<< Пред.           стр. 2 (из 5)           След. >>

Список литературы по разделу

 VI. Переведите следующие предложения на английский язык.
  1. Мне холодно. 2. Ему душно. 3. У меня кружится голова. 4. Джин хочется пить. 5. Нам было бы скучно без дяди Пита. 6. Меня тошнит. 7. Готов обед? Нам хочется есть. 8. Как мне жарко! 9. Не будет ли вам удобнее (comfortable), если я включу свет? 10. Ты хочешь спать?
 VII. Переведите на русский язык, перестраивая предложения в соответствии с нормами русского языка.
  1. The countryside was hot. 2. Pork's voice was suspicious. 3. Keith's mouth was dry. 4. She smiled a bright hot smile which was forgetful of time and place or anything but the memory of his mouth on hers. 5. If it freezes, the roads will be dangerous. 6. If I tried to get him on the subject he got mad at me. His eyes were spiteful. 7. Her voice was speculative. 8. His voice was surprised. 9. Her voice was contemptuous. 10. His voice was stubborn. 11. His voice was harsh. 12. Vito's voice was curious. 13. Millersen's voice was hesitant. 14. My throat was so dry that I could hardly speak.
 26
 
 VIII. Переведите следующие предложения на русский язык. Укажите, в каких предложениях персонификация проявляется наиболее ярко.
  1. The provincial newspapers give very full attention to local as well as national affairs. 2. She's just the way the message said, only more so. 3. His father's death left him entirely alone. 4. His origins recommended him to the American ladies of title. 5. If there was no competition, the railways could charge what they liked. 6. It would have pleased her to think that he made these trips to see her, but even her abnormal vanity refused to believe this. 7. His eyes mocked the fear in her face. 8. His mistake had wasted precious seconds. 9. Modern research tends to emphasise the role of the liver in maintaining blood sugar levels. 10. Recent years have seen the accumulation of new facts in this field. 11. Each day that brought her nearer England increased her distress. 12. Only the most searching investigation could disclose it. 13. The same report found that $2 billion worth of property was stolen that year from community residents and small businessmen. 14. Curiosity explained the attendance of Amos Legrand. 15. The last drenching night in the tree-house had left me with a bad cold. 16. The Knapp Commission report disclosed that a majority of the New York police force was involved in corruption. 17. Another night, deep in the summer, the heat of my room sent me out into the streets. 18. He appeared to have a serious link with his work, which was obscurely governmental, vaguely important and took him to Washington several days a week. 19. The open shops displayed wares that arrested my foreign eyes. 20. He was about to take his leave when the door to the living-room, which had remained ajar, opened fully. It framed the Duke of Croydon.
 IX. А. Переведите следующие предложения, обращая внимание на значение глагола to want. 1. Не wants to study English. 2. I want you to know it. 3. Tell him you want some tender meat this time for someone who's not well. 4. It's as I suspected, you want watching; your stomach wants educating. 5. Patroni may want more people, depending on what his ideas are. 6. You're quite sure you want a two-storey house and not a bungalow? 7. If I want help, I'll ask a policeman. 8. Shall you want a garage? 9. I want some one to amuse Fleur; she's restive. 10. Please tell Mr Jon that I want him.
 27
 
 Б.. Переведите следующий отрывок из рассказа У. Сарояна
 "The Fire". Обратите внимание на значения глагола to want.
  There was a bag of candy on the table in the parlour. He didn't want any of it. The toys were in the parlour. He didn't want to blow any of the whistles or shoot the marbles or wind up the toy machines and watch them work. He didn't want anything. There wasn't anything. There wasn't one little bit of anything. All he wanted was to be near the fire, as close to it as he could be, just be there, just see the colours and be very near. What did he want with toys? What good were toys? The whistles sounded sadder than crying and the way the machines worked almost made him die of grief.
 В. Переведите на английский язык, используя глагол to want.
  1. Я хочу закончить эту работу как можно скорее. 2. Джин хочет, чтобы ты помог ей. 3. Мне нужна новая шляпа. 4. Ты вполне уверен, что тебе нужна именно эта книга? 5. Больному, вероятно, понадобится кислород. 6. Ваш костюм хорош. Но вам к нему нужна брошь. 7. Ваша квартира нуждается в ремонте. 8. Она не нуждается в сочувствии. 9. Магазину требуется кассир.
 
 СКАЗУЕМОЕ
 В оформлении сказуемого различия языковых систем проявляются сильнее и многостороннее, чем в оформлении подлежащего. Это обусловлено емкостью и важностью данного члена предложения. Действительно, сказуемое несет на себе гораздо большее количество грамматических отношений, чем подлежащее. Самый предмет, о котором мы говорим, может проявить себя, т. е. определить себя реально только через действия и функции, которые выражаются сказуемым. Сказуемое связывает деятеля с объектом и обстоятельствами действия. Вот почему сказуемое является фактическим центром, к которому тяготеют, вокруг которого группируются все члены предложения.
  Так обстоит дело в любом языке. Но с особой ясностью это проявляется в английском языке, где ни один из основных членов предложения не может быть опущен. Здесь показательно сравнение русского и английского составного именного сказуемого.
 Мой брат - инженер. My brother is an engineer.
  Сказуемое может быть выражено двумя видами глаголов: глаголами, обозначающими действие, и глаголами, обозначающими существование, бытие. Употребление первых в роли сказуемого мало чем отличается от употребления соответствующих русских глаголов действия (вопросу о переходности глаголов будет посвящен отдельный раздел), поэтому мы не будем здесь останавливаться на сказуемом, выраженном глаголами действия. Рассмотрим глаголы второй группы, к которым мы относим to be и to have, в значении и употреблении которых наблюдаются существенные расхождения по сравнению с соответствующими русскими глаголами быть и иметь.
 29
 
 1. Глагол to be
 Русскому глаголу быть соответствует глагол to be в английском языке. В своем основном значении - 'находиться', как известно, глагол быть употребляется только в прошедшем и будущем времени, а в настоящем опускается.
 Я был в комнате. Я буду в комнате. Я в комнате.
 В английском предложении обязательно наличие глагола-связки и в настоящем времени. I was in the room. I'll be in the room. I am in the room.
  За исключением настоящего времени (опущение глагола-связки в русском предложении и ее обязательное присутствие в английском - впрочем, чисто формальное обстоятельство, связанное с различным строем двух языков), здесь значение и употребление глаголов быть и to be совпадают. Но этим и исчерпывается сходство. Глагол to be значительно богаче в своих потенциальных семантических возможностях, чем русский быть. Так, в зависимости от контекста, он может принять значение 'положение в пространстве'.
 The book is on the table. Книга лежит на столе. The table is in the middle of the room. Стол стоит посреди комнаты. The picture is on the wall. Картина висит на стене.
  Приведем некоторые, наиболее важные из его многочисленных значений:
 1) 'быть, присутствовать'
 She'll be here all the day. Она пробудет здесь целый день.
 Kitty was here for the holidays. Китти приезжала сюда на каникулы.
 John was at the meeting, too. Джон также присутствовал на собрании.
 2) 'происходить, случаться'
 It was only last year. Это случилось только в прошлом году.
 30
 
