Марказий Осиё фалсафа тарихида билиш масалалари
Ўзбекистон Республикаси
Олий ва ўрта махсус таълим вазирлиги
Бухоро Давлат Университети
Фалсафа тарихида билишнинг услубий масалалари фанидан
МАВЗУ: Марказий Осиё фалсафа тарихида билиш масалалари.
Бажарди: асанова Ш.
асанова Л.
Текширди: Саломов Х.
Бухоро 2008 йил
МАВЗУ:
Марказий Осиё фалсафа тарихида билиш масалалари.
РЕЖА:
- Миллий фалсафа тарихида билиш муаммоларини ўрганишнинг аамияти.
- “Авесто”да билиш масаласи.
- VIII XII -асрлардаги мутафаккирларнинг билиш назарияси.
- Ўрта асрлардаги фалсафий тафаккур ва билиш масаласи.
- XVII XX асрлар бошларидаги билиш фалсафаси.
- озирги давр ва тафаккир янгиланиши.
I. Билишнинг моияти, мазмуни билан боли масалаларнинг талили узо утмишга эга. Одамлар адим замонлардаё ўзларини ўраб турган олам, ундаги нарса ва одисаларнинг мазмун-моиятини ўрганганлар, уларнинг адри ва аамияти тўрисида фикр юритишлар. Замонлар ўтиши, жамият ривожи давомида бу борадаги масалалар кўлами кенгайган, уларни ал илишнинг ахамияти ортаверган. Онг ва билиш, оя ва ру билан богли мавзулар кўплаб афсона амда асотирлар, диний, илмий-сиёсий арашларнинг ўзаги, марказий исмини ташкил этган. Фалсафа тарихидаги аксарият оимлар ва мутафаккирлар бу мавзуни четлаб ўтмаганлар, у акда хилма-хил фикрларни баён илганлар.
Алоида тачжидлаш лозимки, Европа ва соби иттифомннг минтаамиздан боша удудларида яшапдиган мутахассислариинг ушбу мавзуга баишланган китоб, рисолаларида гап, асосан. арб мутафаккир ва блимлари мероси, уларнинг гносеологияга ушган иссаси тўрисида боради. Бунда Сурот, Платон, Аристотель, И. Каит, И. Гегель, Ф. Ницше, 3. Фрейд ва бошаларнин номлари тилга олинади. Биз ам мазкур китобда ушбу олим ва фаиласуфларнинг арашлари, хулоса, мулоазалармдан ижодий фойдаландик, уларнинг асарларига мурожаат илдик. Бу файласуфларнинг фандаги ўрни, меросинин аамияти катта, «софизм», «платонизм», «кантчилик», «прагматизм», «позитивизм», «окзистенциализм», «психологизм» каби кўплаб оим ва таълимотлар ушбу олимларнинг номи, таълимоти амда асарлари билан боли олда шаклланган. Уларнингбилиш назариясиа ўшган иссалари хилма-хил, аммо бу соада. аамиятга молик хизматлари ва гноссологияни бойитган фикр-мулоазалари кўп. Биз уларнинг фанга ушган иссаларини ипкор этмочи ёки камситмочи эмасмиз.
Аммо Ўзбекистондаги илм-фан ривожи ам ўзининг узо ва шонли тарихига эга, унииг анъаналари олис ўтмиш, асрлар аъридан бошланади. Ўрта Осиё минтаасида билишга оид илмий арашлар такомили алигача яхши ўрганилмаган.
уйида юртимизда яшаган алломалар ижодида билиш масалалари ай тариа ёритилганлигини иса талил иламиз. Бундан асосий масад тарихий тадиот эмас, балки масалани гносеология билан болитарзда ўйилиши ва тахдил илинишидир. Бу борадаги интилиш “осиёцентризм” тарзида эмас, балки авлод ва аждодларимиз яратган меросни инсоният тафаккуринннг таркибий исми сифатида холисоиа ўрганишга аракат илишдан иборатдир.
II. Оламни англаш мавзуси дастлабки диний дунёарашлар ва уларнинг энг адимги шаклларида хам ўз аксини топган, ар бир дин ўзига хос билиш ва аиат деб аталадиган далил ва хулосалар тизимига эга. Улар бир-бирларидан ана шу тизим билан ам фарланадилар. Динларнинг тарихий шаклларм такомнллашиб боргани сайин улардаги билишга хос далиллар тизими ам янги-янги ирраларини намоён илиб бораверган. Уларнинг ар бири оламнинг ибтидоси, инсон билими, али, тафаккур ва тасаввури хаида ўзига хос «хаиат»ларга таянган.
Юртимиз тарихининг адимги даврида соф гносеологик таълимот ва иазариялар пайдо бўлмагандек туюлади. Аслида ундай эмас, балки бу ўша даврнинг яхши тахлил илинмагани, адимгиларга хос мероснинг тарихий сабаблари, уруш ва босинчиликлар оибатида орат илйнгани ва йўотилгани билан изоланади. Масалан, «Авестода ўша давр учун етарли даражада мукаммал бўлган билимлар тизими, дунёнинг мифологик ва диний манзараси баён илинган эди. «Авесто»дан сўнг анчадан-анча алломалар яшагани, уларнинг номлари ва мероси даставвал македониялик Александр, сўнгра Грек-Батриянинг тўрт юз йиллик хукмронлиги, кейинро эса араб истилоси даврида йў илиб юборилганлигини фаат тахмин илиш мумкин, холос. Юнонистонда фалсафани фан даражасига кўтарган Арасту ўз фалсафий тизимини яратиш ва такомиллаштиришда «Авесто»дан фойдалангани маълум. Худди шунингдек, жаон математиклари Хоразмийдан, Коперйикнинг эса Улубекдан иломлангами ам рост. Фаат замонавий гносеологияда масала бу йўналишда алоида мавзу сифатида тахлил илпнмаган.
Аждодларимизнинг адимги китоби «Авесто» диний-фалсафий меросимизринг энг ёрпн намунасидир. У боша кўмлаб масалалар билан бирга ўша даврга хос гносеологик билпмлар, адимги аждодларимиз онги, билимларининг монятп ва аамияти ёритиб берилган асар амдир. Унда итисод, ахло, минералогия каби масалаларбилан бир аторда билиш ва апат муаммоси ам ўрганилган. Маълумотларга кўра, китоб бир неча анлодлар томопидан яратилган бўлиб, шу аснода унда гноссологпк тушунча ва тамойиллар тизими такомиллашиб борган. «Авесто» зардўштийликнинг асосий китоби бўлганидан, бу динга хос билимлар тизимини ўзида ифодалаган. Шу билан бирга, китобда инсон обилиятларига, уларнинг маънавият ва амалий фаолият учун аамиятига катта ўрин берилган.
