БУЮК ШАР ТАБИАТШУНОС-АЛЛОМАЛАРИ ВА УЛАРНИНГ КИМЁ ФАНИГА БЎЛГАН МУНОСАБАТЛАРИ

ЎЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ОЛИЙ ВА ЎРТА МАХСУС ТАЪЛИМ ВАЗИРЛИГИ

БУХОРО ДАВЛАТ УНИВЕРСИТЕТИ

КИМЁ - БИОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТИ

ОРГАНИК ВА ФИЗКОЛЛОИД КИМЁ кафедраси

«КИМЁ ТАРИХИ» фанидан

«БУЮК ШАР ТАБИАТШУНОС-АЛЛОМАЛАРИ

ВА УЛАРНИНГ КИМЁ ФАНИГА БЎЛГАН МУНОСАБАТЛАРИ» мавзуси бўйича

Бажарди: 4-А кимё гурух талабаси

Бўронова И.

Кабул килди: доц. Ниязхонов Т.Н.

БУХОРО - 2011

Р е ф е р а т р е ж а с и :

1. КИРИШ … 3

  1. Абу Мусо Жобир ибн Хайём аёти ва ижодий фаолияти …. . 3
  2. Абу Юсуф бин Исо ал-Киндий аёти ва ижодий фаолияти …. 6
  3. Абу Наср Форобий аёти ва ижодий фаолияти ……………………6
  4. Абу Бакр Розий аёти ва ижодий фаолияти ………………………10
  5. Абу Район Беруний аёти ва ижодий фаолияти ……………….12
  6. Абу Али Ибн Синонинг кимёга муносабати ……………………….19
  7. Шарнинг боша алкимёгарлари …………………………………...21
  8. ХУЛОСАЛАР……………………………………………………………23
  9. Фойдаланилган адабиётлар …………………………………………...24.


1. КИРИШ.

Кимё тарихчилари орасида кимё тараиётининг тарихий босичлари аида ягона

фикр йў, адимий кимёгар - амалиётчиларнинг юту ва кашфиётлари очилиш вати ани исботланмаган бўлиб, ар бир тарихий давр ўзиша хос хусусиятларга эга.

Кимё фани ривожида Шар алломаларининг ўшган ижодий иссаси илмий-услубий ва тарихий манбаларда кам ёритилган ва кимё таълим йўналиши талабаларини ўз аждодлари билан фахрланиш ва уларни ватанпарварлик руида тарбиялашдаги имконият-лари кимё ўитувчилари томонидан тўли фойдаланилмасдан олмода..

Шу сабабли ушбу мавзуда машур Шар алломаларининг аёти ва кимё фанига ўшган ижодий иссалари ёки уларнинг кимё фанига бўлган муносабатларини очиб беришга аркат илинган.

2. Абу Мусо Жобир ибн Хайём аёти ва ижодий фаолияти.

Тус шахрида туилган ва IX асрда яшаган араб алкимёгари Абу Мусо Жобир ибн Хайём (721-815 йй.) математика, табобат, кимё фанлари билан ам шуулланган. Бу аллома Европа адабиётларида Гебер номи билан машур бўлиб, Аристотелнинг тўрт унсур-стихиялар аидаги таълимотига асосланган олда симоб-олтингугурт барча элементлар асоси деган “назарияни” яратди.. Ўша замонда ёзилган алкимёвий трактат-рисолалардан фарли ўларо унинг асарлари оддий айдаш, уру айдаш, эритмалар тайёрлаш, айта кристаллаш, нитрат кислота, кумуш нитрати, новшадил, сулема олиш, металларни суюлантириш каби кимёвий амалларни ани баён илган. Алоида таъкидлаш лозимки, симоб-олтингугурт назарияси ўз замонасининг экспериментал тажрибаларидан келиб чиан хусусий натижаларини назарий умумлаштиради, яхлит чуур хулосаларга йўл ўймайди. Бу унинг адимий натурфалсафадан ижобий фари исобланади.

Жобирнинг фикрича, ер аърида икки хилдаги буланиш мавжуд:

а) Сувнинг буланишидан келадиган (нам) будан симоб бунёд бўлади,

б) Ернинг ўз моддасидан кўтариладиган уру тутун олтингугуртни хосил илади.

в) Олтингугурт металлар отаси, Симоб металлар онаси.

Улар ер аърида бирикиб турли оддий металларни (симоб, ўрошин, мис, алай, ва темир) осил илади, фаат олтин ва кумуш олтингугурт ва симобнинг етук нисбатда бирикишидан ниоятда тоза олда олинади, уларни ер аърида олиш жуда ийин, чунки олтиннинг зичлиги симоб зичлигидан катта. Уни олиш учун симоб ва олтингугуртдан боша зичлиги жуда катта бўлган субстанция керак. Шунинг учун ам соф олтин олиш учун унинг осил бўлишини “тезлаштирувчи” бирикма ўшилиши керак. адимги тушунчаларга араганда бу модда уру порошок холида бўлади. Юнонлик файласуфлар бу моддани xerion араблар al-iksir (эликсир дегани “уру” маъносини англатади) деб аташган бўлса, ва ниоят, европаликлар тилида эликсир деган шаклга айланди. Жуда кўп металл буюмларнинг сиртини олтин билан оплашда (олтин суви юргизиш) унинг симоб билан осил илган амальгамаси ишлатилади. Жобирнинг симоб ва олтингугурт хоссаларини ам жуда яхши билган.

Жобир ибн Хайёмнинг металларнинг келиб чииши назариясига кўра симоб ва олтингугурт алоида элемент деб исобланмасди. “Фалсафий симоб” уларнинг ялтиролигини, аттилигини, болаланишини ва “фалсафий олтингугурт” уларнинг ўзгарувчанлиги, ёнишини белгилайди.

Симоб ер аърида учрайди, у жисмларнинг сиртига ёпишмайди ва ўта аракатчандир. У хоссалари жиатдан боша металларга нисбатан табиатан ўрошин, алай ва олтинга яин туради. Симоб билан кумуш амальгама осил илади, аммо мис билан жуда ийин реакцияга киришади. Темир билан ам симоб амальгама осил илади, фаат биз биладиган ва сир тутадиган санъатимиз масулини ўшсак, бу жараён амалга ошади дейди, Жобир ибн Хайём.