 3) 'составлять, равняться'
 Twice two is four. Дважды два - четыре.
 4) 'стоить'
 How much is the hat? Сколько стоит эта шляпа?
 5) 'состоять, заключаться.'
 The trouble was we did not know her address. Беда состояла в том, что мы не знали ее адреса.
  В перфектных формах to be приобретает значение 'посещать, бывать.'
 I hear you've been to Switzerland this summer. Я слышал, вы ездили в Швейцарию летом. Has anyone been? Кто-нибудь заходил? I've been for a walk. Я прогулялся.
  Глагол to be в определенных сочетаниях может приобретать и другие значения.
 Mr Black and Mr White were at school together when they were boys. В детстве м-р Блэк и м-р Уайт учились в одной школе.
 Are the boys in bed? Мальчики спят?
  В английском языке сложился ряд устойчивых сочетаний с глаголом to be, которые переводятся на русский язык, как правило, сочетаниями с глаголами действия. Например:
 Не was ill at ease. Он чувствовал себя неловко.
 Are you in earnest? Вы говорите серьезно?
 Yossarian was as bad at shooting skeet as he was at gambling. He could never win money gambling either. Even when he cheated he couldn't win, because the people he cheated against were always better at cheating too. Иоссарьян так же плохо стрелял по тарелкам, как и играл в карты. Ему никогда не удавалось выиграть. Он не мог выиграть, даже когда мошенничал, потому что люди, которых он пытался обмануть, превосходили его и в мошенничестве.
  В этих последних сочетаниях to be утрачивает свое самостоятельное значение, сохраняя только функцию связки. Это происходит во всех составных именных сказуемых, вы-
 31
 
 раженных сочетанием глагола "to be+ существительное /прилагательное/ постпозитив" и т. д.
  Остановимся в нашем изложении на некоторых сочетаниях с глаголом to be, опустив сочетания to be с именами типа he is a turner, the task is easy и др., о которых уже достаточно говорилось в грамматиках английского языка и которые не представляют трудности для усвоения, поскольку мало чем отличаются от соответствующих русских сочетаний. Обратим внимание лишь на отдельные сочетания с to be, сугубо характерные для английского языка, а потому и представляющие для нас особый интерес.
  Известно, какое значение имеют постпозитивы в английском языке. С помощью постпозитивов, присоединяемых к ряду наиболее употребительных английских глаголов, входящих в основной словарный фонд (to do, to go, to come, to make, to put, to give, to take и т. д.), образуются глаголы с новыми значениями. Но если при добавлении постпозитивов к глаголам действия значение исходного глагола в сочетании либо сохраняется наравне со значением добавляемого постпозитива, либо образовавшееся сочетание приобретает идиоматическое значение, то при добавлении постпозитива к глаголу to be основную смысловую нагрузку в сочетании несет именно постпозитив. Например:
 Is Mr Brown in? М-р Браун дома?
 No, he is out. Нет, его нет. (Он вышел.)
 Mr Brown is away at present. В настоящее время м-р
 Браун в отъезде.
 I hear Mr Brown is back. Я слышал, м-р Браун вернулся, I am through with my work. Я закончил работу.
 Многие из этих постпозитивов многозначны.
 The train is off. Поезд ушел.
 The meeting was off. Собрание не состоялось.
 The lights were on. Свет был включен.
 What is on at our cinema? Что идет в нашем кинотеатре?
 The children are not up yet. Дети еще не встали.
 The prices for foodstuffs were up. Цены на продовольственные товары повысились.
 Your time is up. Ваше время истекло.
  Словарь фиксирует большое количество устойчивых сочетаний с постпозитивами: to be about to do smth. соби-
 32
 
 раться, намереваться сделать что-л.; to be up to smth. замышлять, затевать что-л.; to be up to smb. зависеть от кого-л.,. to be for (some place) отправляться, ехать куда-л. и т. д.
  Насколько шире употребляется в английском языке глагол to be, чем в русском быть, видно хотя бы из того, что в целом ряде случаев англичане предпочитают глагольному простому сказуемому составное именное сказуемое, состоящее из глагола-связки to be и прилагательного или причастия I или II, которое имеет значение соответствующего глагола. Например:
 Still she was hesitant, (вместо was hesitating) Она все еще колебалась.
 Не felt that everyone disapproved of Scarlett and was contemptuous of him. (вместо contempted him) Он чувствовал, что все вокруг не одобряют Скарлетт и презирают его.
 These visits were disappointing. Эти визиты разочаровывали (ее).
 She was shocked and unbelieving. Она была поражена и не верила этому.
 Are you insulting, young man? Вы что, хотите оскорбить меня, молодой человек?
  Как видно из примеров, сочетание глагола-связки to be с прилагательным или причастием I равно соответствующему глаголу (колебаться, презирать и т. д.), которым мы и переводим данное сочетание на русский язык.
  Употребительность этой формы привела к возникновению в речи устойчивых сочетаний с to be. Например:
 I am serious. Я говорю серьезно. She was giddy. У нее закружилась голова. Don't be so literal. He понимайте все буквально. Не was homesick. Он тосковал по дому.
  Вторым, т. е. именным элементом данного вида сказуемого может быть также причастие II. Например:
 She was amazingly well read. Она была исключительно начитана.
  Более того, нечеткое разграничение переходных и непереходных глаголов (о чем мы будем говорить в дальнейшем) расширило рамки использования причастия II в роли
 2-826 33
 
 второго элемента именного составного сказуемого, так что оказались возможными не только предложения приведенного выше типа, встречающиеся и в русском языке, но даже употребление в аналогичной функции причастия II от непереходных глаголов.
 Now, of course, all you gentlemen are well-travelled. Конечно, все вы, джентльмены, много путешествовали.
 She is well-connected. У нее прекрасные связи.
 Не was well-mounted. У него была прекрасная лошадь.*
  Несмотря на то, что по форме это пассивные конструкции, подлежащее в них отнюдь не обозначает объект действия. Следует, однако, оговориться, что сочетания "to be + причастие II" от непереходных глаголов в функции составного именного сказуемого не часты.
  Глагол-связка to be в сочетании с прилагательным или причастием в роли составного именного сказуемого вытесняет прочие глаголы-связки, более подходящие по смыслу в том или ином контексте: to get, to turn, to grow и др., которые передают динамику действия, переход из одного состояния в другое. Например:
 She was hot with sudden rage. Ее внезапно охватила ярость.
 Rhett's eyes were sharp with interest. В глазах Рета вспыхнул интерес.
 He's lived here only since the year we were married. Он живет здесь лишь с того года, когда мы поженились.
  В некоторых случаях to be в этих сочетаниях выступает в значении глаголов to keep, to feel и др.
 Suddenly she was sorry for him. Вдруг она почувствовала
 жалость к нему.
 She was silent a moment. Она помолчала с минуту. For a moment she was indignant that he should say other
 women were prettier, more clever and kind than she.
 На какое-то мгновение она почувствовала негодование
 оттого, что он сказал, что другие женщины красивее,
 умнее и добрее ее.
  * Правда, глагол to mount (to mount a horse) - переходный, тогда как в русском языке садиться (верхом на лошадь) - непереходный; отсюда такого рода сочетания странно звучат для русского.
 34
 