Асарда маънавий баркамоллик, урфикрлилик афсонавий худо - Аура Мазда иёфасида намоён бўлади. Зардўшт (Заратуштра) фикрича, одамлар яхшилик, ёрулик кучларига эргашиши, яхшиликни ёмонликдан, адолатни асизликдан фарлаб олиши, аёти давомида Аура Мазда томонида бўлиши лозим.
Китобда айтилишича, инсоннинг оламни аиглаш жараёнидаги билими аиатнинг талабаси учун курашда бефар турмаслигида, яшаш тарзи, маънавий иёфаси, ижтимоий фаолияти, «эзгу фикр», «эзгу сўз» ва «эзгу амал»ида ўз нфодасини топади. Ана шундай фазилатларга эга бўлган кишигина зулмат ва жаолат устидан алаба илиши, яхшилик уруини сочиши, яхши ном олдириши, бошаларнинг тасини ва миннатдорчилигига сазовор бўладиган билимларга эришиши мумкин.
«Авесто»да юртимиз заминида яшаган одамларнинг адимги даврдаги табиий-илмий. айниса ижтимоий билимларининг ривожланишига оид манбалар бор. Бугунги кунда «Авестонинг ўзбек тилида чоп этилгани уни гносеология нутан назаридан тахлил илишни осонлаштиради ва бу борада махсус тадиотлар олиб боришга имкон яратади.
Билиш мавзуси «Моний даври» (милоднинг III-IV асри, асосчиси Моний (216-276 йилларда яшаган) фалсафии-илохий таълимотида ам яол ифодаланган. Моний фикрича. нкки дунё «зулмат ва зиё дунёси» мавжуд, биринчисида адолатсизлик, зулмат, зўравонлик укм суради, иккинчиси абадий, емирилмайдиган, доимий аиатлар дунёсидир. Моний таълимотида зардўштийлик, буддизм, иудаизм ва христианликнинг асосий оялари жамланган, уларнинг умумий тизими мифология, фалсафа, космогония, алхимия, астрономмя ва боша ижтимоий-табиий билим соалари билан болиликда баён илингаи.
Бу мавзунинг излари VI асрда яшаган Маздак (531 йилда атл илинган) таълимотида, халларимиз маданияти ва тафаккурида катта аамиятга молик бўлган «Урхун-Енисей ёзма ёдгорликлари»да ам яол кўзга ташланмб турадн. Афсуски, босинчилик, талон-тарож ва орат илишлар оибатияа бу излар хиралашиб, уларни излаб топиш ийинлашган. Бу даврда ам билимлар мажмуи, асосан, дунёнинг мифологик-диний манзарасининг турли жиатларини ифодалаган.
III. Юртимизда инсон онги, билими, камолоти турисидаги арашлар ривожида VIII-XII асрлар муим ўрин тутади. Бу даврда араб истилоси амалга оширилган, ислом расмий укмрон динга айланган, ижтимоий-сиёсий аёт ва халимиз тафаккурида муайян ўзгаришлар рўй берган эди. Ушбу тафаккур услубининг устувор оялари ислом дини ва фалсафасининг тушунча хамда тамойилларига асосланган эди.
Шуни таъкидлаш керакки, юртимиз Халлари цивилизацияси, онги ва тафаккури, миллий адриятлари араб дунёси, маданияти равнаига ам катта таъсир кўрсатгани шубасиз! Хоразмий. Форобйй, Беруний, Ибн Сино, Улубек каби мутафаккир олимлар, Ал-Бухорий, Ат-Термизий, Нажмиддин Кубро, Амад Яссавий, Баоуддин Нашбанд каби илоиёт илмининг забардаст алломалари, Лутфий, Юсуф Хос Хожиб, Навоий, Бобур, Бедил, Машраб каби улу зотларнинг камолотида нафаат исломий тафаккур, балки цивилизациямиз маданияти ва адриятлари таъсири беиёсдир. Уларнинг ислом фалсафасига уни замона зайллари орасидан ўтиши жараёнига таъсири тўрисила махсус тадиотлар олиб бориш мумкин. Замонавий ислом илоиётчилари Ал-Бухорий асарларини «уръон»дан кейинги манба сифатида тан олгани, Ат-Термизий, Замахшарий, Яссавий, Нашбанд ва боша алломаларимиз меросини адрлаши бежиз эмас.
Хозирги даврда фалсафа тарихи бўйича баъзи мутахассислар субат ва басларда Ал-Бухорий, Термизий, Кубро ва бошалар ижодида соф фалсафий мавзулар, масалан, онтология ва гносеология масалалари араб чиилмаган, деган фикрни билдирадилар.
Бу фикрга кўшилиб бўлмайди. Бу борада Иброим Мўминовнинг Бедил ижодига баишланган асари ёки Омонулла Файзуллаевнинг Ал-Хоразмий фалсафий мероси аидаги китоби ва Ал-Фароний тўрисидаги макрлалари ибрат бўлиши мумкин. О. Файзуллаев бир субатда «Мен учун Ал-Хоразмий асарларидаги математик формулалар асосида фалсафа ётганини излаш асосий масад бўлган. Хоразмийнинг математик олим эканини бутун дунё билади, аммо уни файласуф сифатида талин илиш учун изланиш лозим эди», деганида а эди.
Милоднинг IX асрига келиб, юртимиз ижтимоий аётида нисбатан барарорлик даври бўлди, маданият, илм-фан, адабиёт тараиёти учун имконият очилди: Атоли мутафаккир Муаммад ибн Мусо ал-Хоразмий айнан шу даврда яшади. У халифа ал-Маъмун ташкил илган академия «Байт-ул икма»да катта мавега эга эди. Унинг яратган асарлари ва ояларида олам сирларини англаш масалалари, билиш фалсафасининг кўпгина томонлари изоданган. Алломанинг «Ал-жабр вал муобала» асари нафаат ўз даври, балки жахрн олимлари учун ам олам сирларини англашда муим улланма бўлиб хизмат илдл. Бугун «алгебра»ни билмайлиган киши, улу ватандошимиз номининг Европача талини - «алгоритм» ишлатилмайдиган исоблаш машинасининг ўзи йў. Замонавий интеллектуал билишнинг табиий-илмий, математик илдизлари Хоразмий меросидан ўсиб, камолга етган дейиш учун амма асослар бор.
