Мустаиллик ва демократлашув жараёнида оиланинг ўрни ва унинг маънавиятида бўлган ўзгаришлар
Ўзбекистон Республикаси Олий ва
ўрта махсус таълим вазирлиги
Бухоро Давлат Университети
Тарих Факультети
«Миллий оя, маънавият асослари ва уу таълими»
йўналиши 3-курс талабаси Умурова Ферузанинг
“ОИЛА МАЪНАВИЯТИ” фанидан
ёзган
МАВЗУ: Мустаиллик ва демократлашув жараёнида оиланинг ўрни ва унинг маънавиятида бўлган ўзгаришлар.
Бухоро 2011 й.
Мавзу: Мустаиллик ва демократлашув жараёнида оиланинг ўрни ва унинг маънавиятида бўлган ўзгаришлар.
РЕЖА:
1. Кириш.
2. Мустаилликдан сўнг оилага берилган эътибор.
3. Мустаиллик ва демократлашув жараёнида оила маънавияти масаласи.
4. Оилада бола тарбияси давлат сиёсатидаги устувор вазифалардан бири эканлиги.
5. Хулоса.
1.Бозор итисодиётига асосланган ууий демократик давлат барпо этаётган озирги даврда оиланинг тутган ўрни алоида аамиятга эга.
Оила-бу жамиятнинг бир бўлаги, кичик бир ватан, инсоний муаббат ифодаси, инсонни дунёга келтирадиган макон, илк тарбия ўчоги, юрт бойлиги ва таянчи, мер-муаббат рамзи. Бу барча фуаролардан ўз оиласини мустакамлаш, унинг ар бир аъзосини ватанпарвар, давлатимиз учун сидидилдан хизмат этувчи, соди фарзанд илиб тарбиялашни талаб илади.
Оила - жамият тараиётининг муайян босичида вужудга келадиган ижтимоий одиса бўлиб, у муаяйн ижтимоий муносабатларни ўзида акс эттиради. Республика Президенти И.А.Каримов таъкидлаганидек: «Оила - бу жамиятнинг асоси ва бошланич заррачасидир. Оила фаровонлиги, болаларни маънавий ва жисмоний жиатдан солом илиб тарбиялаш мамлакат бойлигининг ва куч - удратининг негизидир».1
2.Республикамизда оиланинг жамиятдаги тутган ўрни ва иштирокини янада ошириш оиланинг ууий, ижтимоий, итисодий маънавий-ахлоий манфаатларини ва фаровонлигини давлат томонидан уллаб-увватлашни кучайтириш масадида бир атор ишлар амалга оширилди.
Маълумки, 1998йил «Оила йили» деб эълон илинди. Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Макамаси томонидан Оила манфаатларини таъминлаш борасида 1998 йилда амалга ошириладиган тадбирлар борасида давлат дастури тасдиланди.
Шунингдек 1998 йил 2 февралдаги арори билан Республика «Оила» илмий - амалий маркази ташкил этилди.
Мустаил Ўзбекистонимиз 1995 йил 6 мартда «Оналикни муофаза илиш тўрисида»ги Конвенцияга ўшилди.
Оила - айни ватда жамиятнинг ўзига хос ижтимоий муассасасидир. Оила жамиятнинг узвий исми бўлганлиги учун у анча мустакам бўлса, жамият ам шунча мустакам бўлади.
Ўзбек оиласининг ўзига хос бир атор хусусиятлари мавжуддир:
- Ўзбек оиласининг узо тарихий ўзгаришлар натижасида шаклланиб келганлиги;
ўзбек оиласининг аксарият урф-одатлари, маросим ва анъаналари ислом оидаларига ва ахло нормаларига асосланганлиги;
ўзбек оиласи адимий тарихий бой анъаналарга эга эканлиги хамда буюк инсонларни етиштирганлиги;
оиланинг кўп болали бўлишга асосланганлиги;
ўзбек оиласининг мемондўстлиги ва барикенглиги;
ўзбек оиласининг менатсеварлиги;
ўзбек оиласининг замонавий маънавий ва маданиятга эга бўлиши кабилар шулар жумласидандир.
Оила жамият томонидан муофаза этилади - деганда республикамизда фаолият юритаётган жамиятлар ва жамармалар томонидан оилага моддий, амда маънавий ёрдам берилиши тушунилади.
Давлат томонидан оилаларга кун сайин амхўрлик илиш унга ар тарафлама ёрдам бериш инсонпарвар демократик давлатнинг муим вазифаларидан бирига айлангандир. Оиланинг давлат муофазасида эканлиги Республикамиз Президентининг фармонларида ўз аксини топмода. Президентнинг 1990 йил 3 майдаги биринчи Фармони «Кўп болали оилаларга нафаа мидорини кўпайтириш тўгрисида» деб номланган эди.
1994 йил 16 июлдаги Фармонига кўра бозор муносабатлари шаклланаётган озирги шароитда болали оналарга давлат йўли билан ёрдам берилишини кучайтириш, ёш авлодни тарбиялаш муоммаларини ал этишда ижтимоий кафолатларни таъминлаш ва болаларни ар томонлама камол топтириш масадида 1994 йил 1 сентябридан бошлаб болали оналарга давлат ижтимоий ёрдамининг амалдаги тизими ўрнига нафака турларидан иборат ягона тизим жорий этилди.
Ўзбекистон Республикаси Президентининг фармонига биноан 1994 йилнинг 1 октябридан аолини давлат томонидан ижтимоий имоялашнинг бутунлай янги тури, кам таъминланган оилаларга хар ойда бериладиган моддий ёрдам жорий этилди.
Мустаилликдан сўнг ўзбек оиласида юз берган ўзгаришлар. Республикамизда янги асрнинг биринчи йили "Оналар ва болалар" йилида амалга оширилган ишларнинг ижобий таъсири юртимизда яшаётган барча инсонлар тадирида, ар бир оила, ар бир хонадон аётида ўз аксини топди. Бу эса мамлакатимизда Солом авлод Солом оила Солом жамият оясининг изчиллик билан амалга ошираётганлигидан далолат беради.
"Она ва бола" Давлат дастурига кўра туиш ёшидаги аёлларнинг деярли 99% тўли тиббий кўрикдан ўтказилади ва зарур олларда даволашга йўналтирилиши ташкил илинди.
Узо тарихий ва мустакам пойдеворга эга бўлган ўзбек оиласи, унинг ўзига хос миллий хусусиятларини бутунлай йў илиш, инсоният хотирасидан ўчириб ташлаш учун ўзгалар еч андай куч топа олмади. Тарихан иса арийб 20 йил ичида ўзбек оиласи аётида мислсиз ўзгаришлар юз берди:
Биринчидан мустаиллик шарофати билан оила ва унинг манфаатларини муофаза илиш давлат сиёсати даражасига кўтарилди. Оила тарбияси коммунистик оялардан тозаланиб, миллий тарбия мезонлари асосида амалга оширила бошланди.