  Наконец, надо остановиться на сочетании "to be + существительное-деятель" (player, reader и т. д.), образованное от соответствующего глагола. Оно передает постоянное качество, присущее данному человеку. Например:
 Не is a good swimmer. Он хорошо плавает. What a small eater you are! Как мало ты ешь!
  Образовались даже устойчивые сочетания такого типа: to be a poor sailor плохо переносить качку на море, to be a poor correspondent не любить писать письма, to be a stranger редко бывать где-л. и др.
  Встречаются также сочетания to be с существительным, обозначающим абстрактное понятие. Они отличаются от вышеописанных тем, что не передают постоянного признака лица или предмета, о котором идет речь. Например:
 I don't imagine he's much help. He думаю, чтобы от него
  было много пользы. They are very little trouble. Они не причиняют никаких
  хлопот. I'm a bad influence on you. Я оказываю на вас дурное
  влияние. I'm afraid, Father, I've been a disappointment to you.
  Боюсь, что я разочаровал вас, отец. She's absolutely no use. От нее нет абсолютно никакого
  толку. Aren't you a perfect disgrace? Ну, не стыдно ли вам?
 УПРАЖНЕНИЯ
 I. Переведите следующие предложения, обращая внимание на многозначность глагола to be.
  1. Не is not a young man. 2. His desk is in the middle of the room. 3. A real hotel is for hospitality. 4. The 't' was for Tanya - Tanya Livingston, a special friend of Mel's. 5. I've been to London twice. 6. "Tell me about the others in your family." "There are Hans and Peter, the twins." "I suppose Hans and Peter are at school." "Yes; and the house is much quieter when they are at school than when they are at home." 7. Stay where you are. Don't move! 8. Her family had been in Gibbsville a lot longer than the great majority of the people who lived in Lantenengo Street. 9. Since it was Friday night, the beginning of a weekend, most were casually
 2* 35
 
 dressed, though exceptions were half a dozen visitors from outside the community and several press reporters. 10. The Douro region is where port-wine comes from. 11. "How are you?" "I'm quite well." 12. Ashenden had been to France in order to write and dispatch a report. 13. The question is, shall I appear in it myself? 14. There Riley left me with orders to stay put: he wouldn't be more than an hour. 15. The funeral service is tomorrow at 11 a. m. from the Chapel of Rest. 16. She'd never been East.
 П. А. Переведите следующие предложения, в которых значение глагола to be выявляется в определенных сочетаниях.
  1. Harris Boulton had been to school and university with Tom. 2. They had been on a motoring holiday in Canada.
 3. "Where the hell" - she was on her knees poking under the bed. 4. The rest of the afternoon we were east and west worming out of reluctant grocers cans of peanut butter, a wartime scarcity. 5. She was through the doors before I recognised her. 6. The words were hardly out of her mouth before he had sprung upon her and snatched the revolver out of her hand. 7. And Leo too was suddenly there, through the door and into the large hall-like room. 8. He was the first through the customs, and before the other passengers arrived, he could arrange with the guard for a sleeping compartment to him self. 9. If children are clever, they continue to receive free education until they are eighteen, and even while they are at the university. 10. She was almost to the corner when his voice stopped her. 11. He was conscious that the watchful eyes of Prince AH were upon him. 12. She was four years out of college then, and twenty-seven years old. 13. The meeting was enthusiastically with him now. 14. His hands were firmly on the attache-case. 15. I had been out of the Army about a month when I decided to drive from San Francisco to my home town before summer ended. 16. She was masticating dreamily, but her eyes were on the boy. 17. Suddenly Andrew heard his name called wildly and the next instant Christine's arms were about his neck.
 Б. Переведите на английский язык, употребляя глагол to be.
  1. Его стол стоит слева. 2. Это объявление висело на двери. 3. Бывали ли вы когда-нибудь в других странах?
 4. Помнишь Маргарет Филд, девушку, которая вместе с нами училась в колледже? 5. Это лето я провел в Крыму.
 36
 
 6. Он приходил сюда на (for) банкет. 7. Некоторые ветераны проработали в (with) отеле по 25 лет. 8. Причина заключалась в том, что он внезапно заболел. 9. Они стояли рядом. 10. Его речь о национальном планировании была обращена к конгрессу. 11. Все эти деликатесы предназначаются для завтрашнего банкета. 12. Задача заключается в том, чтобы устранить эти недостатки как можно скорее. Он учится в университете, собирается стать врачом. Исключения составляют следующие слова... 15. Трудность состояла в том, что у нас оставалось слишком мало времени. 16. Его мать сидела у окна. 17. Дело в том, что невозможно не любить (to dislike) его.
 III. Дайте свои варианты перевода сочетаний to be с прилагательным или причастием в следующих предложениях.
  1. Don't be absurd. 2. I had forgotten you were so literal. 3. You're being very offensive. 4. He was properly apologetic for disturbing Rose. 5. If you were not so drunk and insulting, I would explain everything. 6. Of course he was bitter at her long neglect, of course he was mistrustful of her sudden love. 7. Don't be ridiculous. 8. Joseph was insistent that his wishes were carried out. 9. But she was hopeful that she might meet someone she knew. 10. There's one point I'm not clear about. 11. Stan had been helpful also. At Peter's request he had made inquiries about the two youths. 12. It was very bewildering. 13. At home, Natalie was understanding and, as always, loving. 14. Some people were making remarks out loud about how slow I was. 15. Co-ordinated, high-level planning, either national or international, was non-existent. 16. It was a job the clerks all hated because people whom they called were invariably bad-tempered and frequently abusive. 17. Well, I do sometimes get a little scolding. I'm told I've been naughty, and not to do it again. 18. Customs men were aware that most returning travellers did a little smuggling, and were often tolerant about it. 19. Mrs Hudson was hysterical. She threw herself on her husband, screaming and crying, and they had to drag her away. 20. "How was school today?" "Could you be specific, Father? There were several classes. Which do you want to know about?" 21. Libby was always breathless as if, to her, life was excitingly on the run and she must forever keep pace or be left behind. 22. The knowledge was disquieting 23. Don't be so nasty. 24. He's very reticent about his war
 37
 