Билишга оид масалалар Ал-Хоразмийнинг юорида тилга олинган китобидан ташари «инд исоби бўйича китоб», «Астрономик зиж», «Ер сурати аида китоб», «Устурлоб уриш аида китоб», «уёш соатлари аида китоб» каби кўплаб асарларидан ам ўрин олган. Уларда аллома ўз даврига хос билимлар асоспла дунёнинг табиий-илмий манзарасини тасвирлаб берган, математика, астрономия, география каби атор сохаларда арашларини баён илган. Бу арашлар нафаат Шаркда, балки арбда хам муим аамиятга эга бўлган, билимлар ривожига катта таъсир кўрсатган. Машур француз олими П. Таннерн (1843-1904) акли равишда таъкидлагани каби: «Хоразмийнинг асарлари арбда кўп ват арифметика сохасилаги янги кашфиётларнинг манбаи бўлди, шунинг учун ам Хоразмий номи Европада абадийлашиб олган».
Хоразмий табиий-илмий билиш соасида замондошларидан илгарилаб кетди. У квадрат ва чизили тенгламаларни ечиш йулларини, ирраиионал сон (жазр-олсам). икки алгебрик ифодани кўпайтириш, кўпайтмаларни радикалга келтириш, радикалларни кўпайтириш усулларини таърифлаб берди. Олим тенгламаларни ечиш усулларини ишлаб чиди, уларни олтита нусхага ажратиб, тапил илди. Хоразмий арфий белгиларни ишлатмаган. тенгламаларни сўзлар орали ифодалаган. Бундай белгилар сал кейинро, Европада XIV асрда ишлатила бошлаган. Олим ўн раамли сано тизимида бажариладиган тўрт амалнинг ар бири аидаги алгоритмик оидани ам таърифлаб берган.
Хоразмий ижоди Европа табиатшунос олимлари ижодига катта таъсир кўрсатган. Улар орасидан биринчи бўлиб инглиз олимн Аделард ватандошимизнинг тригонометрик ва астрономик жадвалларини (1126 йилда) лотин тилига таржима илган.
Германиялик математика тарихчиси Цейтен Хоразмий ва боша Шар олимлари иса даврда бажарган илмий ишларни Европа олимлари уч асрдан ортиро ват орасида ўзлаштира олдилар, дея эътироф этган эди.
Муаммад ал-Хоразмийнинг замондоши ва сафдоши Амад ибн Муаммад ал-Фароний асарларида ам билиш масалаларига катта эътибор берилган. Бу борада унинг уйидаги асарларини алоида таъкидлаш лозим: «Китоб фи усул илм ан-нужум» («Астрономия усуллари аида китоб), «Ал-Фароний жадваллари», «Етти илим исоби», «Устурлоб билан амал илиш аида китоб» ва бошкалар.
Фароний оламнинг манзарасинн тушуниш, осмон жисмлари юлдузлар, Кусш, Ер, Ой, сайёралар билан боли кўплаб маълумотларга анилик киритди, кашфиётлар илди. Птолемейнинг геоцентристик назарияси доирасида олган бўлсада,.сфералар радиусларини, экватор билан эклиптика текисликлари осил иладиган доимий бурчакнинг мидорини (23 даража 35 минут), Ер меридианининг узунлиини (40 минг 800 км) бошалардан кўра аннрок, кўрсатиб берди. Олим гидрогеография, геодезия, астрономия соаларида муваффаиятли тадиотлар олиб борган, Нил дарёсининг гидрометеорологик табиатини анилаб берувчи нилметрни ясаган. Ушбу нилметр ХХ асрда Асвон тўони урилишига адар ўз аамиятини салаб келган.
Шар маданияти тарихида муим ўрин тутган аллома Абу Наср Фаробий (873-950) ам билиш масалаларига катта эътибор берган. Алломанинг билиш аидаги фикрлари нафаат Платон ёки Аристотель асарларига ёзган шаряарида, балки боша китобларида ам ўз ифодасини топган. Форобий ўша даврда маълум бўлган фанларнинг мукаммал таснифини яратган ва «Ихсо ал-улум» «Фанларнинг келиб чииши» рисоласида бу борадаги асосий хулосаларинн баён илган. «Аристотель категорияларига шарлар», «Мажмун ар-рисоил», «Хусус ал-икам» ва боша асарларида билиш масалаларини ёритган. омусий олим сифатида Форобий инсон онги", унинг билими, тафаккурига хос асосий жиатларни ифодалайдиган тушунча ва тамойилларнинг умумий тизимини изолаб берган. Форобий бундай тизимда ал, манти, сезги катта аамиятга эга бўлишини, алий билишнинг асосий хусусиятлари, билишнинг бу шакли кишиларнинг маънавий-ахлоий камолоти учун жавоб берадиган соаларни бошариши, ижтимоий муносабатларга катта таъсир ўтказншини алоида таъкидлайди. Олим ани нарса ва одисалар сезгилар орали алий билишга таъсир кўрсатади, деб исоблайди. Унинг фикрича, алда олам образининг пайдо бўлиш жараёни уч усул, яъни биринчи сезгида, иккинчи алда, учинчи - нарса ва одисаларда содир бўлади.
Мутафаккирнинг билиш аидаги арашлари «Евклптнинг биринчи ва бешинчи китобларига шархлар»ида ам ўз ифодасини топган. Унинг кириш исмида нута, чизи, юза (сирт) каби математик тушунчаларнинг шаклланишига оид изохлар берилган. Форобий бу тушунчалар остида реал олам, объект, нарсалар борлигини, уларнинг ўзи эса ушбу нарсаларнинг абстрактлашган инъикоси эканлигини таъкидлайди.