Иккинчидан онун устиворлигини таъминлаш оила, оналик ва болаликнинг ууий манфаатларини, оилавий муносабатларнинг ууий асосларини такомиллаштириш борасида муим ишлар амалга оширилди.
Учинчидан - оиланинг ижтимоий-итисодий манфаатларини таъминлаш, ногиронлар, етим-есирлар, ёлиз кексаларни ижтимоий ўллаб-увватлаш.
Тўртинчидан Юртбошимиз айтганидек, "Аёлсиз оила, оиласиз давлат, жамият бўлмаслиги ўз исботини топди".
Бешинчидан Президентимиз ташаббуслари билан 1998 йил "Оила йили", 1999 йил "Аёллар йили", 2000 йил "Солом авлод йили", 2001 йил "Оналар ва болалар йили", 2002 йил "арияларнии адрлаш йили" деб эътироф этилиши ва шу муносабат билан Вазирлар Макамаси томонидан махсус давлат дастурларининг абул илиниши.
Олтинчидан Президентимизнинг 1995 йил 2 мартдаги фармонларига биноан, Республика хотин-излар ўмитаси раислигига Бош вазир ўринбосари, туман, шаар, вилоят хотин-излар ўмиталари, раисларига оким ўринбосарлари маомлари берилди.
Еттинчидан оила, хотин-излар, болалар манфаатларини имоя илувчи 10 дан орти жамоат ташкилотлари ташкил этилди. Дараиат, ХХI аср ўзбек оиласи мустакамлиги, барарорлиги, фаровонлиги билан ер куррасидаги барча оилалар учун намуна мактаби бўлмои лозим.
Жамиятнинг оилаларга (аёлларга) амхўрлиги. Энди жамиятимиз томонидан ижтимоий таъминот соасида аёлларга бераётган ўшимча кафолатларни кўриб чиамиз:
• Ўзбекистон Республикасининг Менат кодексида аёлларни омиладорлиги ёки боласи борлиги сабабли ишга абул илишни рад этиш таиланади.
• Менат кодексининг 225-моддасига биноан, менат шароити ноулай бўлган ерларда, ер ости ишларида аёллар менатидан фойдаланиш таъиланади;
• Аёлларнинг меъёридан орти юкни кўтаришлари ва ташишлари ман этилади.
• Икки ёшга тўлмаган боласи бор аёллар аввалги ишини бажариши мумкин бўлмаса, боласи икки ёшга тўлгунга адар енгилро ёки ноулай ишлаб чиариш омилларининг таъсиридан оли бўлган ишга ўтказиладилар. Бундай ватда аввалги ишидаги ўртача ойлик иш аи саланади.
• омиладор аёлларни, 14 ёшга тўлмаган боласи (16 ёшга тўлмаган ногирон боласи) бор аёлларни уларнинг розилигисиз тунги ишларга, иш ватидан ташари ишларга, дам олиш ва байрам кунларидаги ишларга жалб илишга ва хизмат сафарига юборишга йўл ўйилмайди. Шу билан бирга омиладор ва 3 ёшга тўлмаган боласи бор аёлларни тунги ишларга жалб илишга, бундай иш она ва боланинг солиги учун хавф тудирмаслигини тасдиловчи тиббий хулоса бўлган тадирдагина йўл ўйилиши мумкин.
• омиладор аёлнинг 14 ёшга тўлмаган боласи (16 ёшга тўлмаган ногирон боласи) бор аёлнинг, шу жумладан, омийлигида бундай боласи бор аёлнинг ёки оиланинг бетоб аъзосини парвариш илиш билан банд бўлган шахснинг илтимосига кўра, уларга тўлисиз иш афтаси белгилаб ўйилади. Бу эса тиббий хулосага мувофи амалга оширилади.
• Ногирон боласини тарбиялаётган ота-онанинг бирига (васийга, омийга) бола 16 ёшга тўлгунга адар ойига ўшимча бир дам олиш куни берилади ва давлат ижтимоий сууртаси маблалари исобидан бир кунлик иш аи мидорида а тўланади.
• онунга биноан, 12 ёшга тўлмаган икки ва ундан орти боласи ёки 16 ёшга тўлмаган ногирон боласи бор аёлларга ар йили уч иш кунидан кам бўлмаган муддат билан а тўланадиган ўшимча таътил берилади. Бу аёлларга хоишига кўра, ар йили 14 кундан кам бўлмаган муддат билан иш аи саланмайдиган таътил берилади.
Аёлларга ижтимоий таътил бериш тартиби:
• Менат кодексининг 223-моддасига кўра, аёллар туунга адар етмиш календар кун ва туанидан кейин эллик олти календар кун, туиш ийин кечган ёки икки ва ундан орти бола туилган олларда етмиш календар кун муддат билан омиладорлик ва туиш таътили берилиб, давлат ижтимоий суурта бўйича нафаа тўланади. Туишга адар амалда бундай таътилнинг неча кунидан фойдаланилганидан атъий назар, аёлга тўли таътил берилади. омиладорлик ва туиш таътили тугаганидан кейин, аёлнинг хоишига кўра, унга боласи икки ёшга тўлгунга адар болани парваришлаш учун таътил берилади. Бу даврда онун ужжатларида белгиланган тартибда нафаа тўланади.
• Аёлга унинг хоишига кўра боласи 3 ёшга тўлгунга адар болани парваришлаш учун иш аи саланмайдиган ўшимча таътил берилади. Бу таътилдан боланинг отаси, бувиси, буваси ёки болани парваришлаётган боша ариндошлар ам тўли ёки исман фойдаланишлари мумкин. Бу имтиёзлар турухонадан фарзанд асраб олган шахсларга ам тегишли.
• омиладор аёлларни ва уч ёшга тўлмаган боласи бор аёлларни иш берувчининг ташаббуси билан ишдан бўшатишга йўл ўйилмайди. Корхонанинг бутунлай тугатилиши оллари бундан мустасно. Бундай олларда улар албатта, ишга жойлаштириладилар, бу олат корхона ууий вориси томонидан бажарилади.
Республика оналик ва болаликни муофаза илиш бўйича барча тадбирлар: туиш ёшидаги аёлларни, омиладорлик ва туан аёллар саломатлигини салаш амда мустакамлаш, ёшларни турмуш ва оилавий аётга тайёрлаш, туру жараёнларида она ва чаалоа кўрсатиладиган тиббий ёрдам сифатини яхшилаш ва такомиллаштириш, оилани оилона режалаштириш йўлларида вазирликлар, идоралар, мааллий ва халаро ташкилотлар билан амкорликда олиб борилмода.
Бундан ташари, аёллар репродуктив саломатлигини яхшилаш ва оилани оилона режалаштириш бўйича катта ишлар амалга оширилди. Натижада аёллар солиига таъсир кўрсатадиган абортлар сони озирда 1991 йилга нисбатан 3-4 баравар камайди.
