БХСР даври ўзбек муожирлиги

ЎЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ОЛИЙ ВА ЎРТА МАХСУС ТАЪЛИМ ВАЗИРЛИГИ

БУХОРО ДАВЛАТ УНИВЕРСИТЕТИ

ЎЗБЕКИСТОН ТАРИХИ КАФЕДРАСИ

Р Е Ф Е Р А Т

Мавзу: “БХСР даври ўзбек муожирлиги”

ЁЗДИ: Тарих таълим йўналиши

4-курс талабаси: Рамазонова Мадина

ТЕКШИРДИ: тарих

фанлари номзоди

Рахмонов К.Ж.

Бухоро – 2011 йил

БХСР даври ўзбек муожирлиги

Ўзбекистон мустаилликка эришгач, тарих фани ам муим ўзгаришларга юз тутди. Унинг кўплаб йўналишлари янгитдан шаклланди, кўпчилиги эса илгари мумкин бўлмаган ва ўрганилмаган манбаларни объектив ёритиш асосида ўзгартирилди. Совет даври Ўзбекистон тарихини шу тахлит ўрганиш илмий изланишлар тизимида алоида аамият касб этади.

Совет укумати даврида ўзбекларнинг муожирлиги оммавий тус олди ва 1917-1924, 1925-1930, 1939-1945 йилларда босичма-босич амалга ошди. Туркистондаги биринчи миллий-давлат уюшмаси – “Туркистон мухторияти” зўравонлик йўли билан йў илиниб, мааллий бошарув тизимининг тўла “большевиклаштирилиши”, совет тузумига арши олиб борилган уролли кураш (“босмачилик”)нинг малуб этилиши, Бухоро амирлигининг емирилиши ва Хива хонлигининг изил армиячилар томонидан тор-мор этилиши, удудда юзага келган очарчилик ва вайронагарчиликлар амда совет укумати олиб борган ижтимоий ислоотлари туфайли динга арши кураш ва “Хужум” номи остида аёлларнинг паранжисини ташлашга йўналтирилган аракатлар Ўрта Осиёда, хусусан Ўзбекистонда мураккаб ва зиддиятли вазиятларни юзага келтирди. Жамоалаштириш, ўзига тў деонларни “улолаштириш”, 1937-1938 йиллардаги атаонлар каби атор тадбирлар аолининг деярли барча атламларига таъсир кўрсатиб, ўзбек миллатининг миграциясига асосий сабаб бўлди.

Истилол йилларида муожир ўзбеклар учун Ўзбекистонга келиб, узилиб олган ариндошчилик ришталарини болаш ва ўзаро итисодий шерикчилик муносабатларини ўрнатиш имконияти яратилди.

Ўзбекистон Республикаси Президенти И.Каримов ўз асарларида, сўзлаган нутларида хориждаги кўп сонли ўзбек ммиллатига мансуб вакиллар билан мулоотда, халаро анжуман атнашчиларига йўллаган ўз табрикларида1 уларни ватандошлар билан алоаларни мустакамлашга, Ўзбекистон билан умуммиллий манфаатларга мос келадиган ўзаро шерикчилик илишга чаирди.

Шунингдек, бу барча омиллар нафаат муожирлик тарихини, балки хориждаги ўзбек диаспорасининг айни пайтдаги аволини ўрганишнинг ам муимлигини таъминлайди.

Мустаиллик йилларида бевосита муожир ўзбеклар масаласида айрим илмий маолалар ва тадиотлар яратилди. Бу борада ёзилган ишларни уч гуруга бўлиш мумкин. Биринчи гуру тадиотларга республикадаги ижтимоий-гуманитар фан соасидаги мутахассисларнинг маола ва китоблари киради. Иккинчи гуруга хорижда истиомат илган ўзбекларнинг Ўзбекистондаги матбуот органларида эълон илинган хотира маолалари, республика турли нашрларида чоп этилган бир атор асарлари киради. Хорижий тарихшуносликда дунёнинг турли тилларида эълон илинаётган асарлар учинчи гуруни ташкил этади.

Ўзбек муожирлиги билан боли объективликка асосланган маола ва айрим тадиотлар асосан ХХ асрнинг 90-йилларида эълон илина бошланди. Адабиётшунос олимлар ва публицистлардан Ш.Турдиев, Т.аор, О.Шарафиддинов кабиларни айд илиб ўтиш мумкин. Шерали Турдиев ўз китоб ва маолаларида ўтган XX асрнинг 20-йилларида Туркистондан Германияга таълим олиш учун борганлар тадири, жумладан, хорижда олиб кетган ўзбек муожирлари аида маълумот беради. У Туркистондан 70 дан орти ёшлар Германияга ўиш учун юборилиб, улардан 14-16 нафари чет элларда олиб кетганлиги ва улар фан доктори, профессор илмий мартабаларига эришганлигини бирламчи манбалар орали баён илган.2

Узтозимиз тарих фанлари доктори Ш.айитовнинг 2008 йил нашр этилган “Ўзбек муожирлиги тарихи” номли илмий монографияларида БХСР йилларида сиёсий беарорликлар оибатида муожирликка кетган ўзбеклар тарихи, уларнинг дунё бўйлаб таралиши жараёни архив ужжатлари ва бирламчи манбалар асосида баён илинган. Муаллиф хориждаги ўзбеклар мидори, машулотлари, ижтимоий таркибини кўрсатиш билан бирга уларнинг Ўзбекистонга муносабатини ам ёритган.