Билиш фалсафаси мавзусини Абу Район Беруний (973-1048) ам четлаб ўтмаган. Беруний омусий олим сифатида билишнинг табиатини жуда яхши ўрганган!. «адимги халлардан олган ёдгорликлар», «Масъуд онунлари», «индистон» каби асарларида ижтимоий билимларнинг мазмун-моиятига катта эътибор берилган. Берукий фикрича, одамлар ўртасидаги муносабатлар, кишиларнинг яшаш тарзи, моддий этиёж, изииш, манфаат, талаб ва масадлари ижтимомй билимларни вужудга келтирган ва такомиллаштирган. Масалан, кишилар ўртасидаги амфикрлилик одамларнинг бирлашнш этиёжлари мавжудлиги, имоя илиш уроллари камлиги ва душманлардан ўзини имоя илиш заруратини ис илиши туфайли вужудга келган. Олимнинг табиий-илмий арашлари «Геодезия». «Минералогия» асарларида ўз ифодасини топган. Ушбу асарларида олим дунёнинг ўзига хос табиий-илмий манзарасини баён илган, табиат одисаларини билиш масалаларига катта эътибор берган.
Беруний инсон энг асосии адриятлардан бири, тафаккур эса уни боша жонзотлардан ажратиб туради, дсб исоблаган. У ижтимоий билимлар тизимини ўзига хос тарзда ифодалайди, яъни яхши ва ёмон хулларга асос бўладиган билимларга ажратади. Унинг фикрича, яхши хулмарга асос бўладиган билимлар ростгўйлик, одиллик, оиллик, мардлик, ботирлик ва мурувватлилик каби адрли хусусиятларни келтириб чиаради. Ёмон хулларга асос бўладиган билимлар эса ёлончилик, золимлик, аллоблик, ўрилик, ийлагарлик, номардлик каби жиатларни келтириб чиаради.
Беруний тажрибага асосланган билимларни пухта эгаллаган бўлиб, ўз фаолиятида тажрибавий услублардан моирона фойдаланган. Бу тўрида Г.Т. Лиммлейн «Беруний даврида тажрибавии фанлар маълум тараиётга эришган эди ва тажриба услуби биринчи маротаба сезиларли даражада табиатшунослик амалиётига кираетган эди», дея эътироф этган. Мазкур соада Беруний ижодига Аристотелнинг натурфалсафасини ўрганиш катта таъсир кўрсатган. Аммо Аристотелда кузатиш методи устивор бўлса, Берунийда тажрибага асосланиш тамойнли етакчилик илади. Бу тамойил асосида олим атомлар аидаги Демокрит таълимоти ва чексиз бўлиниш хусусиятининг мазмун-моиятини тушунтириб беришга аракат илган. Берунийнинг барча оирликларнинг Ер марказига тортилпши, геоцентрик ва гелиоцентрик тизимларнинг тенглиги, бизнинг дунёмиздан ташари боша дунёларнинг бўлиши мумкинлиги тўрисидаги фикрлари хам диатга сазовордир. Олим Ернинг экватори бўйлаб аракати тезлигини исоблаб топиш, бу кўрсаткич шунчалик аники, у озирги замонда эътироф этиладиган тезлик даражасидан деярли фар илмайди.
Ўрта асрларда миллий тафаккуримизда ёдлаш, эсда олиб олиш услубининг ахамияти катта бўлган. Беруний «Осорул боия» асарида араб босини даврида ерли аолининг китоб ва ёзувлари йў илиб юборилгани, бунинг алокатли эканини англагаи юрт-дошларпмиз ёдлаш обилиятига зўр бергани, бундан хабар топган утайбачиларнинг бундай обилиятли кишиларни йўота бошлагани тўрисида армон билан ёзган эди. «Авесто» китоби ам кейинчалик ёдлаш обилиятига эга бўлган кишилар туфайли тикланган. Ўша даврда кенг таралган бу усулдан атоли аллома Ал-Бухорий ам моирона фойдаланган, амалий ижоднинг асосий усули сифатида унга таянган. Аллома билишнинг таослаш, далилларни бир-бири билан иёслаш усулига ам катта эътибор берган. Бу усул ёрдамида адисларнинг саи ёки сохта эканлиги аниланган, аиатга тўри келадиганлари олдирилган, бошалари эса рад илинган. Берунийнинг билиш масалаларига оид арашлари унинг Ибн Сино билан савол-жавобларида ам ўз аксини топган. Бу манба «Фан нашриёти томонидан 1950 йилда чоп этилган.
Билиш муаммоси Абу Али ибн Синонинг (980-1037) ам диат марказида турган. Олим асарларининг жами 450 та катта исми фалсафа муаммоларига баишлаб ёзилган бўлсада, афсуски, уларнинг кўпчилиги (масалан, «Адолат» номли фалсафий энциклопедияси, “Шар фалсафаси”, «Яхши иш ва гуно» асарлари бизгача етиб келмаган. Билиш масалалари ибн Синонинг «ушлар тили», «Донишнома», «Тиб онунлари» каби (100га яин) асарларида ам ўз ифодасини топган. Унинг назарида, ўз ибтидосини Ахлодан олган борли ва табиат инсонни ўраб турувчи абадий макондир. Шу жиатдан уни билишдаи аамияти, адри беиёс, инсон эса амма илмларни табиатдан олади, ундан ўзига даво излайди ва топади.
Ибн Сино ижодида ам Беруний каби натурфалсафа йўналиши устувордир.
Олим ўзининг билиш соасидаги фалсафий арашлариин метафизика, физика, логика каби уч асосий исмга бўлиб ифодалаган. Умумий билиш масалалари мазарий ва амалий соаларга ажратиб тавсифланган. Ибн Сино билишда иссий билиш, сезгилар ва сезги аъзоларининг аамиятини таъкидлаган. Унингча, таши ва ички сезгилар мавжуд, таши сезгилар одамии олам билан боланди ва беш хилга бўлинади: кўриш, эшитиш, таъм-маза бнлиш, хид ва тсри сезгиси. Ички сезгилар абул этиш, хотирада салаш ва тасаввур этиш учун хизмат илнб, ташп сезгилар асосида шакл-ланади. Ибн Сино сезги ва иссий абуллашдаи ташари, ал, даниятимизнинг улкан бойлигидир. Бу тахлит ашъорлар яратиш юртимиз тарихида асло тўхтаб олган эмас ва бу борала Амад Донишнинг «Ўилларга насиат» (XIX аср охири), Аблулла Авлонийнинг «Туркий гулистон ёуд ахло» (XIX аср бошлари) адарларини эслаш кифоя. олбуки, бу икки асар ам шу соадаги ўнлаб китоблар сирасига киради.