 experiences. 25. I had a notion that she was nervous. 26. Oh, Larry, don't be funny. This is desperately serious. 27. With its mahogany furniture, its shabby leather chairs, and its musty smell, it was strangely reminiscent of a coffee-room in a Dickens novel. 28. Let's be sensible. 29. For the time being they were more or less friendly again. 30. "Don't be foul!" said Dorothy and he begged her pardon. 31. "But do you think it could ever be permitted?" He was persistent. 32. It is inconsiderate of you to live in Highgate. To your friends who are central, I mean. 33. But Mr Walters was quite unexpected. 34. What exactly was Bennie Hyman being so mysterious about this morning? 35. Dr Hubble was explanatory. He talked for quite a long time in language appropriate to the ear of the intelligent layman. 36. He was extremely apologetic. 37. She was so terribly good to Fanny. 38. By the time she reached the kitchen the rain was heavier and her hair was plastered to her head. 39. He was clear that whatever the outcome of that argument he would stay no longer at Grayhallock. 40. Women were still hesitant about taking on greater responsibility. 41. Verena had been very bitter over this. 42. I told Verena you would be lonesome. 43. He was easy with his money, he never minded paying a round of drinks for his friends. 44. He could be boisterous in act and loud in laughter. 45. Jon heard her clear voice in the dining-room, "Oh, I'm simply ravenous!"
 IV. Переведите следующие предложения на английский язык, используя сочетания to be с прилагательным или причастием.
  1. Не говорите глупостей. 2. Вы говорите серьезно? 3. Все это (ее) очень озадачивало. 4. Фрэнк говорил очень уклончиво об этом деле (evasive). 5. У него был такой вид, как будто он прекрасно понял ее грубую выходку (rudeness), и это (ее) раздражало. 6. Но она надеялась, что встретит его когда-нибудь. 7. Его дочь настаивала на том, чтобы мы не сообщали об этом отцу. 8. Она абсолютно не верила этому. 9. Если он сдержанно говорил о своих намерениях, так это, возможно, потому, что и сам их хорошенько не знал. 10. Он говорил с ней очень резко. 11. Не понимайте все так буквально. 12. Он очень волновался за свое здоровье, и его врач посещал его два раза в неделю. 13. Я не совсем понял (clear) конец этой истории. 14. Коллеги относились к нему дружески и с сочувствием. 15. Мне казалось (I thought), я объяснила все абсолютно ясно (clear). 16. Поди
 38
 
 собери вещи. Но поторопись! У нас осталось мало времени. 17. Почему вы так хорошо ко мне (nice) относитесь? 18. Она купила бутерброд с сосиской (a hot dog) и стакан кофе, и вид этих двух предметов подействовал на нее ободряюще (reassuring). 19. "У вас истерика", - холодно сказала Гвен. 20. Не могли бы вы говорить конкретнее? 21. Вагоны с углем продвигались слишком медленно. 22. Она настаивала на том (firm), чтобы они сделали это немедленно. 23. Не будет ли вам удобнее, если я включу свет? 24. Что, ужин не готов? Мы просто умираем от голода.
 V. А. Переведите следующие предложения, обращая внимание на значение глагола-связки to be.
  1. Не was mute a moment, and then said... 2. Leamas was lost. 3. Suddenly the voices in the next room were still, and I looked at the door. 4. Frank was speechless. 5. When she told him the truth, he was furious. 6. Her heart was suddenly dull with pain, with weariness. 7. Suddenly there was a seriousness to Inez Guerrero's speech which had not been there before. 8. Were all of them dead? 9. Then there were more lights only a few yards behind as another flight (зд. самолет) landed, it seemed at the same instant. 10. At the sound of the words he was momentarily young again. 11. Suddenly she was tired. 12. He sang for an hour, perhaps, and we all fell silent; then he was still.
 Б. Переведите, употребляя глагол to be.
  1. Вдруг он замолчал. 2. Когда они снова остались одни, она сказала... 3. Снова послышался смех (there was). 4. Быстро собралась толпа (there was). 5. Он умер от гангрены через месяц после их приезда сюда. 6. Я только намекнул ей об этом, а она пришла в ярость. 7. Когда я спросил ее об этом прямо, она растерялась. 8. Ее лицо вдруг превратилось в отвратительную маску. 9. Сэр Герберт помолчал минуту. 10. Послышались восторженные (admiring) крики. 11. Я вдруг пришел в ужасное волнение (nervous).
 VI. Переведите следующие предложения, обращая особое внимание на перевод сочетаний "to be + существительное".
  1. John is a strong believer in fresh air. 2. My folks are great readers of newspapers. 3. We're neither of us great letter-writers. 4. Dr Saunders was an early riser. 5. The skipper was a bad loser. His face was set and hard. His
 39
 
 shifty eyes glanced at each card he turned up with a sneering look. 6. The children enjoy the warm weather. I saw seven or eight of them in the river after school. Most of them were good swimmers. 7. He was a good talker if only you could keep him off the subject of dukes and duchesses. 8. I am a poor and dilatory correspondent, and Isabel was no letter-writer. 9. But I am a wine drinker... you don't know how I long for wine. 10. You are a nice kisser. 11. Mr Harrington was an after-dinner speaker and had read all the best books on speaking in public. 12. I take it he had been a hard liver and a heavy drinker. 13. But the twenty dollars a week had been a life-saver. 14. Good seeing you again, Ross. Don't be a stranger. 15. She's going to be a heart-breaker. 16. Huple was a light sleeper, but claimed he never heard Hungry Joe scream. 17. My son could not afford to marry a penniless girl, but he's not a fortune-hunter and he loves your daughter. 18. He had all the accepted characteristics of the politician - back-slapper, baby-kisser and shoulder-hugger. 19. Over the years he has become not merely a handshaker. He is also an accomplished back-slapper, elbow-squeezer and shoulder-thumper. 20. In a very short while she knew all her fellow-passengers. She was a good mixer. 21. She was a great dreamer and she narrated her dreams at intolerable length. 22. Rather than become eye-openers, these plays misguide people. 23. Captain Forestier played bridge well and was a keen golfer. He was not a bad tennis player either. 24. Abas knew how to cook only native food, and Cooper, a coarse feeder, found his gorge rise against the everlasting rice. 25. No sooner had I arrived than I sent her a letter to say that I was the bearer of a gift from her cousin. 26. A dog is a great promoter of friendly intercourse. 27. "How did you feel during the flight?" "Bad. I'm a poor flier." 28. After waiting a few minutes in case Miss Knight should return for a shopping bag, or a handkerchief (she was a great forgetter and returner), Miss Marple rose briskly to her feet and strode purposefully across the room and into the hall. 29. "Did your husband have many friends?" "Oh, yes, he was a good mixer.". 30. "You are quite a stranger," she said languidly. Soames smiled. "I haven't wished to be; I've been busy." 31. He himself had always been a worker and a saver, George always a drone and a spender. 32. As a diagnostician he was remarkable. But when his patients spoke to him he could not hear a word. Of course, he was a practiced lip-reader. 33. Mrs Towler was a bad correspondent and though I sent her an
 40
 