БХСР матбуот органи бўлган «Бухоро ахбори» (1920-1923) ва «Озод Бухоро» (1923-1924) газеталарида чоп этилган маола ва хабарлар маълумотлари ам ишнинг мазмунини ёритишда муим манба сифатида хизмат илди. Ушбу газеталарда БХСР укуматининг ўрнатилиши жараёнида ва 1920-1924 йилларда рўй берган муожирликлар, уларнинг йўналишлари, сабаб ва оибатлари, ушбу масалада укумат юритган сиёсатга оид кўплаб маола амда хабарлар мавжуд. “Бухоро ахбори” ва “Озод Бухоро” газеталаридаги ўрганилаётган мавзуга оид маълумотлар архив ужжатлари амда бу борадаги тарихий адабиётлар билан иёсий талил илинди.

1917-1920 йилларда Ўрта Осиёда кечган сиёсий жараёнлар туфайли очолар оммаси вужудга келган. Туркистон АССР, БХСР, ХХСР бўйлаб кўчиб ва очиб юрганлар ам анчагина фоизни ташкил илиб, укуматлар очоларни ўз ерларига айтариш чора-тадбирларини кўришган. очоларни айтариш билан боли махсус комиссиялар тузилган. 1921 йил апрелида БХСР ички ишлар нозирлиги чиарган арорда Туркистон АССРда истиомат илаётган Бухоро фуароларини айтариш масаласи ва бу масалада абул илинган тартиблар айд илинади. арорда, жумладан, ар афтада 60 кишини айтариш, ватанига айтаётган оилаларни атъий медицина кўригидан ўтказиш, очин бўлишидан олдин айси машулот билан шуулланганлигини анилаш, уларни уй-жой ва иш билан таъминлаш ўз аксини топган3. Бухоролик соби очолар ўз ерларига айтарилаётганда андай буюмларни ўзлари билан олишлари мумкинлиги, нималар эса таиланганлиги билан боли кўрсатма ам ишлаб чиилган. очоларга чорва моллари, айи, йиилмайдиган мебеллар, ароба ва экипажлар билан айтиш таиланган4. Туркистон АССРдан Бухорога айтишни истамаган «менаткашлар душманларининг рўйхати»га киритилган оилалар эса Бухоро-Афонистон чегараси томон, яъни хорижга кетиш масадида йўл олишган. Чегарада улар ўричилар томонидан аёвсиз ўа тутилган.5 Чунки БХСР ва РСФСР ўртасида тузилган божхона масаласидаги шартноманинг 10 бандига кўра Бухоро-афон чегарасини ягона Туркистон фронти ўмондонлиги остидаги РСФСР чегарачи ўшинлари ўриларди.6 Бухоро Республикасида арбий кучларнинг етишмаслиги баонасида шартноманинг изо исмида айрим олларда чегарани имоя илишда Бухоро арбийларидан ам фойдаланилади,7 - деб айд илинади. 1917-1920 йиллардаги аёвсиз уролли тўнашувлар оибатида деонлар ўлидан от-улов, урулик, ози-оват масулотларининг зўрлик билан тортиб олиниши, уруш даврида кўп ерларга экин экилмай ташланди олатда олиб кетиши, раиб томонларнинг алла ва ози-оват захираларини йўотиб юбориши, Волга бўйидаги аллакор районларда рўй берган урочилик туфайли осилнинг бўлмаслиги каби сабаблар 1922-1923 йилларда совет давлатида дашатли очарчиликни келтириб чиарди. Очарчиликдан ийналганлар сони 25 миллион кишига етган. Волгабўйи очларининг (татар, боширд, рус) катта гурулари Туркистонга араб темир йўллар бўйлаб йўлга чианлар.8 Туркистон АССРга оч олган районлардан 140.000 турли ёшдаги очолар кириб келган. очоларнинг 11.000 таси ота-онасиз етим болалар бўлган.9 очо очларни медицина кўригидан ўтказиш, ози-оват билан таъминлаш, вилоятларга тасимлаш, келган жойларига айтариб юбориш ишлари ўзи оир бўлган вазиятни янада мушкуллаштирди. 1922 йилнинг 17 ноябрида 3.500 очо Туркман вилоятига, 500 киши Самаранд вилоятига, 1.200 киши Сирдарё вилоятига жойлаштирилди. 1923 йил апрел-май ойига адар оч очоларни айтариб юбориш ишларининг мажбурий муддати белгиланган эди.