IV. Билиш муаммоси талилила Баоуддин Нашбанд (1388 йилда вафот этган) Хожа Арор (1409-тафаккур ривожи усайн Воиз Кошифпп каби алломалар илгари сурган оя ва арашларнинг ам ўз ўрни бор. Нашбандия тариаги Шарла кенг сйилган бўлиб, Абдурамон Жомий, Алишер Навоий ва боша мутафаккирлар ам унга чуур урмат билан араганлар. Навопй «Хожа Баоуддин Нашбанд» номли асар ам ёзган. Нашбандийлик тариатининг вужудга келишида Яссавий таълимотининг таъсири сезилиб туради. Аммо аашбандлик тариати ўзининг аётбахшлиги, ояларининг теранлиги, менат ва амалий фаолиятга нисбатан оилона муносабати, фуаро орзу-умидларини тўла акс эттирганлиги боис боша оимлардан фар илади.
Тасаввуфнинг боша оимлари каби нашбандийликца ам оламни билмш, аввало, Оллони билиш, унинг куч-кудратини англашдир. Бу борада инсоига онг, тафаккур ато этилган. ар бир киши улар воситасида дунёни англайди, унинг сирларидаи воиф бўлади, оламдаги ботиний ва зоирий нарсалар мазмун моиятини билиб олади. Нашбандия тариатида Олло висолига етиш учун дунёдан воз кечиш ёки таркидунё илиш эмас, балки «ўл ишда, кўнгил Оллода» бўлмои, поюгик, аё, камтаринлик комил инсоннмнг асосий фазилатлари бўлиши лозимлиги утирилади.
Ўрта асрларда Мовароуннардаги сиёсий билимларнинг фалсафий талинида Амир Темур, табиий-илмий билимлар ривожи талилида Муам.мад Тараай Улубек, «Улубек академияси» мероси катта ўрин тутади. Подшолар, укмдор ва сиёсий арбобларнинг сиёсий тафаккури ва умга асосланиб сиёсат юритиш санъати баён илинган «Темур тузуклари»да ижтимоий-сиёсий билишга оид тамойилларга катта аамият берилган. Бу асар Шар ва арбда машур бўлган, кўп марта чоп этилган. Унда сиёсатдоннинг билими, сиёсат бобидаги фаолияти, хал, ўшин, уламолар, аркони-давлат ва бошаларга муносабати учун асосий мезон бўладиган сиёсий билимлар ўша замон нутаи назаридан баён илинган. Темуриинг тарихимиздаги ўрни ва мамлакатни озод илишдаги хизматлари катта. Унинг моир давлат арбоби, тажрибали сиёсатчи сифатидаги арашлари кейинги давр сиёсий арбоблари учун дастуршюмал бўлиб хизмат илмокда.
Дунёнинг илмий манзарасини ўрганиш, илмий билимлар ривожида Улубек кашфиётлари ўзига хос ўрин тутади. У ўз атрофига озизода Румий, Али ушчи каби ўнлаб мутафаккирларни тўплади, улар билан бирга коинот сирлари, унда рўй бераётган жараёнлар аамиятини ўрганиш борасида ўз замонасидан илгарилаб кетди. Сирасини айтганда, бу алломалар нафаат осион жисмларини, юлдузлар ўрнини тади этдилар, балки илм маърифат, аиат каби умуминсоний тушунчаларнинг турли жиатларини изохлаб бердилар. Афсуски, озирги даврда баъзилар бу фаолиятни фаат «Зижи Кўрагоний» асари билан боли, деб ўйлайдилар. Аслида Улубек академиясинингфаолияти ўрта асрлар илмий урфикрлилигининг энг ёрин намуналаридан биридир. Академия олимлари эса коинот ва юллузларни инсон учун макон бўлган оламнинг абадий элементлари сифатида тушунганлар ва талин илганлар.
Уша давр бадиий тафаккурининг юксак намунаси Алишер Навоий (1441-1501) ижодида тўла намоён бўлган. Навоий ўзбек миллий тафаккурини, миллатимиз онги, билимларини шоирона куйга солиб, юксак бадиий чўига олиб чиа олгани учун ам ўз номини халимиз тарихига абадий ёзиб кетган. Алишер Навоий «Хамса», «Мабубул улуб», «Хазойинул маъоний» ва боша асарларида инсон онги ва тафаккури масаласига катта эътибор берган. Унинг фикрлари ам тасаввуф таълимоти билан болидир. Алишер Навоий ўша даврда тариб илинадиган оламни билишнинг энг олий масади Оллони англаш билан белгиланади, деган арашня эътироф этади. Аллома кмшининг иёфасини унинг маънавий-ахлоий тафаккури безайди, деган фнкрни илгари суради. Навоий томонидан изохланган тафаккур ам ана шунга асосланган ва илоий, табиий амда инсоний жиатларнинг бир бутунлиги сифатида талин этилади. Бунда абадий ллоият (Олло), унинг энг серирра ва сермазмун намоён бўлиши коинот ва табиат, бу зоирийликнинг гултожи бўлган инсон диалектик алоадорликда намоён бўлади. Бу зоирий алоадорликда одамзот эришиши лозим бўлган масад нафаат Олло жамоли, балки комил инсон бўлиб вояга етишишдир.
Навоийнинг жамият тўрисидаги тасаввурларида умумижтимоий билимлар тизими ўз ифодасини топган, комил инсон таълимотида эса етук инсон иёфасига хос бўдадиган шахсий тафаккур тамойилларм таърифланган. Бунда икки жихатнинг алоадорлиги яол кўриниб туради.
V. Афсуски, Алишер Навоий вафотидан беш-олти йил ўтар-ўтмас, Мовароумнарда арийб бир юз эллик йил укмронлик илган темурийлар сулоласи давлати таназзулга учради. Унинг ўрнида Шайбонийхон давлати тузилди. Аммо орадан кўп ўтмай, яъни Шайбонийхои вафотидан кейин марказлашган давлат парчаланиб кетди, халк, тафаккурида бўлиниш рўй берди. Аввал Бухоро амирлиги ва Хива хонлиги, сўнгра (XVIII аср охирларида) ўон хонлиги вужудга келди. Уч юз йилдан оширо даврни ўз ичига олган бу жараён амирлик ва хонликлар, турли сулолалар, урулар ўртасилаги урушлар, тинимсиз зиддиятлар тарзида намоён бўлди. Бу эса ўша давр жамият хаётини муайян даражада издан чиарди; хал турмуши ва аётида турли салбий одисалар вужудга келишига сабаб бўлди, одамларнинг келажакка ишонч руи сусайди, тушкунлик кайфиятлари кучайди, илм-фан, билиш билан болижараёнлар секинлашди.
