Фалсафа тарихида билиш ва онг

Ўзбекистон Республикаси

Олий ва ўрта махсус таълим вазирлиги

Бухоро Давлат Университети

Гуманитар фанлар факультети

3 – курс фалсафа бўлими

РЕФЕРАТ

МАВЗУ:

Фалсафа тарихида билиш ва онг.

Бажарди: Гасанова З.

Текширди: Саломов Х.

Бухоро – 2008
МАВЗУ:

Фалсафа тарихида билиш ва онг

РЕЖА.

  1. Билиш ва онг
  2. Зигмунд Фрейд таълимоти
  3. “Я и ОНО” (Мен ва у) асарининг исача мазмуни.

Билиш – оламнинг инсон онгида инъикос этиши жараёни. Инсон ўзини уршаб олган атроф – муит тўрисида блим ва тасаввурга эга булмай туриб, фаолиятнинг бирон бир тури билан шууллана олмйди. Билишнинг масули натижаси билим бўлиб, ар андай касбни эгаллаш фаат билим орали рўй беради. Билиш фаат инсонгагина хос бўлган маънавий этиёж, аётий заруриятдир.

Билш жараёнида тажриба ва амалиётнинг катта аамияти бор. Бу ўринда амалиёт кенг маънода булиб, инсонниг жамиятга таъсири табиат одлисаларини ўзгартириш, янги нарсалар жамиятнинг учун зарурий шарт – шароитлар яратиши тушунилади.

Кишиларнинг табиат онунлари аидаги билимга асосланган амалий фаолиятлари билиш тараиётини, фан ва техника равнаини белгилайди.

Сезги, тасаввур ва тушунчаларимизнинг объективлигини текшириш билиш жараёнининг энг муим вазифасидир. Амалиёт – аиат меъзони. Билимларимизнинг аиийлиги амалиёт орали текширилади, тасдиланади.

Билиш жараёни тонли мушоада (иссий билиш) дан абстракт (мавум) тафаккурга, ундан эса амалиётга ўтиш билан характерланади.

Билиш жараёнининг сифат жиатидан янги, олий босичи – мавум тафаккур жамиятдан ва тилдан ташарида бўлмайди. У амалиётнинг, тарихий тараиёти масули.

Онг – ал, тафаккур, фалсафадаги марказий категориялардан бири. Онг, кўп иррали ва мураккаб бўлганлиги туфайли, фалсафа, психология, психиатрия, физиология, кибернетика, информатика сингари турли фанларнинг ўрганиш объекти исобланади.

Онгни диний тушуниш уни илоий одиса, худо яратган мўъжиза тарзида талин илишга асосланади. Кўпгина динларда инсон онги бую к илоий алнинг миттигина акс этиши, унинг намоён бўлиши шакли тарзида тавсифланади. Инсон танасидаги ру бизнинг истак ва фикримизнинг ташувчисидир. Жон ўлиши билан от ам ўлади. Бундай арашларнинг илдизи жуда адимий бўлса-да, улар амон ўзининг кўплаб тарафдорларига эга. Зеро, у одам ва одамнинг яратилганлиги масаласи билан бевосита боли. Кимда – ким олам ва одам яратилганлигини тан олар экан, онг ам яратганнинг удрати эканлигини тан олиш табиий. Онг моддийликнинг тилда инсон нафаси фаолияти билан болашга аракат илган шакллар ам шаклланади. Узо ват давомида инсон онги планетар, яъни ер шари даражасидаги одиса сифатида араб келинди. озирги замон фани масалага кенгро доирада ёндашиш зарурлигини кўрсатмода. Чунки фан даражасидаги далиллари инсон пайдо бўлишини фаат ерда кечган жараёнлар билан чеклаб ўйиш тўри эканлигини, у коинот эволюциясининг табиий осиласи эканлигини тобора чуурро исботламода.

Инсон биологик ва ижтимоий аракатнинг ташувчиси экан, аракат шакллари ўртасидаги узвий алоадорликни, унинг юори шакллари уйи шаклларга юолилигини, таянишни, улардан ўсиб чиишни унутмаслик лозим. Бошача айтганда, улар ўртасида узвий алоадорлик мавжуд.

Айтайлик, биринчи марта машинага ўтирганимизда, биринчи марта сурат олаётганимизда деярли барча аракатларимиз онгнинг атти назорати остида бўлади.