1922 йил ноябр ойидаги маълумотда келтирилишича, 40.000 очо ўз жойларига айтариб юборилди, 45.000 киши ўз ихтиёри билан жўнаб кетди. 1922 йил 1 ноябрга келиб, Туркистонда оч очолардан 50.000 киши олди. Улардан 12.000 таси етим болалар, 14.000 таси ота-онаси бор болалардир. 24.000 киши ўсмир ва ўспиринлардир.10 Кейинчалик 35 минг очо Туркистонда доимий яшаш учун олганлар.11 «Бухоро ахбори»да ёзилишича, БХСР вилоятларидан Термизга 200 та, Бухоро ва Душанбега 200 тадан, Кармана ва аршига 150 тадан, Шарисабзга 100 та, Карки ва Чоржўйга 50 тадан, жами 1050 та етим болалар оч олган районлардаги ўзбек оилаларига жойлаштирилди.12 1920 йилларда сиёсий ва итисодий вазият оир бўлган Туркистон ўлкасига 100 минглаб оч очоларнинг марказий районлардан кириб келиши мааллий аолининг шундо ам оир турмуш тарзига салбий таъсир кўрсатди. Натижада хорижга муожир бўлиб кетиш жараёни муттасил давом этиб турди. Ваимага тушган оддий хал вакиллари, диний уламолар ўзлари истиомат илаётган шаар амда ишлолардаги урмат-эътиборли кишиларга ўшилиб, Афонистон, Шарий Туркистон (Хитой) томонга очиб кета бошлаганлар.

Бухорода амирлик тартиби адарилганидан сўнг (1920 йил сентябр) изил аскарларни ози-оват билан таъминлаш учун озуа масулотининг (100 млн. рубл арздан ташари) халдан мажбуран тортиб олиниши, хусусий савдонинг ман илиниши, солилар тартибини ишлаб чимаслик, аолининг асрлар бўйи вужудга келган миллий урф-одат ва анъаналарини менсимаслик, халнинг динга муносабатини исобга олмасдан шариат суди ва эски мактабларни тугатиш, мааллий аолидан армияга олиниши билан боли сунъий тўсилар (1923 йилда Бухоро изил армиясида атиги 400 нафар мааллий аоли вакиллари бўлган) совет окимиятига нисбатан ишончни йўотди. Натижада аолининг кўп исми Шар мамлакатларига, асосан, Афонистонга очиб кета бошлади.

К.улмуамедов - БХСР биринчи миллий армияси ўмондони, совет окимияти сиёсатидан норози бўлган, «босмачилар»га ўшилишни лозим кўрмай Афонистонга ўтиб кетган.

А.Орифов - фира аъзоси, БХСР нозирларидан бири бўлган, 1922 йилнинг март ойида Анвар пошо томонига ўтиб кетган.13 1920 йилларда муожирликни маъул кўрган айрим шахслар тадири масала моиятини янада ойдинлаштиради.

ошим Шайх Ёубов - Бухоро Республикаси таши ишлар нозирининг ўринбосари лавозимида ишлаган. 1922 йилнинг 11 ва 13 февралида бўлиб ўтган БХСР укумати рабарларининг кенгашида Абдураим Юсуфзода (1880-1937) ўрнига БХСРнинг Афонистондаги элчиси илиб тайинланган14. БХСР укумати удудига Афонистондан «босмачи» тўдалари ўтаётганлиги амда ўзбек сиёсий муожирларини афон укумати ўллаётганлиги билан боли масалани ал илиш ва БХСР билан Афонистон ўртасидаги муносабатларни анилаштириш учун таши ишлар нозири Абдурашид Мукамилов ошим Шайх Ёубовни Афонистонга элчи илиб юбориш зарурлигини Москвада турган Файзулла Хўжаевга етказади15. Биро аиий авол билан танишган, советлаштириш сиёсатидан норози бўлиб коммунистлар билан алоани узган ошим Шайх Ёубов Бухородан Афонистонга элчи бўлиб борган, Афонистонда муожир бўлиб яшаб олади. У Афонистон укуматида маориф вазири вазифасида ишлайди. «У 1935 йилда 70 ёшида вафот этди. Унинг шахсий кутубхонасида жуда кўп нодир китоблар саланарди. У вафот этгач, изи Нафиса китобларни маориф вазирлиги (Афонистон) кутубхонасига топширди»16.

Юсуфбек Тўсабо Муимбоев Бухоро амирлигида савдогар ва аскарлар дастаси бошлии лавозимида ишлаган. изил аскарлар Бухорони ишол илгач уни амоа олишди. Файзулла Хўжаев ундаги итидор ва тажрибадан фойдаланиш масадида ибсдан озод илиб, савдо ишлари бўйича ваколатли ходим сифатида Берлин (Германия)га ишга юборди. 1923 йил кузида БХСР да укумат инирози юз бергач, Ю.Муимбоев ватанида йў илиб ташланишини тушуниб Афонистонга – соби амир Саид Олимхон узурига келиб, муожир бўлиб олганди17.