Минтаамиз халлари тарихида ниоятда мураккаб бўлан бу даврда Саййид Насафий, Юсуф орабоий, увайдо, Мирзо Бедил каби мутафаккирлар ижод илдилар. Хассос шоир ва мутафаккир, юртимиз кишилари тафаккурпдаи ўзгаришларни ўз аёти ва ижодида ифодалаган Бобораим Машраб (1657-1711) ана шу даврда яшади. Тасаввуфнинг кўпгина илор намояндалари атори Машраб ам исломнинг билимлар, тушунча ва тамойиллар тизимини амда Олло оясини асло инкор этмади. Аммо, оявнй устозлари Боязид Бистомий, Мансур аллож ва Имоднд дин Насимийлар изидан бориб, бир атор тушунчалар ўрни ва аамиятини ўзига хос тарзда талин илади. Бу ўзига хослик ислом дини пайдо бўлганидан кейин минг йил ўтиши, аётда турли ўзгаришлар бўлишига арамасдан, баъзи дин арбоблари ва руонийларининг ислом акомлари тизимидан эскича, ўз манфаатларида фойдаланишларига нисбатан танидий муносабат тарзида намоён бўлган эди.
Машраб ўша дайр «олип»ларига симайдиган, мураккаб тафаккурли шахсдир. Унинг аландарлигида олам сирларидан 4к)хабар файласуф, исёнкорлигида - миллий адриятларнинг зукко билимдони, аёт тарзида хала доноларча яинликни кузатиш мумкин. «Ўзининг бутун умрини аиатга етишиш йўлида... сарфлаган Машрабнинг бевафо оламда маънавий тубанлик, разолат, алий нажосатга ботган инсонларга, сохта олиму вафосиз обидгача, ўридан тортиб нобоп деонгача бўлган кафрат-азаби, а иши йўлидаги собит имони, одилпарвар ва одам-парварлиги, эл-улус умидларининг ифодаси янгли тобора мажозийлашиб, афсонавийлашиб борган».
Машрабона тафаккур услуби Буюк ипак йўлининг фаолияти сусайган, денгиз йўллари бўлмаган, асосан ортодоксал илоиётчилик билан чегараланиб олган оявий бииликка арши исён гарзида намоён бўлган. Шоирнинг аёти ва ижодида соби иттифо даврида кўп марта таъкидлангани каби жанговар атеизм эмас, балки ўз давридан, мавжуд маънавий махдудликдан онимаслик исси кўзга кўпро ташланади.
XIX аср ўрталарида беш юз йилга яин (гарчанд амирлик ва хонликларга бўлинган бўлса-да) мустаил яшаган ўлка чор Россияси томонидан босиб олинди. Натижада, халтурмуш тарзида, тафаккурида босиб олинган ўлкаларга хос ижтимоим ўзгаришлар содир бўла бошлади. Яъни, юртимизда яшовчи кишиларни маънавий ололикда, жаон цивилизацияси ютуларидан четда салаш даври бошланди.
Тафаккур уллигидан утулиш асосий вазифага айланган бу даврда маърифатпарварлик ояларитаралди. Амад Дониш (1827-1887), Берда арабой ўли (1827-1900), Сатторхон (1843-1902), фурат (1858-1909), Муимий (1859-1903), Анбар Отин (1870-1915) каби маърифатпарварлар ижодида бу оя кенг тариб илинди. Уларнинг асарларида шарона тафаккур тарзи, илмпарварлик, инсонпарварликка асос бўладиган оялар купланди. Бу, айниса, Амад Донишнинг «Ўилларга насиат» асарида яол кўзга ташланади, унда маънавий-ахлоий билимларнпнг умумий тизими баён илиб берилган, илм-маърифат оялари, ахло-одоб талаблари, фозиллик ва зиёлиликнинг инсон камоли учун аамияти талил илинган.
XIX аср охирларида халимиз тафаккурида муим ўрин тутган «адимлар» ва «жадидлар» оимлари вужудга келди. аётда рўй бераётган ўзгаришларни, уларнинг миллий ва умуминсоний жиатларини жахри тараиёти талаблари нутаи назаридан тахлил илиш борасида Бебудий, Саидрасул Азизий, Мунавварори, Абдулла Авлоний, Чўлпон, Фитрат каби замонанииг илор кишилари катта ютуларга эришдилар. Билим, инсон онги ва тафаккури билан боли муаммолар жадидларнинг диат-марказида турган. уларнинг кўпчилиги шарона тафаккур тарзииинг тахлили борасида имматли фикрларни баён илганлар. Бу борада Абдулла Авлоний (1878-1937) алоида ўрин тутади. Унинг «Туркий гулистон ёхуд ахло» китобида умуминсоний маъиавий адриятларга асос бўладиган билимлар тизими таърифлаб берилган.
Тарихнинг илдираги тескари айланиб, бизни неча ўнлаб йиллар мобайнида улкан меросимиздан жудо илиб, расмий фан, маънавият ва илм соасини шарона тафаккур тарзи эмас, балки бутунлай боша - уру шиорлар эгаллаб олганлиги кишини ачинтиради, холос. «Туркий гулистон ёхуд ахло» асари дарслик сифатида битилган ва унда шарона таълим-тарбиянинг мазмуни, асосий талаблари таърифлаб берилган булиб, бу китоб халимиз маънавиятига, ёшлар тарбиясига янана катта таъсир кўрсатиши мумкин эди. Афсуски, 30-йилларда бошланган сиесий жараёнлар Авлонийлар мансуб оимни ва уларнинг бой Феросини ўз номига тортди. Китобнинг тадири ам аянчли бўлди, у таъилаб ўйилди, уни атто кутубхоналардан ам топиш амримаол бўлиб олди. Фаат республикамиз мустаил бўлганидан кейингина, уни чоп этиш («Ўитувчи» нашриёти, 1992 йил) имкони туилди. Ана шунга ўхшаш тадир М. Бебудий, Сўфизода, Чўлпон ва боша жадидларнинг асарлари, меросига ам тааллулидир. Жадидларга хос тафаккур услуби, уларнинг меросидаги билиш масалалари махсус тади этишга мутож бўлиб, бу борада илмий изланишлар олиб бориш мумкин.
