуотда ёки китобларда кайд этилишини таъкиклади. Вахоланки, у хаммадан иззатлирок яшай олиши мумкин эди. Сахаров юксак ахлок йулини танлади – олимлик бурчи, одоби талабларини бажаришни хар кандай бойлик, иззат-икромдан баланд куйди. Буюк олим уз кашфиёти инсоннинг энг олий хукуки булмиш – яшаш хукукига рахна солиши мумкинлиги ва кисман солаётгани учун уни амалда кулланилишига карши курашди. У шуролар мафкурасининг узини Ватан мудафааси кувватини сусайтиришга харакат килган салкам хиёнаткор фукаро деб эълон этишига, бошига бехисоб тухматлар, таъна-дашномлар ёгдиришига сабот билан чидади, ахдидан кайтмади, ёвузлик салтанати кулида уз олимлик истеъдодининг кугирчок булишига, харбий мурватга айланишига йул куймади. Охир-окибатда у инсон хукукларининг жахон тан олган энг буюк химоячиларидан бири сифатида бутун инсоният тахсинига сазовор булди. Бундай мисолларни куплаб келтириш мумкин.

Булардан ташкари, муаллимлик одоби, хукук-тартибот ходимлари одоби, мухандис одоби сингари бирканча касбий одоб турлари борки, улар хам жамиятда ахлокий муносабатлар силсиласида мухим ахамиятга эга. Шуни хам айтиш керакки, барча касбий одоб конун-коидаларининг таъсир доираси, микёси бир хил эмас. Баъзи бир касбий одобнинг бузилиши оддий одобсизлик доирасидан чикиб, ахлоксизликка айланиб кетади. Масалан, рахбарлик одобидаги баъзи нукталарга тухталайлик. Рахбар куйи лавозимдагиларга менсимай, купол муносабатда булиши, узига ишониб топширилган худуд ёки ташкилотдаги оддий одамлар арз-додига, орзу-истакларига тураларча совуккон караши одобсизликка кирса, унинг шахсий бойлик орттириши йулида коррупция воситасида мамлакат, вилоят ёки ташкилот манфаатларини курбон килиши ахлоксизлик, на факат рахбарлик касбига балки Ватанга хам хиёнат тарзида бахоланиши мумкин. Баъзан касбий одобни касбий ахлок деб аталиши хам шундан.

Юкорида келтирилганлардан куриниб турибдики, касбий одоб муаммоси, баъзилар уйлаганидек, ахлокшуносликнинг майда масалаларидан эмас. Уни хар томонлама урганиш касбий эркинлик ва касбий бурч муносабатини тадкик этиш XXI аср ахлокшунослигида мухим урин эгаллаяжак. Зеро касбий одоб шахс ва жамият ахлокий хаётида узини амалий ахлок тарзида намоён этувчи маънавий ходиса сифатида бахоланиши лозим.

4. Инсоннинг ахлокий хаёти унинг ахлокий тарбияси билан чамбарчас боглик. Зеро ахлокий тарбия инсоннинг шахс булиб етишувини таъминлайдиган узлуксиз жараёнларидан бири. Унда индивид ахлокий кадриятларни англаб етади, узида ахлокий фазилатларни баркарор этади, ахлокий тамойиллар ва меъёрлар асосида яшашга урганади. Ахлокий тарбия инсоният тарихи мобайнида икки мухим масалага жавоб излайди: булардан бири-кандай яшамок керак, иккинчиси – нима килмог-у, нима килмаслик лозим. Ана шу саволларга жавоб излаш жараёни ахлокий тарбиянинг амалий куринишидир.

Тарбия она корнидан бошланади деган гап бор. Унинг асл маъноси, аввало, ота-онанинг узи ахлокий тарбия курган булиши керак дегани. Зеро куш инида курганини килади: ота-она оилада юксак ахлок намунасини курсатиши лозим.