Юоридаги тадирлар шуни кўрсатадики, совет окимияти дастлабки давридано ўз давлат органларида фаолият кўрсатаётган шахсларга улар адолат ва аиатни талаб илганлиги, шахсий эркинлик ва миллатпарварлик учун кураш майдонига кирганлиги учун тазйини кучайтирган. аётлари хавф остида олган бу инсонлар ўлимдан кўра муожирликни афзал кўришга мажбур бўлганлар.

1920-1924 йилларда совет укуматининг зўравонлик сиёсатидан жабр кўрган ва муожирликка макум этилган ўзбеклар иккинчи ватан сифатида аввало Шар мамлакатларини танладилар. Афонистон, Хитой (Шарий Туркистон), Эрон каби мамлакатлар муожир ўзбекларнинг илк яшаган давлатлари бўлиб, ер юзига улар ушбу удудлардан таралганлар. Ўзбек диаспорасининг ушбу давлатларда вужудга келиши уйидаги омиллар билан боли: улар чегарадош ва ўшни давлатлар бўлиб, туркийзабон халлар билан адим замонлардан буён итисодий, савдо-соти, элчилик амда маданий алоаларда бўлишган. Афонистон ва Шарий Туркистонда яшаган халлар ўзбеклар сингари асосан ислом динининг сунний мазабига эътиод иладилар. Ушбу халларнинг миллий урф-одатлари ва анъаналари, табиий шароити бир-бирига яиндир. Яна бир омил: Туркистон-Афонистон, Туркистон-Хитой чегаралари узо масофаларга чўзилганлиги ва ўша пайтларда мазкур чегараларнинг бўш ўриланганлигидир. Айниса, туркман саролари ва Амударё соиллари бўйлаб чўзилиб кетган афон чегарасини ўша даврларда атъий назорат илиш имкони йў эди.

Амир Олимхон 1921 йил 4 мартда Шарий Бухоронинг Кўлоб вилояти удудига арашли Вахш дарёсининг Чубек ирмоидан юз минглаб кишиларни Афонистонга ўзи билан эргаштириб ўтган18. Амир Олимхон Русто, атаон йўналиши орали Кобулга етиб келади. У билан бирга чегарадан ўтган юз минглаб ўзбек, тожик, туркманлар Афонистоннинг Балх, Мозори Шариф, Журжон, Фарёб, Саманган, Хонобод, ундуз, Тоар, Бадахшон, Кобул, андаор, ирот, Пантиё, Нангарор вилоятлари ва шаарлари бўйлаб таралиб кетадилар19.

Амир Олимхон ва унинг амролари аввал усайн Кавт ва ошимхон, бир йилдан сўнг эса Муродбеги алъаси боида яшайдилар. Афонистон пойтахти Кобулдан 11 км узоликда жойлашган Фату бои амирнинг сўнгги ароргои бўлган20. 1923 йилнинг ёзида БХСР укуматининг арори билан амир Саид Олимхоннинг оналари Тўраойим, Шамсияойим, Тўтиойим, излари Хосиятхон, Саодатой, завжалари Муаррамойим, Мушаррафойим, Муборакойим, Хурсандойим, амакилари Муаммад Сидди Музаффархон ўли, Мир Носир Музаффархон ўли, Мир Абдул Азимхон Музаффархон ўли, синглиси Шоой, туан онаси Давлат Бахт ва боша яин ариндошлари ўз ихтиёрларига кўра Афонистонга юборилди21.

Амир Олимхон совет окимиятининг талаби билан уй амоида саланган, айниса, Ёш афонийлар укумати даврида афон-совет муносабатлари ва ўзаро дипломатик алоалар яхши бўлганлиги учун амир Фату алъасидан чиан тадирда ам Кобулдан 11 км узоликдаги масофага бориши мумкин эмасди. Ёз ва иш фаслларида у Памон ёки Жалолободга бормочи бўлса, аввал бу тўрида афон укуматини ого илиб рухсат оларди22. Дастлаб амир Олимхон афон укуматидан 11 минг рупий мидорида нафаа олган. 1925 йил ўрталарида амир Афонистон укуматидан 14 минг рупий маош олиб турарди23.

Амирнинг совет окимиятига арши курашни давом эттириши натижасиз тугади. 1922 йилнинг ёзидаги арбий тўнашувларда Анвар Пошо (1881-1922 йиллар) енгилиб, Балжувонда халок бўлганидан сўнг24, «босмачилар»нинг кўплари Афонистонга амир олдига очиб кетдилар ва ундан пано топдилар25.