Авлонийлар авлодидан кейинги даврни ўрганиш жараёнида изибир олатни кузатиш мумкин.
Мавзунинг юртимизга хос иса фалсафий-тарихмй тахдили натижасида, асосан, уйидагилар кўзга ташланади:
1. Билиш фалсафаси юртимиз тарихида ўз ўтмишига эга, унинг илдизлари жуда адим даврларга, «Авесто» замонларига бориб таалади. Ватанимизда яшаган алломаларимиз арашларнда билиш, инсон онги ва тафаккури муаммосига катта эътибор берилган. Турли мутафаккир ва олимлар мансуб булган хилма-хил оимлар ва тариатлар бирор шаклдаги оя ва тушунчалар тизимига эътиод илганлар, у ёки бу тамойилни турлича талин илиш йўлларинм кўрсатиб берганлар.
2. Юртимизда яшаган Зардўшт, Хоразмий, Форобий, Беруний, Ибн Сино, Нажмиддин Кубро, Амад Яссавий, Баоуддин Нашбанд. Улубек, Навоий ва боша мутафаккирларнинг арийб барчаси ўз даврида муайян билимлар тизимига таянганлар, бу соадаги масалаларга муносабатларини билдирганлар.
Мазкур мавзунинг яна бир томони ам борки, бу юртимиз алломалари илм-фанга ўшган иссасининг боша халлар, олаверса жаон маданиятига таъсири масаласидир. Афсуски, ушбу масаланинг билиш фалсафаси билан боли жиатлари алигача тўла-тўкис ўрганилмаган. Мавзунинг ушбу жиати ўз тадиотчиларини кутмода.
3. Бизнинг назаримизда, билиш фалсафаси тарихининг асослари нафаат арбдан, балки Шардан ам идирилмои, юорида баъзи намояндаларнинг номлариниина тилга олган юртимиз цивилизациясининг бу борадаги хиссасм жаон гносеологиясининг тарихий ютулари сифатида муаррар суръатда эътироф этилмои лозим.
4. Билиш муаммоси ўтмишда ам, озир ам олим ёки мутахассис яшаган давр, уни ўраб турган муит, ижтимоий жараёнлар ва воеалар билан узвий алоадорликда, боликликда изоланади. Ўтмиш алломалари маълум масалага кўпро эътибор берганликлари тасодифий эмас, балки заруриятдир. Улар давр тарозиси тамал тошларини ўйган, замона зайлларига таъсир кўрсатадиган, кишилар учун манавий мезонлар мавеига эга бўлган тушунча ва тамойилларни шарлаганлар, талил илганлар амда уларни амалиётда ўллаш йўлларини изохлаб берганлар. Масалага тарихийлик ва замонавийлик, анъана ва янгиланиш нутаи назаридан ёндашиш бу борадаги муаммоларни тўри англаш ва уларни ечишнинг самарали йўлларини топиш имконини беради.
5. Истилол даврида ижтимоий онгнинг тафаккур уллиги ва фикр арамлигидан утулиши фалсафаниш боша кўплаб масалалари каби билиш мавзуси, у билан боли хилма хил тушунча ва тамойилларни илмий, холисона изолаш имконини очди. Билиш фалсафасининг гурли муаммоларинн чуур ўрганиш, бу борада жаон фани эришган ютулардан ижодий фойдаланиш, ушбу соадаги масалаларни илмий тади этиш асосида олинган натижалардан мустаил Ватанимиз равнаи йўлида фойдаланиш зиммамиздаги долзарб вазифага айланди.
VI. Ватанимиз мустаилликка эришганидан кейин билиш, илм-фан ривожи, замонавий дунёараш ва янги тафаккурни шакллантириш учун катта имкониятлар очилди. Бугун улу аждодларимиз тамал тошини ўйган ушбу соаларни такомиллаштиришнинг барча шарт-шароитлари мавжуд. Аввало, Президент Ислом Каримов асарларида илм-фан ривожи амда тафаккурни янгилаш тамойиллари ва тараиёт онуниятлари асослаб берилган. Президентимиз билим соалари олдидаги долзарб муаммоларнинг моияти, уларни ал илиш йўлларига алоида эътибор бермокда.
озирги кунда жамиятимизда миллий истилол ояларига асосланган янги дунёарашни шакллантириш, мамлакатимизнинг иитедпектуал салоиятини юксалтириш асосий вазифалардан бирм бўлиб турибди. Зеро, инсон дунёарашини, унинг асосий тамойилларини ўзгартирмасдан. аолининг, айниса, ёшларнинг алби ва онгига бунёдкор, эзгу ояларни сингдирмасдан туриб, янги жамиятни уриш ийин.
Мустаиллик йилларида илм-фан, билиш тараиёти учун зарур асослар яратилди.
Моддий-итисодий асослар. Эски, соби иттифо давридаги итисодиёт янги мазмундаги тафаккурни шакллантириш учун асос бўла олмас эди. Истилол йилларида бу соада ниоятда катта ўзгаришлар рўй берди, мулкчиликнинг хилма-хил шакллари вужудга келди. Итисодий плюрализм ва бозор муносабатлари унда бош йўналиш илиб олинган бўлсада, аолини ижтимоий имоялаш устувор жиат сифатида белгиланди. Ана шуларнннг барчаси мамлакатимизда маънавий, жумладан тафаккур янгиланиши, билиш, илм-фан тараиёти борасида ам туб ўзгаришларнинг итисод билан боли асосларини яратиш имконини берди.
Ижтимоий-сиёсий асослар. Тафаккур ва билиш билан боли ўзгаришларнинг ижтимоий-сиёсий асослари мустакам бўлиши зарурлиги тарихий тараиёт жараёнида кўп бор исботланган аиатдир. ар андай жамият ва мамлакатда халнинг турлм атламлари, партиялар, миллий-этник бирликлар ва бошаларнинг ижтимоий онги, билиш мезонлари ва мўлжаллари ўзгармаса, пировард масадларни амалга ошириш ийин. Бугунги кунда жаон амжамиятининг тенг укупи аъзосига айланган Ўзбекистонда янги мазмун ва шаклдаги ижтимоий-сиесий тизим амда тузилмалар вужудга келди. Уларнинг барчаси янги тафаккур ва дунёарашни шакллантиришнинг бу жабадаги асосларини яратиш имконпятини очди.
