Ўрта асрларда Xиндистон хууининг асосий белгилари ва хуу мактаблари

Ўзбекистон Республикаси Адлия Вазирлиги

Тошкент Давлат Юридик институти

II хуу факултети

Мавзу: Ўрта асрларда Xиндистон хууининг асосий белгилари ва хуу мактаблари

Топширди: Мансуров А.

абул илди: Шодиев Ж.

Тошкент- 2010

Режа:

Кириш:

Асосий исм::

1. Xиндистон давлатининг ривожланиш xусусиятлари

2.Xиндистон хууининг асосий манбалари

3.Хиндистон хуу мактаблари ( Митакшара,Даябxачи)

Xулоса:

Адабиётлар:

Илова:

Кириш

Маълумки, Xиндистон давлати ва хууи тариxи узо даврни ўз бошидан кечирган. Ўта асрларда Хиндистон жамиятининг секин ва нотекис ривожланиши ушбу давлатни даврларга бўлишни анча мураккаблаштиради. адимги Хиндистон давридаё феодал муносабатларни эслатувчи баъзи институтларни учратиш мумкин эди. Масалан, Хиндистонда йирик xусусий ер эгалиги, арам дехонларнинг эксплуататсия илиниши ва хоказолар адимги даврда-ё мавжуд бўлган. улчилик эса нафаат ўрта асрларда, балки ундан кейин хам йўолмаган.

Хиндистон тариxи шартли равишда ўрта асрларнинг бошланиш даври хисобланади. Лекин бу ватда мамлакатнинг ижтимоий-сиёсий тузумида тубдан ўзгаришлар юз бермаган эди. Масалан, адимги даврдаги Маурийлар империясига ўxшаган йирик давлатлар ташкил топмаган эди. Ўрта асрларда Хиндистон сиёсий жихатдан таро бўлган. У 7 асрнинг бошларида бир неча ўнлаб майда ва йирикро давлатлардан иборат бўлиб, бу давлатлар тепасида кичи-кичи подшолар - рожалар турарди

Умуман, ўрта асрларда Хиндистон давлати ва хууи тариxини уйидаги даврларга бўлиб ўрганиш мумкин: 1) Хинд феодал давлатининг ташкил топиши даври (ИВ-X асрлар); 2) Дехли султонлиги ва Бобурийлар салтанати даври

Хинд феодал давлатининг инирози ва Англия хукмронлигининг ўрнатилиши даври. Гарчанд, Хиндистоннинг ўрта асрларда даврларга бўлиниши масаласида ягона фикр бўлмаса-да, уни яна уйидагича даврларга бўлиш хам мумкин: 1) илк ўрта асрлар (VII-X асрлар); 2) ривожланган ўрта асрлар (X-XVII асрлар);

3) кечки ўрта асрлар (XVII асрдан кейинги давр)1

Шундай илиб Oрта асрлар Xиндистон давлати ва хууи хаида уйида батафсилро малумотлар келтирилган.

VII асрнинг бошларида Xарша (606-647 йиллар) давлати бурмунча ватгача юксалиб борди. Xарша Канаужа князлигининг рожаси эди, сўнгра у бутун Шимолий Хиндистонни ўзига бўйсундирди. Xарша давлати Ганг дарёси водийси бўйлаб Шарий Панжобдан то Бенгалия кўлтиигача бўлган худудни ўз ичига олди. Марказий Хиндистоннинг князлари хам Xаршага вассал арамликда эди. Хаммаси бўлиб 40 тача княз унга арам эди. Xарша империяси узо умр кўрмади. Унинг хокимияти феодаллашув жараёнининг кучайиши, ўз вассаллари - рожалар удратининг тобора ортиб бориши натижасида заифлашди; бу рожалар пировардида бутунлай мустаил бўлиб, марказга итоат этмай кўйди. Xарша вафотидан кейин унинг давлати парчаланиб кетди. Узо ватгача Хиндистон чет эл босинчиларига аршилик кўрсата олмайдиган таро бир мамлакат бўлиб келди.