Демак, Жобирнинг фикрича фалсафий тош (Kapis Philiosophorum) таъсирида металлар таркибининг ўзгариши (янги металларнинг хосил бўлиш жараёни) схематик равишда уйидагича тушунтирилиши мумкин:

Симоб +

олтингугурт

Симоб

Кумуш
алай

ўрошин

Мис

Темир

Симоб +

Олтингугурт +

Эликсир

Олтин

Жобирнинг фикрича, олтингугурт ўзгармас таркибли, бир жинсли модда, унинг материяси негизида ёи бор, аммо бу мойни оддий айдаш усули билан ажратиб бўлмайди. атти издирилганда олтингугурт йўолгандек бўлади, чунки у ру каби учувчандир. Олтиндан боша барча металлар олтингугурт билан издирилганда реакцияга киришади, оибатда уларнинг массаси ортади.

Унинг алкимё ривожига ўшган иссаси ва яратган лаборатория ишчи жиозлари. “Буюмларни ўрганиш” рисоласида келтирилган бўлиб, Шарда ва арбда яшаб ижод илган барча алкимёгарлар Жобирни ўз устозлари деб тан олишади.

Унинг алкимё соасидаги эришган муваффаиятлари араб дунёси ва Ўрта Осиё олимларининг кейинги ишларига ката таъсир кўрсатди, чунки улар ам симоб ва олтингугуртнинг “ота-оналик” нисбатига кўра ўша пайтдаги маълум 7 металлни осил илиш мумкин деб исоблашган ва шуни амалга ошириш учун уринишган.

3. Абу Юсуф бин Исо ал-Киндий аёти ва ижодий фаолияти.

Абу Юсуф бин Исо ал-Киндий (800-870 йй.) машур араб файласуф, математик, астроном ва табиби Басрада туилиб, Бадод шарида вафот этган. Киндий биринчи араб аристотелчиларидан бўлиб, Шар аристотелизми асосчиси исобланади. Аристотель, Эвклид, Птоломей каби адимги юнон файласуфларининг асарларига 40 дан ортиро рисола ва шарлар ёзган.

Киндий арашлари ўша даврдаги илор оим – муътазилийлар таълимоти балн узвий боли. Киндий фикрича олам яратувчиси Олло бўлиб у азалий ва тано, лекин табиатдаги барча нарсалар материядан ташкил топган. Материя ўз навбатида тупро, олов, сув ва аводан иборат. Киндий материя, шакл, фазо, ват ва аракатдан иборат бешта субстанцияни эътироф этган. Билиш назарияси ва логикада илор материалистик фикрларни илгари сурган.

Алкимёни танид илган олимларнинг энг биринчиси ам Киндий исобланади. Аммо Абу Бакр Розий унинг фикрларига арши чиади ва камчиликларини кўрсатиш учун махсус рисола ёзади. Киндийнинг асарлари ўрта асрларда арбий Европада таржима илинган ва кенг шурат озонган.

4. Абу Наср Форобий аёти ва ижодий фаолияти.

Абу Наср Муаммад ибн Муаммад ибн Ўзлу Тархон Форобий (873-950 йй.) - Ўрта Осиёлик машур файласуф, омусий олим. Форобий ўз замонаси илмларининг барча соасини мукаммал билганлиги ва бу илмлар ривожига катта исса ўшганлиги, юнон фалсафасини шарлаб, дунёга кенг таништиргани туфайли Шар мамлакатларида улуланиб, “Шар Арастуси” деб юритилган.

Форобий туркий абилалардан бўлган арбий хизматчи оиласида туилган. Сомонийлар давлати томонидан бошарилган Тошкентнинг шимоли-шаридаги Фороб воаси ва шаар - у туилган маскан, араб халифалигининг шимолий чегараси бўлган. Ёшлигида Бухоро ва Самарандда ўиган, кейинро маълумотини ошириш учун араб халифалигининг маданий маркази Бадодга боради. У бу ерда Ўрта аср фани ва тилининг турли соаларини яхши ўрганди. Айрим маълумотларга араганда Форобий 70 дан орти тилни билган. Тахминан 941 йилдан бошлаб умрининг охиригача у Дамашда яшаган ва илм билан шууллганган. Форобий барча билимларга оид 160 дан орти асар яратган.

Унинг илмий ишларини икки гуруга ажратиш мумкин:

1. Юнон файласуфларининг илмий меросларини изолаш, тариб илиш.

2. Фаннинг турли соаларига доир мустаил оригинал асарлар яратиш.

Форобий юнон мутафаккирлари - Птолемей, Платон, Аристотель, Эвклид, Порфирий асарларига шарлар ёзган. Айниса, Аристотель асарларини (“Метафизика”, “Этика”, “Риторика”, “Софистика” ва бошалар) батафсил изолаб, ийин жойларини ту-шунтириб бера олган, камчиликларини кўрсатган, уларнинг умумий мазмунини очиб берувчи махсус асарлар яратган. Аристотелнинг материалистик ояларини Шар илор мутафаккирлари онгига синг дирган. Абу Али ибн Сино ам Форобий шарларини ўиб, Арис- тотель асарларини (айниса, “Метафизика”-”Мобаъий табиат”) яхши тушунганини алоида таъкидлайди. Форобийнинг шар ёзиш фаолияти фаат Шарнигина эмас, Ўрта аср Европасини ам юнон илми билан таништиришда катта роль ўйнади. Бу ишлар ўзига хос мактаб хизматини ўтаб, мустаил тадиотлар олиб бориш учун замин озирлаган. Форобийнинг мустаил асарларини мазмунига араб 7 та катта гуруларга ажратиш мумкин. Булардан биз фаат материя хоссалари ва турларини аноргани табиатнинг, айвонлар ва инсон организмининг хусусиятини ўрганувчи, яъни табиий фан- лар - кимё, физика, оптика, тиббиёт, биологияга баишланган адабиётларини айд иламиз: “Алкимё илмининг зарурлиги ва уни инкор этувчиларга раддия аида маола”(“Маола фи вужуб сано- ат алкимё ва-р радд ала мубтилуо”), “Физика асослари аида китоб” (“Китоб фи усул илм ал-табиат”), “Инсон аъзолари аида рисола” (“Рисола фи аъзo ал-инсония”), “айвон аъзолари аида сўз” (“Калом фи аъзо ал-айвон”) ва оказо.