Турулар ўртасидаги муддатлар ам узайиб бормода. озирги кунда бир йил оралатиб туаётган аёллар 0,7%, 2 йилгача оралида туаётганлар 11%, 2 йилдан оши муддат оралатиб туаётганлар 53,8 %ни ташкил илади. Бу ижобий натижадир.
Чаалоларни она сути билан боишга алоида эътибор берилмода. Она сутини имоя илиш, рабатлантириш, республика маркази ташкил илинди.
Мамлакатимизда ижтимоий-итисодий ва маънавий-маданий жабаларда амалга оширилаётган туб ислоотлар жараёнида оила масаласига эътибор давлат сиёсати даражасига кўтарилди. Албатта, бу бежиз эмас, чунки порло эртамизнннг тамал тошлари оилада ўйилади. Юртбошимиз Ислом Каримов айтганларидек: «Халимиз адим-адимдан оилани муаддас деб билган. Ахир оила аил ва тотув бўлса жамиятда тинчлик ва амжиатликка эришилади, давлатда осойишталик ва барарорлик укм суради. Оила фаровонлиги-миллий фаровонлик асосидир». Демак, мамлакатимизда оила фаровонлигини таъминлаш давлатимизнинг асл масадидир.
Мамлакатимизда 1998 йилнинг «Оила йили» деб эълон илиниши ва шу муносабат билан «Оила манфаатларини таъминлаш борасида 1998 йилда амалга ошириладигаи чора-тадбирлар Давлат Дастури»нинг абул илиниши ва амалиётга татби этилиши, Олий Мажлиснинг ХI сессиясида кенг умумхал муокамасидан сўнг «Оила Кодекси»нинг бир овоздан абул илиниши, Вазирлар Макамасининг 1998 йил 2 февралдаги 54-сонли арорига биноан Республика «Оила» илмий-амалий Марказининг ташкил этилганлиги укуматимиз томонидан оила фаровонлиги, тинч-тотувлиги ва барарорлигини таъминлашга бўлган эътиборидан далолатдир. Мамлакатимизда оила, оналик ва болаликни ижтимоий муофаза илиш давлатимиз сиёсатининг устувор йўналишларидан бири экан, у уйидаги асосий йўналишларни ўз ичига амраб олади:
оилавий муносабатларнинг ууий асосларини такомиллаштириш, оила манфаатлари ууий имоя илинишини таъминлаш, оналик ва болалик ууларини муофаза илиш;
оиланинг ижтимоий манфаатларини таъминлаш учун шарт-шароитлар яратиш, оила аъзоларининг солиини муофаза илиш ва таълим даражасини ошириш учун шарт-шароитларни яхшилаш;
оиланинг итисодий манфаатларини таъминлаш учун шарт-шароитлар яратиш, оиланинг даромадларини, оила аъзоларининг иш билан таъминлаш даражасини ошириш, рўзор юмуши ва турмуш шароитларини яхшилаш, кам таъминланган оилаларни давлат томонидан ўллаб-увватлаш;
оиланинг маънавий-ахлоий асосларини ва маданий манфаатларини такомиллаштирш учун шарт-шароитлар яратиш;
оиланинг солом, ал-заковатли ёш авлодни тарбиялашдаги ролини ошириш ар томонлама камол топган авлодни тарбиялашда оила ва жамиятнинг вазифаларини такомиллаштириш;
оила муаммоларини илмий ва ижтимоий тади, этиш, оила, хотин-излар ва болаларнинг итисодий ва ижтимоий аволини кўрсатувчи статисиика исоботини тўплаш ва такомиллаштириш.
3.ар бир миллатнинг маънавий бойлиги миллий ва умуминсоний адриятларнинг бирлигидан ташкил топади. Маънавий мерос ўтмишнинг ютуи. Уни тўла, одилона эгаллаш ва ривожлантириш эса озирги авлоднинг вазифасидир. Ўз маданий меросини, адриятларини билмаслик ёки менсимаслик мануртликдир. Уларни бойитиб, юксак даражага кўтаришга интилмаслик эса миллат ва унинг истилоли учун фожеадир. Маънавияти юксак даражада ривожланган инсонгина истилол, ватанимизнинг улу бир келажаги учун менат илишга ўзида куч ва удрат топа олади.
Шахс маънавияти дастлаб оила шароитида шаклланади ва жамият маънавиятини белгиловчи мезон сифатида намоён бўлади.
Шу боисдан, маданий меросдан, бугунги кун адриятларидан тўри фойдалана олиш, тарихдан тўри хулоса чиара билиш, ўз тарихига ва бугунги аволига, маданий мероси ва маънавий адриятларига, динига ва ахлоига ва ууий амалиётига, турмуш тарзига танидий кўз билан арай олиш мустаилликни мустакамлашнинг муим маънавий асосидир. Мана шу маънавий асос ар бир ота-она, оилага кириб борсагина оила маънавияти арор топиши табиийдир. Аксинча, бўлса эса оиладаги ар бир ёшни жамиятимизда бўлаётган ўзгаришларни нотўри талин этишга олиб келади.
Миллий анъана ва адриятлар ривожи шундай бир диалектик принципга асосланганки, кимки ўз хали миллий адриятини боша миллат адриятларига тескари ўймаган олда ва аксинча, боша миллат маънавиятини чуур ис илиш даражасига ўсиб чиса ва ўз миллий адриятини бемалол ва беминнат намойиш этиш имкониятига эга бўлса, миллий муносабатларда дўстона итисодий ва маънавий мулоотдан ўзга ният бўлмаса, ана шунда турли миллатларнинг маънавиятини ифодаловчи умумбашарий адриятлар ўсиб бораверади.
Ўз тарихини, маънавиятини, адриятларни ўзи бунёд этувчи хал, элат ва миллатларга энди шундай имкониятлар яратилмодаки, халимизнинг ам жаон халларига фахрланиб, ифтихор туйуси билан кўз-кўз иладиган фазилатлари анчалик мўл-кўл бўлса, янги туилиб, шаклланиб оладиган усурларни бартараф этишга ам али ва заковати етарлидир. Буни миллий урф-одатларимиз, ахлоу одобимиз, чин инсоний неъматларимиз таозо этади.
Бинобарин, аждодларимизнинг руи поклари ва урф-одатлари, бизнинг энг яхши анъаналаримиз айта тикланганда ислоотлар муваффаиятга эришади. Ўта ўимишли, руан бардам ва жисмонан баувват кишиларгина истилол ва тараиёт йўлини босиб ўта олади. Сарчашмалари буюк аждодларимизнинг тафаккурлари ва муддаоларидан бошланадиган халимизнинг маънавий адриятлари итисодий ўзгартиришларимизнинг мустакам пойдевори бўлиб хизмат илади.