Шиддатли ва шафатсиз ўзаро урушлар мамлакатни оир ахволга солиб ўйди хамда мусулмон истилочиларини Хиндистоннинг шимолий исмини босиб олишини енгиллаштирди. Натижада Хиндистоннинг шимолига жуда кўп мусулмонлар - xуросонликлар, турк ва афонлар бориб ўрнашди. Шимолий-Шарий Хиндистон (хозирги Поистон) ахолисининг бир исми ислом динини абул илиб, бора-бора истилочилар билан аралашиб кетди.

XIII аср оxирларида Хиндистонга азна истилочилари хал илувчи хужум илди. 1175 йилда азна хокими Мухаммад Гурий Панжобга бостириб кириб, уни эгаллагач, шарка араб силжишни давом эттирди. 90-йилларда у Жамна билан Ганг дарёлари ўртасидаги бутун ерларни, сўнгра эса Бенгалияни босиб олди, Гурий вафотидан (1206 йилдан) кейин унинг ноиби утбиддин Ойбек азнадан ажралиб чииб, Хиндистоннинг шимолида (хозирги Хиндистон Республикасининг пойтаxти Дехлини марказ илиб) мустаил давлат тузди. Янги давлат пойтаxт шахарнинг номи билан Дехли султонлиги деб юритила-диган бўлди. 1206 йилда азна султонларидан мустаил бўлиб олган Дехли султонлиги катта давлат бўлди.

Дехли султонлиги айникса XIII аср оxири ва XI аср бошларида кенгайди, бу ватда унинг таркибига Шимолий Хиндистондан ташари Марказий Хиндистон вилоятлари ва Декан ясси толигидаги кўпчилик давлатлар кирарди. Декан 1306-1310 йилларда султон Оловиддин Xилжий томонидан босиб олинди. Навбатдаги султонлардан бири - Мухаммад Тулак (1325-1351 йил-лар) деярли бутун Хиндистонни бўйсундириб, хатто Эрон билан Xитойни забт этишни орзу илган эди. Аммо султонликнинг кенгайиши мустахкам xарактерга эга эмас эди. XИВ аср ўрталарида Дехли ажралиб чиди, кўп ўтмай Дехлидан шимолдаги кўпгина вилоятлар, шу жумладан, Бенгалия ажралиб кетди. Дехли султонлиги таркибига кирган кўпчилик вилоятлар мустаил давлатга айланиб олди. Султон Дехлининг ўзида унча мустахкам хокимиятга эга эмасди, чунки у ерда феодалларнинг турли гурухлари ўртасида хокимият учун узлуксиз кураш борарди.

XIV асрда Хиндистон тамомила таро феодал давлат эди. Жуда кўп мусулмон ва хинд феодал давлатлари бир-бирлари билан узлуксиз кураш олиб борардилар. Шафатсиз феодал эксплуататсияси ва тўxтовсиз ички феодал урушлари. 70-йилларда Дехли султони ўз ўлида колган озгина ерларни хам химоя илишга одир эмасди. Марказий хокимиятнинг заифлиги Хиндистонни янги чет эл хужумларига аршилик кўрсата олмайдиган илиб ўйди. XIV асрнинг оxирида Дехли султонлиги Амир Темур ўшинлари томонидан ахшатич зарбага учради.

Аммо Темур Хиндистонни бирлаштириш ва хатто уни Ўрта Осиёдаги ўз ерлари билан бирор даражада мустахкам болаш масадини ўймаган эди. Боша юришлар билан банд бўлган Темур Хиндистонни ўз холича ташлаб ўя олди. Темур вафотидан кейин Хиндистон ўзининг мустаил давлатини тузиши мумкиндек туюлди, биро бу ердаги итисодий инироз бунга халаит берган эди. Тўри,XIV – XV асрларда Хиндистоннинг жанубида анча йирик давлатлар - Баxмани ва Вижаянагар мавжуд эди. Лекин улар хам узо яшамади ва тез орада бир неча майда князликларга ажралиб кетди

Ўрта асрларда Хиндистоннинг хууий тизими мусулмон хууи таъсири остида мухим ўзгаришларга учради. Хиндистонда мусулмон хукмронлиги ўрнатилгандан кейин махаллий хуу ва дxармашастра хууининг кўлланиши хам шаxслар доираси жихатидан, хам бу хуу нормалари билан тартибга соли-надиган муносабатлар доираси жихатидан искарди. Жиноят ишлари мусулмон хууи нормалари асосида мусулмон судялари - озилар томонидан хал эти-лиши лозим эди. Мусулмон хууи худудий xарактер касб этиб, босиб олинган худудлар ахолисининг барчасига ўлланиларди. Мусулмон хууи нормалари ўзининг эскирган контсепсиялари, сунъий, кам самарали далиллар тизими билан 1832 йилда мустамлакачи давлат томонидан мусулмон хууи нормаларининг барча номусулмонларга нисбатан ўллашнинг бекор илиниши хаидаги онун абул илингунча арор харакатда бўлди.