Форобий табиий-илмий фанлар аидаги ўз арашларини “Илмларнинг келиб чииши ва таснифи” асарида батафсил ёритган. Китобда Ўрта асрда маълум бўлган 30 дан орти фаннинг таърифи, аамиятини алоида кўрсатиб берган.

Унинг синфлашига оид барча фанлар 5 гуруга ажратилади:

  1. Тил аидаги илм (7 бўлимдан иборат),
  2. Манти ва унинг бўлаклари,
  3. Математика (арифметика, геометрия, оптика, астрономия, мусиа, оирликлар аидаги илм, механика),
  4. Табиатшунослик ва метафизика (илоиёт) илми,
  5. Шаарлар аидаги фанлар.

Фанларнинг бу синфланиши ўз даврида илмий билимларни тизимлаштиришнинг мукаммал шакли бўлиб, билимларнинг кейинги ривожи учун катта аамиятга эга бўлди. Шу нарса диатга сазоворки, Форобий табиий ва ижтимоий фанларнинг вазифасини тўри тушунтирган, инсоннинг амалий фаолияти учун табиий фанлар аамиятини кўрсатган.

Форобийнинг фалсафий арашлари авваламбор Аристотель таълимотини неоплатонизмдан тозалаш, соф аристотелизмни тиклаш ва илмий ютулар асосида ривожлантириш эди. Борлининг келиб чииши аида Форобийнинг ал-Истисот таълимоти материалистик мазмундан иборат. Бунга кўра мавжудот 4 унсур: тупро, сув, аво, оловдан ташкил топади; осмон жисмлари ам ер жисмлари ам шу унсурларнинг бирикувидан вужудга келади. Моддий жисмларнинг фар илишига сабаб уларнинг ибтидосидаги унсурларнинг турлича бўлишидир. Масалан, олов-иссилик сабаби, сув-совулик ва намлик, тупро-аттилик сабаби ва оказо.

Форобий бутун мавжудотни сабаб ва оибат муносабатлари билан боланган 6 даражага бўлади: Олло (ас-сабаб ал-аввал), осмон жисмлари (ас-сабаб ас-соний), ал (ал-ал ал-фаол), жон (ан-нафс), шакл (ас-сурат), материя (ал-модда). Булардан Олло “вужуди вожиб”, яъни зарурий мавжудликдир, олганлари эса “вужуди мумкин”, яъни имконий мавжуд нарсалардир. Ўша пайтда маълум бўлган 6 та металларни бир туркумга ўшиб, “Уларни бир-бирига айлантириш мумкин, бу металлар бир-биридан аттилиги, юмшолиги, ранги, уру ва ўллиги билан озгина фар илади”,- деган алкимёвий арашларни имоя илган. Форобийнинг фикрича, дунё “унча” бўлиб, аста-секин ўзининг ранг-баранг томонларини ва битмас-туганмас бойликларини тобора намоён илиб очилиб боради. Борлининг бундай талини урфикрлилик, табиий-илмий, материалистик ояларнинг янада ривожланиши учун кенг йўл очди. Ибн Сино ва ундан кейинги мутафаккирлар ўзларининг фалсафий арашларида ана шу таълимотдан фойдаланганлар.

Форобий ўзи яшаб ўтган даврдаё буюк олим сифатида машур бўлган. Ўрта аср олимларидан Ибн Халлион, Ибн ал-Кифтий, Ибн Али Усайбиъа, Байаий асарларида Форобий аида маълумотлар келтирганлар. Ибн Туфайл, Ибн Божа, Ибн Рушд, Ибн Халдун каби мутафаккирлар унинг ижодини ўрганибгина олмасдан, ояларини ривожлантирганлар.

Форобий меросини ўрганишда турлича ёндошишлар бўлган, лекин тараийпарвар инсоният Форобий ижодига урмат билан араб, унинг меросини анузгача ўрганиб келмода. Бунга мисол, Карра де Во, Б. М. Штрейншнейдер, Р. аммонд, Ф. Детерици, Нафисий, Умар Фарру, Туркер, В.В. Бартольд, Е.Э. Бертельс, А. Саъдий, И.М. Мўминов, В. Зоидов, М.М. Хайруллаев, А. Ирисов каби олимларимиз Форобий дунёарашини ўрганишда ва оммалаштиришда муайян исса ўшдилар.


5. Абу Бакр Розий аёти ва ижодий фаолияти

Илк Ўрта аср Шари фанининг энг йирик намояндаларидан бири Абу Бакр Муаммад ибн Закариё Ар-Розий (865-925 йй.) илмий кузатишлари, теран фикри, янги ва илор назариялари, илмий кашфиётлари ва ўша давр фанининг барча соаларига оид 180 дан орти ёзиб олдирган асарлари билан жаон фанини юори босичга кўтарган олимлардан исобланади. Абу Бакр Розий Европада Разес номи билан машур бўлган. Розийнинг ижодий муваффаиятлари ундан кейинги даврларда яшаб ижод этган алломалар томонидан ривожлантирилди. Ёзиб олдирган асарлари орали ўзидан 100 йил кейин Бухоро ва Хоразмда етишиб чиан Ибн Сино ва Беруний каби икки донишманд ижодига баракали ва ижобий таъсир кўрсатди.

Розий 251 ижрий йил 1 шаъбон (865 йил 28 август) куни Рай шарида туилган. У ёшлигидан адабиёт ва мусиа билан шуулланган, удни яхши чалган ва ёимли ашула айта оладиган истеъдодли киши бўлган. Кейинчалик Розий фалсафа, математика, география, астрономия ва кимё фанларини ўрганган. Ёши анча катта бўлиб колгандан кейин табобат билан ам шуулланган. Ар Розий Аристотелнинг тўрт унсур аидаги назариясини алкимёнинг бош назарияси – атомистик оялар билан бирлаштирган. Абу Бакр Розий ўз асарларида кимёвий идишларни, экспериментал тажрибаларнинг бажариш тартибини, боша лаборатория жиозлари, тарози, лаборатория усулларини батафсил ёзиб олдирган ва уцларнинг ар бирига изо берган.

Кимё тарихида биринчи марта Розий моддаларни уч исмга бўлади:

1) минерал моддалар,

2) ўсимлик моддалари,

3) айвонот моддалари.