 occasional picture-postcard I received no news from her. 34. At any rate beggars can't be choosers. 35. You are a giver and she is a taker.
 VII. Преобразуйте следующие предложения в соответствии с моделью.
 Не doesn't read much. Не is not a great reader.
  1. He eats well and sleeps well. .2. He swam better than anyone else. 3. How well you dance! 4. He talked well, harshly, cynically, it was exhilarating to listen to him. I walk pretty well, but he could outwalk me any day. I hate letter writing. 7. He drove fast and the speed at which he went exhilarated them both. 8. The family used "to get up early. 9. I subscribe to the "Morning Star." 10. He talked brilliantly. 11. The professor believed strongly in the Stanislavsky method of drama. 12. He was a brute of a young man, he drank and ran after women, he was violent to his wife and other things more. 13. He's clever and works well. 14. We hardly ever see you here. 15. He made friends easily.
 VIII. Переведите следующие предложения. Придумайте предложения с выделенными словосочетаниями.
  1. Не had a notion that often his presence was unwelcome to them and that they were more at their ease when he was not there. 2. He bragged what a great hand he was at frying a catfish. 3. Their principal duty is to settle routine cases where no constitutional question is at stake. 4. He is quite at home in this field. 5. The family were quite welt off. 6. "Well, I must be on my way" he said. 7. You're never at a loss for something to say. 8. At supper that evening Miss Reid was at her best. 9. He was damned good at games and all that sort of things. 10. I had been at work on a big sketch, and I was wondering what people would think of it. 11. "You're making fun of me!" "I never was more in earnest in my life.'
 IX. Переведите следующие предложения, обращая внимание на значение глагола to be с различными постпозитивами.
  1. "Is Alec around?" I asked. 2. I'll be back in a couple of hours. 3. His mother was still up of course, waiting for
 41
 
 him. 4. It is up to the President to undo the 14 years of a disastrous policy. 5. I've only been out two days. 6. She found that someone was up before her. 7. "Where's Mrs Linsell?" asked Mrs Hamlyn. "Oh, I don't know. She's about somewhere." 8. His bag would be pretty heavy sometimes by the time he was through. 9. You're up early too. 10. I'll go and see if she's in. 11. There were people who cared for him and people who didn't, and those who didn't hated him and were out to get him. 12. "The same person," General Peckem replied with a definite trace of alarm. "Now he's after me." 13. Chief White Halfoot was out to revenge himself upon the white man. 14. What are you up to, Collin? 15. The remedy you suggest is evidently worth trying, and it is up to you to apply it. 16. No one seemed to have heard the sound of the shot. The neighbours must be out. 17. Judge: "Have you ever been up before me?" Accused: "I don't know. What time do you get up?" 18. He was over in England on a visit. He remembered the fight because she had talked about it so much. It was six rounds. He was almost out in the fourth. The poor Indian is only out to earn a little money, the same as me. 21. How do you suppose I managed when you were away? 22. Once again I am back in my home town. 23. I was through the war. 24. "Go on," he growled. "Give me all my faults when you're about it. Suspicious! Jealous! You've been at me before!" 25. They told us the roof was down - that you wouldn't - wouldn't come out. 26. Con half-said they'd be round for tea. 27. Do you expect to be away long? 28. We were out for a few moments only, to take a walk around the block.
 X. Прочитайте следующий рассказ-шутку. Обратите внимание на употребление постпозитивов.
 What a Language!
 "What a language English is!" a Frenchman exclaimed in despair. "I once called on an English friend and the maid who came to the door said, 'He's not up yet. Come back in half an hour.' "
  "When I came again, she was setting the table for breakfast and said, 'He's not down yet.'"
 "I asked: 'If he's not up and he's not down, where is he?'" "She said, 'He's still in bed. When I say 'He's not up', I mean he has not yet got up; when I say, 'He's not down', I mean he has not yet come downstairs!' "
 42
 
 2. Глагол to have
 Глагол to have, как и to be, шире по значению, чем русский глагол иметь. В нем, как и в глаголе to be, заложена потенциальная возможность действия.
 Магу has a pencil in her hand. (наряду с: Mary is holding a pencil in her hand.) Мэри держит в руке карандаш.
 The city has 100,000 inhabitants. Население города составляет 100 000 человек.
  В такого рода предложениях при наличии подлежащего - действующего лица возможна и конструкция с there is.
 There is a pencil in her hand.
 We haven't any coffee in the house. = There isn't any coffee in the house.
  Однако глагол to have может употребляться не только с подлежащим, выраженным существительным, обозначающим лицо (как, казалось бы, предполагает само значение глагола - значение обладания), но может использоваться и применительно к предметам. В таких случаях его значение тождественно значению конструкции there is, и они взаимозаменяемы. Например:
 Some houses had quite wide grass round them. = There was quite wide grass round some houses.
 Jack's eager conspirator voice seemed very close to his ear, and it had a kind of caress, a sort of embrace. = ...there was a kind of caress, a sort of embrace in Jack's voice.
  Аналогично глаголу to be, хотя и реже, в качестве глагола-связки в составном сказуемом употребляется и глагол to have. Это имеет место в таких сочетаниях с существительными (часто отглагольными), как to have dinner обедать, to have a talk поговорить, to have a quarrel поссориться, to have a rest отдыхать, to have a walk прогуляться, to have a smoke покурить, to have a good time хорошо провести время и т. д. Глагол to have теряет при этом свое основное значение и служит только указателем на разовое пользование чем-то, совершение некоего ограниченного действия.
 43
 
  Если приглядеться внимательнее к этим случаям употребления глаголов to be и to have и принять в расчет их активное бытование в английском языке, то нельзя не увидеть здесь проявления системных особенностей английского языка. Действительно, англичанин вполне может сказать to rest, но он все же предпочитает сложную форму - to have a rest. Суть состоит в том, что во всяком глаголе, выражающем конкретное действие и отражающем определенную качественную сторону действия или состояния, уже заложена количественная сторона, самый факт данного действия. Аналитическая тенденция английского языка порождает стремление к раздельному формальному выражению общей и конкретной, количественной и качественной стороны таких действий. И тогда, естественно, на место конкретного глагола приходит составное сказуемое с глаголом to have и именным выражением качества (прилагательное, причастие, существительное).
  В английском языке образовался ряд устойчивых сочетаний с глаголом to have, которые передаются на русский язык, как правило, глаголами действия. Например:
 She has a perfect command of English. Она прекрасно владеет английским языком.
 I wish you to have a good time. Желаю вам хорошо провести время (повеселиться).
  В заключение отметим, что, подобно тому, как глагол to be в сочетании с прилагательным, причастием или существительным выступает в значении соответствующего глагола, так и глагол to have в сочетании с существительным часто употребляется вместо простого глагольного сказуемого, выраженного глаголом действия. Например:
 But if they were under the impression that they would get any information out of him he had a notion that they were mistaken. Но если им казалось, что им удастся выудить из него какие-то сведения, то он считал, что они ошибаются.
 Не had a longing to smoke. Ему страшно хотелось курить.
  Следует, однако, указать, что такого рода сочетания с глаголом to have более редки, чем с глаголом to be.
 44
 