Оилавий байрамларни нишонлаш, ёшлар тарбиясида алла, эртак, хал маол ва маталларидан, ўшиларидан самарали фойдаланиш, биргаликда маданий орди чиаришни, миллий спорт ўйинлари ва мусобааларини, тарихий обидалар ва адамжоларга саёатлар уюштириш, боша миллат маънавиятига урмат билан муносабатда бўлиш, оила китобхонлигини ташкил этиш, оилада тил, мулоот ва кийиниш маданиятига алоида эътибор бериш, фарзандларга касб-унар ўргатиш, оилада бўш ватни ижтимоий фойдали менат воситасида самарали ташкил этиш оила маънавиятини шакллантиришнинг муим шарти исобланади. Бу ўринда Вазирлар Макамасининг «Маънавият ва маърифат соасидаги ислоотларни янада чуурлаштириш ва самарадорлигини ошириш бўйича 1998-2000-йилларга мўлжалланган Дастур»и муим дастуруламал бўлиб хизмат илади.
Мамлакатимизда ар бир фуаронинг маънавий-маърифий юксаклигига эришиш давлатимиз томонидан амалга оширилаётган ислоотларнинг асосий йўналишларидан бирини ташкил этар экан, бу борадаги ишларнинг тамал тошлари айнан оилада ўйилади. Жамият маънавиятини шакллантириш билан боли ишлар уйидаги йўналишларда амалга ошириладиган таълимий ва тарбиявий тадбирлар воситасида олиб борилмода, бу албатта оила билан ам болидир:
- мааллалар, оилалар ва хотин-излар орасида амалга ошириладиган маданий-маърифий тадбирлар тарзида;
- мактабгача тарбия муассасалари, умумтаълим мактаблари, олий ва ўрта махсус таълим ўувчи, талабалари, ёшлар ва боша тоифадаги фуаролар ўртасида олиб борилаётган тадбирлар;
- оммавий-ахборот воситалари, матбуот воситасида амалга оширилаётган маънавий-маърифий тадбирлар;
- маънавий-маърифий ишларни такомиллаштириш, самарадорлигини ошириш билан боли; илмий-назарий, илмий-амалий ва илмий-методик йўналишларда тадиот ишлари олиб бориш, социологик тадиотлар ўтказиш;
- халлар, миллатлараро дўстлик-биродарлик, аиллик, тотувликни таъминлашга аратилган тадбирлар;
- маданий-маърифий, ижодий ташкилотлар томонидан аолининг маънавий маданиятлилик даражасини ошириш, уларнинг бўш ватини самарали ташкил этиш масадида амалга оширадиган тадбирлар.
Мазкур йўналишларда олиб бориладиган маданий-маърифий ишлар оиласиз, оила аъзоларининг иштирокисиз бўлиши мумкин эмас.
Ушбу тадбирлар мажмуаси негизида йирик оилавий спорт мусобаалари, ўши байрамлари, оилавий ансамблларнинг кўрик-танловлари, санъат байрамлари итидорли ижодкорлар билан ўтказиладиган ижодий кечалар, миллий мусиа, рас, ўши, миллий эстрада санъатини кенг тариб этишга аратилган махсус телекўрсатувлар, телерадио дарслари ташкил этиш ар бир фуаро маънавий онги ва тафаккурини шакллантиришда ижобий натижалар беради.
Мамлакатимизда мустаиллик йилларида эришган ютуларимиз, истилол оялари билан суорилган кўргазмали тарибот воситаларини шакл ва мазмун жиатидан ранг-баранглигини таъминлаш, хал озаки ижоди намуналарини куйловчи оилавий бахшилар ва уларнинг сулолалари чиишларини ташкил этиш ва уларнинг ижодлари асосида ужжатли филмлар яратиш ва уларни ар бир оилага кириб боришини таъминлаш маънавий баркамол фуароларни тарбиялашда муим восита исобланади.
Ижтимоий-маънавий муитни янада соломлаштириш, диний аидапарастликнинг олдини олиш, маънавий тубанлик, зўравонлик каби иллатларни батамом йў илишга эришиш масадида ар бир идора ва ташкилотда, таълим-тарбия муассасаларида, жамоа хўжаликларида махсус «маънавият кунлари», «маънавият саболари» - ўувлари; музей, тарихий адамжоларга саёатлар Ватан менат арамонлари, тарихий ва танили шахслар билан учрашувлар ўтказиш; ижодкор оилалар, ёшлар клублари ташкил этиш; аждодларимиз маданий мероси, урф-одатлари, тўй ва мотам маросимлари, хал озаки ижоди, ўзбек миллий унармандчилик намуналарини йииш, ўрганиш ва келгуси авлодларга етказиш масадида илмий экспедициялар уюштириш оилада маънавий юксак авлодни шакллантиришда ижобий рол ўйнайди.
Оила-маалла; оила-мактаб; оила-жамоатчилик; оила-олий ва ўрта махсус ўув муассасалари амкорлиги тизими асосида ўтказиладиган тадбирлар албатта ижобий самара бериши табиий.
Халимизда шундай миллий одат, анъана ва фазилатлар борки, улар боша халларда йўлигидан ташари, инсоният маънавиятининг нодир зарваралари сифатида бошаларда айрат уйотишга имоним комил. «Ўзбек хали азалдан жамоа туйусига мойил, деган эди И. А. Каримов. Бизлар тўйда ам, азада ам ёнма-ён туриб, оддий кунларда ам бир-бирининг олидан хабар олиб, каттанинг урматини, кичикнинг иззатини жой-жойига ўйиб, бева-бечораларнинг, етим-есирларнинг бошини силаб, хуллас, одамгарчиликни барча нарсадан устун ўйиб яшаган инсонларнинг фарзандлари бўламиз» 2. Жамоага суяниш ва жамоатчилик фикрини урмат илиш халимизнинг энг олийжаноб фазилатидир. Буни мааллалардаги ижтимоий-ахлоий расм-русмлар исбот илиб келмода. Биргина тўй маросимимизнинг ўзини миллий фазилатларимизнинг гулдастаси деса бўлади. Ўзбек хонадонидаги бирорта тўй кенгашсиз, маслаатсиз ўтмайди. атто, келин ва куёв танлашдан бошланадиган одатларимиз ам келажакдаги ёш оиланинг тинч-тотувлигини назарда тутади: кимнинг фарзанди, ота-онаси анаа одамлар, маалла-куйда обрўси анаа, мустаил оила тебратиб кетишга урби етадими, ёмон или ёки одатлари йўми, ариндош-урулари анаа одамлар, атто авлод-аждодларида бирор андулик аломатлари бўлмаганми? Бу саволларга ижобий жавоб олингачгина икки томон ўз рози-ризолигини беради. Бундай одатларимизнинг нимаси ёмон? а, деб бунаа саволлар билан келин ё куёв изланса, ёшларнинг мустаиллиги, муаббати поймол этилмайдими, деган эътирозлар бўлиши мумкин. Тўри, баъзан ота-она обрўси муаббатдан устунлик илган далиллар учрайди. Лекин, умуман олганда, синаб-суриштирган оилаларнинг удачилиги, ота-оналар бош-ош бўлган тўю-томошаларнинг натижаси яхши бўлиши аммага аён.