У кимё фанида биринчи марта кимёвий жараёнларни тезлаштириш ва реакцияга киришган моддаларни уларнинг дастлабки олатига айтариш мумкинлигини исботлади. Дастлаб кимёвий асбоб-ускуналардан: колба, пиёла, кимёвий идишлар, исич, стакан, эгов, воронка, овонча, сув ва ум аммомлари, иситиш печлари, сочли ва тўима фильтрлар, айта кристаллаш учун шиша идишлар аида “Алкимёга оид 12 китоб” асарида маълумот ёзиб олдирган олим Розийдир.

Унинг ишларидан аввал араб, кейинчалик Европа алкимёгарлари кенг фойдаланишган. Атомистик назария билан Аристотелнинг бирламчи материя аидаги таълимотини бирлаштирган аллома ам Розийдир. Унинг фикрича, атомлар маълум ўлчамларга эга, ўзгармас ва улар орасидаги бўшлилардан иборатдир.

Розий аёти ва ижодини ўрганиш ва уни хотирлаш борасида 1913 йили Лондонда Розийга баишланган халаро тиббиёт конгресси, 1932 йили Парижда унинг 1000 йиллик юбилейи ўтказилди. 1965 йилга келиб жаон жамоатчилиги Розий туилган куннинг 1100 йиллигини кенг нишонлади. Эрон, Покистонда ва Ўзбекистонда олимлар Розий аёти ва ижодини акс этувчи бир атор рисола ва маолалар ёздилар.

Машур Шар алломаларидан Абу Райзон Беруний Абу Бакр Розийнинг таржимаи оли ва асарларини ўрганиб, 1036 йилда “Муаммад Закариё Розий китобларининг фехристи” номли махсус рисола ам ёзди.

А.Р.Берунийнинг ёзишича, Розий ўзидан кейин табобатга оид 56 та, табииётга оид 93 та, кимёга оид 22 та, фалсафага оид 17 та, математика ва астрономияга оид 10 та, мантиа оид 7 та, асарларнинг шари ва кисартмасига оид 7 та, илоиётга оид 14 та, метафизикага оид 6 та, дарийликка оид 2 та ва боша фанларга оид 10 та - аммаси бўлиб 184 та асар ёзиб олдирган.

5. Абу Район Беруний аёти ва ижодий фаолияти.

Абу Район Муаммад ибн Амад ал-Беруний Ўрта асрнинг энг буюк олимларидан биридир. Беруний ўз замонасининг амма фанларини физика, математика ва табиий-тарихий фанларни эгаллаган буюк омусий дара эди. У буюк олимгина бўлиб олмасдан, ўз замонасида Хоразмнинг кўзга кўринган сиёсий арбобларидан бири ам бўлган.

Беруний 973 йили (362 йили 3 зулижжада) Хоразмнинг адимги пойтахти иёт шари яинида туилган. (Беруний - шаар ташариси, ташарида яшовчи киши маъносини англатади).

Хоразм Ўрта Осиёнинг адимий давлатларидан бири бўлиб, X-XI асрларда ривожланишнинг энг баланд чўисига кўтарилган эди. Ўша пайтда Хоразм Сомонийлар давлати таркибига кирса ам, бутун Яин Шар давлатлари билан бир аторда Волга бўйи, Шимолий Кавказ, Киев Руси, арбий Европа давлатлари билан кенг савдо-соти ишларини олиб борган, унда атто румликлар ва сурияликлар ам тўпланган эди. Хоразм Сомонийлар давлатидан четрода бўлгани учун аввал ярим мустаилликка эга бўлса, кейинчалик бутунлай мустаиллигини ўлга киритди. Унда савдогар ва унармандлар шаарлари пайдо бўла бошлади. Журжон шари Мамунидлар давлати пойтахтига айлантирилди, улар адимги африийлар суллоласини улатадилар.

Беруний ёшлигидано илм-фанга изиан, хоразм тилидан ташари судий, форс, юнон, инд, сурёний, адимги яудий тилларини билар эди. Аммо унинг ёшлигидаги устози аида маълумотлар йў. Анча билимлар соиби бўлган Беруний хоразмшо саройидаги ўз замонасининг машур олими Абу Наср Мансур ибн Иро ўлида таълим олади. Абу Наср ибн Иро астрономия, гео-метрия, математика фанларнинг чуур билимдони эди. У Беруний-ни Эвклид геометрияси ва Птоломейнинг астрономик таълимоти билан таништиради. Аммо Берунийнинг ўзида мустаил билим олиш ва ўрганиш обилияти жуда кучли бўлиб, 16 ёшидаёк алоида астрономик кузатишлар олиб боради. Жуда ёш бўлишига арамасдан Ўрта Осиёда биринчи глобус яратди. Кузатишлар учун ўзи астрономик асбоблар ихтиро этган.

адимги улу географ Клавдий Птолемей (90-168 йй.) ўзининг “Географияга ўлланма” китобининг 12 исмида меридианлар, паралеллар ва аоли пункларини кўрсатувчи глобус тайёрлаш ўлланмасини беради. Аммо бу ўлланмага мувофи бирор кишининг глобус ясагани аида маълумот саланмаган. Адабиётларда айд илинишича, биринчи илмий глобус 1492 йили рицар Мартин Бехайм томонидан ясалган деб эътироф этилади. “Геодезия” билан танишсак, фикримизни ўзгартиришга мажбур бўламиз, чунки дастлабки глобус Ўрта Осиё ва Яин Шарда Беруний томонидан ясалгани исботланди.

То чўисидан кўринадиган горизонт чизиини кузатиш йўли билан Беруний унгача ва ундан кейин еч ким эришмаган аниликда Ер итъаси ўлчамларини топган, 1о катталикдаги Ер меридиани айланасининг узунлигини Беруний 110624 метр деб исоблаган. Замонавий астрономик ва географик ўлчашлар натижасида бу катталик 111,1 км эканлиги исботланганини эътиборга олсак, Беруний бор-йўи 476 метрга адашганининг гувои бўламиз. Берунийнинг бу иши ундан кейин яшаган олимларнинг топган ийматларидан ам аниро эди. Горизонт пасайиши орали бурчак ўзгаришини кузатиш бир анча ват инглиз олими Райт (1560-1616 йй.) ютуи деб исобланган бўлса ам, бугун бу кашфиёт Беруний хизматларининг натижаси эканлиги тўла ўз исботини топди.