Дин билан боли хисобланган барча муносабатлар - никох-оила муносабатлари, мерос, диний муассасалар фаолияти алохида хууий тизимлар билан, яъни мусулмонлар хаидаги ишлар мусулмон хууи билан, индуизм динидаги кишилар хаидаги ишлар хинд хууи билан тартибга солинган. Бун-дан ташкари, мусулмон босинчилиги каста ва жамоа тартибларига кам таъсир этган. Бу ерда панчаят, каста судлари харакат илаверган. Улар жиноий ишларни хам махаллий одат хууи асосида кўриб хал илардилар.

Ўрта асрлар Хиндистонида адимги дxармашстралар хууини кайтадан тахлил илиш, танкидий ўрганиш, шархлаш, уни янги шароитларга мослаштиришга аратилган жадал жараён бошланган. Кўп сонли хууий трактатлар (асарлар)нинг, у ёки бу дxармашстраларга шархларнинг ёки у ёки бу хууий масалалар бўйича индиузм динида эътибор озонган кишиларнинг фикрлари тўпламлари (нибандxлар) нинг пайдо бўлиши ушбу жараённинг натижаси бўлди. Шархлар ва нибандxлар ват ўтиши билан хинд хууининг асосий манбалари сифатида майдонга чиа бошлайди.

Енг дастлабки шархловчилардан бири Асаxайя (таxминан XII асрда) бўлиб, у машхур Нарада дxармашстрасини - Нарадаб-xазияни шархлаган. Айниса Ману онунлари тез-тез айта ёзилган ва шархланган. Бизгача Ману онунларига ёзилган Бxаруччи Медxатитxи, Гавиндаражи ва бошаларнинг шархлари етиб келган. Шунингдек, яна бир боша машхур дxармашстра - Яжна-валка хам бир неча марта шархланган. Яжнавалкага шархлардан бири XII асрда Вижна-нешвара томонидан ёзилган Митакшарадир. Вижнанешвара Хиндистонда кенг таркалган икки хинд хууи мактабларидан бирига ана шундай ном берган эди. Хинд хууининг бошsа мактаби - Даябxачининг 2асосчиси Жимутаваxан бўлади. У XII асрда нибандxа тузган эди. Нибандxада мерос хууи ва катта ажралмас хинд оиласи мулкини таксимлашнинг баъзи масалалари Митакшарага араганда бошачарок хал илинган.

Ўрта асрлар Хиндистонида шархлар адимги дxармашстралар каби давлат онунчилиги томонидан сииб ўйилмади. Хинд хууи ривожланишининг бу xусусияти бир атор омиллар билан изохланади. Шуни таъкидлаш жоизки, баъзи шархлар хукмдорлар топширии бўйича ёзилган ва уларнинг санксияси билан харакатда эди. Шархловчилар орасида юори мартабали расмий кишилар кўп бўлган.

Ўрта асрлар Хиндистонида XIII асрда мусулмон боскинчилари келгунга адар давлат бирлиги бўлмаган. Бу нарса хуунинг xилма-xиллигига сабаб бўлган. Нибандxлар адабиёти - муайян хуу институтлари бўйича ситаталарнинг тематик тўпламлари дxармашстраларнинг турли муаллифлари оидаларини маълум даражада ягона холга келтириш, бир-бири билан мослаштиришга харакат натижаси эди. Бунга янги хууий асарлар яратиш йўли билан эришиш мумкин эди. Шархловчилар дxармашстраларни тузувчилардан кейин хууни хинд жамиятини бирлаштириш тенденсиясига жавоб берадиган даражада бирxиллаштиришга харакат иладилар.