Ўзбекона жамоат фикрига ва жамоат бўлиб иш юритиш фазилатимиз диатга сазовор. Тўйларимиз кўпчилик учун жамоа томонидан ўтказилади. Тўй олдидан бўладиган маслаатлар, ариндош-урунинг эрта саардан келиб, тўйхона олдида ўл овуштириб, нозик тавозе ила мемонларни кутиб олишлари, овлида эса тўй мутасаддиларининг одамларни жойлаштириб олдига илтифот билан чой ва ош тортишлари бу миллий одатларимизнинг кўрки эмасми? Етти ёт бегона одамлар маалладан стол-стул ташишса, озон, самовар, чойнак-пиёла олиб келса, тўй таралгунча мезбон ёнида турса бунаа олийжаноблик, бунаа жамоавий ру ва мерни аерда кўргансиз?
Одамларнинг бошини овуштирадиган, уларни бир тан бир жон бўлиб менат ва роатга жалб этадиган пур-икмат урф-одатларимизни санаб адо этиб бўлмайди. «ашар» деб аталган шундай миллий удумимиз борки, унинг таърифи ар андай миллат одамларини айратга солади. «Ват пул» деган аида бутун дунёга илдиз отган пайтда ўз ватини текинга, одамгарчиликка, миллий урф-одатга беминнат бахшида этиш инсоний эсонликнинг чўиси эмасми?
Миллий урф-одатларимиз, ота-бола, айнона-келин, ариндош-уручилик ва оказо маънавий зийнатларимизни ўйласак, кўз олдимизга биринчи галда Абдулла одирийнинг «Ўтган кунлар» романи келади. Назаримда, ўзбек халинин миллий фазилатларини улуловчи, уни дунёдаги энг нозиктаб халлар аторига олиб чииб, кўз-кўз илган бу романга тенг келадиган асар амон яратилгани йў. Ўувчилар атто этнографик йўналишда бўлсада, миллий урур ва ифтихор туйуларини ўйотадиган ўзбекона асарларга чано бўлиб юргандек туюлади.
Баркамол ахло ва яхши хул, бирданига пайдо бўлмайди. Хал, ахлоий мезонлари кўна она замин билан, Ватан деб аталмиш мўжиза бир диёр билан, унинг жонли ва жонсиз хилати, уёши, авоси, булоу дарёларига руий ришталар билан боланган. Бу ришталар худди она вужудидан аёт нурини олувчи бола киндиги сингари она заминга уланган. Ана шунинг учун ахлоий тасаввурларимиз, адаб мактабимиз пировард натижада миллат учун, унинг обрўси ва истиболи учун хизмат илсагина бошаларда этиром ва авас туйуларини ўйотади; ана шундагина миллат ўз ўтмишини, тадирини, урф-одатларини унутмайди. Яхши фазилатлар, одатлар, анъаналар ва имонли кишилар сиймоси авлодлар йўлини шамчиро, янгли ёритиб боради.
Дунёда шундай бир китоб борки, у еч ачон ўиб тугатилмайди, шундай бир мусиа асари борки, уни охиригача ижро этиб бўлмайди. Бу хал, миллат аёти, тадири, урф-одатларидир.
Мустаиллик туилган тилларни бийрон илиб юборди, эгилган билакларга куч берди, орзуманд ниголарга нур баишлади, тафаккур уфини кенгайтирди, миллат тадири ва инсоний идеаллар исматини адолат ва истибол тарозиси устига ўйди.
ар инсон ўз ўшиини айтиш билан баробар замон ва миллат куйига уло, тутиши ам арз, ам фарз бўлиб олди. Шу боис, баъзи унутилган ёки одатий бир йўсиндаги фазилатларимиз, ахлоу одоб соасидаги бебао мулкимизни эслаш анчалик кўнгилни яшнатиб юборса, замона зайли билан халимизга кириб олган ёки таъбимизни хира илаётган жиатлар шунчалик дилимизга озор беради. Ватан-остонадан бошланади. Демак, Ватан оила остонасидан бошланади. Ватанпарварлик, миллий урур, миллий ўзликни англаш шу оилада шаклланмои зарур. Бурч - ота-она олдидаги фарзанд бурчи, фарзанд олдидаги ота-она бурчи ва вазифалари айнан оилада шаклланишига эришиш зарур. Бу ўринда оила, мактаб, жамоатчилик амкорлигини таъминлаш жоиз, Ватанпарварлик иссини ўз фарзанди албига сингдиролган ота-онанинг, шундай ру билан яшайдиган халнинг келажаги порлодир. Юртини севган, унинг порло, келажагига ишонган ар бир фуаро, ар бир киши учун юрт тараиётига улуш ўшиш асосий масадга айланади.
Дараиат, мамлакатда мавжуд 5 миллионга яин оилаларнинг аксарияти, аолининг 60 фоизи ишлода истиомат илади. Юртбошимизнинг Олий Мажлис Х сессиясида сўзлаган нутидан келиб чиан олда ишло аолисига, оилаларга маиший ва маданий турмуш шароитини яратиш, ишлода саноатни, маиший хизмат шохобчаларини олиб кириш, замонавий мактаб, касалхоналар, поликлиникалар барпо этиш ва уларни фойдаланишга топшириш, аолининг, шу жумладан, ишло аолисининг ишсиз атлами учун янги иш ўринлари яратиш, уларнинг менат шароитларини яхшилаш - оила фаровонлиги, унинг итисодий манфаатларини юксак савияга кўтариш учун заминдир.
Оилада кичик оилавий бизнесни йўлга ўйиш, оилавий корхоналар, оила пудратини ташкил этиш деон, фермерлик фаолиятини кучайтириш оилада тадбиркорликни, йўлга ўйиш унда «Уста-шогирд» анъанаси асосида оилавий касаначилик фаолиятидан кенг фойдаланиш, ишло хўжалиги масулотларини айта ишлаш корхоналари ташкил этиш оилада тўкинлик ва фаровонликни таъминлаш учун заминдир. ар томонлама бадастир оилада эса жисмонан ва маънан солом тадбиркор, ишбилармон, менатсевар шахс шаклланади ва вояга етади.
Дараиат, Ватанимиз мустаиллигининг иса даври ичида оила, оналик ва болаликни ууий манфаатларини онуний муофаза илиш, фуароларнинг ууий маданиятини ошириш, оиланинг ижтимоий-итисодий манфаатларини таъминлаш, уй менати ва маданий-маиший турмуш шароитини яхшилаш, оиланинг маънавий-ахлоий асосларини такомиллаштириш, кўп болали, кам таъминланган, ночор оилаларни, ногиронларни, аровчисиз кексалар, ёлизларни, етим-есирларни ижтимоий ўллаб-увватлаш, оилада маънавий ва жисмоний баркамол шахсни шакллантириш борасида кенг амровли ишлар амалга оширилади.