Беруний ўз иш усули билан боша олимлардан шу билан ажралиб турадики, еч бирор хулосасини текширилмаган, исботини топмаган ва мавум натижалар орали эълон илмайди. Айниса, Птолемейнинг Шардаги шаарларнинг географик коорди-наталарини топган ийматларига шуба билан арайди. Географик координаталарни анилашда Беруний томонидан тригонометрия ва геометриянинг ўлланиши бу натижалар анилигини шу адар ишончли илдики, хали-ханузгача замонамиз олимлари унинг муваффаиятларидан таажжубланиб, ойил олмодалар. Беру-нийнинг ёзишича: “Мен Птолемейнинг “География” китобидаги баён илинган усулларни Жайхоний ва боша олимларнинг “Йўллар аидаги китоби”даги катталиклар билан солиштириб, жуда мавум ва менга шуба уйотган маълумотларга эга бўлдим. Барча шаарлар ва жойларнинг номларини, улар орасидаги масофалар аидаги маълумотларни йиа бошладим. Бу натижаларнинг анилигини бир неча кишилардан олинган ийматларни солиштириш орали текшириб турдим. Олинган натижаларни ёзиб борганим учун эсимда салашга ўрин йў эди, чунки мен замонанинг тинчлигига, ўзимнинг барча кулфатлардан имояланган ва хавфсизликда эканлигимга ишонар эдим. Аммо мени кулфат босганда юорида айтилган нарсалар билан бирга менинг барча аракатларим ам зое кетди”,- деб эслайди.

994-995 йиллар Хоразмда, умуман Ўрта Осиёда жуда муим ўзгаришлар содир бўлди. Кўчманчи Корахонийлар бошли абила-лар Сомонийлар давлатини емиради, бунинг натижасида Хоразмда ам давлат тўнтариши бўлиб, иёт шари Урганч амири Маъмун I (995-997 йй.) томонидан босиб олинади. аёти хавф остида колган 22 ёшли олим Ватанини ташлаб чииб кетади, аввал Каспий денгизи жанубидаги Журжон шарига, кейинро Терон яинидаги адимий Рай шарига боради. Беруний Райдан яна Журжонга келади ва бу ерда ўзининг иккинчи устози - табиб, астроном, фай-ласуф Абу Сал Исо ал-Масиий билан танишиб, ундан таълим олади. Ўша пайтда Каспий олди вилоятларида зиёрийлар сулоласи (928-1042 йй.) укмронлик илиб, бу сулоланинг машур вакили Кобус ибн Вушмагир (1012-1013 йиллар орасида ўлдирилган) олимни ўз имоясига олади. “Шамс ал-Маолий” (“Олий мартабалар уёши”) тахаллуси билан машур бўлган бу подшoга Беруний “адимги халлардан олган ёдгорликлар” асарини баишлайди. Ўрта Осиё ва Хоразмга илган сайёатларида Беруний аида барча маълумотларни тўплаган машур сайё Ёут ал-амавий (1179-1229 йй.) олимнинг Журжондаги аёти аида ам жуда муим маълумотлар олдирган. У Берунийнинг барча ўлёзмалари билан танишиб чиан. Ёутнинг ёзишича, обус ибн Вушмагир Берунийга вазирлик лавозимини таклиф илган, лекин олим бунга рози бўлмаган ва илм билан шуулланишни афзал кўрган.

1010 йили Беруний Абу Аббос Маъмун II ибн Маъмун (997-1017 йй.) томонидан таклиф илинади ва Хоразмнинг янги пойтахти Урганчга келади. Ёут амавийнинг ёзишича, хоразмшо Берунийни ўз саройига жойлаштиради ва уни олим сифатида иззат-икром илади. Маъмун II илм-фан ва адабиёт омийси бўлиб, Урганчда “Маъмун академияси” илмий марказини барпо илади. Бу академияга ўша замоннинг, умуман, ислом Шарининг олим, шоир ва файласуфларини тўплайди, булар аида Ибн Сино тўридаги рисолада батафсилрок тўхталамиз. Беруний “Академия” фаолиятида иштирок этиши билан бирга шо Маъмуннинг энг яин маслаатчиси, мамлакатнинг барча сиёсий ишларида фаол атнашар эди, афсуслар бўлсинким, шунча менатлар эвазига ташкил илинган “Маъмун академияси” 1017 йилгача ўзининг фаолиятини давом этди, холос. Бу даврда Маъмун II саройида юксак маве эгаси ва урматга сазовор олим камёб металлар ва имматбао тошлар устида энг мураккаб кузатиш ва тажрибалар ўтказиш имконига эга бўлди. Бу изланишлар кейинчалик “Минералогия” китобининг юзага келишига замин яратди. Машур юртдошимиз Абу Район Беруний ам, симоб металл эмас балки “металлар онаси” деб исоблайди. ўзининг омусий “Минералогия” (1048йил) асарида ме-таллар гуруида симобни олтиндан олдинга ўяди ва уларнинг зичлигини жуда катта маорат билан анилаб чиади.

Абу Район Беруний анилаган металларнинг солиштирма оирлиги

Металлар

Беруний иймати

Замонавий иймати

Олтин

19,05

19,25

Симоб

13,56

13,59

ўрошин

11,33

11,34

Кумуш

10,43

10,42

Мис

8,70

8,86

Темир

7,87

7,86

алай

7,31

7,28

Беруний Урганчда яшаган даврида Ибн Сино билан ёзишмалар олиб борган. Бизгача бу ёзишмаларнинг фаат 18 таси етиб келган. Бу хатлар Берунийнинг табиат фалсафаси ва физика масалалари билан анчалик изианлигидан гуволик беради. Савол-жавобларда фазо, иссиликнинг таралиши, жисмларнинг иссидан ва сувнинг эса музлаш пайтида кенгайиши, нурнинг айтиши ва синиши каби масалалар устида икки олим тортишади. Савол-жавобларнинг мазмунидан Аристотелнинг ал билан ис илиш орали чиарган хулосаларига Беруний ўзининг кузатиш ва тажриба орали анилаган хулосаларини арши ўяди, Ибн Сино эса Аристотелни имоя илади.