 УПРАЖНЕНИЯ
 I. А. Переведите следующие предложения, обращая внимание на различные значения глагола to have.
  1. I have no pencil. 2. You have no other way out. 3. His face had that small subtle smile that was characteristic of him. There were two saucers only. And all the rest to match: seven large brown teapots, of which five had broken spouts. I won't have you all starve, simply because I've thrown myself at your head. 6. He came to her swiftly, and in a moment had her in his arms. 7. Oh, to have this happen when he was right at the point of a declaration. 8. Jack whipped his coat off and went to the shed for wood and coal, and soon had a lavish fire in the open hearth. 9. Have some more cake! 10. I won't have you do this sort of thing. 11. I cannot have my clients disturbed in the middle of the night. 12. They had a gin and a tonic, Ashe doing most of the talking. 13. I'd be more likely to remember that I'm working for doctor Page if I had my month's salary. 14. "Her name," the woman went on, "is Anita. I was sick when I had her," she explained as if to excuse her child's delicacy. 15. Many households have two, or even three, newspapers every day. 16. Women's clothes today have plenty of colour. 17. Isabel, when she awoke, sometimes told Antoinette to take her coffee into her mother's room so that she could talk to her while she had it. 18. "I've had a letter from Sarah," he said. 19. I wrote her as though I were still that boy, told her of the gun I'd got for Christmas, how the dog had had pups and what we'd named them. 20. He had me around the waist. 21. Then the dance began. The second-class passengers stood about shyly round the part of the deck reserved for dancing and occasionally danced with one another. "I'm glad we had them," said the consul dancing with Mrs Hamlyn. "I'm for democracy, and I think they're very sensible to keep themselves to themsel ves." 22. I can work, can't I? I can get a job at Payne and Perkins. They'll be glad to have me. 23. The cad had had his warning. Now let him take what was coming to him. 24. I had him here just now asking for details. 25. "What will you have?" "Oh, I don't want anything. I had a cocktail and a tremendous lunch." 26. "Where is he - your son?" "Up in his father's studio, I think." "Perhaps you'd have him down." 27. I had your father here yesterday afternoon, who made further valuable suggestions. 28. Soames knows the house well - he'll tell you it's too dear - his opinion's
 45
 
 worth having. 29. What if his master were asleep; he would soon have him out of that; there was the night to sleep in! 30. He suddenly had her by the shoulders.
 Б. Переведите на английский язык.
  1. В доме было три небольших спальни. 2. Автобусы в Лондоне очень большие. В них места (для пассажиров) находятся как наверху, так и внизу. 3. "У нас в Англии часто идут дожди", - сказал Джон. 4. Я был очень рад получить от тебя письмо. 5. Он сообщил Розе, что в городке живет около 2500 человек. 6. Он был не очень голоден, поэтому съел только два яйца. 7. Выпейте еще кофе! 8. В одном из этих ящиков книги. 9. Я заставлю его дочитать сценарий до конца. 10. Я не допущу, чтобы ты упала в обморок на улице. 11. В лагере обычно бывает собственный плавательный бассейн и теннисная площадка. 12. У Джейн, наконец, родился сын. 13. Они с дочерью были в галерее, а потом в кондитерской (at the confectioner's), где мы пили чай. 14. На верхней (top) полке были те же книги, что и в библиотеке его отца. 15. Думаю, что поеду за границу, если какое-нибудь судно возьмет меня корабельным хирургом (ship's surgeon). 16. Она решила вызвать врача к (for) мужу.
 II. Преобразуйте следующие предложения в соответствии с моделью.
 There was a big verand ah in the house. The house had a big verandah.
  1. There was a sign over the front shop door. 2. There was a menace in his voice. 3. There was a challenge in her smile. 4. There was a ruler in his right hand. 5. There is plenty of sunshine in these plains all year round. 6. There is water in the glass. 7. Now there is a radio set in every house in the village.
 III. Переведите следующие предложения. Придумайте предложения с выделенными словосочетаниями.
  1. But now they felt it time to have things out with her. 2. Because of the radio Catherine and I had words one afternoon. 3. You've had a lucky escape. 4. Ned Preston certainly had a way with him. Perhaps Mrs Carter was impressed because he was a gentleman. 5. He had an eye for everything and he wouldn't put up with any nonsense. 6. She was not only having a good time herself, but she was trying to give
 46
 
 all of them a good time. 7. She must have had a bad fright. 8. I'd had a bad shock. 9. If I do the thing, I will do it thoroughly but I must have a free hand.
 IV. Переведите следующие предложения на русский язык. Укажите, в значении каких глаголов действия употреблены здесь сочетания с to have.
  1. But he had a feeling that a suggestion floated in the air that a clever writer could do his country a good turn. 2. He had an uneasy suspicion, that they read too much of his thoughts. 3. "You can have every confidence in me," said Ashen-den. 4. Perhaps she had asked him only because she had had a sudden yearning, she the exile of so many years, to die with someone of her own people. 5. He knew that R. had a great belief in waiters; they had the chance of seeing so much and could so easily get into places where information was lying about to be picked up. 6. She had a knowledge of modern painting and modern music that not a little impressed Ashenden.
 7. I had a feeling that at last she had made up her mind.
 8. After twenty years of a French wife Soames had still little sympathy with her language.
 3. О переходности глаголов в английском языке
 Необходимо отметить, что в глаголах действия существует такое же внутреннее деление, как и в глаголах бытия, деление, которое обусловливается тем, что в грамматике принято называть переходностью и непереходностью. В самом деле, ведь именно таковым и является различие между глаголами to be и to have. Первый из них не переносит действия на другой предмет, а как бы замыкает его на подлежащем; второй обязательно ведет за собою дополнение. Во всех языках - как синтетических, так и аналитических - значение переходности и непереходности глаголов устанавливается в виде смысловой связи и корнями своими уходит в историю данного языка. Но системные особенности языков хотя бы в некоторой степени отражаются и на их формальных возможностях выражения этого значения. Так, например, в русском языке закрепление того или иного смыслового оттенка, смысловой направленности глагола часто достигается с помощью приставок и суффиксов. В данном случае отметим образование возвратных (непереходных) глаголов от глаголов переходных с помощью частицы -ся: начинать - начинаться, открывать - откры-
 47
 