Дараиат, оила аъзоларининг ууий саводхонлиги ва маънавий маданиятини шакллантириш, ар томонлама солом турмуш тарзини арор топтириш, оиланинг ижтимоий ва итисодий барарорлиги, фаровонлигига эришиш, оилада тадбиркорликни кенг йўлга ўйиш, ногиронликнинг турли кўринишларини олдини олиш чора-тадбирларини белгилаш, оилада комил инсонни тарбиялаш, ёшларни умуминсоний ва миллий адриятлар муштараклигида мустаил аётга тайёрлаш тизимини яратиш ва амалга ошириш замирида оила масалалари билан шуулланувчи мутасадди давлат ва жамоат ташкилотлари, оила, маалла, мактаб ва жамоатчилик амкорлигини мустакамлаш, оилада солом психологик муит яратиш замирида оилада баъзан учрайдиган жиноятчилик, никонинг бекор илиниши, гиёвандлик, носолом эътиод, маиший нопоклик, ахлосизликнинг турли кўринишларга йўл ўймаслик каби масалалар бугунги кунда оилаларни жамият талаблари даражасида шаклланиши учун заминдир.
Мамлакатимизда адолатли, ууий, демократик жамият уриш жараёни шадам адамлар билан бораётган бир шароитда онун устуворлигини таъминлаш замирида оила аъзоларининг ууий маданиятини шакллантириш оила манфаатларини таъминлаш борасида амалга оширилаётган устувор йўналишларидан бирига айланиб олди.
Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлиси томонидан абул илинаётган онунлар, Президент Фармонлари, Вазирлар Макамасининг арорлари, оила-нико муносабатлари, хотин-излар ва болалар уулари бўйича халаро конвенциялар ва декларациялар ва боша ууий ужжатларнинг моиятини чуур англаш амда ўз фаолиятлари жараёнида амал илишга эришиш жамиятнинг ууий саводхонлигини оширишнинг гаровидир. Бунинг учун оиланинг турли атламли аъзолари ууий онги ва дунёараши даражасини ўстириш механизмини яратиш ва амалиётга кенг татби этиш зарур. Чунки, ууий маданият даражаси юксак жамиятда оила, она, ота ва бола уу ва бурчлари амма ват Конституция билан имоя илиниб, оила ажримларига, оилада учрайдиган шарона ахло нормаларига зид содир этиладиган баъзи хатти-аракатларга йўл ўйилмайди.
Бу борада давлатимиз томонидан амалга оширилаётган ишлар бутун дунё тинчликсевар халларнинг диат-эътиборини жалб илмода. Жумладан, мустаиллигимизнинг иса даври ичида республикамизда инсон уулари бўйича Миллий Марказ, Олий Мажлис узуридаги амалдаги онун ужжатлари Мониторинг институти, Адлия вазирлиги ошидаги ууий ёрдам кўрсатиш Маркази, Олий Мажлиснинг инсон уулари бўйича вакили - Омбудсманнинг ташкил этилганлиги оила, ота, она ва бола ууий манфаатларини имоя илишга аратилган муим адамлардир. Инсон ууларини имоя илиш институтларининг асосий масади оила деб аталмиш кичик жамиятнинг ууий маданиятини оширишга, уларнинг ууий манфаатларини имоя илишдан иборатдир.
Мамлакатимизда оила уулари халаро уу нормаларига мос равишда муофаза этилмода. Мустаиллик йилларида укуматимиз томонидан оила-нико муносабатлари, хотин-излар ва болалар уулари бўйича халаро ужжатлар ва декларацияларининг ратификация илиниши бунинг яол намунасидир. Жумладан, Инсон уулари Умумжаон декларацияси (БМТ Бош Ассамблеясининг 1948 йил 10 декабрдаги 217-АШ резолюцияси), Хотин-изларнинг сиёсий уулари тўрисидаги конвенция (БМТ Бош Ассамблеясининг 1952 йил 20 декабрдаги 640-сон резолюцияси), Бир хил ийматдаги иш учун эркаклар ва хотин-изларга тенг а тўлаш тўрисидаги Конвенция (ХМТ Бош Конференциясининг 34-сессиясида 1951 йил 29 июнда абул илинган), оналикни имоя этишга аратилган конвенция (Женева, ХМТ томонидан 1952 йил 28 июнда айта кўриб чиилган), Болалар уулари тўрисидаги Конвенция (БМТ 43-Бош Ассамблеяси томонидан 1989 йил 20 ноябрда), Фуаролик уулари ва сиёсий уулар тўрисидаги халаро пакт (БМТ Бош Ассамблеясининг 1966 йил 16 январдаги 2200-резолюцияси), Хотин-изларга нисбатан камситишнинг барча шаклларини тугатиш тўрисидаги Конвенция (БМТ Бош Ассамблеясининг 1979 йил 18 декабрдаги 34, 180-сон резолюцияси), болаларнинг яшашини, имояланишини ва ривожланишини таъминлаш тўрисидаги умумжаон Декларацияси, Боша мамлакатларга болаларни ўирлаб кетишнинг фуаролик жиатлари тўрисидаги Гаага Конвенсияси (Гаага, 1980 йил 25 октябр), 1995 йилда Пекинда 4-Бутунжаон хотин-излар конференциясида абул илинган хотин-изларнинг аволи бўйича асосий аракатлар дастури мамлакатимизда оила, оналик ва болаликни халаро уу нормаларига мос олда муофаза илиш борасидаги дастлабки муим адамлардир, масад ар бир фуаронинг, ар бир оила аъзосининг ууларини имоя этилишини халаро уу нормалари доирасида йўлга ўйишга эришишдир.
Оила аъзоларининг ууий саводхонлиги унинг ууий имоя илиниши ууий жамият барпо этишнинг негизидир,
Бунинг замирида:
- аоли, шу жумладан, оила аъзоларининг ёш табааларга мос ууий битим бериш дастурларини яратиш, ууий онг ва тафаккурини шакллантиришнинг самарали шакл ва методларини анилаш, бу борада ноанъанавий таълим-тарбия усулларидан кенг фойдаланиш;
- ўув юртлари, идора ва ташкилотларда ууий мавзуни ёритувчи бурчаклар, хоналар ташкил этиш, ууий билим кунлари ўтказиш, радио ўувлари уюштириш;
- ууий мавзуга баишланган оммабоп рисолалар, газета ва журнал маолалари, мутахассис маслаатларини чоп этишни кучайтириш, рукнлар ранг-баранглигига эришиш;
- оила ууи бўйича мутахассис кадрлар тайёрлаш тизимини такомиллаштириш;
- жойларда бахт ва нико уйлари ошида бўлажак келин-куёвлар учун махсус ўув курслари, «Оила» клублари, «ууий маслаат» телефонлари ташкил этиш ва тарибот-ташвиот гуруларини тайёрлаш;
- оилаларда ууий билим беришни такомиллаштиришга ёрдам берувчи социологик тадиот ишлари олиб бориш ва унинг натижалари асосида методик тавсиялар ишлаб чииш ва амалиётга кенг татби этиш, бу борада ууни муофаза илиш ташкилотлари билан боша мутасадди давлат ва жамоат ташкилотларининг амкорлигини мустакамлаш каби масалаларга алоида эътибор бериш ётади.