Маънавий асослар билиш ривожн ва тафаккур янгиланишида ниоятда муим аамият касб этади. Зеро, янги, замонавий тафаккурнинг шалланиши, билиш имкониятлари кенгайиши маънавий соадаги ўзгаришларнинг таркибий исмидир. Бу борада Ўзбекистонда амалга оширилаётган ислоотлар, хал маънавиятининг юксалиши, асрлар давомида яратилган адриятларни тиклаш, асраб-авайлаш, келажакка етказиш, умуминсоний меросдан бахраманд бўлиш билан боли фаолиятлар кагга ахамиятга эга.
Билиш, билим олиш, оламни англаш тамойилларининг янгиланиши серирра жараён. У жуда катта ижтимоий мазмунга эга бўлиб, жамият маънавий аёти, мафкураси, маданияти ва таълим тизимидаги янгиланиш, одамларнинг руий покланиши кабиларда намоён бўлали.
Мамлакатимизда Мустаиллик йилларида билим олиш ва илм-фанга аратилаётган эътибор туфайли бу соа ам муттасил ривожланиб бормода. Уни бошаришни такомиллаштириш, бу борадаги фаолиятни ташкил илиш самарасини ошириш масадида Ўзбекистон Республикаси Фан ва техника давлат ўмитаси тузилган эди, озирги кунда у Фан ва технологиялар марказига айланди. Бугунги кунда соби иттифо даврида эътибор берилмаган социология, сиёсатшунослик, маданиятшунослик, психология каби фанлар жадал суръатда ривожланиб, ижтимоий фанлар тизимининг таркибий исмига айланиб бормокда. «Маънавият асослари» алоида ўув фанига айланди, «Ўзбекистонда демократик жамият уриш назарияси ва амалиёти», «Миллий йстилол ояси» каби ўув фанлари вужудга келди, Ўзбекистон Конституциясини ўрганиш бўйича ўув дастурлари ва адабиётлар чоп этилмокда. Диннинг дунёвий ва теологик масалаларини холисона талинига асосланган «Диншунослик» фани шаклланди. Бугунги кунда ана шу фанлар бўйича ўув дарсликлари ва ўшимча адабиётларни таиерлаш. мавжудлари-ни такомиллаштириш муим Вазифага айланди.
Билиш ривожи ва дунёарашнинг янгиланнши лнкор ва ворислик жараённ амдир. Унлар бир томондан, халимиз тафаккурида азалдан мавжул бўлгал, атто соби мустабид тузум хам йўота олмаган адриятларнинг янада сайалланиб, саланиб олиши кузатилмода. Боболаримизнинг бу соадаги мероси тиклакмода, уларга муносиб ёш авлод камол топмода. Иккинчи томондан, халимиз аётига зид бўлган зарарли синфий-партиявий тамойиллар ўтмишга айланди, инкор этилди. Учинчи томондан эса, билиш ривожи ва тафаккурда янги тамойил амда йўналишлар ўз ўрнига эга бўлиб бормода, кенг имкониятлар очилмода.
Мамлакатимиз ривожланиш суръати янгича фикрлайдиган, ижтимоий фаол, маънавий-ахлоий жиатдан етук мутахассисларга бўлган талабни тобора кучайтирмокда. аётнинг барча соаларида рўй бераётган ислоотлар; демократия ривожи ва эркинлаштириш жараёнлари, итисодий плюрализм, маънавиятни юксалтириш этиёжи, бозор муносабатларига ўтилиши, тадбиркорликнинг кучайиши, ишлаб чиаришга янгидан-янги технологияларнинг кириб келиши кабилар юори даражада тарбияланган ва юксак малакага эга бўлган мутахассислар тайёрлашни таозо этаяпти.
Мамлакатимизда билим олиш таълим-тарбия масалаларига алоида эътибор берилаётганини 1997 йил 29 августда абул илинган Ўзбекистон Республикасининг «Таълим тўрисида»ги онуни ва у асосида тайёрланган «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури» яол исботлайди. Маълумки, республикамизда таълим тўрисидаги онун 1992 йилда абул илинган эди, аммо у тезкор замон, янги воеликлар талабига аста-секин жавоб бера олмай олди. Амалга оширилаётган ислоотлар таълим тизимини тубдан ўзгартириш, унинг узлуксизлиги, самарали амал илишини таъминлаш эхтпежлари янги онунни талаб илди. Бунда таълим уйидаги йўналишларда амалга оширилади: мактабгача таълим; умумий ўрта таълим; ўрта махсус, касб-унар таълими; олий таълим; олий ўув юртидан кейинги таълим; кадрлар малакасини ошириш ва уларни айта тайёрлаш; мактабдан ташари таълим. Мазкур таълим турлари пировард натижада «Куч - билим ва тафаккурда» тамойилини амалга ошира оладиган солом ва маънавий баркамол авлодни тарбиялашга аратилган. Ушбу вазифани бажаришга аратилган Кадрлар тайёрлаш миллий дастурининг масади таълим соасини тубдан исло илиш, уни ўтмишдан олган мафкуравий араш ва саритлардан тўла халос этиш, ривожланган демократик давлатлар даражасида, юксак маънавий ва ахлоии талабларга жавоб берулчи юори малакали кадрлар тайёрлаш миллий тизммини ярагишдир.
Хулоса илиб айтганда мамлакатимиз истилолга эришганндан кейии билиш жараёни ва фанининг турли соаларида фаолият кўрсатасман олимлар, илмий ходимдар салмои ортиб бормода. Бу эса улу ажлодларимизнинг илмий анъаналарини давом эттириш, хозирги замон фанн ва техликаси ютупарини пухта эгаллаш, билиш имкониятларини ошириш мамлакатимизнинг янги асрда жаоннинг илор мамлакатлари аторидан муносиб ўрин олиши учун мустакам замин яратмода.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР
- Билиш фалсафаси.
- Табиатшунослик замонавий концепцияси. Валихонов.
- Фалсафа омусий луат. “Шар” нашриёти. Тошкент 2004 йил.
PAGE 3
Марказий Осиё фалсафа тарихида билиш масалалари