1017-1018 йилларга келиб Урганчда яна нотинчлик даври бошланади. Мовароуннарда орахонийлар давлати барпо этилади. Хуросон ва Афонистонда эса машур Мамуд азнавий 997-1030 йиллар давомида ўз укмронлигини ўрнатади. Корахонийлар билан Мамуд азнавий ўртасида тузилган шарномага мувофи Амударё улар давлатининг чегараси илиб белгиланади. Хоразм Мамуд давлатига арам бўлиб олади ва кейинчалик унинг томонидан босиб олинади. Беруний ам Мамуд азнавийнинг босинчилик режаларига арши бўлган воеаларда иштирок этган. Хоразм босиб олингач, Беруний асир сифатида азна шарига олиб кетилади. Султон Мамуд Беруний ва унинг яин сафдоши бўлган хоразмлик олим Абдусамад Аввални атл этиш аида фармон беради. Лекин вазири аъзам Хўжа асаннинг ўртага тушиши туфайли олимнинг аёти салаб колинади. Кейинчалик Мамудга яин кишилар воситачилигида Беруний билан Султон Мамуд ўртасида низолар кўтарилиб, олим учун яна осойишта аёт кечириш имкони туилади.

Султон Мамуд азнавий асли Сирдарё бўйидан. Унинг отаси Сабуктегин ёшлигида асирга олиниб, тошкентлик Наср Чочий деган савдогарга сотилган. Тошкентдан арши, кейин Бухорога келтирилган. Бу ерда Алптегин исмли амалдор хизматида бўлган ва унинг амири лавозимигача кўтарилган. Алптегиннинг ўзи ам Бухоро амирининг уломи бўлган, кейинчалик жанговарлиги ва ишбилармонлиги туфайли озод илинган, атто сипа-салор (армия бошлии) лавозимига кўтарилган. Амир Сабуктегин Афонистонга кетиб азна шарини босиб олган ва у жойни пойтахт илиб каттагина давлат яратган. Сабуктегин 20 йил укмронлик илиб, 997 йили вафот этади. Унинг вафотидан кейин ўли Мамуд жаонгирликни давом эттирди, арбда - Эроннинг бир исмини Шимолда - Хоразмни, Жанубда - индистоннинг Панжобини илич ва дашат билан босиб олди. Пойтахти азнани дунёнинг энг гўзал, обод ва гавжум шаарлардан бирига айлантирди, арбий ўлжалар, олтин ва марваридлар эвазига бу шаар безатилди.

1030 йили Беруний индистон номли машур энг йирик асари “Таи мо-л-инд мин маъула мабула фи-л-ал ав марзула” (“индларнинг алга сиадиган ва алга симайдиган таълимотларини анилаш”)ни яратди. Бу шо асарга арб ва Шар олимлари, шу жумладан, озирги инд олимлари ам жуда юксак бао берганлар. У индистон асарини ёзиш учун санскрит тилини ўрганган ва индистон шимолидаги Нандиа алъасида яшаб, инд маданияти, адабиёти ва машур олимлари билан яиндан танишган. Академик В.Р. Розен: “Шар ва арбнинг адимги ва Ўрта асрдаги бутун илмий адабиётида бунга тенг келадиган асар йў”,- деб ёзган эди.

Берунийнинг муим асарларидан бири “имматбао тошларни билиб олишга оид маълумотлар китоби” (“Китоб ул-жамохир фи маърифат ул-жавоир”), яъни арбда машур “Минералогия” асаридир. Бу китоб 1048 йили азнада ёзилган бўлиб, олим бу китобда биринчи марта имматбао тошларнинг солиштирма оирлигини анилаган. Бунинг учун эталон (яъни “утб”) сифатида олтин андоза илиб олинган.

Мамуд азнавий вафотидан кейин унинг катта ўли Масъуд давлатни (1030-1041 йй.) ўз ўлига олди, бу даврда Берунийнинг ахволи анча яхшиланди. Ёут амавийнинг ёзишича, бу шо астрономияга изиан ва илмий кузатишларга эътибор билан араган. Шунинг учун ам Беруний астрономияга оид махсус асари “Масъуд онуни” (“ал-онун ал-Масъудий”)ни ўз имоячиси Султон Масъудга баишлайди. Ўрта аср олимлари бу асарни жуда юори баолаганлар. “Ал-онун ал-Масъудий” асари математика ва астрономияга оид Берунийгача ёзилган барча китоблар изини ўчи-риб юборди”,- деб ёзади тарихчи Ёут ал-амавий.

Беруний умрининг охиригача азнада яшади, бу орада бир бор индистонга бориб келди, бир марта ўз она юрти - Хоразмга ам борган. Умрининг охиригача шу ерда олиб 1052 йили 79 ёшида вафот этди. Ёут ал-амавий “Адиблар омуси” (“Муъжам ул-удабо”) асарида ёзишича, Беруний нафси пок, алол одам бўлган, гапни очи-ойдин, шартта-шартта гапирган, лекин номаъул атти-аракатлар илмаган.

У илми нужум (астрология) га эътибор бермаган. “Илми нужум фанининг илдизлари чириган, шолари мўртдир. Унинг хулосалари арама-арши, унда хаиат устидан тахмин окимлик илади. ... Алкимё эса бойлик орттиришни масад илиб ўйган сохта фандир”,- дейди олим.

Берунийнинг охирги асари “Доривор ўсимликлар аида китоб” (“Китоб ус-сайдана фи-т-тибб”)дир. Шарда бу асар “Сайдана” номи билан машур бўлиб, унда Яин Шар ва Ўрта Осиёда ўсадиган доривор ўсимликларнинг тўла тавсифи берилган. арбда бу китоб “Фармакогнозия” деб аталади. Уни фароналик табиб Абубакр бин Али ал-Косоний 1211 йили форс тилига таржима илган.

Абу Район Беруний фаннинг амма соаларида самарали ижод этди. Академик И.Ю. Крачковский сўзи билан айтганда, у билган соаларни санаб чиишдан кўра, кизикмаган соаларини санаб чииш осонрокдир. Беруний юбилейи муносабати билан Ўзбекистон Фанлар Академияси Абу Район Беруний номли Шаршунослик институти жамоаси А.Расулев, Ю. акимжонов, Г. Жалоловлар 1965 йили олимнинг “индистон” асарини, 1968 йили “адимги халлардан олган ёдгорликлар” асарини Абдуфатто Расулев ўзбек тилига таржима илиб нашрдан чиарганлар. Айниса, бу борада Убайдулла Каримов ва Абдусоди Ирисовларнинг ишлари самарали бўлиб, улар дунёга танилган берунийшунос олимларимиз исобланадилар.

6. Абу Али Ибн Сино ва унинг кимё фанига муносабати.