4.Ўзбекистонда 25 миллиондан орти аоли яшайди. Айни пайтда 4 миллион 800 мингга яин оила бўлиб, аолининг 98 фоизини ана шу оилаларнинг оила аъзолари ташкил этади.
Хар йили 540-550 минг бола туилади.
Мамлакатимизда 5 миллиондан орти туиш ёшидаги аёллар мавжуд. Йилига ўрта исобда 270 минг ёш оила вужудга келмода.
Ўзбекистонда ар бир оила ва ар бир инсоннинг турмуш фаровонлигини ошириш, фуаролар тотувлигини мустакамлаш давлат сиёсати даражасига кўтарилганининг гувоимиз.
Президент И.А. Каримов бу борада: «Энг мухим вазифа халчил, адолатпарвар жамиятни вужудга келтириш, бу жамият пойдеворини, энг аввало, бой ва бадавлат, менат адрини биладиган, маънавий солом амда маданий савияси баланд минглаб ва миллионлаб оилалар ташкил этилди»3- деган эди.
Солом авлод тарбияси - озирги кундаги энг устувор ва муим вазифалардан бири исобланади. Чунки солом авлодни тарбиялаш - солом турмуш тарзини яратишни ва шакиллантиришнинг муим бўлаги исобланади.
озирги кунда мамлакатимизда солом турмуш тарзини яратиш борасида жуда аамиятга молик бўлган ишлар амалга оширилмода. Жумладан илинаётган кўпгина хайрли ишлар, ёшларга яратиб берилаётган шарт - шароитлар, солини салаш борасида илинаётган кўзга кўринадиган ишларнинг кўпчилиги шулар жумласидандир.
Ўзбекистон Республикасининг мустаилликка эришиши жамият аётининг барча соаларида амалга оширилаётган покланиш, оила, оилавий муносабатлар, оилада маънавий ва жисмоний баркамол ёш авлодни тарбиялаш борасида ам жиддий ўзгаришлар илишни таозо этди. Жумладан оиланинг жамиятдаги ўрни оилавий муносабатларга боли миллий анъаналар, сермазмун миллий адриятларнинг илдизлари аждодларимиз меросини ўрганиш ва оммалаштириш, миллий оилавий тарбияда умуминсоний адриятларнинг ўрнини юксалтириш ва унинг оилада уйунлашувини таъминлаш, ўзбек оиласига хос хусусиятларни (менталитетини) яратиш ва кенг тариб этиш жамиятнинг асосий негизи исобланмиш оилани истилол мафкурасига мос шаклан ва мазмунан шакллантиришнинг гаровидир.
Келажак авлодни тарбиялаш оила маънавиятини ривожлантиришнинг муим босичи саналади.
Инсон аслида бахт ва эзгулик учун дунёга келади, шу орзу-умид билан яшайди. Лекин бу билан иш битмайди, у шу ниятига етиши учун интилиши, айрат кўрсатиши, яхшилик кўриши учун яхшилик илиши лозим. Инсоннинг шаклланишида, аётда ўз ўрнини топишида, эл-юрт ичида иззат-урматга сазовор бўлишида, юксак ахло-одоб оидаларини ўзида мужассам этишида оила асосий ўринни эгаллайди. Оила шундай маконки, унда аётнинг давомийлигини таъминловчи шахс шаклланади, этник маданият, урф-одатлар, ахлоий-миллий адриятлар саланади ва ривожлантирилади, жамият тараиётини белгиловчи итисодий ва маънавий аёт пойдевори ўйилади ва мустакамланади. Оила аил ва тотув бўлса, жамиятда тинчлик ва амжиатликка эришилади, давлатда осойишталик ва барарорлик укм суради.
Оилада тарбиянинг негизларига асос солинади. У болада шаклланиши лозим бўлган барча инсоний муносабат ва фазилатларни тарбияловчи аёт мактаби исобланади.
Ўзбек хали табиатан болажон хал. Болага нисбатан бари кенглик, меридарёлик, ўта фидойилик халимизга хос хусусиятлардир. Шу боисдан ота-оналаримиз фарзандларнинг пухта билим олишлари, изиишлари бўйича касб-унар эгаллашлари, ахло-одоб оидаларини мукаммал билишлари ва уларга амал илишлари учун зарур имкониятларни яратадилар. Чунки оилада болани тўри тарбиялаш мустакам пойдеворли жамият барпо этилишининг гарови. Бола тарбияси кенг амровли, узо давом этадиган мураккаб жараён бўлиб, унинг ўзига хос хусусиятлари мавжуд. Ушбу жараён турмуш урадиган йигит ва изнинг бир-бирига ар томонлама муносиблигидан бошланади. Бўлажак ота-онанинг со-саломатлиги, насл-насаби, дунёараши, ахло-одоби, моддий ва маънавий даражасининг мослиги, турмуш уришга ар томонлама тайёрлиги фарзанд кўриш ва унинг тарбиясида муим аамиятга эга.
Ўзбек оиласида ватанига, халига, оиласига, истилол ояларига садоатли, фидокор, мустаил фикрлайдиган, дунёараши кенг, эътиоди юксак, итидорли, ташаббускор, масъулиятли, маънавий ва жисмоний баркамол авлодни вояга етказиш энг муим вазифа саналади. Биро, бунга салбий таъсир этувчи иллатлар ам йў эмас. Бунинг олдини олишнинг муим воситаларидан бири оилада бўш ватни самарали ташкил этишдан иборатдир.
И.А. Каримов Ўзбекистон Республикаси Олий Кенгашининг биринчи сессиясида сўзлаган нутида айтганларидай, «Санъатда ошкораликни пеш илиб, телевизор, кино экранларида, матбуот воситаларида бўлмаур лаваларни акс эттириш, бемаънилик ва аёсизликни, баъзан эса атто ахлоий бузуликни тариб илишлар кўриниб олган» эди.
Бундай миллий урф-одатларимиз ва ахлоимизга зид келадиган илилар аердан пайдо бўлди? Давр таозосими? Инсоният камолоти ифодасими? Ёки маънавий-тарбиявий ишларимизнинг тўри йўлга ўйилмаганлигими?
Шуни унутмаслик керакки, инсоният ва миллатлар такомили еч ачон миллий анъаналарни поймол этиш, ахлоу одоб пардаларини ижимлаш эвазига эмас, аксинча, инсонни янада баландро маънавият, поклик ва одоб чўисига олиб чиишда намоён бўлади.
Одамларнинг онгини, руиятини, исму жисмини поклантириш озирги кундаги тарбиявий-маънавий фаолиятимизнинг асосини ташкил этмода. Бунга сабаблар кўп. Бир ўринда ўтмиш даврлар асоратидан утилиш кўзда тутилса, иккинчи ўринда инсон табиатида учрайдиган, кези келганда хуруж илиб турадиган усурлардан утулиш этиёжи ам мавжуд. Мустаиллик замони ана шундай объектив ва субъектив инсоний хусусиятлар, фазилатларни поклантириш йўлига, азалий ва миллий тараиёт ўзанига солиб юборди. Миллий адриятларимиз, урф-одатларимиз ўзининг умумбашарий моиятини намоён этиш имкониятига эга бўлди.