 ваться и т. п. В английском (аналитическом) языке приставки и суффиксы грамматической функции на современном этапе зачастую не выполняют, и если они имеются в слове, то сохраняются только как исторически сложившиеся его части. Внешним формальным признаком непереходности можно признать здесь только закрепление за некоторыми глаголами какого-нибудь предлога (to listen to, например).
  Более интересны и значительны различия в вопросе о переходности и непереходности глаголов между русским и английским языками в плане содержания. Так, некоторым английским переходным глаголам соответствуют в русском языке непереходные глаголы.
 to follow (smb.. smth.) следовать за (кем-л., чём-л.)
 to approach (smb., smth.) приближаться к (кому-л.,
  чему-л.)
 to watch (smb., smth.) следить за (кем-л., чём-л.)
 И наоборот:
 to listen to (smb., smth.) слушать (кого-л., что-л.)
 to wait for (smb., smth.) ждать (кого-л., чего-л.)
  Очевидно, что возможность двойного "решения" всякого действия (либо как переходного, либо как непереходного) заложена в самом факте связи действия с двумя полюсами: носителем действия и его объектом. Вот почему между переходными и непереходными глаголами в принципе не может быть абсолютной грани. Это можно показать на следующем примере. Так, глагол to watch переводится не только как следить, но и как наблюдать.
  При сравнении русского и английского языков можно заметить, что в английском языке разделение переходных и непереходных глаголов является гораздо менее жестким, чем в русском. Так, в целом ряде случаев двум русским глаголам (переходному и непереходному) соответствует один английский.
 открывать She opened the door. Она от-
 (переходный) - to open крыла дверь,
 открываться- The door opens easily. Дверь
 (непереходный) легко открывается.
 48
 
 начинать
 (переходный)
 начинаться
 (непереходный) - to begin Will you begin reading? Начинайте читать, пожалуйста. Our journey began like this. Наше путешествие началось так. ронять
 (переходный) - to drop She dropped her handkerchief. Она уронила носовой платок. падать
 (непереходный) Another leaf dropped on the ground. Еще один лист упал на землю. выращивать - (переходный)
 расти
 (непереходный) - to grow They grow rice there. Там выращивают рис. Children grow fast. Дети растут быстро. Для того чтобы понять, почему английский язык, обычно стремящийся к формальной законченности и логической точности выражения, в данном случае идет как бы по противоположному пути, нам надо вспомнить об отмеченном уже во Введении стремлении англичан компенсировать синтаксическую скованность своей речи большей свободой в морфологическом и семантическом отношении. Очевидно, что стирание грани между переходными и непереходными глаголами является одним из таких компенсирующих средств, расширяющих и обогащающих возможности речи. В результате происходит расширение значения многих глаголов. Здесь мы снова наблюдаем влияние грамматического строя языка на характер его лексики. Например:
 She laughed unwillingly, and the laughing reflection under the green hat decided her instantly. Она невольно рассмеялась, и отражение в зеркале ее смеющегося лица под зеленой шляпой моментально заставило ее решиться.
 You don't know what a life she led me. Вы не знаете, что за жизнь она мне устроила.
  Для английского языка типичными являются конструкции, в которых непереходный глагол становится переходным в каузативном значении 'заставить кого-л. или что-л. выполнять соответствующее действие', например: to fly a plane, to run a pencil и пр. Возможность такого рода кон-
 49
 
 струкций привела к широкой употребительности лаконичных и выразительных сочетаний типа to laugh smb. out of the room (букв.: "заставить кого-л. выйти из комнаты, засмеяв его"), to wave the question away (букв.: "отмахнуться от вопроса") и т. п.
  Иногда глагол, непереходный в своем основном значении, становится переходным в производном значении 'выразить что-л. каким-л. способом', например:
 Не nodded his assent. Кивком головы он выразил согласие.
 Valentin looked his query at the proprietor. Валентин вопросительно взглянул на хозяина.
 She cried herself to sleep. Она так много плакала, что наконец уснула.
  Говоря о глаголах бытия, мы отмечали, что они могут употребляться не только самостоятельно, но и в качестве глагола-связки, собственное значение которого нивелировалось и который тем самым стал частью составного сказуемого. То же самое может происходить и с некоторыми глаголами действия. Такая возможность обеспечивается именно тем обстоятельством, что синтаксическая связь этих глаголов с последующими членами предложения (в частности, их значение переходности и непереходности) остается гораздо менее определенной и регламентированной, чем это имеет место в русском языке. Объектом действия в приведенных выше примерах становится то, что обычно не может быть таковым (букв.: "взглянуть вопрос", "кивнуть согласие"), и это придает речи выразительный, образный характер. Так что вместе с утратой синтаксической самостоятельности глагол действия несомненно расширяет свои семантические возможности и получает больший удельный вес как центр всего смыслового комплекса (составного сказуемого).
  Особенно гибки в отношении категории переходности-непереходности глаголы to look, to sound, to feel и некоторые другие. Так, to look имеет значение не только 'смотреть', но и 'выглядеть', и не только применительно к действующему лицу, но и безотносительно к какому-либо лицу, в безличных по смыслу предложениях.
 Не looks well. Он хорошо выглядит.
 It looks like rain. Похоже, что будет дождь.
 50
 
 He sounded on edge. Он говорил раздраженно.
 It sounds like a good idea to me. Это кажется мне хорошей мыслью.
 Не feels well. Он чувствует себя хорошо.
 His hands felt so warm and strong, so comfortable to cling to. Руки его были такими теплыми и сильными, к ним так приятно было прильнуть.
 How does it feel, my dear, to have the woman you hate stand by you and cloak your sins for you? Ну, так как тебе нравится, моя милая, что женщина, которую ты ненавидишь, защищает тебя и прикрывает твои грехи?
  То же самое относится и к глаголу to show, который употребляется не только как переходный в своем основном значении 'показывать', но и как непереходный в значении 'виднеться', 'быть видным'. Сравните:
 Show me the way. Покажите мне дорогу.
 Не had rank showing on his shoulders. Его чин можно
  было увидеть на погонах. Не is drunk. It shows. Он пьян. Это видно.
  Аналогичным образом употребляются некоторые переходные глаголы в роли возвратных: to read, to sell и др.
 The book reads well. Эта книга хорошо читается. Newspapers sell well in the evening. Вечером газеты хорошо продаются.
  Не случайно русские пары глаголов: нюхать-пахнуть, пробовать на вкус-быть... на вкус, ощущать - быть... на ощупь и т. п. передаются на английский язык не двумя соответствующими глаголами, а одним.
 Smell these flowers. Понюхай эти цветы.
 The coffee smells good. Кофе хорошо пахнет.
 Taste the cake. Попробуйте пирога.
 How much better fresh food tastes than food that has come from tins! Насколько же вкуснее свежие продукты, чем консервы!
 These poodles must feel very cold. Этим пуделям, должно быть, очень холодно.
 Her hands felt so soft. Руки ее были такими мягкими.
 51
 