Абу Али ал-усайн ибн Абдулло ас-асан ибн Али ибн Сино бўлиб, 980 йил август ойининг иккинчи ярмида (ижрий 370 йил сафар ойининг бошида) дунёга келади. усайн 5 ёшга кирганида уларнинг оиласи пойтахт - Бухорога кўчиб келадилар ва Ибн Синони ўишга берадилар.

У 10 ёшга етар-етмас уръон ва адаб (адаб деганда у ватларда саводли кишининг билиши зарур бўлган тил оидалари, баён, маоний, аруз, ва офия тушунилган) дарсларини ўийди ва тўла ўзлаштириб олади. Айни ватда арифметика ва алгебра дарсларини чуўр ўргана боради. Булардан ташари, уйида Абу Абдулло ан-Натилий рабарлигида манти, геометрия ва астрономия фанларини ўийди

Шу нарсани айд илиш лозимки, Ўрта Осиёда адимдан симоб, киновар, новшадил спирти, олтингугурт, аччитошлар, тузлар ва селитра азиб олинган. Эрамизгача II асрда Фаронада шиша тайёрлаш ва вино технологияси ривожланган эди. VIII аср охири ва IX аср бошларида Ўрта Осиёдан савдо карвонларининг ўтиши бу ўлкани ва унинг илмий салоиятини ривожланишига олиб келди. Конлардаги азиш ишлари, шиша, бўёлар, ооз ишлаб чиариш, терини ошлаш каби унармандчилик, маъданшунослик ва кимё фанини кескин юксалишини таозо илар эди. Ўша давр олимларнинг ўллаган усулларидан эритмалар тайёрлаш, фильтрлаш, суюлантириш, атронлаш яъни дистиллаш, уру айдаш, амальгамалар олиш озиргача ўз аамиятини йўотмаган.

Ибн Синонинг табииёт фани соасидаги хизматлари тўрисида гапирганда, аввало унинг кимё фани тараиётига ўшган иссаси устида тўхташ лозим. У бу фанга кўп янгиликлар киритди, айниса ўша пайтдаги кимёгарларнинг оддий металларни (мис, темир) асл металларга (олтин, кумуш) айлантириш мумкин деган назарияларини атти танид остига олди. Олим кимёгар бўлмаса ам, ўз тажрибаларида унга катта эътибор берган. “Тиб онунлари” асарининг II жилдида фаатгина оддий дори-дармонлар (ал-адвият ал-муфрада) аида ёзилган, V жилдида мураккаб дорилар (ал-адвият ал-мураккаба) аида тушунча берилган. Оддий дориворлардан Ибн Сино 785 хилининг номини алифбо тартибида изолайди.

Ибн Сино дориворлар тайёрлашда ўсимлик ва айвонот дунёси билан бир аторда жуда кўп анорганик моддалардан ам фойдаланган. Бунга мисол илиб уйидаги металл, минерал ва кимёвий бирикмаларни кўрсатиш мумкин: олтин, кумуш, мис, алай, ўрошин, темир, пўлат, исфидож (ўрошин бўёи), кибрит (олтингугурт), зарних (аурипигмент), буро (бура ва сода), магнисийа (марганец маъдани), тўтиё (галмей), заъфарон, занжар, зоди, натрун, новшадиллар. Ибн Сино бу моддаларнинг хоссаларини ўрганади, анорганик кимёга оид муим маълумотлар келтиради. Симоб хусусиятларини тушунтириб, унинг олтингугурт билан бирикиб киновар (сунжуфр) олиш ва унинг тескарисини амалга ошириш мумкинлигини ёзади. Симоб, айниса унинг булари заарли эканлигини ўша даврдаё олим анилаб берган эди. Худди шунингдек, органик моддалардан сирка кислота ва мис таъсирида мис ацетати (занжара) олишни ўргатади.

Ибн Сино сувнинг оирлигини ўлчаш орали унинг сифатини анилаш усулини кашф этган ва енгил сув яхширо эканлигини исботлаган. Ибн Сино сувнинг сифатини баъзан маълум усуллар билан, баъзан уйидагича анилайди. Массаси бир хил бўлган иккита пахта ёки мато бўлагини икки хил сув билан ўллаб, кейин уларни яхшилаб уритади ва тарозида тортади, айси жисм енгилро келса, ўша намуна ботириб олинган сув тозаро исоб-ланади. Шу усул билан дистилланган сув олишни ам биринчи бўлиб Ибн Сино ўллай бошлади. атронлаш йўли билан тозаланган сувдан дори-дармонлар тайёрлаш учун эритувчи сифатида фойдаланар эди. Кимё фанини ривожлантиришда олим ёзган “Китоб аш-шифо” фалсафий асарининг аамияти жуда катта бўлган. Ибн Синонинг бу асари алкимёгарларга берилган энг катта ва ашатич зарба эди: “Алкимёгарлар янги жисмлар ярата олмайди-лар. Улар металларга турли ишлов бериб рангини ўзгартирадилар, аммо таркиби ўзгармайди. Бир хил металлни иккинчисига айлантириш менга тушунарли эмас, аксинча, мен бунинг имконияти йў деб исоблайман. Оддий жисм ўзидан боша жисмни ажратмаслиги керак”,- деб талин этади.

Исфахонда ўтказган умрининг охирги йиллари (1024-1037 йй.) олим ижодининг энг сермасул даври исобланади. Чунки бу даврда укмронлик илган амир Али ад-Давла унга кўп илтифотлар кўрсатади ва улай шароит яратиб беради. Абу Жузжонийнинг ёзишича, Ибн Сино жисмоний баувват бўлса ам, шаарма-шаар дарбадарликда юриш, кечалари ухламасдан узлуксиз ишлаш, таъ-иблар ва бунинг устига ибсда ётишлар олимнинг саломатлигини ёмонлаштиради. У уланж (колит) касалига чалинган ва 1037 йил июнида (ижрий 428 йил рамазон ойи) 57 ёшида амадонда вафот этади.

Ибн Сино аиий омусий олим сифатида ўз давридаги фанларнинг деярли аммаси билан муваффаиятли шуулланган. Турли манбаларда унинг 450 дан орти асарлари айд этилган бўлса ам, замонлар ўтиши билан уларнинг кўплари йўолиб кетган ва бизгача 242 таси етиб келган. Шу 242 тадан 80 таси фалсафа, илоиёт ва тасаввуфга тегишли, 43 таси табобатга оид 19 таси мантика, 26 таси рушуносликка, 23 таси табииёт илмига, 7 таси астрономияга, 2 таси кимёга, 1 таси математикага, 1 таси мусиага, 9 таси этикага, 4 таси адабиётга, 8 таси боша олимлар билан бўлган илмий ёзишмаларга баишланган.