5.Хулоса илиб айтадиган бўлсак, жамиятда юз берадиган барча ўзгаришлар оилага, оиладаги маънавий муитга, унинг ижтимоий-итисодий, маданий даражаси эса жамиятнинг ижтимоий-итисодий ва маънавий тараиётига таъсир илади.
ар бир даврнинг ўз дарди, талаби ва этиёжлари бўлади. Мустаиллик одамлар ва жамият тадирига тааллули жуда кўп жумболарни ечиб ташлаш билан баробар маънавиятимизнинг атор муаммоларини кўндаланг илиб ўйди. Айниса, ахло-одоб масалалари катта аамият касб этиб олди. Бунинг сабаблари кўп: бир томондан, инсон деб аталмиш аёт гултожисига бўлган муносабат ўзгарди, уни азалий ва абадий пок маънавият йўлига айтариш режалари тузила бошланди; катта ёки кичик, яхши ёки ёмон, илор ёки жоил миллат бўлмаслиги, ёмонликнинг миллати-ю, яхшиликнинг чегараси йўлигига аноат осил илдик. Инсон ўз миллати анъаналари ва умумбашарий адриятлар асосидагина камолотга эришиши оозда эмас, амалда тан олинди; иккинчидан, сохта байналмилалчилик, ооздаги халлар дўстлиги оялари одамлар орасида узо, замонлардан буён шаклланиб, ривожланиб келаётган биродарлик туйуларига рана солиб ўйгани, одамларнинг миллат ажратмаслиги учун, бир-бирига мерли-оибатли бўлиши учун уруш ёки аатчилик, зилзила ёки табиий офатларни бошидан кечиришлари шарт эмаслиги, ижтимоий адолат ўрнатилган жойда халлар ва миллатларнинг чин инсоний фазилатлари гуркираб унишига ишонч осил ила бошладик. Айрим одамларни алдаш мумкин бўлса ам миллатларни узо алдаб бўлмаслигига энди амма тушуниб етди.
Тоталитар тузум даврида республикамизда шарона адриятлар асосида оилани барпо этиш, шакллантириш ва барарорлигини таъминлашга етарли эътибор берилмади. Оилани жамиятнинг асосий ячейкаси сифатида ар томонлама муофаза этиш масаласи давлат сиёсати даражасига кўтарилмади.
Халимизнинг ахло, андиша, шарм-аё, алоллик ва покизалик, инсон адр-иммати тўрисидаги тасаввурларига зид бўлган ўзга маданият анъаналари ёшлар онги, дунёараши ва шуурига салбий таъсир этиши натижасида баъзи салбий олларнинг пайдо бўлиши юз берди.
Миллий анъаналар маънавий солом оилани барпо этади.
Солом миллийлик бар урган жойда умумбашарий фазилатларнинг адрига етиш ам ортади, миллатлар ўртасидаги дўстона муносабатлар ам камол топади.
Оила аиллиги, баркамол фарзандлар жамият мустакамлиги ва маънавий етуклигининг гаровидир.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР:
- Ўзбекистон Республикаси Конституцияси. Тошкент. "Ўзбекистон", 2010 й.
- И.А.Каримов. "Ўзбекистон ХХI аср бўсаасида", Тошкент. "Ўзбекистон", 1997 й.
- И.А.Каримов. "Маънавий юксалиш йўлида". Тошкент. "Ўзбекистон", 1998 й.
- Каримов И.А. Биз келажагимизни ўз улимиз билан урамиз. Т.7. -Т., 1999й.
- И.А. Каримов. "Баркамол авлод орзуси". Тошкент. "Шар", 1999 й.
- Каримов И.А. Озод ва обод Ватан, эркин ва фаровон аёт пировард максадимиз. Т.8. -Т., 2000й.
- Каримов И.А. Ватан равнаи учун хар биримиз маъсулмиз. Т.9. Т., 2001й.
- Каримов И.А. Хавфсизлик ва тинчлик учун курашмок керак.Т.10 -Т., 2002й.
- Каримов И.А. Ўзбекистонда демократик ўзгаришларни шакллантиришнинг асосий йуналишлари.//Ўзбекистон овози. 31 август 2002 й.
- Каримов И.А. «Бизнинг бош масадимиз жамиятни демократлаштириш ва янгилаш, мамлакатни модернизация ва исло этишдир»Тошкент-2005 йил. «Ўзбекистон»
- "Ўзбекистон Республикасининг оила кодекси ". Тошкент "Адолат", 2008 й.
- О.Мусурмонова. "Оила маънавияти миллий урур" Тошкент. "Ўитувчи", 2001 й.
- Р.Усмонов. "Саодатнома". "Ўитувчи", 1995 й.
- .Б.Шоумаров. "1001 саволга психологнинг 1001 жавоби" Тошкент. "Менат", 2001 й.
- М.Холматова. "Оилавий муносабатлар маданияти ва солом авлод тарбияси"
- Х.Содиов, .Бобоев, Х.Одилориев. "Хотин-изларнинг ууларига оид онун кафолатлари". Тошкент. "Ўзбекистон", 2000 й.
- Т.урбонов. "Одобнома". Тошкент. "Ўзбекистон", 1991 й.
- Хотин-излар энциклопедияси. Тошкент. 2002 йил.
- А.А.одирова, З.Абдуллаева. "Аёлларга ўгитлар". Тошкент. "Ибн Сино" 1999 й.
- К.Мунавваров. "Оила педагогикаси". Тошкент. "Ўитувчи", 1994 й.
- У.Макамов. "Ахло одоб саболари". Тошкент. "Фан", 1994 й.
- С.Макамов. "Ислом дини ва оила тарбияси". Тошкент. ".улом", 2000 й.
- "Одоб-ахлоа оид адислар". Тошкент "Фан". 1990 йил.
- Р.Шомансурова. "Ер эпламо осон, лекин,......". "Ўзбекистон Миллий энциклопедияси", Тошкент. 1998 й.
- "Солом авлод учун" ойномаси 1997-98 йиллар. (7-11-сонлар).
- www.google.uz. интернет маълумотлари.
1 И. А. Каримов «Ўзбекистон: миллий истилол, итисод, сиёсат, мафкура» 47-бет.
2 И. А. Каримов «Биз келажагимизни ўз ўлимиз билан урамиз. Т.7. -Т., 1999й. 38-бет.
3 И. А. Каримов “Озод ва обод Ватан, эркин ва фаровон хаёт пировард максадимиз”. Т.8. -Т., 2000й. 24-бет.
PAGE 16
Мустаиллик ва демократлашув жараёнида оиланинг ўрни ва унинг маънавиятида бўлган ўзгаришлар