Шуни хам алохида таъкидлаш лозимки, ахлокийлик инсонда факат ахлокий тарбия воситасидагина вужудга келади, деган моддиятчилик карашлари куп йиллар мобайнида хукмронлик килиб келди. Тугри, ахлокий тарбиянинг ахамияти нихоятда катта. Лекин ахлокийлик инсонга унинг инсонийлик белгиларидан энг мухими сифатида ато этилган илохий неъмат. Шу маънавий неъмат – асосни ахлокий тарбия ёрдамида такомиллаштирамиз. Акс холда маймун ва итлардан хам ахлокий мавжудот тарбиялаб етказишимиз мумкин булур эди.

Шундай килиб, ахлокий тарбия инсон фарзандини такомилга, комилликка етказиш йулларидан бири. Унинг воситалари куп. Уларнинг бир кисми анъанавий тарбия воситалари булса, яна бир кисми замонавий воситалар. Одатда, хар икки турдаги воситалардан фойдаланилади. Чунончи, мактабгача булган ахлокий тарбияда эртак ва ривоятлар воситасидаги анъанавий тарбия билан уйинчоклар ва уйинлар воситасидаги замонавий тарбия муваффакиятли кулланилади; бунда боланинг кизганчиклик, гирромлик килмасликка, халол булишга уйинлар ёрдамида даъват этилади. Болалар ахлокий тарбиясида телевидение, радио, кугирчок театри, кино санъати катта роль уйнайди.

Умуман, ахлокий тарбиянинг энг кучли воситаси-санъат. Бу восита ахолининг барча табакасини, турли ёшдаги шахсларни камраб олади. Айникса, санъатнинг бадиий адабиёт тури кенг камровли. Эртакдан тортиб, романгача булган жанрларда чоп этилган асарлар шахснинг ахлокий шаклланишида улкан хизмат курсатадилар. Улар оркали китобхон тарбияланувчи сифатида эзгулик ва ёвузлик нималигини бадиий идрок этади; идеал танлашда хам уларнинг ахамияти катта. Бундан ташкари, бадиий адабиётнинг бевосита ахлокий тарбияга мулжалланган хикоятлар, ривоятлар ва насихатлар мажмуалари борки, биз уларни, юкорида курганимиздек, пандномалар деб атаймиз: «Калила ва Димна», «кобуснома», «Гулистон», «Зарбулмасал» сингари бундай мумтоз асарлар анъанавий ахлокий тарбия воситаси сифатида неча асрлардан буён канчадан-канча авлодларга хизмат килиб келди, бундан буён хам шундай булиб колажак.

Ахлокий тарбиянинг барча замонлар учун долзарб булган йули бу – намунавийлик тамойили. Оилада, аввало, юкорида айтилганидек, ота-она болага ахлокий намуна булиши керак. Мактабда ва олий укув юртида муаллимларнинг таълим бериш усулларидан тортиб, то «майда-чуйда» хатти-харакатларигача уз шогирдлари томонидан шахсий намуна тарзида кабул килинишини назардан кочирмаслик лозим. Устоз-шогирдлик муносабатларидаги муомала одоби, халоллик, ростгуйлик ёшлар ахлокий тарбиясининг шаклланишини таъминловчи омиллардандир.

хозирги пайтда ахлокий тарбиянинг энг кучли замонавий воситаси сифатида телевидениени келтириш мумкин. У деярли барча санъат турларида яратилган асарларни экранлаштириш ва экранда курсатиш имконига эга. Бундан ташкари, унда махсус ахлокий тарбияга багишланган мунтазам курсатувлар хам бериб борилади. узбек тилидаги «Оталар сузи-аклнинг кузи», «Ривоят», «Окшом эртаклари» сингари курсатувлар бунга мисол була олади. Шу боис телевидения хеч качон енгилтакликни таргиб этувчи кушиклар, салкам порнографик рекламалар, инсон калбини катттиклаштирадиган «улдир-улдир»лардан иборат видеофильмлар корхонаси булиб колмаслиги керак.

Ахлокий тарбиянинг аклий-маънавий ва жисмоний тарбия билан кушиб олиб борилиши максадга мувофик. ушанда жамиятимиз хар жихатдан камол топган фукаролик жамиятига айланади. Мамлакатимизда бунинг учун барча хукукий-ижтимоий шарт-шароитлар яратилган.

АДАБИЁТЛАР