Психоаналитик таълимот XIX – XX асрларда вужудга келди. Унинг асосчиси австралиялик неропатолог врач Зигмунд Фрейд бўлган. У асабий касалларни даволашнинг янги услубини таклиф илади, натижада бу услуб пенхоанализ деб номланади. Бу услуб асосида неврозларнинг ирсий этимологияси аидаги тасаввури ётади. Инсон психикасининг онгсизлик атлами очилмаган материал сифатида талин илинади. Инсон онгида сииб чиарилган ва онгланмаган фикрларни онглилик соасига етказиш, бу тадиот усуллари орали тушларни талин илиш, касаллик сабабларини анилаш, нутий ўхшатишларнинг маъносини очиш, хато аракатларини анилаш бу услубнинг асосий хизматидир. Асабий касалларни даволаш услуби сифатида вужудга келган психоанализ, тез орада инсон аидаги умумий психоанализ таълимотига айланди. Чунки онгсизликда учрайдиган конфликтлар аидаги тасаввурлар инсон психикасига салбий таъсир илувчи омиллр Фрейд томонидан солом инсон шахсига кўчирилади. Инсон аидаги психоаналитик тасаввур шундай пайдо бўлди. Бу таълимот инсоният фаолиятини онгсизлик ва онглилик соаларига бўлиб, бу икки соа бир – бири билан кесишмайдиган олда характерланиб, ар икки соани (бир – бири билан ўзига яраша тузилмаси ва вазифаси борлиги асосида исботлаб берилди. Бундай устунлик онгсизлик томонига берилди, чунки Фрейд фикрича, у инсон аракатининг ботиний сабаби вазифасини бажаради, шу орали инсон психикаси тузилади. Энг умумий маънода, онгсизлик Фрейд томониданнафаат инсон психикасини ривожи нутаи назаридан талин илинди, балки бу одиса инсонниг мазмуний, моиятий, табиий, ижтимоий аётига ам тадби илинди.

ФРЕЙД АРАШЛАРИ

Зигмунд Фрейд (1856 - 1939) йилларда яшаб Ижод илди. Инсон психикаси тузилиши ва ривожланиши ўрганувчи оим фрейдизм деб аталади.

Бу оим XIX асрнинг охирларида шаклланди. Невроз касали моиятини Фрейд янгича талин илишга уринди. Кейинчалик Фрейд ва унинг шогирдлари ижтимоий жараёнларни тушунтиришда психоанализ таълимотини ўллайдилар. Ўз дунё арашининг шаклланишида Фрейд мураккаб йўлни босиб ўтди.

Инсон психикасида Фрейд бир – биридан нисбий мустаил бўлган тузилмани ажратади: булар онг ости – у; онгли мен; олий эга. Фрейд фикрича, бу учтузилма ўртасидаги зиддият невроз касаллигига сабабчидир. Инсон туилгандан бошлаб, бутун аёти давомида, унинг барча аракатларининг сабабларини Фрейд остида ётган, англанмаган ирсий иссиётлар, яъни “либодо” орали тушунтирди. Ёш болалардаги ирсий иссиётлар, яъни “либодо” орали тушунтирди. Ёш болалардаги ирсий иссиёт ота – на томонидан таъиланади, натижада болаларда невроз олати пайдо бўлади.

Жамиятнинг ахлоий нормалари томонидан таъиланган ирсий иссиётлар натижасида инсон онгида боша шаклга киради, уларга хос бўлган психик энергия ар хил невроз касалликлари орали юзага чиишга аракат илади. Бундай ирсий иссиётлар тудирган неврозларни табиий Фрейд психик ривожланишнинг нотабиий, зарурий босичи деб исоблаган. Бундай олатлар катта ёшдаги одамларда ам учраши мумкин. Инсон таъиланган ирсий туйуларни онгли равишда англаса, унинг тузалиши мумкиндир, дейди Фрейд. Кейинчалик Фрейд ўз ижодига янги тушунча “Танатос” (Азроил – бузуги, ўлим худоси)ни киритди. Бу унинг таъииланган ирсий иссиётларни чегаралашга олиб келди.

Фрейд таълимотида “Эдип комплекси” ниоятда катта аамиятга эгадир. Бу тушунчанинг номи адимги юнон афсонасидан олинган. Бу афсона бўйича фиваликли шо Эдип билмаган олатда op онасига уйланади, “инцест” олатининг пайдо бўлишига сабаб бўлади. Бу афсонани Фрейд бошача талин илади. Унинг фикрича болалик пайтидан бошлаб, ўил болани онасига, из боланинг отасига нисбаттан ирсий туйуси шаклланади. Инцест олатлари кенг таралган ват ўтган сайин жисмоний ва руий касалликларга кўп учпайди.

Чеховнинг бир икояси борки, уни мамлакатимизда амма билади. Мактаб дастуридан исартириб олинганига арамай бу икоя ўшандан бери 7 – синфда ўрганилади. икоя “ам чекиш” деб номланади. Бунда уйидагича икоя илинади. Аравакаш Иона ўли ўлгани ва у бу ада дардлашишга еч кимни топа олмагани аида икоя илинади. Ёшдек ичишни холайди. Яинда бир афта бўлади, ўли ўлгандай у боша еч ким билан гаплашмайди.

Тушунтириб гапириш керак. У андай касал бўлганини, андай азоб чекганини, ўлими олдидан кимга деганини (марум сифатида) икоя илиб бериш керак. Тингловчи о тортиши, хўрсиниши керак... аёл киши билан гапиришдан яхширо. Шубасиз, кўпчиликка фаатгина ажойиб охирги икоя илинади.