Хиндистон узо ват мобайнида индуизмнинг хууий, аxлокий, фалсафий арашлар барарорлиги билан ажралиб туради. Муаддас деб хисобланган анъанавий хууни ривожлантириш йўллари хаида хам алохида арашлар мавжуд эди. Шархловчиларнинг фаолияти бу арашларга мос тушган.

Чунки улар янги онунлар яратишга даъво илмаганлар, ўз олдиларига фаат дxармашстралар талабларини шархлашни, уларнинг кўрсатмаларини эълон илишни максад илиб кўйганлар, xолос.

Одатларнинг ўрта асрлар хинд хууи манбалари орасида тутган ўрни бу ватда Хиндистоннинг ривожланиш xусусиятлари билан белгиланади. Турли xил сиёсий элиталар ўртасидаги урушлар, таролик анъанавий хуунинг чуур диний-оявий илдизларига таъсир этмади ёки жуда кам таъсир этди. Назарий жихатдан ўзгармас бўлган диний-хууий тизим турли йўллар билан жамият эхтиёжларига мослашди. Агар мусулмон хууида бир мазхаб боша мазхабга мослашишда киёсий хуу усулидан фойдаланган бўлса, хинд хууи жамият эхтиёжларига одатларни ўз хууий тизимига киритиш орали мослашди.

Анъанавий консепсияларнинг кундалик амалиёт билан ўзгариб бориши маълум даражада «хаиат принсиплари»ни дxармаларнинг ўшимча кўрсатмалари сифатида ўллашга ёрдам берди. Дxармашастраларнинг диний нуфузига, уларнинг анъанавий хууий мавзуларига мурожаат илиш xусусий хууни, xусусан, никох-оила, мерос, шаxс хууий холати институтларини ишлаб чииш бўйича шархловчилик фаолиятининг асосий йўналишларини белгилаб берди. Даябxага хам, Митакшара хам катта бўлинмас хинд оилалари муносабатларини, шунингдек, ушбу оила аъзоларининг боша шаxслар билан ва давлат билан муносабатларини тартибга солишга баишланган.

Бундан шу нарса келиб чиадики, оиланинг алохида аъзолари мулкдор деб тан олинмайди, оила мулкини тасарруф илиш чекланади, уни фаат оила бошлии, бошарувчиси тасарруф илиши мумкин. Оила бошлиининг хокимияти катталик обрў эътиборига, унинг авлодлар диний удумлари билан болик урф-одатларни бажаришига асосланган. Ота-боболарга хурмат, ибодат илиш катта оилавий жамоаларнинг диний асоси, уни болаб турувчи омил хисобланган. Бу билан никох маросими хам боли эди. Никох куёв ва келин ўртасида тузиладиган, уларнинг иттифоини бузилмас илиб белгилайдиган мукаддас битим хисобланарди.

Хозирги Хиндистонда хам кенг таралган катта бўлинмас оиланинг хууий асосини Митакшара хууи бўйича мулк хууи институти ва хам-ворислик ташил этади. Бу ота, бобо ва катта бобо томонидан ўз ота-бобо-ларидан мерос илиб олинган оилавий мулкка нисбатан ўил, невара ва эвара хууларида ўз ифодасини топади. Бундай оилага фаат хамворислар эмас, балки уларнинг оналари, ўгай оналари, болалари (эрга теккан кизларидан таш-кари), бевалар, вафот этган хамворисларнинг эрга тегмаган кизлари хам кирган. Шунингдек, боша хамворисларнинг эътирози бўлмаса, биргаликда яшаш давомида никохсиз туилган болалар хам, агар боша фарзандлар бўлмаса, оиланинг аъзоси хисобланган. Бирок, юкорида кўрсатилган оила аъзолари оила мулкидан фаат таъминот олиш хууига эга эди. Мулкдорлардан биронтаси хам оила мулкидан кўпро хисса олиш хууига эга эмасди. Олган кишиларнинг оилавий мулк хууи тирик хамворисларга ўтарди.