  1. Шарнинг боша алкимёгарлари.

Абу Мансур Муваффа ал-аравий (X аср) фармакопеяга доир тожик тилида ёзган китоби энг адимий асар сифатида бизгача етиб келган. У 585 та ар хил дорилар тўрисида маълумот келтирадики, бу кимё фани учун катта аамият касб этади.

Абу Абдулло Муаммад ибн Амад ал-Хоразмий X асрнинг иккинчи ярмида яшаган ва машур “Фанлар калити” (“Мифтохил ал-Улум”) асарининг муаллифидир. Бу асарда алкимёга алоида боб ажратилган бўлиб, унда ўша даврда кимёда ўлланиладиган барча бирикмалар, асбоб-ускуналар, жараёнлар аида маълумот беради.

Абдулаким Муаммад ибн Абдумалик ал-Хоразмий - 1034 йили Ўрта Осиёдаги барча кимёвий кашфиётлар тарихини йиган асарини ёзиб тугатади.

Ўрта Осиё ва араб олимлари адимги мисрликлар ва юнонлар ишлатиб келган шайинли тарозини анча такомиллаштирдилар ва ўлчов анилигини 5 мг. чегарасигача тушира олдилар.

Собит ибн ора “арастун аидаги китоб”рисоласида арастун - римликлар тарозиси аида маълумот берган.

Абдурамон Хазинийнинг 1121 йилда ёзилган “Донишмандлик тарозилари аида” номли рисоласида ар хил тарозиларнинг (атто гидростатик тарозилар ам тавсифланган) конструкцион тузилиши ва ўлчаш усулларини батафсил ёритилган ва.икки элементдан таркиб топган ар хил металл отишмаларининг таркибини анилаш усулларини кўрсатиб ўтилган, бунда олим отишмани суюлантириш ва ажратишдан ташари уларнинг солиштирма оирлигини анилаш орали ам бу натижаларга эришиш мумкинлигини батафсил изолайди.

Айниса, Абу Райхон Берунийнинг тажрибаларидаги натижаларини ўрганиб чиан Хазинийнинг ар хил жисмлар, бирикмалар, маъдан ва металларнинг солиштирма оирликларини анилашга доир келтирган маълумотлари шунчалик мукаммалки, улар озирги замонавий тадиот усуллари ёрдамида аниланган катталиклардан жуда кам фар илади .

Европа олимларининг асарларида бундай юори аниликдаги маълумотлар али еч кимнинг илмий ишларида келитирлиаган. Бу хилдаги ани ийматлар XVIII асрга келиб, фаатгина буюк француз олими Антуан Лоран Лавуазьенинг илмий-тадиот ишларини акс этувчи “Kимё курси” асаридан кейингина пайдо бўла бошлади.

  1. ХУЛОСАЛАР

Мактабда, академик лицей ва касб-унар коллежларида кимё

фанини ўрганишни бошлашда кимё ўитувчиси кимё фани тарихи ва фан ривожига аждодларимиз ўшган ижодий иссаси ва уларнинг тарихий аамияти аида алоида тўхтаб ўтиши лозим.

Дарс якунида уйидаги саволлар бериш орали ўувчи-талабаларнинг ўз аждодлари кимё фанига андай исса ўшганликларини анчалик ўзлаштирганлигини баолаш мумкин:

1. Металларнинг пайдо бўлиши аида Жобир ибн Хайём таълимотини

андай номланади ?.

2. Жобир ибн Хайём андай кимёвий амалларни билган ?

3. Абу Юсуф бин Исо ал-Киндий таълимотини биласизми ?

4. Абу Наср Форобийнинг илмий мероси нималардан таркиб топган?

5. Абу Бакр Розий ва унинг ижоди аида нимани биласиз ?

6. Абу Бакр Розийнинг Бухородаги шогирдлари кимлар эди ?

9. Абу Район Беруний ва унинг илмий фаолияти ва ютулари.

10. Ар-Розий алкимё соасида нима ишлар илди ва бизларга андай ижодий

мерос олдирди ?

11. Абу Али ибн Синонинг алкимёгарларга муносабатини биласизми ?

12. “Маъмун академияси” ва унинг фаолияти аида нимани биласиз ?

13. Абу Али Ибн Синонинг илмий меросини айтиб беринг.

  1. Муаммад ибн Мусо ал-Хоразмийнинг илмий меросини биласизми?

9. Фойдаланилган адабиётлар

1. Каримов У.И. Кимёгарлар орзуси ..., Фан ва турмуш .- 1966.- № 11.

2. Абу Район Беруний. Танланган асарлар.- Тошкент.- Фан. – 1968.

5-20 бетлар.

  1. Каримов У.И. К вопросу о взглядах Ибн Сины на химию. // Материалы научной сессии АН РУз, посв. 1000 -летнему юбилею Ибн Сины.

.- Ташкент.- Фан.- 1953.- С. 38-45.

4. Каримов И.А. Ўэбекистон буюк келажак сари.- Тошкент.- Ўзбекистон.- 1998.-

686 бет.

5. Каримов И.А. Баркамол авлод орзуси.- Тошкент.- “Ўзбекистон Миллий энциклопедияси” Давлат илмий нашриёти. - 2000.- 248 бет.

6. Азимов А. Краткая история химии. - С-Пб: Амфoра, 2000. - 269 с.

7. Волков В.А., Вонский Е.В., Кузнецова Г.И. Выдающиеся химики мира.

– М: Высшая школа, 1991. – 656 с.

8. Соловьев Ю.И. История химии. -М.: Просвещение, 1983. - 368 с.

9. Умаров Б.Б. Кимё тарихи - маъруза матнлари. – БухДУ: Зиё - Ризограф,

2003. - 119 б.

10. Фигуровский Н.А. Очерк общей истории химии. - М.: Наука, 1978. - 456 с.

11. Зорький П. М. История и методология химии - ( /www.chem.msu.su).

12. Левченков С.И. Краткий очерк истории химии (© levchenkov@rambler.ru).

PAGE 6

БУЮК ШАР ТАБИАТШУНОС-АЛЛОМАЛАРИ ВА УЛАРНИНГ КИМЁ ФАНИГА БЎЛГАН МУНОСАБАТЛАРИ