Амир Олимхон урбон айити, Рўза айити каби диний байрам кунларида минглаб туркистонликларга танга ва совалар улашган. Мамудхон Тўранинг ўли, туркиялик муожир ўзбек, ишбилармон Насрулла Тўра 1930 йиллар иккинчи ярмида Кобулда 5 яшарлик пайтида амирнинг танга улашиш (айитлик бериш) маросимида атнашганлигини хотирлайди26.

Амир муожирликда ам бир неча бор уйланиб, унинг хорижда 37 фарзанди, жумладан, 16 нафар ўли ва 21 та изи дунёга келди. Амир Олимхоннинг фарзандлари Афонистондан ташари Туркия, Саудия Арабистони, Покистон, Эрон, Германия, АШ каби мамлакатларда истиомат илишяпти.

БХСРнинг укумат таркибида масъул вазифаларда ишлаган шахслар ам адолатсизлик ва зўравонлик сиёсати туфайли хорижга чииб кетдилар.

У.Пўлатхўжаев (1878-1968) “Ёш бухороликлар” партияси аъзоси, БХСР укуматида дастлаб молия нозири, кейин эса БХСР Марказий Ижроия ўмитасининг биринчи раиси лавозимида ишлаган. У.Пўлатхўжаев миллий мустаилликни ўлга киритиш учун курашган, Бухоро Республикасида замонавий миллий армия тузиш тарафдори бўлган ва шу масадда арбий ёрдам сўраш учун Афонистонга борган27.

Усмон Хўжа ар андай олатда ам ўз Ватанидан хорижга чииб кетмаслик кайфиятида бўлган. Олдинги бўлимда айд илинганидек, у ўшни Афонистон давлати удудига ўтган пайтдаги вазият ўта оир, алтис ва мураккаб бўлган. атто, бу ада Усмон Хўжанинг ўзи: «Мен адашдим, озир шундай олатдаманки, менинг исматим, тадирим анчалик оир эканлигини ис этяпман» - деган1.

Совет укумати ам БХСР давлат органларида масъул вазифаларда ишлаб турган, юксак обрў – эътиборга эга бўлган Усмон Хўжанинг масадини билишга у хорижга ўтган дастлабки кунлардано изиан.

1920-1922 йилларда БХСР укумати номидан Афонистонда элчилик вазифасини бажараётган Абдураим Юсуфзода (1880-1937)ни совет Россиясининг Афонистондаги элчиси Ф.Раскольников ўз узурига чорлаб, Усмон Хўжага одам юбориб унинг масадидан ўзини воиф илишни талаб илган. Тазйи туфайли А.Юсуфзода Бухоро элчихонаси бош котиби Мирза Муаммад Шариф Хўжани Усмон Хўжа узурига юборган.

Усмон Хўжа унинг Афонистонга очиб ўтиши сабаби билан болик берган саволига: «Мен ўрислар оддий фуароларни андай талаётганларини, азоблаётганларини кўрдим. Улар «босмачилар» га арши курашиш баонасида аолини таладилар, шунга ўхшаш безориликлар кўп бўлди2» деб жавоб берган.

1920-йилларда Афонистонга кўчиб ўтган ўзбек муожирларидан ози ожи, ори Абдулла, Нурул Ботир, Дониёрбеклар Ф.Хўжаевга махсус мактуб йўллаб: «Бухоро мустаиллиги фаат сўзда эшитилади, аслини олганда эса, кекса инилобчилардан бири арамон Усмон Хўжа Бухоро жумурияти раиси бўлишига арамай ўрис консули ва сизга арши уруш эълон илди. У барча зулмга бардош беролмасдан у томонга (Афонистонга) ўтишни афзал кўрди30» - деб ёзган эдилар. Усмон Хўжа билан маслакдош ва фикрдош бўлган Абдураим Юсуфзода, Ота Хўжа, Файзулла Хўжаев кабилар кейинчалик ўзларини тергов илиш билан болик жараёнларда Усмон Хўжанинг Афонистонга очиб ўтиши аида махсус кўрсатма олганлиги (Абдуодир Муиддинов орали) инглиз ва афонлардан арбий ёрдам олиб изил армияга арши кураш олиб бориш ниятида эканлигини айд иладилар.

Нима бўлганда ам Усмон Хўжа ўшни давлат Афонистонга ўтиб, арбий куч тўплаб Ватан озодлиги учун янгидан кураш майдонига кирмочи эди. Уни ўз она юртидан узолаштирган омил эса советларнинг буюк давлатчилик ва зўравонлигидан иборат сиёсат бўлганди.

Айрим маълумотларда Усмон Хўжа Афонистон удудига ўтганидан сўнг, 1923 йилда уни афон амири Омонуллахон (1892-1960; 1919-1929) ўз узурига чорлаб Усмон Хўжани эътиборли шахс ва ватанпарвар инсон сифатида урмат илиши, лекин советлар тазйии туфайли БХСР МИК соби раисини 2-3 кун ичида Афонистондан чииб кетиши билан боли ўз талабини ўяди, каби фикрлар келтирилади. Совет махсус идораларининг атъий назорати остида бўлган Усмон Хўжани чегарага яин мамлакат удудида яшашини совет укумати еч ачон истамагани табиий ол албатта.