“Иона изииб кетди ва буни аммага айтиб берди”... Ўзининг отлари, ват етарли бўлмагани учун одамлардан бирор киши Ионани тинглашни холамади. Лекин нима учун изииб олди”. Нима учун унга албатта ўзининг ами туилганда айтиб бериши керек.

Бунга ар ким (ар андай киши) ам чуур ўйлаб ўтирмай “чунки шундай илса, у енгил тортади” деб жавоб беради. Энди агар, психоанализни, бутун биноси, фрейдизм деб топилгани, ана шу нарсада, агар таъбир жоиз бўлса, “Иона эффекти” асосида урилган десам, кўплар айратланиши мумкин, балки бунга ишонмаслар ам.

Бир эслайлик, психоанализни яратиш андай бўлган. Австралиялик психиатр Брейернинг дўсти З. Фрейд асаб касаллигининг оир формасидан азоб чекка изчани даволайди. Касалликнинг келиб чииш сабаби жуда ийин. Ўшанда Брейер гипноз остида бўлган изчани касалликдан олдин бўлиб ўтган амма томонларни эслашни атти туриб талаб илди. изча бир неча ой олдин отаси вафот этганин атиб бера бошлади. Охирги кунлар у эртаю кеч кўрпа тўшаги билан эди, шу сабабли унга гунолардек бўлиб кўринган истагнни бостириш рўй берди. Мисол учун у бир марта расга тушишни холарди. Албатта, у бу истагини бостирди, лекин озир бир неча ой ўтгани унинг оёи паралич бўлиб олди. Ана ўшанда из ўзининг истагини эслади ва ис – туйуларини жиловлвшни холади, амма касаллик параличга олиб келди. Брейер бу даволаш методини катарсис билан даволаш деб атади. (дарров Арестотелни эсга солади, айсики бу терминлар эркинликберувчи инсоннинг санъат асаридаги аракатлари).

Фрейд Анна билан боли бўлган воеани тушунтириб берди. (Брейернинг бемори шундай деб аталган). Беморнинг онгсизликдаги сииб чиарилган аранг хоиши унинг психикасини таъиб этишни давом эттирди. Гипноз остидаги икоя онг соясига айтиб берди, энг кам эшитиладиган импульслар эътиборни тортган эди. Худди шу пайтда Курск шарида мина идирадиганлар келдилар, чуур илиб азилган ер остидан миналарни ковлаб олдилар, шаар ташарисига олиб чииб портлатдилар. Шу йўсинда, англаш Фрейдга табиб сифатида муаммоларни олиб келди. амма нерв касаллари ўшандан бери ўринчли эди, улар онг соасидан сииб чиаришган эди. Ўшанда умуман даволашни янга усули ишлаб чиилган эди. Фрейд Бейердан шуниси билан фар иладики, у ўз ишида гипноздан фойдаланмаган, исман ё ёмон гипноз илинган, бемор билан субатдош одатдаги олатда натижали бўлади.

Чеховнинг икоясига айтайлик. Шундай илиб Чеховнинг Ионаси Фрейддан 10 йил олдин психология билан жиддий шууллана бошлаган (“ам чекиш икояси 1886 йилда пайдо бўлган, Брейер билан Фрейднинг “жазава” аидаги икояси”) 1895 йилда пайдо бўлган.

Бундан ташари, бу катта бўлмаган икоя, марказий мавзуси ёлизлик бўлган, экзистекциализм ва “ташланди” киши ва атто “тушунмайдиган”, бир – биридан ажралган кишиларки итальян режисёри Антиниони ўзининг фильмларида катта маорат билан кўрсатиб беради. Албатта фар бор. Ва гап албатта бунда эмас, бемор отнинг эмас, врачнинг амхўрлик тўрисида икоя илади. Бош сабаб боша; Иона ам тўрисида англанган, худди ўша ватда бемор сифатида врач психоаналит ўзининг муаммолари сабабини ўзи англамайди, врач учун буларнинг сабаби – идириш, тушунтириш муаммолигига олди. Бу ерда биз онгсизлик тушунчасига эмас, зшра психоанализ тушунчасининг моиятига етиб келдик.

Фрейд ўзининг врачлик фаолиятида дастлаб доктор Брейернинг тажрибасини мўлжалга олган эди, айсики у Нанси билан танишиб, гипноз ватида куч билан бостирилган бўйсуниш. Брейер гипноз остида беморга буйру берган; “Сизнинг 5 минут орасида туйунинг бу хонанинг четида зонтикни очинг. Бемор буйруни бажарди. Одатда холаган гипнозчини бажариладиган иш тартиби шундай кечади”.

АДАБИЁТЛАР

  1. “ФАЛСАФА” омусий луат.

“Тошкент” 2004 й.

  1. “арб фалсафаси”

“Шар”. “Тошкент” 2004 й.

  1. “Билиш фалсафаси”

“Тошкент” 2006 й.

  1. “Я и Оно” Зигмунд Фрейд

“Москва” 1990 й.

Фалсафа тарихида билиш ва онг