 УПРАЖНЕНИЯ
 I. Переведите следующие предложения, обращая особое внимание на перевод выделенных глаголов.
  1. "The point is, though," she went on hastily, "I've suddenly decided to - to run this troupe- I mean concert party. That horrid woman decided me." 2. Wasn't that enough to decide him that life wasn't worth living? 3. Robert Jordan could walk well enough himself and he knew from following him since before daylight that the old man could walk him to death. 4. I offered to walk her home. 5. Mammy hurried Scarlett up the stairs. 6. And Soames hurried, ever constitutionally uneasy beneath his cousin's glance. 7. That was why I hurried you about Grayhallock. 8. I have no money to waste on such trifles. 9. What a lot of time that wastes! 10. The evening papers sell well because they print, throughout the day, the latest sports results. 11. My father sells vegetables from a wagon. 12. The magazine was attacked on all sides. It sold very poorly. 13. They farmed their own land and worked it themselves. 14. The control sector which Keith regularly worked comprised a segment of the Pittsburgh-Baltimore area. 15. You can't possibly work here. 16. He had worked the elevator in the house all afternoon. 17. She sat down beside him deep in thought. 18. He took me by the arm and sat me down at a table. 19. There's no time to lose. He's going to be a farmer - and he loses his way. I suppose she lost me the job. 22. His thoughts travelled sharply to Madrid. 23. I see vast lands stretching out before me, beckoning, and I'm eager to travel them. 24. Arriving at the Gallery off Cork Street, however, he paid his shilling, picked up a catalogue, and entered. 25. The aeroplane and its mechanical functioning absorbed Joe Patroni - so much that he entered his former employer into another dice game and allowed him to win his garage back. 26. My client wishes to enter a plea of guilty to all the charges. 27. He got up and stood before the picture, trying hard to see it with the eyes of other people. 28. The chambers stood much higher than the other houses. 29. They stood me drinks. 30. Timothy trailed back half-way and halted. 31. "Well, miss," said the cop who stopped her, "I suppose you know why I halted you?" 32. It did not seem so remarkable to him that he should have been perfectly faithful to his young first cousin during the twenty years since he married her romantically out in the Boer War. 33. He confided to Suzanne his ambition to marry
 52
 
 his daughter into the aristocracy. 34. Soon after the war they married. 35. When they reached the house he pulled out a crumpled letter which she read while he was washing. 36. He, too, had seen the reporters industriously getting his words down-words which would read well in print. 37. Colonel Cathcart had courage and never hesitated to volunteer his men for any target available. 38. One whole week had already passed since Colonel Cathcart had volunteered to have his men destroy the bridge in twenty-four hours. 39. A bad tendency of hers to mock at him not openly, but in continual little ways, had grown. 40. You shall skip back to where we were under the first Jolyon in 1760. It'll prove the cycle theory, and incidentally, no doubt, you may grow a better turnip than he did. 41. Annette stayed a powder-puff, and said with startling suddenness: "Que tu es grossier!" *42. Do you know that Jolyon's boy is staying with Val and his wife? 43. She'll lead Larry a hell of a life. 44. I've been a widow a very long time and I've led a very quiet life. 45. I don't believe Jane fears the rivalry of any girl under the sun. 46. That's what fears me. 47. Andrew started along Station Road. 48. We could start you at twelve pounds a week. 49. They danced. 50. Dan Rainey caught me in his arms and danced me for a joke. 51. "It's a miracle, I tell you," the chaplain proclaimed, seizing Major Danby about the waist and dancing him around. 52. You'ye dropped your handkerchief, sir. 53. There was a clang, an instant's suspense, and the cage dropped and rocketed to the bottom. 54. He ran up the porch steps. 55. He ran his tongue over suddenly dry lips. 56. He ran his eye over the card for the twentieth time. 57. He sat with his head bent over a pile of papers, running a pencil up and down a row of figures. 58. Where do you /да? 59. You haven't lived that past. 60. He lived and breathed his captaincy. 61. May I offer you a cup of tea? 62. Now that a chance offered he was seized with an immense eagerness to profit by it. 63. Again the word "Mother!" burst from Jon's lips. 64. Feeling that she would burst a blood-vessel if she stayed another minute, she stormed up the stairs. 65. More people came crowding in. 66. That would crowd us so. 67. He caught his death of cold one day when they were sailing. 68. Why was he sailing these lonely seas? 69. "Get him to bed," he said wearily. "With the others. I'll fly alone." 70. He was a pilot and flew his plane as low as he dared over Yossarian's tent
 Как ты груб! (франц.)
 53
 
 as often as he could. 71. If the observation was meant to discomfit the widow it failed. 72. He had none of the tolerance of the older examiners, but seemed to set out deliberately to fail the candidates who came before him. 73. Papa said it relaxed him after the heavy rough work around a farm. 74. "Do you like people?" "Yes. It isn't easy for me to relax though, and be myself, and make friends." 75. The first thing he meant to do was to retire old Dr Parke right off the campus, far, far away. 76. Please make up your mind whether you want me to decorate for you, or to retire, which on the whole I should prefer to do.
 П. Переведите следующие предложения на русский язык.
  1. Calvin shrugged that away. 2. He told himself that he was unreasonable, he tried to laugh himself out of such pathos. 3. A man could gamble himself to poverty and still be a gentleman, but a professional gambler could never be anything but an outcast. 4. But she shrugged off her momentary annoyance. 5. She would serve tea and delicious sandwiches and leisurely gossip the hours away. 6. Dixon waved him to silence. 7. She smiled a welcome. 8. "He was sunk," said Wylie, "but I laughed him out of it." 9. Dr Czinner put his hand under Coral's elbow and insinuated her out of the compartment. 10. She stepped to the ground and smiled her thanks to John Wilkes. 11. I'm going to drink myself to death. 12. She let him hold her so for a minute, and then shrugged him off. 13. The Swanns had departed on holiday. She had waved them off. 14. At home somebody would be laughed out of such childish conduct. 15. And she too wanted to rise in greater anger and cry him down. 16. I told him that St Thomas Aquinas had bothered too about that very question and he'd better worry it out for himself. 17. "What an embarrassing question!" I said, trying to laugh it off. 18. He handshook his way through the crowds. 19. She revenged herself by screaming the place down and by telling the neighbours what a brute he was. 20. Mr Warburton smiled his approval. 21. He confided to Suzanne his ambition to marry his daughter into the aristocracy.
 III. Переведите следующие предложения на русский язык. Обратите внимание на употребление глаголов to talk, to speak, to think в значении переходных.
  1. Will was talking common sense. 2. "Oh, shut up!" she cried, feeling a momentary intense relief at being able to
 54
 
 speak her feelings. 3. She loved horses and talked horses constantly. 4. I should not write those words. I should not even think them. 5. Alex talked riddles. 6. He disliked talking business with her. 7. The truth at last. Talking love and thinking money. 8. Melly and he were always talking such foolishness, poetry, and books and dreams and moonrays and star dust. 9. He was confused and spoke his thoughts as they came to him. 10. Think practical thoughts, will you?

<< Пред.           стр. 2 (из 5)           След. >>

Список литературы по разделу