Нима бўлганда ам Усмон Хўжанинг Афонистонда олиши узо муддатга чўзилмай, у индистон давлати орали Туркия сафарига чиади. Усмон Хўжа билан бир пайтда Амад Закий Валидий Тўон Афонистондаги Бухоро элчихонаси томонидан берилган «Бухоро фуароси» паспорти билан Туркияга, ундан эса Европага кетиш учун йўлга чианди31.

1923 йилнинг ўрталаридан бошлаб Туркия давлатида Усмон Хўжанинг муожирликдаги аёти бошланган. Туркия Республикаси али ташкил топмаган, биро Анарада «Туркия муваат укумати» фаолият олиб бораётган, турк халининг миллий арамони Мустафо Камол Отатурк (1881-1938; 1923-1938) ушбу укумат рабари эди.

Усмон Хўжанинг пойадами Туркия удудига тегмасидан бир йил олдин, яъни 1922 йил март ойида БХСР дан Махмуд Назар ва Махмуд Ражаб бошчилигидаги вакиллар Анарага ташриф буюрганлар, уларни расмий кутиб олган «Муваат Анара укумати» таши ишлар нозирининг муовини Зиёдбек амда хорижий ишлар вакили Юсуф Камолбеклар укумат бошлии М.Камол узурида расмий музокаралар олиб боришини уюштирган эдилар. Бухоро элчилари Туркияга ўзлари билан сова тарзида Амир Темур замонида кўчирилган уръони Карим нусхаларидан бирини, Туркия аскарлари учун Бухоро тасвири туширилган нишонларни, бухороча сарупо, учта олтин дастали илич олиб борган эдилар.

Олтин дастали иличнинг биттаси Мустафо Камолга, иккинчиси Исмат пошога, учинчиси эса Измирни эгаллашда жонбозлик кўрсатган турк зобити Шерифбейга берилганди32

олаверса, Мустафо Камол дарбадар бўлиб Ватанидан ажралган туркистонликлар учун иккинчи Ватан - Туркия бўлишини табиий ол сифатида абул илган. Унинг ота-боболар юрти бўлган Туркистонга мер-муаббати ам ўзгача эди. Кейинчалик унинг абртошига: «Биз ам Туркистоннинг жужуларимиз (болаларимиз)» - сатрлари битиб ўйилганлиги ам бежиз эмасди. Кези келганда таъкидлаш жоиз бўлардики, 1930-йилларда шўро укумати талаби билан Афонистондаги ўзбек муожирларига нисбатан жабр-зулм ўтказилади. Муожир ўзбеклар яшаш шароити оир бўлган, ёзда ўта исси, гармсел эсиб турадиган Хелманд вилоятига (ёзда аво арорати бу вилоятда +70 градусгача кўтарилган) мажбуран кўчириладилар. Бунинг натижасида минглаб туркистонликлар айниса, кексалар ва болалар беват аётдан кўз юмдилар.

Ушбу вашийликлардан яхшигина воиф бўлган М.Камол Туркиядаги афон элчиси Файз Амадхонни ўз узурига чорлаб: «Агар юртингизда Туркистон мусулмон муожирлари учун жой бўлмаса бизга топширинг!» - деб атъий талаб ўяди. Туркия укумати Туркияга кўчиб келган туркистонликларни 5 йил барча солилардан озод этади, уларга арзон нархларда мол-мулк, ер ва чорва моллари беради33.

Шундай экан, Мустафо Камол ўз Ватанига бошпана излаб келган Усмон Хўжа сингари тарихий шахсларга эътиборсиз бўлиши мутлао мумкин эмасди.

Усмон Хўжани ўз мемонидек абул илган Мустафо Камол унга эндигина шаклланиб келаётган ёш Туркия Республикаси укуматида масъул вазифада ишлашни таклиф этади. Шахсий субатлардан бирида хорижлик ўзбеклар Усмон Хўжага Мустафо Камол ўз укуматида таши ишлар вазири лавозимида ишлашни таклиф этган34.

Республика даврий матбуотида ёзилишича ва кейинги маълумотларда Усмон Хўжа унга бундан кейин Туркистон маданияти масалалари билан шуулланиш масади борлигини айтади. Мустафо Камол Усмон Хўжага маънавий ва моддий мадад беришини айтиб, унга Туркия давлати миёсидаги нафаа белгилайди. Усмон Хўжа ўлимига адар ўзи, вафотидан сўнг эса ушбу нафаани унинг хотини оладиган бўлади.