Митакшара бўйича хамворислар томонидан катта оила мулкини оила бошарувчисининг руxсатисиз, хатто боша хамворис фойдасига якка тартибда бегоналаштирилиши мумкин эмас эди. Шунингдек, учинчи шаxслар хамворис хууини олиши мумкин эмас эди. Бирок, хамворислар оила мулкини бегоналаштириш хууига эга бўлмасалар хам, оила мулкини факат хам-ворислар томонидан бегоналаштирилишига эътироз билдириш хууига эга эдилар. Улар бошарувчидан оила мулкини тасимлашни ва тасимлаш ва-тида мулкнинг холати хаида хисобот беришини талаб ила олганлар. Хамворис оила бошлии ва шу тариа оиланинг бўлинмас мулки бошарувчиси бўлиб олиши мумкин эди (агар бу ўрин бўш олган бўлса ва боша хамворислар бунга эътироз билдирмаса). Барча хамма ворисларнинг хуулари тенг бўлган. Биро, бундай хуудан махрум этиладиган хамворислар хам назарда тутилган. Масалан, али заиф, эси паст ёки майиб-мажрух туилган кишилар оила мулкидан ўзларига тегишли хиссанинг ажратилишини талаб илиши ёки катта оила ишларини бошариши мумкин эмас эди.

Хулоса

Хиндистон давлати ва хууи тарихи хаида ўрганар еканмиз,

хинд хууи асрлар мобайнида кўп тилли, xилма-xил ирли, таро Хиндистонда махаллий одатларга, кишиларнинг ўзига xос юриш-туришларига мослашиб, хууни бир бутун илиб бирлаштиришда мухим ўрин тутади. Хин-дистоннинг хуу тизимида одатларнинг тутган ўрни хаида дxармашастра-ларнинг муаллифлари тўридан-тўри кўрсатиб ўтадилар.

Масалан, VII асрга оид дxармашастралардан бири - Бриxаспатисмритида ўрнатилишича, адимги одатлар уларга асосланган хар андай амалиётни онунлаштиради ва суд карори фаат дxармашастраларнинг кўрсатмалари асосидагина чаирилиши мумкин эмас.

Агар дxармашастралар хуунинг мохиятига ва адимги одатларга зид келса, улар одил судловга зарар келтириши мумкин

. Шунингдек, Медxатитxининг Ману онунларига ёзган шархларида кўрсатилганидек, махаллий одатларга жиддий зид келган дxармашастраларга амал илмаслик лозим эди.

Шунингдек Хиндистон давлати ва хууи тарихи ўзининг номекултура хусусияти бўйича кодификатсия илинганлиги билан ажралиб туради Ўрта асрлар Хиндистонида оилавий муносабатлар сохаси билан ашё хууининг боша атор анъанавий нормалари чамбарчас боли бўлган. Шуни таъкидлаш жоизки, кейинчалик мустамлака ўлкаси бўлган Хиндистонда XIV асрда хуу сохаларининг кодекслаштирилиши ашё хууи нормаларига тааллули бўлмаган. Бу ўз ахамиятини хозирги ватда хам йўотмаган.

Адабиётлар рўйхати

Рабарий адабиётлар

  1. Каримов И.А. Ўзбекистон миллий истилол, итисод, сиёсат,

мафкура. Т.1.-Т.: Ўзбекистон, 1996

  1. Каримов И.А. Биздан озод ва обод Ватан олсин. Т.2- Т.:

Ўзбекистон, 1996

  1. Каримов И.А. Ўз келажагимизни ўз ўлимиз билан

урмодамиз. -Т.: Ўзбекистон, 1999

Дарсликлар

  1. Х. Мухаммедов Хорижий мамлакатлар давлати ва хууи тарихи

Тошкент – 2004

2. З.Муимов Чет мамлакатлар давлати ва хууи тарихи

Тошкент – 1992

3. Ф. Хайитбоев Хорижий мамлакатлар давлати ва хууи тарихи ўув ўлланма Тошкент – 2008

Интернет ресурслар

1. http: // www.yuridlit.ru

2. http: // www.allpravo.ru

3. http: // www.lawbook..ru

4. http: // www.books.ru

1 Х. Мухаммедов Хорижий мамлакатлар давлати ва хууи тарихи


Тошкент – 2004 512- бет

2 Х. Мухаммедов Хорижий мамлакатлар давлати ва хууи тарихи Тошкент – 2004


524 - бет

Ўрта асрларда Xиндистон хууининг асосий белгилари ва хуу мактаблари