Усмон Хўжанинг чет элдаги сиёсий ва маданий фаолияти билан боли масала устида фикр юритишдан олдин унинг Она-Ватани билан алоаларига билан боли йўналишда фикр юритишни лозим топдик. Усмон Хўжа муожирликда яшасада, анчалик мураккаб бўлмасин, Туркистон билан ўзаро алоаларини салаб олган. Бу ада истилол йилларида олиб борилган бир атор тарихий тадиотлардан кенг маълумот олиш мумкин.

Хулоса илиб ёзганда, 1920 йилда Бухоро амирлиги ва Хива хонликларида монархия тартибининг тугатилиши натижасида укуматнинг большевикларга арши чиан аъзолари ва аввалги бошарув тартиби тарафдорлари амда уларга эргашган айрим оддий хал вакиллари ўз юртларини тарк этиб, муожирликка кетдилар.

Муожирлар орасида Туркистон АССР, БХСР, ХХСР укуматлари томонидан Германия, Туркия ва боша мамлакатларга ўишга юборилган, вайронага айланган ўлкаларига айтишни истамаган талабалар ам бор эди. Илгари БХСР ва ХХСР укуматларида ишлаган айрим соби рабар ходимлар ам муожирликка кетдилар. Бу тарихий даврда ўзбек муожир-ларининг ижтимоий-сиёсий таркиби турли-туман эди. Муожирлар орасида жамиятнинг турли атламларига мансуб кишиларни учратиш мумкин эди. ар бир ижтимоий гуру учун энг муими ўзининг ва яин кишиларининг аётини салаб олиш ва оилалари учун даромад манбаини топиш эди.

Муожирларнинг алоида ва муим гуруи “босмачилик” аракати деб номланувчи ва аршилик кўрсатувчи гурунинг “ўричилик” учун ортда олган исмидан таркиб топган эди. Уларнинг катта исми Кобулда бўлиб, улар амир Сайид Олимхонни ўллаб-увватлар эдилар, олганлари эса Афонистон ва Туркиянинг турли вилоятларига жойлашган эдилар.

Ўзбекистон мустаилликка эришгач, авол бутунлай ўзгарди. Кўплаб муожир ўзбеклар ўз Она Ватанларига ташриф буюриш бахтига муяссар бўлдилар. Ундан ташари, улардан айримлари, асосан тадбиркорлар бўлиб, савдо тижорат алоаларини ўрнатдилар.

Тарих факултет 4-курс талабаси

Мадина Рамазонованинг

“БХСР даври ўзбек муожирлиги” мавзусида ёзган рефератига

ТАРИЗ

Ўзбек давлатчилиги тарихида муим босич исобланган, 1920-1924 йилларда мавжуд бўлган БХСР даври масалалари турли даврларда амда турли адабиётларда ўзининг изиарлилиги амда долзарблиги билан алоида ажралиб турган.

Тарих бўлими 4-курс талабаси Мадина Рамазонова томонидан ёзилган мазкур реферат ана шундай давр масалаларига аратилган. Мазкур ишни ёзиш жараёнида Мадина Рамазонова жуда кўп илмий адабиётларни ўиди, илмий иш ёзиш салоиятини кўрсата олди.

Барча фикрлар талаб даражасида ёзилган амда хулосаланган. Иш охирида таклиф ва тавсиялар ишлаб чиилган.

Хулоса илиб айтганда, Мадина Рамазонованинг “БХСР даври ўзбек муожирлиги” мавзусида ёзган реферати тугалланган, у шу турдаги ишлар олдига ўйиладиган талабларга тўла жавоб беради.

Таризчи : тарих фанлари номзоди Б.Ўринова

Тарих факултет 4-курс талабаси

Мадина Рамазонованинг

“БХСР даври ўзбек муожирлиги” мавзусида ёзган рефератига

ТАРИЗ

Ўзбек давлатчилиги тарихида муим босич исобланган, 1920-1924 йилларда мавжуд бўлган БХСР даври масалалари турли даврларда амда турли адабиётларда ўзининг изиарлилиги амда долзарблиги билан алоида ажралиб турган.

Тарих бўлими 4-курс талабаси Мадина Рамазонова томонидан ёзилган мазкур реферат ана шундай давр масалаларига аратилган. Мазкур ишни ёзиш жараёнида Мадина Рамазонова жуда кўп илмий адабиётларни ўиди, илмий иш ёзиш салоиятини кўрсата олди.

Барча фикрлар талаб даражасида ёзилган амда хулосаланган. Иш охирида таклиф ва тавсиялар ишлаб чиилган.

Хулоса илиб айтганда, Мадина Рамазонованинг “БХСР даври ўзбек муожирлиги” мавзусида ёзган реферати тугалланган, у шу турдаги ишлар олдига ўйиладиган талабларга тўла жавоб беради.

Таризчи : Ўзбекистон тарихи кафедраси ўитувчиси

Б.Болтаев.

1 Каримов И. Истилол йўли: муаммолар ва режалар. -Тошкент: Ўзбекистон, 1992. -Б.16; Ёш ватандошларнинг халаро анжумани атнашчиларига //Туркистон. 1992, 3 ноябрь; Тараиёт ва амкорлик йўлларида (Ўзбекистон таши сиёсати ва дипломатияси). - Тошкент: Ўзбекистон, 1993. –Б.25.

2 Турдиев Ш. Улар Германияда ўиган эдилар. - Тошкент: Академхизмат, 2006.

3 ЎзР МДА, р-17-фонд, 1-рўйхат, 236-иш, 250, 251-варалар.

4 ЎзР МДА, р-621-фонд, 1-рўйхат, 1-иш, 28-вара.

5 ЎзР МДА, р-621-фонд, 1-рўйхат, 1-иш, 28-вара.

6 ЎзР МДА, р-621-фонд, 1-рўйхат, 1-иш, 28-варанинг ораси.

7 ЎзР МДА, р-59-фонд, 1-рўйхат, 53-иш, 15-вара.

8 Бухоро ахбори. 51-сон, 1921, 5 октябрь; 1922, 66-сон, 19 январь; 75-сон, 21 март; 86-сон, 9 май; 87-сон, 27 май.

9 ЎзР МДА, р-621-фонд, 1-рўйхат, 59-иш, 325, 325-варанинг ораси.

10 ЎзР МДА, р-621-фонд, 1-рўйхат, 1-иш, 22-вара.

11 ЎзР МДА, р-621-фонд, 1-рўйхат, 56-иш, 329-вара.

12 Бухоро ахбори. 51-сон, 1921, 5 октябрь; 1922, 69-сон, 4 февраль; 106-сон, 29 октябрь.

13 Крушельницкий К. Бухарская революция. Диктатура по телеграмме //Родина. -Москва, 1989. -№ 11. -С.35-36.

14 ЎзР МДА, Р-59-фонд, 1-рўйхат, 53-иш, 51-вара, 51-варанинг ораси, 53-вара.

15 ЎзР МДА, Р-59-фонд, 1-рўйхат, 53-иш, 50, 52-варалар.

16 Саййид Мансур Олимий. Бухоро - Туркистон бешиги. -Бухоро, 2004. -Б. 122.

17 Наимов Н. Амирнинг хазинаси. -Бухоро, 1995. -Б. 40.

18 Амир Саййид Олимхон. Бухоро халининг асрати тарихи. -Тошкент: Фан, 1991. -Б.17.

19 Абдуллаев К. Н. Из истории Бухарской послереволюционной эмиграции (к историографии проблемы) //Общественные науки в Узбекистане. -Ташкент, 1990. -№ 4. -С.50.

20 Саййид Мансур Олимий. Бухоро - Туркистон бешиги. -Бухоро, 2004. -Б.86-89.

21 Ражабов . Юрт дийдорига талпиниб //Ўзбекистон овози. 1996, 15 август.

22 Саййид Мансур Олимий. Бухоро - Туркистон бешиги. -Бухоро. 2004. -Б. 91.

23 Бойко В. С. Среднеазиатская эмиграция в Афганистане в 20-е, начале 30-х годов ХХ века //O’zbekiston tarixi. -Тошкент, 2004. -№ 3. -Б.26.

24 Ражабов . Жафокаш (Анвар Пошо) //Ёзувчи. 1997. -№ 4, 26 февраль.

25 Сотувчи сифатида босмачилар ичинда //Ёш Туркистон. 1930, декабрь, 13-сон. -Б.32.

26 Муожир ўзбек Насрулла Тўра билан шахсий субат. 2004, 21 февраль.

27 Ражабов . Истилол курашчиси (Усмон Хўжа аида) //Вазият. 2006. -№ 4, 16-28 февраль.

1 Шамсутдинов Р. Абдураим Юсуфзода / Истилол йўлида шаид кетганлар. Т: Шар -2001; Б. 56.

2 Ўша жойда; Б. 55-56.

30 Шамсутдинов Р. Усмон Хўжа ватан хоини эмасди // Хал сўзи, 1991; 15 октябрь.

31 Ahat Andichan. Turkistan Mucadelesi; S. 194-195.

32 аранг. Turkistonda Venilik Hareketleri ve ihtilaller: 1900-1924; S. 341-342; Бухоро хайъати Мустафо Камол пошо узурида // Бухоро ахбори; 77-сон; 1922 йил 4 апрель. айитов Ш. Рахмонов К. Бухоро Хал Совет Республикаси ва Шар мамлакатлари. Бухоро -2004; Б. 10-11; Б. 12.

33 Хал сўзи; 1992 йил, 28 октябрь; Саид Мубаширхон Косоний. Хотиралар // Дунё; 1993, №1 Б.29. Ирисов А. Ватан мери // Гулистон 1995, №4; Б.44. айитов Ш. Мустафо Камол Отатурк ва ўзбек муожирлари // Бухоронома; 2001; 26 декабрь

34 Шахсий субат материаллари; 2003 йил; 15 март.

БХСР даври ўзбек муожирлиги